Dårligere lyd i anlegget når det står på for lenge - hvorfor?

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.937
Antall liker
3.246
Meget kan bevises under de rigtige omstændigheder. :)
 

JohnnyH

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.02.2013
Innlegg
3.004
Antall liker
1.305
Sted
Rogaland / Sandnes
Kabeltråd debatt!

Jeg ser at kabeltråd diskusjonen ofte ende slik som denne tråden ser ut til å gjøre .

Men etter en gjennomgang av flere anleggs bilder er det ikke mange som skryter av at de bruker lakris lissene i sine systemer, og det undrer meg da at det blir brukt penger på kabler når de allikevel mener det ikke er forskjell, de burde da heller bli brukt disse pengene på musikk.

De skal dog sies at det finnes unntak på strømsiden.
ja kan du tenke deg hvorfor
av samme grunn som religions krangel. ting bevises ikke/kan ikke bevises. troende nekter å godta at noe annet kan stemme. og de ikke troende sitter oppgitt å diskuterer for døve ører:) slik er det med alt som ikke bevises![/QUOTE

Jaja det er vell så det, bare trist at ting som nødvendigvis ikke kan måle eller baseres på til nå kjente fysiske premisser automatisk skall underkjennes.

Jeg har fulgt med en del av disse som lager støy i disse trådene og der vises både seriøs kabling, rack systemer, avkobling av komponenter osv, det må da være bedre ting å ta seg til en å skape unødig støy når et annet medlem tar opp et problem i en tråd som kan virke kontroversiell.

Da jeg tok elektrofag som voksen, og med da over 20 års fartstid innen hifi hobbyen benyttet jeg anledningen til å spørre lærere med nødvendig ingeniør kompetanse om relevante problemstillinger angående strøm og kabling og fikk da til svar at sånn var det nå bare, og et enkelte ting var vanskelig å gi en fornuftig forklaring på.


Den læreren som var mest åpen for slike diskusjoner var læreren innen automasjon, måling og regulerings teknikk, og digital teknikk, her var eks kabler og bruk og forlegning av disse essensielt for å unngå "uriktige signaler".
 
A

audiosan

Gjest
utrolig bra:D og så sant:)
undres hvordan fortsettelsen er:)
 

lowlevel

Hi-Fi interessert
Ble medlem
01.05.2012
Innlegg
63
Antall liker
5
Ser ut som HFS er i ferd med og ta seg opp. Kommer noen virkelig engasjerende tråder innimellom. Og her er en.

Stå på. Jeg er spent på konklusjonen her. Synker lydkvaliteten eller stiger lyttetrettheten. Men husk at lyttetrettheten er størst om natta. ;)

Herlig innlegg rozzy! På den andre siden.. Blir man lyttetrett er absolutt noe galt et sted... ;-)

Mvh
lassemann
Blir man ikke lyttetrett er det absolutt noe galt et sted!
 

Bjørn ("Orso")

Bransjeaktør
Ble medlem
03.11.2008
Innlegg
11.296
Antall liker
2.903
Sted
Bergen
Torget vurderinger
2
Domediskanter vil ofte forvrenge mer og mer. Termisk kompresjon som LMC er inne på. Usikker hvor lang tid det tar, men det øker trolig også med volum. Så det kan kanskje være en forklaring. Kompresjonsdrivere har ikke det problemet.
 

FrodeR

Overivrig entusiast
Ble medlem
01.10.2007
Innlegg
1.149
Antall liker
302
Sted
Trondheim
Om en kjøper Degausutstyr, så avmagnetiserer det. Forsvaret har et slikt anlegg i Trøndelag. Her kan man senke stereoanlegget ned på 30 favner, for så å slå på 30 000 Volt. Låter det ikke bedre etter det så vet ikke jeg :)
 
Sist redigert:

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Kanskje eg ha funnet årsaken? Skiftet til Doxa :)
 

JohnnyH

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.02.2013
Innlegg
3.004
Antall liker
1.305
Sted
Rogaland / Sandnes
Siden dette like vell dra åt skogen ifb trådtittel, så blir nokk det beste å spille og synge selv, da helst på et akustisk instrument slik at strøm ikke blir et problem.:p
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.115
Antall liker
4.991
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Her går det i silikon og teflon.
Til nød litt plast rundt de store elektrolyttene.
Pluss noe kabelisolasjon som jeg neimen ikke kjenner opphavet til.
Hører bare flott musikk.
 

VB

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2009
Innlegg
1.812
Antall liker
1.392
Jeg får vel ta tweakinga helt ut på noen kritiske lavvoltskondensatorer slik at jeg får sjekket om det skjer noe. Dette ser lovende ut:
Studio Z?y
 
S

Syncrolux

Gjest
Elektrolytter er best. :) Ingen fæl plast inni de. Jeg har til og med en diger "lytt" på høyttalerutgangen, og det spiller som tusan det...
 
A

audiosan

Gjest
her har vi en som virkelig tok til seg innlegget i post #44 og ville prøve det ut:D
 
S

Syncrolux

Gjest
Jeg mente det jeg skrev i #54 helt seriøst. Jeg synes elektrolytter låter best, rett og slett. Plastkondensatorer i den grad de låter annerledes er sterile og harde i klangen.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Kanskje eg ha funnet årsaken? Skiftet til Doxa :)
Såså.. ;)

Edit: Doxa skal ikke kimses av:)
Nei sant. Men tenkte at trådstarter kan bare skifte til Doxa og problemet er kanskje borte :)
Doxa er mitt nye merke. Kjempefornøyd nå.
Personlig har jeg ikke hatt problemet at det låter dårligere over tid, men kanskje det kan være lyttetretthet, og
det er jo noe helt annet?
 

VB

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2009
Innlegg
1.812
Antall liker
1.392
Haha, joda Doxa 70SE er bra det. Har selv eid en slik for en god del år siden før jeg begynte med DIY. Merket ikke mye til dårligere lyd over tid da nei, men hadde nok litt for dårlig anlegg til å høre noen forskjeller uansett. Ikke at jeg hørte etter det heller. Kanskje mest det siste.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Haha, joda Doxa 70SE er bra det. Har selv eid en slik for en god del år siden før jeg begynte med DIY. Merket ikke mye til dårligere lyd over tid da nei, men hadde nok litt for dårlig anlegg til å høre noen forskjeller uansett. Ikke at jeg hørte etter det heller. Kanskje mest det siste.
:) var og litt split da hehe.. Men vert innom mye og Doxa leser jeg at mange har gått tilbake til.
Selv liker jeg lyden svært bra.
 
Sist redigert:
Topp Bunn