Da kan synsemafian bli rike:

achri-d

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2005
Innlegg
655
Antall liker
83
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
3
Parelius skrev:
Da jeg gikk på NTH var James Randi (i regi av bl a Skepsis) innom og holdt et foredrag hvor eksempelvis Uri Geller var tema. Mannen var knakende god, men jeg forstår godt at kvasiteoretikere kan få problemer med å hente inn belønningen - Randi er ikke en man skubber seg på om man ikke er helt sikker på seg selv.

Mvh.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.539
Antall liker
3.724
Torget vurderinger
96
kabelindustrien innen Hifi og millionene de tjener må vel være det rareste fenomenet innen noen bransje overhodet.
At noen vil betale f.eks 40000 for en kabel som man ikke engang tør prøve på å vise gjør noe. UFATTELIG.
Og all svadaen til de som beinhardt tror på forskjellene... sukk. Er dette tilbudet seriøst er det da utrolig merkelig at ingen har prøvd seg, si hva man vil. Det er rett og slett så enkelt som at du skal plukke en kabel fra en annen i en blindtest. ENKELT hvis det var forskjeller. Hvorfor snakkes det ikke om subjektiv hørsel og alle fantasifulle variabler når det er snakk om 2 par høyttalere. Ingen vil vel si at det er vanskelig å høre forskjell på det.
 

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Innlegg
5.539
Antall liker
3.724
Torget vurderinger
96
Imperial skrev:
Man har ett problem som må løses før en slik test...
Det allerede eksisterende bevis som testen allerede har gitt, for testeren.

Dette er ikke en test, ei heller en utfordring.
Det er en praktisk applikasjon av en modell, utviklet med parametre som allerede har gitt ett endelig svar ... ikke ett +/-
Dette er en selvmotsigelse, rent logisk. Svaret kan ikke aksepteres da det ligger utenfor svarmengden..

Selvsagt, rent bortsett ifra dette, selvsagt skulle jeg gjerne sett en slik test gjordt!
Bevares!

Kutt ut tullpratet, og "just do it" ;) Det måtte da være deilig å få vite at man ikke tjener noe på cardasene, transparentene, nordostene og de andre fantasifigurene :p



mvh
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Jeg er selvsagt ikke i besittelse av svaret på kabelgåten selv.
Hvem er det...
Men jeg hører forskjeller.
Så spørs det selvsagt om jeg mener forskjellene er verd pengene, når det begynner å koste enormt!!
Jeg har jo gjordt det klart at jeg ikke nødvendigvis er uenig med kabelmafien...
Jeg er bare, skal vi si en to-veis skeptiker...

Jeg har selv brukt ABX tester i laging av DIY kabler, og som verktøy var dette flotte saker!
Men det er ikke gullet i enden av regnbuen, og ikke oraklet, som noen mener, så langt trekker jeg det ikke!

mvh
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Polkagris skrev:
kabelindustrien innen Hifi og millionene de tjener må vel være det rareste fenomenet innen noen bransje overhodet.
At noen vil betale f.eks 40000 for en kabel som man ikke engang tør prøve på å vise gjør noe. UFATTELIG.
Og all svadaen til de som beinhardt tror på forskjellene... sukk. Er dette tilbudet seriøst er det da utrolig merkelig at ingen har prøvd seg, si hva man vil. Det er rett og slett så enkelt som at du skal plukke en kabel fra en annen i en blindtest. ENKELT hvis det var forskjeller. Hvorfor snakkes det ikke om subjektiv hørsel og alle fantasifulle variabler når det er snakk om 2 par høyttalere. Ingen vil vel si at det er vanskelig å høre forskjell på det.
Og om vi skal se bort fra millionen. Boston Audio Society og Tom Nousaine ble invitert av adm dir for Transparent Cable, til en test av Transparents kabler. Men denne måtte foregå i Transparents lytterom. Greit nok.
Da leder for BAS og medlemmer troppet opp hos Transparent, hadde ledelsen der ombestemt seg, og kommet til at de ikke ville være med på å velge ut sine egne kabler i ABX mot andre likevel.
Riktignok en stund siden, og vi får håpe at produktet er blitt så bra at mannen som lager det er i stand til å plukke det ut.
http://www.vxm.com/21R.64.html
 

realist

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Innlegg
3.230
Antall liker
277
For 1500 år siden trodde man (yppersteprestene) at JORDEN var verdens sentrum, og at den var flat. Idag tror man at KABELEN er verdens sentrum, og at det er STOR forskjell, men om nye 1500 år, hvem vet? ;D.

Kanksje de folka i Fidelity skal: "Put their money where their mouth is?" De hadde en bestof-høyttalerkavalkade i siste nr. Den dyreste og beste(selvsagt) kostet noe sånt som 275000. Synd at man må ut med noenlunde samme beløp en gang til for noen meter med ht-kabler for riktig å nyte denne superhøyttaleren.....
 
L

loFi

Gjest
Grunner til at det IKKE kan være hørbare forskjeller på høytalerkabler:

Mr Randi har nok selv testet dette grundig før han offentliggjorde denne utfordringen.

At ingen tør ta utfordringen er meget suspekt.

Bevisbyrden ligger hos kabelprodusentene men de har aldri klart å bevise i en vitenskapelig utført ABX test at det faktisk er forskjeller.

Skeptikerene har gjentatte ganger bevist at det ikke er hørbare forskjeller

Å gjennomføre en enkel ABX test av høytalerkabler er en veldig enkel affære. Dette er (i motsetning til hva kabelfansen påstår) ikke rocket science eller voodoo.

Kabelindustrien har holdt på helt siden 80 tallet (?) med tilby oss hørbare forbedringer via bedre kabler. Hvis forskjellene er så store som de og fansen påstår hadde dette vært en almenn kjent sannhet i dag og ikke blitt diskutert side opp og side ned i tusenvis av hi-fi forum.

Myth = Totally busted
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
LoFi legger sikkert merke til følgende...

Randi stiller spørsmålet... altså, vet han at det er ett svar...
Blir ikke svaret det han mener det er, vil han miste sin annseelse, permanent...
Jeg har ikke oppfattet Randi som en gavmild person... Som dere gjør...

If somebody wants to give you one million dollars... make sure he don't have a minime lurking in the shadows... ::)
Det er også noe å tenke på... ;D

Jeg kan tenke meg at Randi er som Dr Evil her...
Uhm, I can hear the difference... "zip it..." ... :p

mvh
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
loFi skrev:
Grunner til at det IKKE kan være hørbare forskjeller på høytalerkabler:

Mr Randi har nok selv testet dette grundig før han offentliggjorde denne utfordringen.

At ingen tør ta utfordringen er meget suspekt.

Bevisbyrden ligger hos kabelprodusentene men de har aldri klart å bevise i en vitenskapelig utført ABX test at det faktisk er forskjeller.

Skeptikerene har gjentatte ganger bevist at det ikke er hørbare forskjeller

Å gjennomføre en enkel ABX test av høytalerkabler er en veldig enkel affære. Dette er (i motsetning til hva kabelfansen påstår) ikke rocket science eller voodoo.

Kabelindustrien har holdt på helt siden 80 tallet (?) med tilby oss hørbare forbedringer via bedre kabler. Hvis forskjellene er så store som de og fansen påstår hadde dette vært en almenn kjent sannhet i dag og ikke blitt diskutert side opp og side ned i tusenvis av hi-fi forum.

Myth = Totally busted
Hmmm - man burde faktisk foreslå dette som tema for et Mythbusters program. Kunne sikkert blitt underholdende.
 

Slabbedask

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
3.077
Antall liker
34
loFi skrev:
Mr Randi har nok selv testet dette grundig før han offentliggjorde denne utfordringen.
Neppe, dette er ikke en utfordring rettet kun mot kabelbransjen, men mot alle som driver med hous-pokus og mumbo-jumbo.
Så dersom noen mener de lettere kan gå på vannet eller mane frem ånder istedetfor å høre forskjell på kabler har de også en mulighet til å vinne millionen. ;D
 
B

Back_Door

Gjest
Back_Door skrev:
Imperial skrev:
Soundproof glemmer noe...
Randi har sikkert allerede testet seg selv, med de testene som er tenkt brukt, og ikke hørt forskjell.

Ellers ville han ikke kommet med denne utfordringen.
Det er noe som jeg finner logisk...

mvh
Dette har du sikkert rett i. En slik test "beviser" da bare at de valgte typer, ikke skiller seg fra hverandre på tross av prisforskjellen. Det beviser dermed ikke at det ikke kan være forskjeller basert på andre valg.
Har oppfattet at alle, uavhengig av ståsted , er enig i at ikke alle kabler er basert på fakta og at det dermed finnes kabler som ikke forsvarer prisen på noen måte. Dette eksemplet/utfordringen kan dermed kanskje være spesielt satt opp med en slik kabeltype som Randy på forhånd vet ikke svarer til markedsføringen?
Et bedre opplegg, måtte være å fått personer som på et tidligere tidspunkt hadde publisert at de hører forskjell mellom bestemte kabler, til å gjenta den erkjennelsen under en slik test. Da ville ikke Randy kunne gardert seg ved å velge kabeltyper han selv hadde testet på forhånd og funnet ut var helt like.
Opplegget til Randy er m.a.o. ikke egnet til å trekke særlig vide konklusjoner om kabler generelt ;)
Denne erkjennelsen betyr ikke at jeg har forandret mine egne prioriteringer. Det betyr bare at jeg ikke synes denne saken egner seg som våpen i en meningsløs krangel. Jeg skulle gjerne sett mer dokumentasjon på kabler, men har innsett at det fører ikke noe positivt med seg å krangle på dette forum om det.
Jeg siterer meg selv fordi ingen har bekreftet eller avkreftet om min forståelse av testen er riktig eller feil.
Ser at mange bruker dette som bevis på at det ikke er forskjell mellom kabler, eller i det minste at dyre kabler ikke er forskjellig fra rimelige. Dersom jeg har forstått dette riktig i at det kun dreier seg om å klare å høre forskjell mellom to på forhånd utvalgte kabler, da beviser denne testen jo kun en forskjell eller ikke mellom nettopp disse to kabler. Intet annet.
Selv om jeg som kjent er meget skeptisk til effekten av dyre kabler, blir det feil å trekke konklusjoner av denne testen som går ut over det testen faktisk omhandler.
 

Soundproof

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.07.2007
Innlegg
1.639
Antall liker
0
Det kan jo være at VG er inne på HFS. Dette stod i går på VG-nett.

http://www1.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=172995

Og merk det som enkelte i denne tråden syns det er vanskelig å få med seg, men som journalisten klarte å fange opp fra utfordringen: "høre forskjell på to gode kabler."

Det handler ikke om hvorvidt det er forskjell eller ikke på kabler.
 
B

Back_Door

Gjest
Soundproof skrev:
Det kan jo være at VG er inne på HFS. Dette stod i går på VG-nett.

http://www1.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=172995

Og merk det som enkelte i denne tråden syns det er vanskelig å få med seg, men som journalisten klarte å fange opp fra utfordringen: "høre forskjell på to gode kabler."

Det handler ikke om hvorvidt det er forskjell eller ikke på kabler.
Poenget mitt er at om testen får det utfall som utfordreren regner med, kan det kun konkluderes med at den spesifikke dyre kabel, som her testes mot en rimelig kabel, er tuftet på villedende og falsk informasjon fordi den faktisk ikke lar seg skille ut fra den rimelige.
Om eventuelt andre og også dyre kabler er mer seriøst grunnlagt, vet vi dermed ikke så mye om.
Det blir som med kornsirklene. Selv om man avdekker at noen luringer har laget noen av sirklene for å lure folk, kan vi ikke ut fra det konkludere at alle slike sirkler er lureri ;)
Dermed hadde dette eksperimentet vært mye mer almengyldig for relevansen av dyre kontra rimelige kabler, om det hadde vært lagt opp slik jeg tidligere har nevnt.
 

pks

Hi-Fi freak
Ble medlem
14.10.2006
Innlegg
3.451
Antall liker
3
Soundproof skrev:
Det kan jo være at VG er inne på HFS. Dette stod i går på VG-nett.

http://www1.vg.no/teknologi/artikkel.php?artid=172995

Og merk det som enkelte i denne tråden syns det er vanskelig å få med seg, men som journalisten klarte å fange opp fra utfordringen: "høre forskjell på to gode kabler."

Det handler ikke om hvorvidt det er forskjell eller ikke på kabler.
Kansje det.. Kom jo liksom i passlig tidspunkt etter posten min...

PK
 
Topp Bunn