W
WayAhead
Gjest
Mastret for vinyl, mastret for CD ++ det er noe helt annet enn originalmasteren.
1. Prøv cellosonater....1. Pianomusikk er vel det som vinylen sliter mest med tror jeg.
2. Mye 80-talls låter bedre på vinyl fordi det ofte har blitt remastret for CD, og dermed er dynamikken smadret....
Bl.a. derfor vi må ha et RIAA-trinn, og ikke kun en signalforsterker.Vinyl, som forklart i videoene over blir justert i forhold til formatets helt klare begrensninger,
Da er det nok innspillingene/produksjonen som gjør den største forskjellen mellom Tidal og CD-rip.Tidal hifi høres helt høggorm ut i mine ører på det meste. Har Ripp av eldre førsteutgave cd plater på NAS og det slår glatt vinyl etter min smak.
Et lite innblikk. Og dette skjer allerede før masteringstadiet:Mastret for vinyl, mastret for CD ++ det er noe helt annet enn originalmasteren.
Jeg lar meg forundre over at dette kommer opp til stadighet.4K musikk-disker kan sikkert bli ok, også en slik f.eks: Oppo 205 Signature, men da koster det like mye som en vinylrigg, men blir det like bra.....
Dere får starte en klubb. Det er ikke første gang. Stolpeskudd og døde hester.Streaming er vel digital ja og OK om kvaliteten holder mål. Formålet med tråden var å plukke fra hverandre en del hypes rundt vinylens overlegenhet vs Digitale formater.
Liker en vinyl best, greit nok det.
Skjønner at det er bånd du sikter til når du påstår det mangler info på det digitale mediet. Da mener du vel de båndene som er analogt helt fra artisten i studio, til lytter i stua.det er bare så synd at med "cd"/digitalt så mangler det informasjon...om det er mediets begrensninger eller mastringen er iofs uvesentlig....
Forundret over 4K? Eller hva som er best?Jeg lar meg forundre over at dette kommer opp til stadighet.4K musikk-disker kan sikkert bli ok, også en slik f.eks: Oppo 205 Signature, men da koster det like mye som en vinylrigg, men blir det like bra.....
Hvis målet for "bra" er å spille av musikken mest mulig identisk med det lagrede signalet på plata, er det nok ingen som tror at vinylplater er "bedre" enn CD/digitalt lagret musikk, og sistnevnte har egenskaper som gir formatet potensiale til større dynamikkområde, etc... Om dette potensialet blir brukt, er selvsagt noe helt annet.
Likevel er det mange av oss som liker lyden av vinylplater bedre. Videre, og viktigere, er det hele totalopplevelsen rundt det å spille og lytte til LP-plater som er så attraktiv. LANGT fra bare lyden. ...Selv om jeg og mange andre foretrekker lyden fra en platespiller fremfor den fra en "mer korrekt" og på den måten "bedre" CD-spiller.
Jeg tør påstå at jeg hadde kost meg mer med en platespillerrigg til 10.000,- og en stabel vinylplater enn med en digital kilde og en DAC til en pris med både seks og syv sifre.
Føler man det ikke slik, kan man bare kose seg med CD og streaming vel vitende om at det "er bedre".
Ikke sånn å forstå at jeg ikke samtidig setter pris på både kvaliteten og funksjonaliteten streaming og digitale løsninger gir. Det gjør jeg. Man må ikke velge bare én!
Forundret over at det diskuteres om lydkvaliteten er best på digitale formater eller vinylplater. Som bærer og lagring av signalet er potensialet digitale formater rent teknisk fullstendig overlegent.Forundret over 4K? Eller hva som er best?
Potensielt overlegent muligens, men så blir det sjelden optimalt for best mulig lyd i studio, men det skal låte ok i små radioer og bilanlegg.Forundret over at det diskuteres om lydkvaliteten er best på digitale formater eller vinylplater. Som bærer og lagring av signalet er potensialet digitale formater rent teknisk fullstendig overlegent.Forundret over 4K? Eller hva som er best?
Likevel gir vinylplater mange av oss en helt overlegen brukeropplevelse, siden det ikke utelukkende er det som er det avgjørende.
Sant, men en diskusjo litt på siden av denne.Potensielt overlegent muligens, men så blir det sjelden optimalt for best mulig lyd i studio, men det skal låte ok i små radioer og bilanlegg.
Alt er jo individuelt. Jeg liker å fikle med inner- og yttercover, platebørste, etc, etc... Det viktigste er at man gjør de kompromisser og prioriteringer som passer best for seg selv.Brukeropplevelsen er som sagt for meg dårligere med vinyl, men lydopplevelsen bedre og da bryr jeg meg lite om hva som i teorien, eller hva som er teknisk mulig. Det er resultatet som teller.
Leter etter god lyd enten det er digitalt eller vinyl, men når jeg sammenligner samme sanger/album med bra innspilling på vinyl så er den her hos meg å foretrekke. Hører selv mye jazz og akustisk og stemmer. F.eks. Leonard Cohen blir ekstremt bra på vinylOm man hovedsaklig hører på "dårlig" mastret musikk så er mest mulig korrekt signal selvsagt ikke høyt på prioritetslisten, men om man f.eks er glad i klassisk eller annen akustisk musikk så er det ingen vei utenom.
Selv er jeg veldig glad i f.eks moderne electronica, gammel italo og disko, som alle sliter med dårlig mastring, men for meg er det viktigere med god lyd på gode innspillinger enn å sminke alt for å øke nytelsen på disse sjangrene.
om man er veldig glad i rock er det f.eks ingen grunn til å strebe etter perfekt nøytralitet
selv bruker jeg et Lynx "pro" lydkort og vanlig flac eller hires, og det dønn nøytralt og inneholder mer informasjon enn hørselen klarer å fange opp.
Flott at man lar seg inspirere til Vinyl spilling. Har allikevel en snikende mistanke om at dette ikke var den primære intensjonen til trådstarter!Ble så motivert av denne tråden at jeg i formiddag har montert pickup og rigget min kliss nye rigg som har stått i et år.
Riaaen har AD. Kjører PCM via coax til Groundsound.
Satte på en gammel bruktkjøpt George Benson, Give Me The Night pressing.
Allerde fra de første 5 sekundene med en ubrukt pickup så brukte jeg ikke en kalori på å høre at det låter bra.
Vis vedlegget 458302 Vis vedlegget 458303 Vis vedlegget 458304