Døde elementer

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Antall liker
5.283
Torget vurderinger
4
Sjekk siggen m n. Den venstre Proac høyttaleren er ikke helt i form dvs det er kun diskanten som funker. Jeg har koblet om kabler for å sjekke dette. Det kommer ikke en lyd ut av de andre to elementene ? Hva er galt ? Delefilteret ? ???

Hilsen noob på området

el_mariachi

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
397
Du kan jo sjekke om det er god kontakt ved alle kontakter mellom terminalen og filteret og elementene.
Kanskje det sitter en sikring på filteret?

For å sjekke dette må du sikkert ta ut et eller begge elementene og da kan du sjekke disse med et lite batteri.

OBS. Alt på eget ansvar.

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Antall liker
5.283
Torget vurderinger
4
For mange sikkert en god ide men for ti tommeltotter meg høres det ikke ut som en god ide :-[ men det er helt dødt på de elementene.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
13.555
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Var du der når det evt. skjedde? Høy spilling?

Trykk elementene rolig inn med en finger. Glir de enkelt fram og tilbake?

Står anlegget på hele tiden?

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Antall liker
5.283
Torget vurderinger
4
bambadoo skrev:
Var du der når det evt. skjedde? Høy spilling?

Vet ikke

Trykk elementene rolig inn med en finger. Glir de enkelt fram og tilbake? nei de er helt stive mens de andre er myke

Står anlegget på hele tiden? til tider ja

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
13.555
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Okay - de er "svidd". Svingspolen har brent seg fast til magnetgapet. Dvs. ødelagt.

Skal ikke skylde på noe spesielt, men har opplevd det samme på "pwm" forsterkere tidligere. Elementet sto rett ut på en måte. Helt brent fast.

Antar forsterkerene mine gikk i selvsving eller noe slikt.

Du må ta kontakt med leverandør evt. produsent av høyttalerene å bestille nye. En kjedelig sak.

Elementene kan sikkert repareres men jeg vil ikke anbefale det. Er ikke sikkert de "ser ut som nye" etter operasjonen. Og med relativt kostbare HT som proac D3.8 vil bruktverdien synke dramatisk dersom dette gjøres.

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Antall liker
5.283
Torget vurderinger
4
:'( det lå vel i korta Takk for hjelpen. Det går vel an å fikse ved å skifte deler ? ( Av et profft firma)

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
13.555
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Ja - skifte de 2 elementene, men få originale fra Proac. Så ville jeg gått over delefilteret i samme slengen. Sjekke at ingenting der er "svidd".
Hvor bor du? Garantert noen her inne på HFS som kan hjelpe deg med en slik operasjon.

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Antall liker
5.283
Torget vurderinger
4
Jeg bor i Stavanger. jeg skal ta kontakt med Lyric for å høre hva de anbefaler i samme slengen.

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
13.555
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Ok - Cobra2 er i området. Det skal være en "høyttalerdoktor" også. "Lakki Luke" kjenner han.
2 personer som sikkert kan hjelpe til (om du spør pent :) )

Bor selv i Nord for Boknafjorden.

Guit

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.09.2009
Antall liker
166
Sted
Sunndalsøra
Hei!

Ja dette kan skje fort. Det har sikkert oppstått en feedback eller støy fra en eller annen kilde, som har forplantet seg ut på høyttalerutgangen og blitt forsterket. Jeg fikk kraftig støy under måling en gang, og det forsterket seg på utgangen og spolen brente seg fast. Fikk kjøpt et repsett.Det var for et 5" JBL element hvor con, spole og spider var ferdig montert på forhånd, slik at det var bare og sentrere spoleformen i luftgapet med røret som følgte med. Men det som kan bli" problemet", er at parametrene på høyttalerelementet vil forandre seg ved ny spole og oppheng. Så det trengs nok eksperthjelp med måling og tilspilling for og få høyttaleren tilbake der den var før hendelsen. Det kan sikkert være lurt og få importøren til og ta seg av dette, da det er høyttaler av høy kvalitets klasse ..mvh

Music4all

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.04.2009
Antall liker
7
kasol skrev:
For mange sikkert en god ide men for ti tommeltotter meg høres det ikke ut som en god ide :-[ men det er helt dødt på de elementene.
stakkars deg, føler virkelig med deg... jeg ødela bassen & diskanten i min ene HT, + at høyre kanalen i ampen min døde for noen uker sia, urk :(

lakki_luke

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
536
Sted
Jæren
Det er sånt som skjer :'(
Men heldigvis er der hjelp å få hos eksperter.Har forstått det slik at han som repererer har endel å gjøre.Hvis det er en trøst kasol så er der hjelp å få.Er vanligvis ikke så kostbart i vikle på ny spole.

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Antall liker
5.283
Torget vurderinger
4
Vel må bytte elementer iallefall. Lyric hjelper meg med å skaffe deler ifra Proac men det blir en dyr erfaring... :(

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
OBS OBS

Dette høres ut som likestrøm på utgangen. Om du har en transistorforsterker må du få denne sjekket før du svir av to nye elementer.

Har du har rør skjer ikke dette da utgangstrafoene ikke kan levere likestrøm.

Samleren.

kasol

Hi-Fi freak
Ble medlem
16.03.2005
Antall liker
5.283
Torget vurderinger
4
Jeg har digitale forsterkere ref sigg.

Topp Bunn