dårlig lyd på DVD

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
45.648
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
hei

liker å sette på en konsert dvd fra tid til annen men sliter med veldig dårlig lyd,har en marantz DV 4001 som jeg kjører gjennom samme dacen som cd spilleren men lyden er kjedelig og flat,null dynamikk mens cd spilleren er en helt annen verden.
Er det generelt dårlig lyd på DVD skivene??
eller er spilleren min helt elendig som drivverk?

noen her inne som har noen råd å komme med?

mvh

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Sjekk høyttalerinnstillingene i DVD-spillerens oppsettsmeny, se til at du ikke har valgt små fronter først og fremst.

Mvh Vidar P

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
45.648
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Vidar P skrev:
Sjekk høyttalerinnstillingene i DVD-spillerens oppsettsmeny, se til at du ikke har valgt små fronter først og fremst.

Mvh Vidar P
takker vidar,skal skjekke det ut med en gang,men bypasser du ikke disse mulighetene når du kjører digital ut?

mvh

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Nei, de innstillingene er i digitaldomenet, og blir gjerne med i digital audioutgang også. Kanskje noen dvd-spillere har slik bypass, men jeg har til gode å se de iallefall.

Mvh Vidar P

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
45.648
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Vidar P skrev:
Nei, de innstillingene er i digitaldomenet, og blir gjerne med i digital audioutgang også. Kanskje noen dvd-spillere har slik bypass, men jeg har til gode å se de iallefall.

Mvh Vidar P
har skjekket og den er innstillt på 2 kanal nå,fant det du siktet til vidar,men spiller ikke bra.
noen andre ideer??

mvh

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.491
Torget vurderinger
4
Dersom det er PCM (stereo) spor på DVDen så pleier det være bedre en DD/DTS sporet.
Det gjelder ihvertfall på mine DVDer.

Minutten

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
301
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
motoren skrev:
Vidar P skrev:

Mvh Vidar P
har skjekket og den er innstillt på 2 kanal nå,fant det du siktet til vidar,men spiller ikke bra.
noen andre ideer??

mvh
Ikke bare 2-kanal, men at du har valgt full båndbredde på frontene også. Som Minutten sier PCM, og sjekk også at du ikke har skrudd ned den digitale volumkontrollen på DVD-spilleren (skal stå på fullt for max oppløsning).

Når det så er sagt, så er det fortsatt min mening etter egenerfaring at DVD-drivverk/dac'er ikke nødvendigvis er så gode på lydkvalitet som tilsvarende prisede dedikerte cd-spillere. Noen dac'er er også mer følsomme på drivverk enn andre.

Mvh Vidar P

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
45.648
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
har skjekket menyen opp og ned nå men finner ikke noe galt,prøvd alt som er men samme dårlige lyden.
håper noen har en formening om dette,dette er fryktelig irriterende.

mvh

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
45.648
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Når det så er sagt, så er det fortsatt min mening etter egenerfaring at DVD-drivverk/dac'er ikke nødvendigvis er så gode på lydkvalitet som tilsvarende prisede dedikerte cd-spillere.

Mvh Vidar P

tror nok du har rett i det vidar.

mvh

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.673
Torget vurderinger
96
Nevn gjerne et par av dvd'ene du synes låter dårlig. Det er ekstreme forskjeller på lyden på konsert og musikk dvd, dessverre.
De beste har gjerne PCM og/eller DTS lyd. De dårligste har Dolby Digital i laveste bitrate, omtrent som mp3 lyd. Det er ikke riktig det som nevnes her at PCM er overlegent DTS. Men DTS krever multikanal oppsett. Nedmikset DTS låter IKKE bra. Og som andre har sagt, vær helt sikker på at fronthøyttalerne er satt til large og at du har satt opp spilleren for stereo.

Et eksempel på en god musikk dvd er James Taylor: Live at the Beacon Theatre. Denne har et glimrende PCM 24/48 lydspor. Låter denne dårlig, er det på tide å oppgradere hardware. Du har dac som takler annet enn 16/44,1?

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
45.648
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Polkagris skrev:
Nevn gjerne et par av dvd'ene du synes låter dårlig. Det er ekstreme forskjeller på lyden på konsert og musikk dvd, dessverre.
De beste har gjerne PCm og/eller DTS lyd. De dårligste har Dolby Digital i laveste bitrate, omtrent som mp3 lyd. Det er ikke riktig det som nevnes her at PCM er overlegent DTS. Men DTS krever multikanal oppsett. Nedmikset DTS låter IKKE bra. Og som andre har sagt, vær helt sikker på at fronthøyttalerne er satt til large og at du har satt opp spilleren for stereo.
takker polkagris,spilleren er satt opp som dere har sagt.
bruker gjerne disse dvdene

dire straits-on the nights
rammstein-lichtspiel haus
pink floyd-pulse
roger waters-in the flesh live
faithless-live in alexandra palace
hellbillies-live fra rockefeller

mvh

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.673
Torget vurderinger
96
Pink Floyd PULSE, har et greit 5.1 DD spor. Men siden du kjører stereo, er nok det noe av problemet. Mange musikk dvd er optimalisert for 5.1 lyd.
De andre du har har jeg ikke hørt...

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
45.648
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Polkagris skrev:
Pink Floyd PULSE, har et greit 5.1 DD spor. Men siden du kjører stereo, er nok det noe av problemet. Mange musikk dvd er optimalisert for 5.1 lyd.
De andre du har har jeg ikke hørt...
det er så rart at alle dvdene jeg har låter likt,lydbildet har rett og slett ingen dynamikk,flatt og kjedelig.
føler det ligger et tykt teppe over høytalerne,og da snakker vi om et veldig tykt et :-\

mvh

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
45.648
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
har prøvd litt mere her og det ble faktisk en hel del bedre ved å kjøre virtual suround :)
tydelig at det har noe hvordan dvdene er oppsatt,hvilken lydspor som er optimalt.

mvh

Polka

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.07.2003
Antall liker
4.673
Torget vurderinger
96
motoren skrev:
har prøvd litt mere her og det ble faktisk en hel del bedre ved å kjøre virtual suround :)
tydelig at det har noe hvordan dvdene er oppsatt,hvilken lydspor som er optimalt.

mvh
Du er nok inne på noe der. Prøv å få tak på noen dvd'er med stereo PCM lyd. Ellers, siden du kjører kun stereo, må
du nok leve med "problemet" siden veldig mange musikk dvd er beregnet for 5.1 oppsett.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.474
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Har du prøvd å høre på hvordan lyden er om du kobler DVD spilleren sin lyd analogt ut til forsterkeren bare for å teste?

eldo472

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.01.2005
Antall liker
313
Sted
Tranby
DVD'r har ofte bedre lyd enn CD'r da de er mindre komprimert. DD 2.0 sporet har selvsagt begrensninger.
Miksing av kanaler fra 5.1 til 2.0 er nok avhengig av format og hardware. Selv synes jeg DTS blir mikset dårlig. PCM og SACD fungerer bedre på nedmiksing på mitt utstyr.
Har best erfaring med å mikse minst mulig.
Har man stereo bør man velge plater med PCM 2.0 spor.

Topp Bunn