DAB eierne har hastverk

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Gruppenavnet gir seg vel selv da, Geir. DAB=Dead At Birth

V

vredensgnag

Gjest
Ha-ha.

Her har dustene sittet og skrapt lenge i issen, før de kom frem til lobbyist-utspillet om at "tilbudet er veldig ulikt landet rundt" og "derfor bør man stenge FM-nettet snarest mulig."

DAB har vært sludder og vås fra dag 1, med snevre økonomiske interesser som har ønsket å melke stat/skattebetalere og forbrukere til egen vinning.

rørlig

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.05.2008
Antall liker
77
Torget vurderinger
1

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
rørlig skrev:
Geir_O skrev:
Leste akkurat dette på nettsiden på Stavanger Aftenblad

http://www.aftenbladet.no/kultur/1156493/OEnsker_rask_stengning_av_FM-nettet.html

Er det noen som kan lage en protest side på Facebook som vi alle kan henge oss på. Har funka bra i mange andre saker det. Lag en og gi tilbakemelding her, så skal jeg melde meg på

Mvh
Geir
Fins allerede: http://www.facebook.com/group.php?gid=2343509001

og heter: NEI til DAB-radio
57 medlemmer til nå. Med oss når de kanskje hundre hvis vi får familiemedlemmer til å signere også. Dette ser nitrist ut. Får håpe at Giskes tanker om temaet fremdeles holdes levende i regjeringen, slik at vi i alle fall får oppleve FM i noen år til enda. Han estimerte vel at det ikke bør skje før 2020, noe jeg vil være fornøyd med. For jeg tror ikke vi får kose oss med FM i all fremtid.

Litt morsomt med det innlegget som oppfordrer til å stenge P3 og bruke de sparte pengene til å holde FM i live. Så langt er ikke jeg villig til å gå selv om jeg så og si aldri lytter til P3. Uten en kanal til å rekruttere nye lyttere til statskanalen så ser det også dårlig ut for at de vil foretrekke NRK Alltid Klassisk på nett. Eller P2 for denslags skyld. Listehelvetet på P3 er nok noe vi må leve med for at fremtidens lyttere skal sikres, og så ille er jo ikke eksistensen av P3.

Geir_O

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.03.2002
Antall liker
19
rørlig skrev:
Geir_O skrev:
Leste akkurat dette på nettsiden på Stavanger Aftenblad

http://www.aftenbladet.no/kultur/1156493/OEnsker_rask_stengning_av_FM-nettet.html

Er det noen som kan lage en protest side på Facebook som vi alle kan henge oss på. Har funka bra i mange andre saker det. Lag en og gi tilbakemelding her, så skal jeg melde meg på

Mvh
Geir
Fins allerede: http://www.facebook.com/group.php?gid=2343509001

og heter: NEI til DAB-radio
Tak for det. Da melder jeg meg inn og inviterer alle venner til å gjøre det samme
Mvh
Geir

JK

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2002
Antall liker
1.563
Torget vurderinger
11
Da har jeg meldt meg inn og oppfordret alle mine venner til å melde seg inn!

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
12.391
Sted
Holmestrand
Ser argumentasjonen til facebookgruppa minner mye om ting som har vært sagt om dampmaskin, forbrenningsmotor, elektronrøret, transistoren, datamaskina etc. Kort og godt om det meste nytt. Selv er jeg verken veldig for eller mot. DAB fungerer helt fint som radio. Å forvente at samfunnet skal sette opp radio som f eks tilfredstiller folk som kjøper ledninger til 10-tusenvis av kroner kan vi ikke forvente. Radio er massekommunikasjon, og i den konteksten fungerer DAB, FM og for den saks skyld kortbølge, mellombølge og langbølge. Disse er selvsagt ikke like (bra), men grunnfunksjonen dekker de alle. Mange av oss hadde vårt første møte med musikk med radio Luxemburg eller Caroline. Lyttingen foregikk for min del ved hjelp av en rørbasert Kurer under dyna. Kvalitet? Neppe! Musikk/kulturopplevelse? I massevis!

Radio ruler!
DAB/FM etc er bare forbigående fenomener.

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
624
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
xerxes skrev:
Ser argumentasjonen til facebookgruppa minner mye om ting som har vært sagt om dampmaskin, forbrenningsmotor, elektronrøret, transistoren, datamaskina etc. Kort og godt om det meste nytt. Selv er jeg verken veldig for eller mot. DAB fungerer helt fint som radio. Å forvente at samfunnet skal sette opp radio som f eks tilfredstiller folk som kjøper ledninger til 10-tusenvis av kroner kan vi ikke forvente. Radio er massekommunikasjon, og i den konteksten fungerer DAB, FM og for den saks skyld kortbølge, mellombølge og langbølge. Disse er selvsagt ikke like (bra), men grunnfunksjonen dekker de alle. Mange av oss hadde vårt første møte med musikk med radio Luxemburg eller Caroline. Lyttingen foregikk for min del ved hjelp av en rørbasert Kurer under dyna. Kvalitet? Neppe! Musikk/kulturopplevelse? I massevis!

Radio ruler!
DAB/FM etc er bare forbigående fenomener.

Ødelegge radioer for millioner/milliarder for at noen skal tjene penger, Neitakk. det er et stort miljøtilbakeskritt, ihvertfall. Kanskje det er dyrere for NRK å holde FM-nettet i gang, men hvis halvparten av pengene til nye DAB-radioer ble lagt i renoveringen av nettet ville det ikke vært noe problem.

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
938
DAB er lite tilgjengelig for mange, pga datateknologien som styrer radioen. Min gamle mor ville ikke greie å bruke en DAB-radio. En FM radio kan ha av/på knapp, volum- og søkeknapp. Enkelt og greit, så er du i gang. Taletydelighet og lydkvalitet er en katastrofe på de fleste DAB - sammenlignet med en alminnelig FM-radio til 300 kroner. Bobling og annen fortyrrelse og forvrenging skjemmer mere enn FM-sus. Mottaket er svakt, du må lete fram en riktig plassering av antenne eller radio for å få mottak i det hele tatt. FM er ikke alltid enkelt heller, men mye bedre enn DAB på dette også.
Nettradio er betydelig bedre, men FM er best på tydelighet, troverdighet og autoritet i gjengivelsen.

Håper vi kan beholde FM for alltid. Enklest er best.

decibelius

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
1.678
Sted
Bislett
Vi radiofreaks har vel fått det som vi drømte om, har vi ikke. Tilgang til all verdens radiostasjoner ved hjelp av ett tastetrykk. Slutt og klag!

haber

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2006
Antall liker
325
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
30
Gjest skrev:
DAB er lite tilgjengelig for mange, pga datateknologien som styrer radioen. Min gamle mor ville ikke greie å bruke en DAB-radio. En FM radio kan ha av/på knapp, volum- og søkeknapp. Enkelt og greit, så er du i gang. Taletydelighet og lydkvalitet er en katastrofe på de fleste DAB - sammenlignet med en alminnelig FM-radio til 300 kroner. Bobling og annen fortyrrelse og forvrenging skjemmer mere enn FM-sus. Mottaket er svakt, du må lete fram en riktig plassering av antenne eller radio for å få mottak i det hele tatt. FM er ikke alltid enkelt heller, men mye bedre enn DAB på dette også.
Nettradio er betydelig bedre, men FM er best på tydelighet, troverdighet og autoritet i gjengivelsen.

Håper vi kan beholde FM for alltid. Enklest er best.
Vel....tror det kommer mye an på hvor man bor. Jeg har 2 radioer med både DAB og FM, en i anlegget og en liten Tivoli. Uansett hvor i huset, eller hagen, jeg tar med meg Tivoli radioen er mottager forholdene på DAB meget bra, ingen bobling eller annen forstyrrelse. Trenger heller ikke bruke noen antenne til det. På FM er det verre, der varierer forholdene etter hvor i huset radioen befinner seg, hvor jeg befinner meg i forhold til radioen og antennen må vris og justeres på etter hvert som man skifter kanal.

Av de kanaler som finnes på både DAB og FM hører jeg for det meste på Nrk P1, og da foretrekker jeg faktisk DAB.

Mine forelde som er i 70 års alderen er også DAB brukere, og er begeistret for DAB. De synes det er meget enkelt å bruke. Og det er det jo jammen også, det kan jo nesten ikke bli enklere.

Lydkvalitene på DAB har selvsagt sine begrensinger, men det har da jammen også FM slik det brukes i dag. DAB har potensiale til å være bedre enn det er, da mange sender med mye lavere kvalitet enn nødvendig.

Om DAB slik vi har det i Norge i dag er gammeldags teknologi i forhold til f.eks DAB+ som brukes i en del andre land er selvsagt en annen sak.....

Gjest.

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.09.2006
Antall liker
938
Hvem satte opp DAB radioen til dine foreldre?

Har du sammenlignet direkte DAB vs FM på de parametrene jeg nevnte?

Etter min mening er Tivoli-radioene oppskrytt. En gammel Tandberg som SS 11 slår de grundig på både mottak og gjegivelse.

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Antall liker
10.281
Torget vurderinger
1
Bruker vennlighet og klare og gode mottak er nok det gamle foreldre setter mest pris på, ja.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
12.391
Sted
Holmestrand
Gjest skrev:
DAB er lite tilgjengelig for mange, pga datateknologien som styrer radioen. Min gamle mor ville ikke greie å bruke en DAB-radio. En FM radio kan ha av/på knapp, volum- og søkeknapp. Enkelt og greit, så er du i gang. Taletydelighet og lydkvalitet er en katastrofe på de fleste DAB - sammenlignet med en alminnelig FM-radio til 300 kroner. .....
Joda. Enkelt og greit. Selvfølgelig vet alle hvilke frekvenser P1 er på. Min gamle mor hørte på Radio 24 i flere måneder fordi kabelanlegget byttet om på frekvenser. På mine DAB-radioer har jeg en vriknapp for å velge stasjon. Det står i klartekst P1, P2, P4 etc. Når den gamle er på besøk skifter hun glatt kanal. Hjemme hos seg selv tør hun ikke fordi hun er redd for å ikke finne igjen P1, da venter hun heller på at sønnen skal komme på besøk. Hun er nå satt opp med DAB og trives svært godt med det. Hun kommenterer for øvrig uoppfordret hvor god lyd det er på den nye radioen....
PS! Dama klarer ikke å sende/lese SMS på mobilen, så det teknologiske nivået er nokså lavt.

tasta

Hi-Fi interessert
Ble medlem
30.03.2005
Antall liker
0
Jeg slet også med DAB mottaket, måtte helst stå en plass på kjøkkenbenken med antennen i en bestemt vinkel... Men da den da sto litt i veien ble hele prosjektet med DAB skrinlagt

DAB er fint for dem med gode motarforhold men ellers er det ganske dårlig.

Ps: Jeg bor i Stavanger, så helt i utkantnorge bor jeg ikke...

haber

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.06.2006
Antall liker
325
Sted
Nesoddtangen
Torget vurderinger
30
Gjest skrev:
Hvem satte opp DAB radioen til dine foreldre?

Har du sammenlignet direkte DAB vs FM på de parametrene jeg nevnte?

Etter min mening er Tivoli-radioene oppskrytt. En gammel Tandberg som SS 11 slår de grundig på både mottak og gjegivelse.
Det klarte de da helt selv. På de DAB radioer jeg har vært borti henter den jo mer eller mindre selv inn alle kanalene første gang du slår den på. Deretter lagres kanalene på navn. Kan ikke forstå at det kan bli særlig enklere.

Jeg sier ikke at jeg nødvendigvis mener at DAB høres bedre ut enn FM for enhver pris, men hos meg gjør det det. FM blir ullent og lite oppløst, og med mye sus og støy. Det også med min Primare FM/DAB tuner i anlegget. Men, som jeg har nevnt i en annen tråd, ser ikke bort fra at det hadde vært noe annet dersom jeg hadde hatt en skikkelig FM antenne.

En annen ting er at jeg aldri hører på radio for å få de store lytteopplevelser, det er mer noe som står på i bakgrunnen, så jeg sitter jo ikke og lytter kritisk. Poenget mitt er at jeg synes DAB får mye ufortjent "pepper", og at jeg personlig (under mine forhold) foretrekker DAB fremfor FM. Ingen av delene kan etter min menig måle seg med en god CD eller vinylrigg uansett.

oyvjorge

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.05.2002
Antall liker
624
Sted
Akershus,Vestby
Torget vurderinger
13
decibelius skrev:
Vi radiofreaks har vel fått det som vi drømte om, har vi ikke. Tilgang til all verdens radiostasjoner ved hjelp av ett tastetrykk. Slutt og klag!
Et tastetrykk? For hvem? Dataeksperter? Det er en fordømt klisjé. Det går sikkert hundre knotetrykk per tastetrykk. Det er ikke alle som behersker data.

Topp Bunn