Ønsker anbefaling DAB tips ønskes!

TorErik

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.11.2011
Antall liker
24
Sted
Horten
Torget vurderinger
1
Hei.
Jeg har et oppsett av Hegel h200, Oppo 105 og Denon 3808, samt Dynaudio Focus 220.
Hva er beste DAB løsning for oppsettet?
Tenker på lydkvalitet, deretter funksjonelt så pris. I denne rekkefølgen. Noen med gode råd?

januscp

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.01.2012
Antall liker
375
Torget vurderinger
10
Jeg kikket nylig etter en DAB radio selv for kort tid siden, men kom til at det var dyrt, og dårlig sammenlignet med alternativene.
Endte heller opp med en Cambridege Stream Magic 6. Da får du alle kanaler tilgjengelig over internett, og med høyere oppløsning enn DAB.
En "nesten" hvilken som helst Hjemmekino Receiver i dag har også internettradio...

OlaR

Overivrig entusiast
Ble medlem
17.03.2005
Antall liker
548
Sted
Oslo
Torget vurderinger
25
Enig med januscp. Har du en Toslink-inngang på en brukbar dac, kan du også bruke Denon DNP-720AE.

Jeg har en slik i stueanlegget som funker bra både som streamer og som internettradio. Den har også en FM-tuner som jeg aldri bruker. Glem den hvis du må bruke den interne dac'en. Videre er styringsapp'en heller ikke mye og skryte av. Ære være HiFiklubben forresten, for de sier rett ut på nettsidene sine at brukergrensesnittet ikke er optimalt. Jeg synes allikevel jeg har fått mye for pengene (kr 4.000).

Jeg kjører den til og med trådløst, og det går bra med streaming t.o.m. 24/96, mens på 24/192 hakker det fælt. Men så lenge dette er sekundæranlegget og jeg har lite musikk i det formatet, lever jeg fint med det.

Sist redigert:

Rune.U

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.10.2006
Antall liker
17
For all del,har du FM med godt signal og klarer deg med det kanalutvalget,så er det liten grunn til å finne på så mye annet. DAB+ lyd suger hoppetau og vel så det.Dvs om du greier å komme opp med mottakerutstyr som er såpass at du merker forskjell. På nett er det jo noe bedre,og er langt å foretrekke,om FM ikke er et alternativ.-Men de fleste stasjoner der sender også på urovekkende lave bitrater.Bikker de over 160 kbps,er det i midlertid til å leve med.
En stasjon som feks NRK P 13 i DAB+ utgave, sender i 80 kbps,og driver å skryter på seg CD kvalitet fordi de har fått så flotte nye filtre og så flotte nye komprimeringsmetoder nå,etter at DAB fikk en + etter navnet. Da er stereosignalet allerede forsvunnet og rekonstruert på nytt igjen av de "nye-flotte" filtrene. Så først god FM,så nett,så DAB+,om man ikke tåler at det er stille en stund ;-)

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Antall liker
3.450
Torget vurderinger
1
Hvor lenge er Fm oppe og går da? Har ikke sett for meg å investere i annet enn en DAB+ radio etter hvert. Ikke det store utvalget i regulære hifikomponenter, men Onkyo har en:

Onkyo T-4030 DAB/FM-radio - Sort

Dette er en ren FM/DAB-rado uten all verdens streaming og greier.

Volund

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.05.2012
Antall liker
114
Sted
OSLO
Torget vurderinger
12
Sikkert et svar preget av hva jeg er fornøyd med selv.

tør å påstå at de fleste Dan kanaler også finnes i en minst like bra eller bedre nettutgave. Vil anbefale en Mac mini eller eventuelt en Intell NUC (mer eller mindre tilsvarende fra PC verden.) Om jeg ikke tar feil har oppospilleren din en ok usb digitalinngang du kan bruke.

i tillegg kan du da bruke spotify, wimp hifi (lossless), netflix, hbo etc, etc. I mitt hode er pc/Mac den optimale digitale kilde.

Sist redigert:

Volund

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
01.05.2012
Antall liker
114
Sted
OSLO
Torget vurderinger
12
Ellers er sonus med bruk av tunein radio et godt alternativ so kan styres med nettbrett/mobil.

Topp Bunn