Død prosjektor- pære eller noe annet?

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.272
Antall liker
418
Dersom en pære er gåen på en prosjektor, vil den da ikke i det hele starte opp, blinke med kontroll lampe eller noe?

Vår LG prosjektor døde brått og tok sikringen i samme slengen. Sikringen slo seg av gjentatte ganger og jeg måtte koble av prosjektoren. På en annen kurs (16A) holdt sikringen men prosjektoren er helt død, også på opprinnelig kurs (og nå slår ikke sikringen seg ut).

Jeg åpnet opp og lampehuset er lett å ta ut, jeg synes det kan være verdt å bytte pære da prosjektoren til tross for sine 5-6 år (litt under 1000 timer på stort sett sparemodus) er pen å se på og har 1024*768 som fungerer fint på DVD, PC og tv.

Jeg kunne ikke se noe svidd og pæren er like hel, vanskelig å se om den er gåen sett utenfra.


Jeg har ikke åpnet opp for å se etter internsikring eller annet.

Det er en LG BX220.
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Hvis pæra går skal normalt ikke dette gjøre at projen tar sikringen i etterkant. Da skal projen prøve å starte opp for så å slå seg av etter et minutt eller så.

Garantert ikke lønnsomt å reparere en så gammel proj.
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.272
Antall liker
418
Hadde tenkt å feilsøke litt, dersom pæren ikke er gått men en rettbar feil i strømforsyningen er årsaken vil jeg fikse det.

Men når det er sagt så tar jeg kanskje og bestiller en BenQ W6000 eller W6500. Valget er så vidt jeg forstår mellom to ganske like prosjektorer, men jeg heller til at en så stor boks er mindre dominerende hvit enn svart (fordel w6500). Prisen er den samme og billedmessig er det visst lite som skiller men fordel w6500). Det eneste som vil hindre meg er om det er for støyende. En Optima 82 har 7 dB(!) mindre støy ved sparemodus men den er ikke å se på tilsvarende tilbud for øyeblikket.

Den gamle prosjektoren har et pent magnesiumlegering kabinett og med XGA oppløsning god nok til oppskalert DVD og NRK HD, så jeg har ikke lyst til å skrote den uten kamp.
 

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Innlegg
2.307
Antall liker
2
Jeg har en Optoma 82 og er meget godt fornøyd med den. Synes ihvertfall det er klasseforskjell på den og ned til en Benq 5000 jeg solgte til en kunde for to år siden.
 

OKA

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2002
Innlegg
1.272
Antall liker
418
Jeg bestilte en Benq 6500 mer eller mindre usett, så jeg håper jeg blir fornøyd. Jeg så litt på en Optoma 87 og den skulle være ganske lik en 82 og den var meget bra selvfølgelig. Jeg la ikke merke til noe regnbue-effekt på den kjappe demoen (men så innehold den heller ikke så lyse sterke scener i bevegelse heller). Den koster imidlertid for mye og 10k for en Benq w6500 var mer fristende.

Vi bruker ikke lengre stuen (og dermed stereoannlegget) til prosjektor men men en slik lyssterk prosjektor kan jeg kanskje bruke der av og til også i sommerhalvåret. Den gamle var regnet som lyssterk men BenQen er likevel dobbelt så lysintens.

På biblioteket der prosjektoren skal i det gamle festet har vi kun et JBL 5-1 surroundanlegg og det kan kanskje bli litt ekstra stusselig når bildet blir så oppgradert...
 
Topp Bunn