Da Vinci Code Hysteria

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Så skjer det jaggu igjen...
En film får folk til å organisere seg, protestere, skrive pamfletter og gud(for å holde meg i deres univers) vet hva. Alt dette for å fortelle at DENNE filmen ikke bør vises, den sprer usannheter!! ;D(noen burde fortelle disse menneskene at fiction ikke er sant)

Da Vinci Code-filmen!
Basert på en bok som i beste fall kan beskrives som uhyggelig lettbeint og lettlest underholdning, som er lesbar på flyet mellom NYC og LA, som har vært gjennomdiskutert i flere år nå...filmen basert på den klarer altså å skape slike reaksjoner.Selv om filmen sannsynligvis er enda mer rørete enn det den mediokre boken var.

I am baffled ;)

O.
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Det spørs om ikke disse bibelelskende "vi tror ikke,vi vet-menneskene" kommer til å be en stille bønn om tilgivelse den dagen det går opp for dem at de selv fikk enda flere vantro til å se denne djevelens verk av en film.

Mvh. ;D
 

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Innlegg
1.582
Antall liker
528
Jeg er overbevist om at alle protester er regisert av Illuminati og div. Discordians. Ingenting er som en fet konspirasjonsteori, synes nå jeg :)
 

hugin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
229
Antall liker
2
Torget vurderinger
4
Re Dog

Dønn uenig i andre halvdel av innlegget ditt.
Synes boken var tankevekkende og artig, gleder meg til filmen.

Nå stakk jeg visst hodet ut ... 8)

Vel, har jo registrert att "intelligensia'n" elsker å rakke ned på boka, det er politisk korrekt å ikke like den.
Vel, jeg tror endel er redde for å bli oppfattet som "enkle" hvis de innrømmer å like den :p :p

Værsegoneste...
 

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Innlegg
1.582
Antall liker
528
Det er forsåvidt en helt ok bok...Men etter å ha blitt så opphauset var det ett antiklimaks å lese den. nei takke meg til Arild Rypdal :)
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Som sagt, helt grei på flyet - men alt raknet på slutten og Dan Brown er definitivt ingen stor forfatter. Men bevares, det ER jo tross alt bare en thriller! Filmen er garantert morsom og skikkelig Hollywood-håndtverk. Jeg skal se den, om jeg så skal slåss med sverd og kors opp-ned for å komme inn ;D

O.
 

Gbatokai

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.03.2002
Innlegg
698
Antall liker
45
Sted
Oslo
Torget vurderinger
3
Nja... jeg likte den ikke. Kjøpte den som ren underholdning for et par år siden, men ble irritert over den nerdete tonen i boka, samt selvgodheten i frambringingen av den underliggende teorien.

Konspirasjonsteorier ER som regel enormt god underholdning, det er jeg enig i - faktisk tar jeg meg selv i regelmessig å lese slikt på nettet, uten egentlig å ta stilling til sannhetsgehalten. Det er mer for fascinasjonens skyld... og de forskjellige "frontene" er jo som regel ganske uenige med hverandre, hvilket uansett gjør det vanskelig å ta stilling. Fra et underholdningsperspektiv er det omtrent som frysetørret, konsentrert sci-fi, og ytterst kuriøst.

For folk med hangover fra DVC anbefales "Ham on Rye" av Bukowski; spy opp det du ikke likte og gro litt skjegg på kassa while you're at it.
 

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Innlegg
1.582
Antall liker
528
Som sagt, helt grei på flyet - men alt raknet på slutten og Dan Brown er definitivt ingen stor forfatter. Men bevares, det ER jo tross alt bare en thriller! Filmen er garantert morsom og skikkelig Hollywood-håndtverk. Jeg skal se den, om jeg så skal slåss med sverd og kors opp-ned for å komme inn ;D

O.
Hehe. Jeg skal gå og se den iført min "Smoke crack and worship satan" T-skjorte ;D
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
For noe av det samme men velskrevet og med SPENNENDE konspirasjonsteorier anbefales Umberto Ecos Focaults Pendel! :D

O.
 

Raven8

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.09.2004
Innlegg
706
Antall liker
4
Denne filmen gleder jeg meg til å se. Jeg forstår heller ikke hysteriet ifra enkelte kristne kretser.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Du bør gå først, så tenker jeg det blir god plass til oss andre bak ;D

O.
Hehe. Jeg skal gå og se den iført min "Smoke crack and worship satan" T-skjorte  ;D
 

Jaerbu

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.11.2003
Innlegg
1.582
Antall liker
528
Du bør gå først, så tenker jeg det blir god plass til oss andre bak ;D

O.
Samt ha på min "fucked up afrofrisyre" parykk. hehe
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Vel, har jo registrert att "intelligensia'n" elsker å rakke ned på boka, det er politisk korrekt å ikke like den.
Vel, jeg tror endel er redde for å bli oppfattet som "enkle" hvis de innrømmer å like den :p :p

Værsegoneste...
Det er enkelt og greit en middelmådig bok som har fått ufortjent stor oppmerksomhet. Uten sirkuset hadde ingen brydd seg. Folk som ikke leser så mange bøker leser kansje denne og tror at dette er høyden av litteratur. Enkelte mener attpåtil at Dan Brown er et geni. Det minner litt om situasjonen for noen år siden da mange mente at American Psycho var tidenes beste og mest originale bok (gå og les hva Dostojevskij skrev for 130 år siden!).

Da er det greit å påpeke at det finnes bøker som er mye bedre og som kanskje ikke blir lest så mye fortjent. Vet ikke hva det har med politisk korrekthet å gjøre, og det skal mer til for å bli regnet som intelligent...
 

us3

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.01.2006
Innlegg
236
Antall liker
0
hele kristendommen er resultatet av en bok, akkurat som davinci koden.
og hva vet vel de om hva som er korrekt historie og ikke??
holdes det en temakveld i en kirke om boken vet man hva de vil konkludere med uansett.

spør du meg så er det en million ganger mer sansynlig at ET er medvirket til bibelen. syns jeg hørte noen kristne le? engler og gud som faller ned fra himmelen er naturlig nok helt logisk ;) men det er en annen sak...
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Sant nok, men jeg liker både Bret OG Fjodor! What to do? ;)

O.
Det er enkelt og greit en middelmådig bok som har fått ufortjent stor oppmerksomhet. Uten sirkuset hadde ingen brydd seg. Folk som ikke leser så mange bøker leser kansje denne og tror at dette er høyden av litteratur. Enkelte mener attpåtil at Dan Brown er et geni. Det minner litt om situasjonen for noen år siden da mange mente at American Psycho var tidenes beste og mest originale bok (gå og les hva Dostojevskij skrev for 130 år siden!).  

Da er det greit å påpeke at det finnes bøker som er mye bedre og som kanskje ikke blir lest så mye fortjent. Vet ikke hva det har med politisk korrekthet å gjøre, og det skal mer til for å bli regnet som intelligent...
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Sant nok, men jeg liker både Bret OG Fjodor! What to do? ;)

O.
Bret er slett ingen dårlig forfatter, en av de bedre i dag, hvis vi ser bort fra at han i bunn og grunn ikke har fornyet seg mye i de fire-fem bøkene sine. Men så hadde han jo også en knalldebut. Men man kan jo ikke alltid lese klassikere, og selv når man leser klassikerne nages man av mistanken om at andre klassikere kanskje er ennå mer elegant i sin omgang med de evige problemer. Så en god paperback med trash av høy klasse (som Brets skriverier) er en deilig avveksling.
 

styx

Overivrig entusiast
Ble medlem
10.12.2004
Innlegg
806
Antall liker
3
Jeg hopper og driter i hele hypen, sannhetsgehalten, tilhengerskaren og motstanderne. Jeg leste boka for et par år siden, likte den godt, og har kjøpt billetter til å se filmen fordi jeg tror og håper det er god underholdning.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Da er vi på linje ;) Lo mye og lenge av Lunar Park! ;D

O.
Bret er slett ingen dårlig forfatter, en av de bedre i dag, hvis vi ser bort fra at han i bunn og grunn ikke har fornyet seg mye i de fire-fem bøkene sine. Men så hadde han jo også en knalldebut. Men man kan jo ikke alltid lese klassikere, og selv når man leser klassikerne nages man av mistanken om at andre klassikere kanskje er ennå mer elegant i sin omgang med de evige problemer. Så en god paperback med trash av høy klasse (som Brets skriverier) er en deilig avveksling.
 

oddgeir

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.10.2005
Innlegg
7.604
Antall liker
9
Pål Bang Hansen slaktet filmen direkte fra Cannes på radio i dag tidlig. Han fortalte at filmen ble pepet ut, og ingen applaus overhodet på visningen i går kveld.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest


Æ'kke så farlig om filmen er dårlig. Dette orker jeg å se uansett.
 
Z

Zomby_Woof

Gjest
Vel... Det finnes sikkert mye her i verden som jeg elsker, og han hater.

Jeg lover i det minste å ikke tafse på korguttene.
 

Komponenten

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.08.2005
Innlegg
7.089
Antall liker
6
Jeg har lest både denne og Engler og demoner og Den digitale festning og synes det var spennede bøker, men man glemmer de så snart man er ferdig med dem. Grunnen til at enkelte protesterer tror jeg er at det er endel ting i bøkene som fremstilles som fakta, som helt klart beviselig er direkte feil. Som denne Sion-ordenen eller hva det var. Filmen har fått dårlig kritikk, og jeg vet ikke om jeg gidder å se den, da jeg vet hvem den skyldige er, og vet man det i en spenningsfilm er jo mye av poenget borte. Folk protesterer jo mot Harry Potter og, er det egentlig noe å la gå inn på seg at noen protesterer?
 

bber

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.02.2005
Innlegg
2.947
Antall liker
20
Boken og filmen er vel like uinteressante, begge to.
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Gå inn på seg? :D
Nei, men morsomt er det likevel...

O.
 

Geir_Bjerkaas

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2003
Innlegg
441
Antall liker
2
Folk protesterer jo mot Harry Potter og, er det egentlig noe å la gå inn på seg at noen protesterer?
Tror ikke så mange her lar det gå inn på seg. Det er vel mer at dette er en gyldig anledning til nok en gang å poengtere hvor latterlig dumme "de kristne" er? Selvsagt vil det være enkelte religiøse som protesterer. Dette er gjerne meget konservative eller eldre mennesker som frykter "verden" og dens påvirkning. Selv har jeg ingen problem med at folk leser boken eller ser filmen, kommer sannsynligvis til å gjøre minst en av delene i nærmeste fremtid. Jeg har forøvrig registert at en del som har lest boken, mener de har sett lyset. De kaster seg ut i teologiske diskusjoner med denne som eneste ballast og ender opp med å avsløre egen uvitenhet. f.eks:
"hele kristendommen er resultatet av en bok, akkurat som davinci koden.
og hva vet vel de om hva som er korrekt historie og ikke??"

Vel, for meg blir dette en absurd sammenligning. De vet faktisk en hel del, hvis du er interessert kan du få noen henvisninger..
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Vel, jeg skal innrømme at jeg finner det underlig at denne boken, som jeg mener er sprøyt, tullball og fanteri fra ende til annen(men kortvarig tidtrøyte), klarer å skape slike reaksjoner...det er like ille som at folk tar det for sannhet - ironisk nok skaper den første reaksjonen grobunn for den andre ;)

O.
Tror ikke så mange her lar det gå inn på seg. Det er vel mer at dette er en gyldig anledning til nok en gang å poengtere hvor latterlig dumme "de kristne" er? Selvsagt vil det være enkelte religiøse som protesterer. Dette er gjerne meget konservative eller eldre mennesker som frykter "verden" og dens påvirkning. Selv har jeg ingen problem med at folk leser boken eller ser filmen, kommer sannsynligvis til å gjøre minst en av delene i nærmeste fremtid. Jeg har forøvrig registert at en del som har lest boken, mener de har sett lyset. De kaster seg ut i teologiske diskusjoner med denne som eneste ballast og ender opp med å avsløre egen uvitenhet. f.eks:
"hele kristendommen er resultatet av en bok, akkurat som davinci koden.
og hva vet vel de om hva som er korrekt historie og ikke??"

Vel, for meg blir dette en absurd sammenligning. De vet faktisk en hel del, hvis du er interessert kan du få noen henvisninger..
 
Topp Bunn