Gjest skrev:
DAB er lite tilgjengelig for mange, pga datateknologien som styrer radioen. Min gamle mor ville ikke greie å bruke en DAB-radio. En FM radio kan ha av/på knapp, volum- og søkeknapp. Enkelt og greit, så er du i gang. Taletydelighet og lydkvalitet er en katastrofe på de fleste DAB - sammenlignet med en alminnelig FM-radio til 300 kroner. Bobling og annen fortyrrelse og forvrenging skjemmer mere enn FM-sus. Mottaket er svakt, du må lete fram en riktig plassering av antenne eller radio for å få mottak i det hele tatt. FM er ikke alltid enkelt heller, men mye bedre enn DAB på dette også.
Nettradio er betydelig bedre, men FM er best på tydelighet, troverdighet og autoritet i gjengivelsen.
Håper vi kan beholde FM for alltid. Enklest er best.
Vel....tror det kommer mye an på hvor man bor. Jeg har 2 radioer med både DAB og FM, en i anlegget og en liten Tivoli. Uansett hvor i huset, eller hagen, jeg tar med meg Tivoli radioen er mottager forholdene på DAB meget bra, ingen bobling eller annen forstyrrelse. Trenger heller ikke bruke noen antenne til det. På FM er det verre, der varierer forholdene etter hvor i huset radioen befinner seg, hvor jeg befinner meg i forhold til radioen og antennen må vris og justeres på etter hvert som man skifter kanal.
Av de kanaler som finnes på både DAB og FM hører jeg for det meste på Nrk P1, og da foretrekker jeg faktisk DAB.
Mine forelde som er i 70 års alderen er også DAB brukere, og er begeistret for DAB. De synes det er meget enkelt å bruke. Og det er det jo jammen også, det kan jo nesten ikke bli enklere.
Lydkvalitene på DAB har selvsagt sine begrensinger, men det har da jammen også FM slik det brukes i dag. DAB har potensiale til å være bedre enn det er, da mange sender med mye lavere kvalitet enn nødvendig.
Om DAB slik vi har det i Norge i dag er gammeldags teknologi i forhold til f.eks DAB+ som brukes i en del andre land er selvsagt en annen sak.....