Digitale avspillere DAB+radio til kjøkkenet

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.614
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Vurderer å ha en enkel DAB+radio til å ha på kjøkkenet (stående i vinduskarm)
Må ha display som viser kanal.
Skal kun brukes på kjøkkenet som bakgrunns"kos" når man lager frokost, så muligheter for streaming er ikke nødvendig.

Får man noe OK for ca en tusenlapp?

Hvis ikke ser jeg HFK har denne fra Argon til 1500,-
https://www.hifiklubben.no/stereo/radio/argon-dab2-v6-dabfm-bordradio/

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.614
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Jeg skjønner at kjøp av radio kanskje ikke er det hotteste emnet, men det er sikkert andre der ute som har måttet gå til anskaffelse av noe til kjøkkenet ettersom FM-senderne blir slått av mange steder? :p

I praksis kunne man jo bare hatt stående en hvem som helst liten BT-høyttaler, men tror det enkleste (les: for kona) er å ha en "vanlig" radio stående.

H

Heipådeg

Gjest
Kjøpte Roberts Revival RD60 retro radio , fantastisk design og brukervennlig , men katastrofal lyd :mad:

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Antall liker
1.179
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Jeg har stereoversjonen av Argon radioen og er godt fornøyd med den.

God lyd med tanke på hva det er.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
903
Ønsker god lyd på nyhetene, så stemmegjengivelse er viktig. Kjøpte en POP-radio og med den hører jeg godt det som blir sagt. Enkel i bruk og god kvalitet også.

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Eirik84: En tusing? Til det bruket du skisserer er Pure Elan E3 helt strøken! Den er liten, men spiller- tross mono- overraskende fyldig og engasjerende. Verdens enkleste setup, knall design og et grensesnitt så utrolig logisk at selv bestemor på 100 forstår det..Alt du trenger å vite ligger rett for øya på deg- på en svært tydelig liten fargeskjerm. Jeg har to av denne selv.. Tar deg -bokstavlig talt- halvannet minutt fra du spretter tapen på eska til den har tatt inn de stasjoner som er, og er oppe og spiller. Denne lille rakkeren har pinadø FM ogå:cool: 998 kroner, koster den. Verd hver eneste krone.

www.elkjop.no

Sist redigert:

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Antall liker
559
Kjøpte Roberts Revival RD60 retro radio , fantastisk design og brukervennlig , men katastrofal lyd :mad:
Jeg har også en slik en. Med internettradio. Kjempefin sak. Og lyden er helt OK den. Må bare leke litt med equalizeren. Ingen av forhåndsinnstillingene passet meg.

frog79

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.11.2014
Antall liker
719
Står det imellom Argon og Pinell så kjøp for all del Argon. Suverent mye bedre lyd enn Pinell.

Argon bruker samme fjernstyringssoftware (Undok) og UI som Pinell da de baserer seg på det samme chipsettet (Venice)

Frog79

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Storab: Du får det du betaler for. Det der er Europris-saker. Både på lyd og pris. Styr unna. Elan E3 er da et MYE bedre kjøp. Selv til den dobbelte pris. Kan ta opp kampen med Argon/Pinell/Hitachi/Sony også, den. Et meget godt stykke British Engineering. Lenge sia jeg gikk ut fra Elkjøp med et såpass bredt glis:rolleyes:

BritFi

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.11.2012
Antall liker
2.329
Sted
Tilbake i Oslo, igjen.
Torget vurderinger
3
Vurderer å ha en enkel DAB+radio til å ha på kjøkkenet (stående i vinduskarm)
Må ha display som viser kanal.
Skal kun brukes på kjøkkenet som bakgrunns"kos" når man lager frokost, så muligheter for streaming er ikke nødvendig.

Får man noe OK for ca en tusenlapp?

Hvis ikke ser jeg HFK har denne fra Argon til 1500,-
https://www.hifiklubben.no/stereo/radio/argon-dab2-v6-dabfm-bordradio/

Om du vurderer rundt 1500 så ser jeg du kan få "ny" Geneva Touring S på finn.no. Koster normalt 2000 men var nylig på salg med 20%rabatt hos SWSG. Sjekket stort sett alle forslag her nå jeg skulle ha bursdagsgave til fattern. Makan til plastræl. Styr unna.
Angstnevrosefremkallende alle sammen.

Se her: Geneva Touring S - Nydelig liten DAB-radio - Stereo+

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.292
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
Kjøp deg en brukt på Finn så sparer du miljøet ;)

Uansett så kjøp en som har integrert internett radio - DAB+ kan være over før du aner....

C

Cyber

Gjest
Styr unna Pinnell dersom det er aktuelt. Opphavet kjøpte to slike i 2012. Som nye enda, plast på display. Så sendte Pinnell ut en oppdatering med feil i til dem som gjorde dem låst i en loop og kunne kastes på søpla etter at vi fikk klar beskjed om at de var utenfor garanti og ikke kunne gjøres noe med.

Graks

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
561
Har en slik hvit Argon DAB på vinduskarmen i hytta og den har behagelig lyd til prisen, duger til kjøkkenbruk.

EiK

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2007
Antall liker
745
Sted
Haslum
Torget vurderinger
4
Kan også trygt anbefale Argon DAB+ stereo versjon, som jeg nå har hatt et par år spillende på jobben. Erstattet en Tivoli modell A, og lyder bedre. Den vil gjøre jobben, og ser også helt ok ut.

Eirik84

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2011
Antall liker
10.614
Sted
Drammen
Torget vurderinger
13
Takk for mye bra innspill her! :)

Føler jeg heller litt mot Argon da jeg som eier av B&W ofte er glad i litt fylde i lydbildet selv om brukes som sagt kun blir bakgrunnslyd på kjøkkenet.

Argon har jo også utgaven som heter Argon iNet2+ som også har internettradio og Spotify Connect, men denne koster da enda en 500-lapp til. Når har FM levd veldig lenge, og nå etter de har tvunget nesten alle bilister i landet til å bytte radio så tror nok det er radioen i seg selv om tar kvelden før en regjering vil komme med enda noe nytt..

roadrune

Hi-Fi freak
Ble medlem
06.12.2014
Antall liker
1.179
Sted
Stord
Torget vurderinger
1
Jeg personlig bruker nettradio mer enn DAB...

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Eirik84: DAB har vært avlegs i tjue år- selv sia før det kom til Norge. Norge er eneste land i verden som heldigitaliserer hele radiotilbudet. Resten av verden bruker FM/AM eller diverse andre bølgebånd. Derfor har DAB -i alle sine versjoner- blitt et prestisjeprosjekt så avsindig dyrt å legge ned etter ombygginga at regjeringen for nærsagt enhver pris gjennomfører overgangen. Men når situasjonen nå en gang er sånn gjelder det å tenke godt igjennom akkurat hvordan radioen posisjonerer seg i din hverdag. Og så velge modell deretter.

Sist redigert:

Graks

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
561
kjøkkenradio med enkel brukervennlighet er ett must, ikke alltid man gidder å lete gjennom en lang liste med internettradio kanaler og slite med ustabilt trådløst nettverk osv... Kjøkkenradio skal ha EN knapp og deretter LYD. ;)

Ingeniøren

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.11.2007
Antall liker
1.292
Sted
Tranby
Torget vurderinger
7
kjøkkenradio med enkel brukervennlighet er ett must, ikke alltid man gidder å lete gjennom en lang liste med internettradio kanaler og slite med ustabilt trådløst nettverk osv... Kjøkkenradio skal ha EN knapp og deretter LYD. ;)
Enig. Kjøre internett radio fra mysquezebox.com med en Duet men i de siste har det hakket en del og like kjedelig å få det i gang om mårran hver gang...

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Antall liker
4.356
Torget vurderinger
1
Graks, Ingeniøren: Omtrent så enkel er Pure Elan E3. Og den låter bra også;) Tale og jazz er blant styrkene. 90 sekunder tok det meg altså å få lyd i hver av mine. I tillegg til ovennevnte features har den også to alarmer på klokka, samt en såkalt kjøkkentimer. Hvetebollene blir mao aldri svidd igjen..Tjue forvalg kan lagres som favoritter. Bruker fire AA-batterier eller medf. PSU. Aux og headset på minijack, Micro-USB til softwareoppdatering. Alt sitter bakpå.

Sist redigert:
Topp Bunn