Dårlig lyd på mange nye cder?

C

Cyber

Gjest
I det siste har jeg lagt merke til at på mine nye høyttalere som er nokså avslørende så høres mange nye cder ut som de har for høy kompresjon når det skjer mye i lydbildet. Noen som har merket det samme?

Er egentlig overrasket over hvor stor forskjell det er mellom cder med tanke på lydkvalitet, støyterskel osv...

emotikon

Æresmedlem
Ble medlem
24.10.2004
Antall liker
3.027
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
I det siste har jeg lagt merke til at på mine nye høyttalere som er nokså avslørende så høres mange nye cder ut som de har for høy kompresjon når det skjer mye i lydbildet. Noen som har merket det samme?

Er egentlig overrasket over hvor stor forskjell det er mellom cder med tanke på lydkvalitet, støyterskel osv...
JEPP! :mad: :-[ :'(

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.017

Welcome to the new world ! Dette er fremtiden. Siden "de kloke hoder" har bestemt at vi skal over på DAB radio har teknikerne allerede nå begynt å lage en type lyd som passer til DAB radioer og mobiltelefoner.

Syns du dette høres rart ut ? Liksom...hvorfor skal ting bli dårligere ettersom vi beveger oss framover..? Det er her du tar feil! Dette er ikke dårligere lyd, det er egentlig bedre lyd, det er bare du (og jeg) som hører feil ! Bare spør direktørene for plateselskapene og teknikerne i lydbransjen, de VET best! Artistene da...har ikke de ører ? De blir bare fortalt av teknikerne at hvis det er "sånn" type lyd på CD'ene så vil de selge mere plater.

Det er en syk, syk verden vi lever i.

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Velkommen i klubben ::).

Ta et par CD,er fra sånn ca. 1983 - 1992, og sett deg ned i godstolen og ødlegg resten av kvelden :'(., eller ta et par Absolutt Music , Mc Music eller andre samle CD,er og ødelegg resten av året ???.

Sailor

Overivrig entusiast
Ble medlem
23.01.2004
Antall liker
10
Trenger ikke prøve gamle cd'er.......

Bare sett på Neil Young - Living with war.....

Tragisk lyd.....

8)

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.017
Velkommen i klubben ::).

Ta et par CD,er fra sånn ca. 1983 - 1992, og sett deg ned i godstolen og ødlegg resten av kvelden :'(., eller ta et par Absolutt Music , Mc Music eller andre samle CD,er og ødelegg resten av året ???.
Beklager flinkgutt, du er desverre ikke på sporet i denne saken.

Saken er godt og kort at det er de senere års CD'er som ikke er til å holde ut med p.g.a. overdrevent bruk av komprimering, EQ "boosting" og høyt lydnivå.
Personlig søker jeg nettopp disse CD'er fra 1983 -ca. 1997 p.g.a. at disse ikke er utsatt for massiv komprimering, men derimot i mange tilfeller er mastret helt "flatt" rett inn i A/D. At de er noe lukket i lyden og ikke har så høy oppløsning i lyden p.g.a. dårlige A/D konvertere, det får så være. Det tonale er nå i orden, og det er det viktigste.

Vil bare gjøre oppmerksom på at flinkgutt derimot sendte mail til plateselskapene ganske nylig og ytret sin positivitet til hvor mye bedre lyd det er blitt på de nye CD re-mastringene.

Selvfølgelig er det en god del unntak her, men trenden er absolutt nedadgående for de som verdsetter god naturlig lyd på pop/rock CD'er.
Jeg registrerer at på forumet til Steve Hoffman er det stadig flere som støvsuger markedet etter gamle CD plater fordi disse har mer naturlig lyd, nærmere de gamle LP platene.

T

theStig

Gjest
Jeg mener CD's gullalder var 1990-95. Da var konverteringene fra analoge mastere og DAT-mastere blitt gode, og man hadde fortsatt ikke begynt å kverke lyden med overdreven komprimering.

Såkalte remasters styrer jeg unna, de har nesten uten unntak 6-10 dB lavere dynamikk enn originale utgivelser på CD og LP.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.017
Jeg mener CD's gullalder var 1990-95. Da var konverteringene fra analoge mastere og DAT-mastere blitt gode, og man hadde fortsatt ikke begynt å kverke lyden med overdreven komprimering.
Jo, mye enig. Men jeg har noen norske CD utgivelser fra analogt materiale fra 70-80 tallet med norske artister. Disse CD'er er utgitt fra sånn ca. 1993 - 2004.

Dette er antakelig lavbudsjettsutgivelser hvor masterbåndene bare spilles av og går rett inn A/D converter. Her er det antakeligvis ikke penger i prosjektet sånn at musikken kan dumpes inn i digitale "workstations", hvor lyden skal "forbedres" gjennom prosessering, No Noising, komprimering og maximering.
Og takk for det...disse låter helt superb, med båndsus!

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.017
Såkalte remasters styrer jeg unna, de har nesten uten unntak 6-10 dB lavere dynamikk enn originale utgivelser på CD og LP.
Vil også bare poengtere at dynamikkompresjon i seg selv ikke er så veldig galt, kommer an på hva slags musikk.. Ta f.eks. ABBA, Bee Gees, Boney M, Smokie, "Saturday Night Fever", "Grease" osv. typiske 70-talls artister/plater som er godt dynamikkomprimert. Innspilt i den analoge teknikkens gullalder, hvor det var en innbyrdes "fight" mellom lydstudioene om å ha best lyd. F.eks. ABBA's Polar Studios hvor det meste var "custom made" for optimal lydkvalitet.

Forskjellen fra før til nå, er at tidligere så ble dynamikken gjort "mindre" uten at mikrodynamikken ble skadelidende og uten at musikken ble tilført, noe som i mine ører høres ut som masse uharmonisk forvrengning, og som gjør at det er ubehagelig å lytte over et godt stereoanlegg og fører til slitne ører. Det er forskjellen.

ABBA er et eksempel på perfekt produsert popmusikk med dynamikkompresjon, det låter helt glimrende på et high-end anlegg. Man hører den spesielle ABBA-klangen, man hører litt EQ-boost, man hører at det er dynamikkomprimert, men det låter allikavel analogt og musikalskt.
Hvorfor kan ikke teknikerne/platedirektørene gjøre det samme i dag ? Fordi de er "sprengt" i hauet, mangler fagkunnskap, er umusikalsk, mangler lydreferanser og tror at de til ehver tid må kjøpe det siste av nye elektroniske studioduppeditter som skal plasseres mellom musikken og lytteren.

Det kommer stunder da mange av oss stopper og lurer på hva vi egentlig gjør, og hvorfor vi egentlig gjør dette. Skullle ønske at denne timen nærmer seg platebransjen i relasjon til begrepet - god lyd.

T

theStig

Gjest
Vil bare legge til at komprimering MED MÅTE selvsagt kan være bra. Det er når sluttproduktet passerer en viss grense at det begynner å gå nedoverbakke med kvaliteten. En alment akseptert standard (??) er 12 dB dynamik i snitt. Går man lavere enn dette, så begynner det å låte værre og værre. I dagens loudness war har mange produksjoner 4-6 dB dynamikk, og lyden er der etter.

Dagens fæle lyd skyldes ikke "workstations" og digitale duppeditter - det er rett og slett er resultat av bevisste valg av produsentene (dvs. marketing-avdelingen i plateselskapet) at ting skal låte så høyt som overhodet mulig.

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.290
Torget vurderinger
2
Når jeg kjøpte min første cd-spiller i 1986. En Denon på postordre fra Aker Mic. Kunne jeg velge to gratis cdplater. Stones hadde nettopp kommet med ny, Dirty Work.
Den var det dårlig lyd på den. Helt forvrengt, var omtrent bare trommer. Etter en stund kjøpte jeg Born in the USA- Springsteen. Elendig lyd, mye bedre på LP, som jeg også hadde. Men allerede den gang var det mye bedre lyd på syttitalls innspillingene. Jeg tror nok dette hadde mye å gjøre med produksjonen også. Mye mer luftig og åpent lydbilde.
Hør på f.eks. Bad Company, Bachman Turner Overdrive, Free.
Veldig bra og troverdig.
Personlig syns jeg mye av det som blir gitt ut i dag er mye bedre lydmessig, enn det som kom på åttitallet. Spørs jo også hva slags musikk man kjøper da.

O

om.s

Gjest
Som Rolfozzy kjøpte jeg min første cd spiller (AKAI) i 1986, som visstnok skulle være en 2´ndre el 3´dje generasjons spiller, og fikk med Talk Talk "Its my life" på kjøpet, min første cd skive også, og lyden? tja! ikke så værst, den spilles også idag, men pga trådens berettigede tema/spm så er det kanskje en av grunnene til at man har valgt å prioritere mer på vinylsiden!

mvh

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
hei !

som Rolfozzy og Om.s var '86 året min første cd-spiller kom i hus.fra Akers-mic den også.en billig Sanyo.de to første cd'ene var Randy Crawford's " nightfly" og Dire Staits' "love over gold.solgte denne spilleren året etterpå p.g.a. at platene den gangen først kom ut på lp og dessuten var langt rimeligere.begynnte å kjøpe cd'er igjen i '92.

lyden av cd'er nå ? vel har ikke lagt merke til at de har blitt vesentlig dårligere i det siste.det varierer fra utgivelse til utgivelse og da er de nok i produksjonen problemet ligger.

mvh. s,

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Tar kanskje alt under en kam, men mener bestemt at på nyere "storgrupper" har de gjort en mye bedre jobb enn på 80 tallet, men det høres også som du påpeker at mange komprimerer innspillinger til hæ..... og tilbake igjen, men min Meridian G08 vil ha digitale remastringer, og da skal den få det ;D.

Har også merket som mange påpeker, at får man tak i orginale innspillinger (mastertapen), så er lyden i en helt annen divisjon med en gang, men på meg virker det som de bare har overført et anologt signal (fra LP eller Tape) rett over til et digitalt, og faktisk glemt 0 og enerne og lyden virker lukket, uten dynamikk og faktisk helt ræ.. i mine gullører 8), men alle har jo forsjellige synspunkter og det er jo ikke ett menneskelig øre som er likt, så uansett man får prøve å være tilfreds med musikken og ikke hifi,en.

Har nå byttet over 500 CD,er, og flere blir det, dette er CD,er fra 1983------1993.

Beklager flinkgutt, du er desverre ikke på sporet i denne saken.

Saken er godt og kort at det er de senere års CD'er som ikke er til å holde ut med p.g.a. overdrevent bruk av komprimering, EQ "boosting" og høyt lydnivå.
Personlig søker jeg nettopp disse CD'er fra 1983 -ca. 1997 p.g.a. at disse ikke er utsatt for massiv komprimering, men derimot i mange tilfeller er mastret helt "flatt" rett inn i A/D. At de er noe lukket i lyden og ikke har så høy oppløsning i lyden p.g.a. dårlige A/D konvertere, det får så være. Det tonale er nå i orden, og det er det viktigste.

Vil bare gjøre oppmerksom på at flinkgutt derimot sendte mail til plateselskapene ganske nylig og ytret sin positivitet til hvor mye bedre lyd det er blitt på de nye CD re-mastringene.

Selvfølgelig er det en god del unntak her, men trenden er absolutt nedadgående for de som verdsetter god naturlig lyd på pop/rock CD'er.
Jeg registrerer at på forumet til Steve Hoffman er det stadig flere som støvsuger markedet etter gamle CD plater fordi disse har mer naturlig lyd, nærmere de gamle LP platene.

Espen R

Æresmedlem
Ble medlem
25.03.2002
Antall liker
4.017
flinkgutt, det viktigste er at du prioriterer sånn at DU syns du får best mulig lyd. ;)

Mvh
Espen

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.290
Torget vurderinger
2
Fikk noen cd-plater fra Amazon. Fikk og fikk, kjøpt da. Med Maria Muldaur. Spilt inn på Telarc. De var det veldig bra lyd i.
Bruker en teknikk de kaller spatial. Noen som har vært borti det ?

Joe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.05.2005
Antall liker
63
Sted
Sweetspot
Torget vurderinger
2
Når jeg kjøpte min første cd-spiller i 1986. En Denon på postordre fra Aker Mic. Kunne jeg velge to gratis cdplater. Stones hadde nettopp kommet med ny, Dirty Work.
Den var det dårlig lyd på den. Helt forvrengt, var omtrent bare trommer. Etter en stund kjøpte jeg Born in the USA- Springsteen. Elendig lyd, mye bedre på LP, som jeg også hadde. Men allerede den gang var det mye bedre lyd på syttitalls innspillingene. Jeg tror nok dette hadde mye å gjøre med produksjonen også. Mye mer luftig og åpent lydbilde.
Hør på f.eks. Bad Company, Bachman Turner Overdrive, Free.
Veldig bra og troverdig.
Personlig syns jeg mye av det som blir gitt ut i dag er mye bedre lydmessig, enn det  som kom på åttitallet. Spørs jo også hva slags musikk man kjøper da.
Dette er mine erfaringer også. Flere lydteknikere jeg snakket med på 80-tallet fortalte at musikken ble mikset og mastret for å låte bra på ghettoblastere og bilstereo.

Selv kjøpte jeg ikke cd-spiller før utpå 90-tallet. Vinyl var helt klart å foretrekke. (Det er det vel idag også) :)

torsken

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.10.2003
Antall liker
1
Egentlig liker jeg ikke denne typen tråder. Fortsatt er det alt for mange plater som ble sluppet i Cd'ens gullalder (1983 til 1989) som jeg ikke har klart å skaffe meg enda.

Jeg har hatt en opplevelse innenfor hi-fi som overgår alle andre opplevelser, og det var da jeg forstod hvorfor lyden fra bortimot 100% av dagens remastrede cd-utgivleser gjorde meg svett i ørene. Det var ikke meg eller stereoanlegget det var noe feil med, men lyden fra cden (mastringen).

Nå bruker jeg mesteparten av tiden på å lytte på platene før jeg bestemmer meg for hvilken cd jeg liker best, og ikke bare adopterer at "nytt må være bedre".

Forskjellen mellom enkelte utgaver av plater kan være ganske formidable. Jeg synes det er fantastisk hvordan man kan diskutere kabler ol. i det vide å brede mens man ikke ofrer selve mastringen av platen en tanke. Finner jeg en cd som er mastret flatt fra tape er det for meg den største oppgraderingen jeg kan gjøre.

Hvis man synes at lyden på dagens cd-plater er så bra kan man jo bare kjøpe seg en equalizer å tweake selv. Man trenger da ikke en annen "idiot" til å gjøre dette. Du klarer det garantert like bra selv. Jeg får angst av å tenke på alle de "perfekt" lydende innspillingene som blir klemt alt livet ut av i hendene på en innkompetent lydteknikker.

torsken

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.10.2003
Antall liker
1
Dette er mine erfaringer også. Flere lydteknikere jeg snakket med på 80-tallet fortalte at musikken ble mikset og mastret for å låte bra på ghettoblastere og bilstereo.

Selv kjøpte jeg ikke cd-spiller før utpå 90-tallet. Vinyl var helt klart å foretrekke. (Det er det vel idag også)  :)
Valget for hvordan platene ble mixet på 80-tallet hadde like stor innvirkning på vinylutgaven av platen. Det var ingen mastringsforskjeller mellom vinyl og cd-utgave. Min erfaring tilsier at utgivelser som kom i siste halvdel av 80-tallet låter tilnærmet likt på CD og LP.

Jeg har selv ca 3000 LPer. I de tilfeller jeg har muligheten bruker jeg nesten alltid vinylutgaven som referanse for hvordan platen skal låte. Du vil bli overrasket over hvor ofte cden (flat overføring) låter like bra og bedre enn LPen. Første utgaver av vinyl låter som regel meget bra.  Desverre er mesteparten av vinylen der ute ikke førsteutgaver, og låter middelmådig. At vinyl er "så" mye bedre enn cd er for meg en "Urban legend", og  en sannhet med store modifikasjoner.

Uansett hvilket medium som benyttes har mastringen alt å si for hvordan det ferdige resultatet blir.

Joe

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
25.05.2005
Antall liker
63
Sted
Sweetspot
Torget vurderinger
2
Den kan så være. Jeg bare referte til hva jeg ble fortalt av diverse studio-folk. Mulig masteringen ikke ble nevnt. (Lenge siden - Alzheimer). De mikset ihvertfall plater til folk jeg kjenner med det for øye at det skulle låte bra på ghettoblastere og slikt. Ville bare nevne at dette ikke er noe nytt fenomen.

Selv kjøpte mest 70-talls rock på den tiden, da jeg syntes 80-talls musikken ikke var helt meg.... :)

aplodon

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.07.2004
Antall liker
0
Ett stort problem detta att man pumpar ut en massa remastringar och lurar folk att tro att de låter bättre än tidigare utgåvor. Ibland gör de det, ofta gör de det inte.
I det senare fallet har man oftast bara höjt volymen, komprimerat bort en del av dynamiken och EQat lite uppåt i de högre registren för att lura oss att tro att man fått fram mer dataljer.

Tragiskt att många går på detta och pungar ut med en massa pengar för att byta till en sämre produkt än de redan har i cd-hyllan.

Det finns förstås undantag där man lyckats förbättra en tidigare utgåva men det verkar vara sällsynt.

Som enskild individ har man tyvärr liten chans att i förväg veta om en remastring är till skada eller nytta innan man hört resultatet. Jag byter numera aldrig gamla CD mot remastringar utan att först ha kollat internet angående fakta om resultatet.

Arne_Marco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
19.03.2002
Antall liker
1
Bare et tips: lytt til klassisk: der mener jeg lyden har uviklet seg på en helt annen måte og er nå meget bra. Hør f.eks. på en skive som den nye Hilary Hahn med Paganinis fiolinkonsert eller den nye Beethovens 9. med Minnesota ... eller flere andre nye slipp.

Samleren

Overivrig entusiast
Ble medlem
28.12.2004
Antall liker
26
Sted
Bergen
CD kan faktisk ha svært god lyd. Noe de fleste utgivelser i dag ikke har. Teknologien er faktisk OK når alt gjøres riktig. Bedre arbeid i studio og i produksjonsapparatet må prioriteres, i dag reagerer mange negativt på lydkvaliteten pga. dette. Det er ikke alle som liker den udynamiske, komprimertete, flate, høye digitaforvrengte lyden. Tvert om. salget av CD'er vil kunne komme til å lide for dette istedenfor. Anleggene til folk blir bedre og bedre og samtidig mer avslørende for dårlig håndarbeid. Siste CD til Bjørn Eidsvåg er et tragisk eksempel på god plate teknisk ødelagt. Jeg har levert min i retur med tilbud om gjennkjøp om lyden blir rettet..

Samleren.

Bx

Bransjeaktør
Ble medlem
04.08.2005
Antall liker
4.863
Arvesynden med å komprimere musikken ihjel er gammel.

Jeg husker enda den gang vi hadde en haug med ber eller mindre klassiske singler liggende. Blant annet Beatles' versjon av "Rock'n Roll Music" liggende hjemme. Den - og mange andre - ble dessverre brukt som frisbee ved et par anledninger tidlig på 70-tallet.

Da jeg senere kom over den røde samle-dobbelt-lp-en til Beatles, så var den samme låta en stor skuffelse. Selv om jeg bare var en 12-13 år og ikke visste noe om lydkvalitet, så var det ingen tvil: Trøkket mangla totalt.

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.332
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Jeg kjøpte akkurat en CD jeg trodde var relativt ny, Paul Simons Anthology. Remixed og remastered, sto det. Prøvde meg på "You can call me Al" nå i ettermiddag, en sang jeg også har på vinyl. Bruker den gjerne som referanse, fordi dynamikken er helt fantastisk. Hadde ikke store forventningene til CD, men sånn trekvart vei gjennom sangen kommer det inn noen basstrommer, og da gikk monoblokkene mine i kne og alt ble veldig stille....  Ser nå at den er utgitt allerede i 1993. Tiden flyr!
                                         mvh

Boffen

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.04.2002
Antall liker
333
Sted
Oslo Vest
Tar kanskje alt under en kam, men mener bestemt at på nyere "storgrupper" har de gjort en mye bedre jobb enn på 80 tallet, men det høres også som du påpeker at mange komprimerer innspillinger til hæ..... og tilbake igjen, men min Meridian G08 vil ha digitale remastringer, og da skal den få det ;D.

Har også merket som mange påpeker, at får man tak i orginale innspillinger (mastertapen), så er lyden i en helt annen divisjon med en gang, men på meg virker det som de bare har overført et anologt signal (fra LP eller Tape) rett over til et digitalt, og faktisk glemt 0 og enerne og lyden virker lukket, uten dynamikk og faktisk helt ræ.. i mine gullører 8), men alle har jo forsjellige synspunkter og det er jo ikke ett menneskelig øre som er likt, så uansett man får prøve å være tilfreds med musikken og ikke hifi,en.

Har nå byttet over 500 CD,er, og flere blir det, dette er CD,er fra 1983------1993.

god bedring.

mener det virkelig.

roffe

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.01.2005
Antall liker
7
CDer mikses høyere og med stadig lavere dynamikkområde i en krig om å være høyest på dårlige MP3-spillere.

Det som er litt festlig er at en slik miks nærmest er inkompatibel med LP-plater, siden stiften svært ofte ville true med å hoppe ut av sporet. Jeg tipper derfor at moderne LP-pressinger er mikset spesielt for dette mediet og har høyere dynamikkområde enn CD-platene. Det er nesten så jeg vurderer å gå over til det... Men det skjer ikke før barna er gamle nok til å respektere fars utstyr 110%. ;)

B

Back_Door

Gjest
Er problemet større m.h.t. spesielle typer musikk? Vil m.a.o. typisk mp3 og p4 musikk være mest utsatt for denne vandalisme?

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Den nyeste live CD,en til Echo & the bunnymen fra 2006 er det så dårlig lyd i at det anbefales på det sterkeste at "alle" styrer unna.

Topp Bunn