Da er tiden inne for å knuse samtlige Vinyl Hypes.....

W

WayAhead

Gjest
Mastret for vinyl, mastret for CD ++ det er noe helt annet enn originalmasteren.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.718
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
1. Pianomusikk er vel det som vinylen sliter mest med tror jeg.

2. Mye 80-talls låter bedre på vinyl fordi det ofte har blitt remastret for CD, og dermed er dynamikken smadret....
1. Prøv cellosonater....
2. Eg er einig i at mange av vinylutgåvene på 80-talet let betre enn CD, men i min rigg må du ha platekrans og strammar for at det skal bli optimalt.

S. Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Antall liker
850
Hva er poenget med denne tråden? Skal man bruke den signalkilden som låter best, eller finne en teori for hvorfor man av en eller annen grunn ikke skal benytte en signalkilde?

Streaming er enklere og mer brukervennlig, til og med cd er enklere, for min del bruker jeg nå kun vinyl om det låter bedre. Men nå har jeg aldri hatt cd-spiller til 150 lapper heller, meget mulig at det er det aller beste

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Tidal hifi høres helt høggorm ut i mine ører på det meste. Har Ripp av eldre førsteutgave cd plater på NAS og det slår glatt vinyl etter min smak.
Da er det nok innspillingene/produksjonen som gjør den største forskjellen mellom Tidal og CD-rip.

W

WayAhead

Gjest
Streaming er vel digital ja og OK om kvaliteten holder mål. Formålet med tråden var å plukke fra hverandre en del hypes rundt vinylens overlegenhet vs Digitale formater.

Liker en vinyl best, greit nok det.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.649
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
"perfect sound forever" slo vel ikke akkurat til heller
vil dere ha god lyd må dere nærmere kilden FØR remastring og tilpassing til andre formater

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
4K musikk-disker kan sikkert bli ok, også en slik f.eks: Oppo 205 Signature, men da koster det like mye som en vinylrigg, men blir det like bra.....
Jeg lar meg forundre over at dette kommer opp til stadighet.

Hvis målet for "bra" er å spille av musikken mest mulig identisk med det lagrede signalet på plata, er det nok ingen som tror at vinylplater er "bedre" enn CD/digitalt lagret musikk, og sistnevnte har egenskaper som gir formatet potensiale til større dynamikkområde, etc... Om dette potensialet blir brukt, er selvsagt noe helt annet.

Likevel er det mange av oss som liker lyden av vinylplater bedre. Videre, og viktigere, er det hele totalopplevelsen rundt det å spille og lytte til LP-plater som er så attraktiv. LANGT fra bare lyden. ...Selv om jeg og mange andre foretrekker lyden fra en platespiller fremfor den fra en "mer korrekt" og på den måten "bedre" CD-spiller.

Jeg tør påstå at jeg hadde kost meg mer med en platespillerrigg til 10.000,- og en stabel vinylplater enn med en digital kilde og en DAC til en pris med både seks og syv sifre.

Føler man det ikke slik, kan man bare kose seg med CD og streaming vel vitende om at det "er bedre".

Ikke sånn å forstå at jeg ikke samtidig setter pris på både kvaliteten og funksjonaliteten streaming og digitale løsninger gir. Det gjør jeg. Man må ikke velge bare én!

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Streaming er vel digital ja og OK om kvaliteten holder mål. Formålet med tråden var å plukke fra hverandre en del hypes rundt vinylens overlegenhet vs Digitale formater.

Liker en vinyl best, greit nok det.
Dere får starte en klubb. Det er ikke første gang. Stolpeskudd og døde hester. ;)

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.649
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
det er bare så synd at med "cd"/digitalt så mangler det informasjon...om det er mediets begrensninger eller mastringen er iofs uvesentlig....

The Shy

Æresmedlem
Ble medlem
10.04.2017
Antall liker
19.679
Sted
Langesund
det er bare så synd at med "cd"/digitalt så mangler det informasjon...om det er mediets begrensninger eller mastringen er iofs uvesentlig....
Skjønner at det er bånd du sikter til når du påstår det mangler info på det digitale mediet. Da mener du vel de båndene som er analogt helt fra artisten i studio, til lytter i stua.
Nesten all ny musikk blir vel nå spilt inn digitalt, og egentlig er vel det blitt gjort i lang tid allerede. I mine øye og ører klare det digitale mediet seg meget godt

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.649
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
ja AAA opptak
i den grad teknikerne ikke faller for fristelsen til hard komprimering mm er jeg tilbøyelig til å være enig

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Digitalt kan låte fenomenalt bra, men da har det en tendens til å koste en hel del. Men en virkelig god platespiller/pickup/riaa, som selvfølgelig heller ikke er gratis, har tidvis en magi og nærhet over seg som digitalt ikke får til. Og som Leif sier, tape er i en klasse for seg. Bare synd det er enda mer kostbart.
Uansett hva det handler om er det en ting som er bombesikkert. There is no free lunch.
Avslutningsvis må jeg si jeg i likhet med noen andre lurer på poenget med denne tråden.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.649
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
trøstetråd for de som innerst inne angrer på at de solgte vinylsamlingen sin ved intro av "perfect sound forever" eller for de som føler at de ikke rakk å hive seg på mens det ennå var greit tilgjengelig til normale priser

breuer

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.10.2006
Antall liker
626
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
9
Og jeg som har gått rundt og trodd at det var high res og streaming som var hypet??????. Så feil kan man ta. Dette er vel feil forum å snakke om vinyl-hype. At en del hipstere og andre har oppdaget vinylen, er jo en sann glede; aldri før har vi hatt så mye musikk som kommer ut direkte på vinyl. Men ganske mange her på sentralen har jo drevet med vinyl hele tiden, helt siden Perfect Sound Forever kom i 1982. Mange av oss ble med i PSF hypen, men gikk tilbake til vinyl utover 90 tallet.
Det ligger ikke mye nostalgi i dette. Digitalt hadde sine helt klare svakheter. Smoking gun for hva som egentlig var galt med CD og CD avspilling skiftet; et år var det sampling frekvensen, deretter bitoppløsninga (selv om faktisk Phillips sine 14 bits spiller ble ansett som bedre enn 16 bits spillerne i sin tid) og så anti alias filteret, brattere enn trollveggen. Mange bekker små…. Uansett, lyden var ikke like god som analog. Spesielt i toppen og på stemmer («naturlighet»). Digitalt utviklet seg, vi fikk oversampling som løste noe, men introduserte flere step i avspillingen og ga andre problemer (jeg skyr oversampling). Bedre filter, bedre konvertere og konverter-struktur etc. Men også analogt utvikla seg mye etter CDen.

I dag er digitalt bedre enn noen gang. Skulle bare mangle. Ser vi bort fra de ny-frelste vinylgalningene, noen av de kjøper vinyl uten å ha platespiller, så fortsetter vi å spille vinyl. Jeg har alle mine CDer på NAS, og Tidal HQ abonnement. Disse spilles også til tider, men det blir mest vinyl, like mye for bekvemmelighet (se lengre ned) som for lydkvalitet. Når det gjelder mastering, så kan vel de samme feil og de samme riktig gjøres for både digitalt og analogt, men egne mastere for vinyl er jo ofte mer dynamiske. «Vinylen blir aldri spilt på radio allikevel, så den trenger vi ikke komprimere noe særlig». Jeg så en sammenligning mellom CDer og vinyl for noen år siden. Nesten samtlige LPer hadde større dynamic range enn CDene, selv om CD teoretisk har en mye større dynamic rang. Hjelper ikke det når den ikke brukes til noe. At vinylen har noen skavanker som faktisk også gir den litt mer «naturlighet» og luft skader jo ikke ??????.

Kos dere med det dere liker. For meg går det fortere å hive på en LP enn å starte nettbrettet, få koblet riktig spiller i Bluesound appen (evt. med en total re-start hvis automatisk spilleliste er full) og hakke seg gjennom et ikke så verst, med alt annet enn intuitivt interface. Men CD er jo fantastisk flott å bruke for innspilling av utstyr (loop) og som ølbrikker på bordet??????.

S. Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Antall liker
850
4K musikk-disker kan sikkert bli ok, også en slik f.eks: Oppo 205 Signature, men da koster det like mye som en vinylrigg, men blir det like bra.....
Jeg lar meg forundre over at dette kommer opp til stadighet.

Hvis målet for "bra" er å spille av musikken mest mulig identisk med det lagrede signalet på plata, er det nok ingen som tror at vinylplater er "bedre" enn CD/digitalt lagret musikk, og sistnevnte har egenskaper som gir formatet potensiale til større dynamikkområde, etc... Om dette potensialet blir brukt, er selvsagt noe helt annet.

Likevel er det mange av oss som liker lyden av vinylplater bedre. Videre, og viktigere, er det hele totalopplevelsen rundt det å spille og lytte til LP-plater som er så attraktiv. LANGT fra bare lyden. ...Selv om jeg og mange andre foretrekker lyden fra en platespiller fremfor den fra en "mer korrekt" og på den måten "bedre" CD-spiller.

Jeg tør påstå at jeg hadde kost meg mer med en platespillerrigg til 10.000,- og en stabel vinylplater enn med en digital kilde og en DAC til en pris med både seks og syv sifre.

Føler man det ikke slik, kan man bare kose seg med CD og streaming vel vitende om at det "er bedre".

Ikke sånn å forstå at jeg ikke samtidig setter pris på både kvaliteten og funksjonaliteten streaming og digitale løsninger gir. Det gjør jeg. Man må ikke velge bare én!
Forundret over 4K? Eller hva som er best?

Målet er vel sluttresultatet, ikke nødvendigvis at det skal låte likt som da det ble innspilt, noe det heller ikke gjør da rom og anlegg er annerledes enn f.eks. innspilling i et studio. Nå blir også mastering til vinyl tilpasset nettopp vinyl og da er det vel dette som er originalen og det som er mest "riktig". Om det tilpasses cd så der det jo det som er fasiten.
Dette blir jo også et spørsmål om hva som er bra, riktig etc. Skal det låte som ekte musikk, dvs som pianoet, gitaren, fiolinen, sangeren gjør i stua, eller er det andre kriterier.
For min del så er det nærhet til musikken, at det låter ekte og naturlig. I mitt anlegg nå så låter vinylriggen bedre på disse punktene. Tidal hifi og cd gir mindre lydbilde, kommer ikke så nær musikerne, ikke så dynamisk. Dette kan selvfølgelig snu seg med annet og bedre utstyr.
Man kan jo ikke mene hva som er best av vinyl og cd, det kommer jo helt an på hvilke pu, hvilke riaa, hvilke cd-spiller. Blir som å mene hvilke bil som er best av Mazda og Toyota uten å diskutere modell.
Dette med rituale og kosen rundt dette kan jeg forstå at mange liker, uten at dette for min del er så veldig stas. Kunne vært litt fler spor pr side av plata;)

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Forundret over at det diskuteres om lydkvaliteten er best på digitale formater eller vinylplater. Som bærer og lagring av signalet er potensialet digitale formater rent teknisk fullstendig overlegent.

Likevel gir vinylplater mange av oss en helt overlegen brukeropplevelse, siden det ikke utelukkende er det som er det avgjørende.

S. Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Antall liker
850
Forundret over at det diskuteres om lydkvaliteten er best på digitale formater eller vinylplater. Som bærer og lagring av signalet er potensialet digitale formater rent teknisk fullstendig overlegent.

Likevel gir vinylplater mange av oss en helt overlegen brukeropplevelse, siden det ikke utelukkende er det som er det avgjørende.
Potensielt overlegent muligens, men så blir det sjelden optimalt for best mulig lyd i studio, men det skal låte ok i små radioer og bilanlegg.
Brukeropplevelsen er som sagt for meg dårligere med vinyl, men lydopplevelsen bedre og da bryr jeg meg lite om hva som i teorien, eller hva som er teknisk mulig. Det er resultatet som teller.

Dazed

Æresmedlem
Ble medlem
29.01.2003
Antall liker
7.292
Sted
Sarpsborg
Torget vurderinger
2
Potensielt overlegent muligens, men så blir det sjelden optimalt for best mulig lyd i studio, men det skal låte ok i små radioer og bilanlegg.
Sant, men en diskusjo litt på siden av denne.

Brukeropplevelsen er som sagt for meg dårligere med vinyl, men lydopplevelsen bedre og da bryr jeg meg lite om hva som i teorien, eller hva som er teknisk mulig. Det er resultatet som teller.
Alt er jo individuelt. Jeg liker å fikle med inner- og yttercover, platebørste, etc, etc... Det viktigste er at man gjør de kompromisser og prioriteringer som passer best for seg selv.

bjarnetv

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.03.2008
Antall liker
5.985
Sted
oslo
Om man hovedsaklig hører på "dårlig" mastret musikk så er mest mulig korrekt signal selvsagt ikke høyt på prioritetslisten, men om man f.eks er glad i klassisk eller annen akustisk musikk så er det ingen vei utenom.

Selv er jeg veldig glad i f.eks moderne electronica, gammel italo og disko, som alle sliter med dårlig mastring, men for meg er det viktigere med god lyd på gode innspillinger enn å sminke alt for å øke nytelsen på disse sjangrene.

om man er veldig glad i rock er det f.eks ingen grunn til å strebe etter perfekt nøytralitet ;)

selv bruker jeg et Lynx "pro" lydkort og vanlig flac eller hires, og det dønn nøytralt og inneholder mer informasjon enn hørselen klarer å fange opp.

S. Lieng

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.05.2014
Antall liker
850
Om man hovedsaklig hører på "dårlig" mastret musikk så er mest mulig korrekt signal selvsagt ikke høyt på prioritetslisten, men om man f.eks er glad i klassisk eller annen akustisk musikk så er det ingen vei utenom.

Selv er jeg veldig glad i f.eks moderne electronica, gammel italo og disko, som alle sliter med dårlig mastring, men for meg er det viktigere med god lyd på gode innspillinger enn å sminke alt for å øke nytelsen på disse sjangrene.

om man er veldig glad i rock er det f.eks ingen grunn til å strebe etter perfekt nøytralitet ;)

selv bruker jeg et Lynx "pro" lydkort og vanlig flac eller hires, og det dønn nøytralt og inneholder mer informasjon enn hørselen klarer å fange opp.
Leter etter god lyd enten det er digitalt eller vinyl, men når jeg sammenligner samme sanger/album med bra innspilling på vinyl så er den her hos meg å foretrekke. Hører selv mye jazz og akustisk og stemmer. F.eks. Leonard Cohen blir ekstremt bra på vinyl :)

Hornlyd

Musikkglad
Ble medlem
01.04.2005
Antall liker
12.286
Torget vurderinger
10
Ble så motivert av denne tråden at jeg i formiddag har montert pickup og rigget min kliss nye rigg som har stått i et år.

Riaaen har AD. Kjører PCM via coax til Groundsound.

Satte på en gammel bruktkjøpt George Benson, Give Me The Night pressing.

Allerde fra de første 5 sekundene med en ubrukt pickup så brukte jeg ikke en kalori på å høre at det låter bra.

IMG_9254.jpg
IMG_9253.jpg
IMG_9252.jpg

vipa

Høyttalerhviskeren
Ble medlem
08.01.2016
Antall liker
10.810
Sted
Fra Fredrikstad, kommet meg helt til Halden
Torget vurderinger
1
Ble så motivert av denne tråden at jeg i formiddag har montert pickup og rigget min kliss nye rigg som har stått i et år.

Riaaen har AD. Kjører PCM via coax til Groundsound.

Satte på en gammel bruktkjøpt George Benson, Give Me The Night pressing.

Allerde fra de første 5 sekundene med en ubrukt pickup så brukte jeg ikke en kalori på å høre at det låter bra.

Vis vedlegget 458302 Vis vedlegget 458303 Vis vedlegget 458304
Flott at man lar seg inspirere til Vinyl spilling. Har allikevel en snikende mistanke om at dette ikke var den primære intensjonen til trådstarter! ;)

northpole

Overivrig entusiast
Ble medlem
08.11.2010
Antall liker
609
Snurrer vinyl spiller rippede cd'er og hi res fra pc og streamer fra pc.ville ikke vært foruten noen av mulighetene.og favoriserer ingen av dem ut fra hva jeg hører.vinyl og digital briljerer hver sin gang.skulle gjerne hatt bånd også .når det gjelder digital er det vell streaming som har minst begrensninger hvis mulighetene blir utnyttet i fremtiden.

Topp Bunn