Dårlig lodding HT teminaler- Skurr

schimmel

Medlem
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
46
Antall liker
25
Hei.

Har en 2-veis høyttaler som har en ulyd fra mellomtone / bass element.
Ulyden oppstår bare under noen frekvenser og instrumenter. Kontrabass, orgel, rhodes el.piano, og da
ikke på de dypeste tonene, men gjerne i nedre mellomregister. Ulyden / forvregningen
oppstår aldri på vokal eller når flere instrumenter opptrer / spiller sammen.

Ulyden høres ut som en svak bi-lyd i tillegg til klar / korrekt lyd i fra instrument og kan minne om
typisk elektronisk forvregning / skurr.
Ulyden kommer ikke før litt volum ( ca 90 db målt med I-phone )

Har byttet kanaler, og problemet sitter i høyttaleren.

Er dette mest sannsynlig et sprengt element eller kan det skyldtes en dårlig lodding?
Har demontert høyttaleren og visuelt sjekket loddepunktene, men alt ser ok ut.

Har hatt disse høyttalerne siden de var nye. De er blitt pent behandlet. Forsterkeren er "overdimensjonert" og ifølge
produsent av HT en god match.

Spørmålet er om dårlig lodding kan påvirke og fremskaffe forvregning som beskrevet eller om feilen ligger i elementet.

På forhånd takk for innspill
 

bambi

Æresmedlem
Ble medlem
27.01.2011
Innlegg
16.384
Antall liker
12.323
Sted
Smurfeland
Hvis det var dårlig kontakt, ville det ikke da vært hørbart ved alle frekvenser? Hvis jeg skal gjette vilt hadde jeg kanskje tippet en kondis eller noe sånt i delefilteret som var gåen. Men jeg tar muligens feil. :)
 

Heimdall

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.12.2009
Innlegg
1.514
Antall liker
568
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
15
Jeg har opplevd lignende en gang, og da var det dårlig lodding på terminalene. Problemet var hos meg begrenset til i diskantområdet.
Håper du finner ut av det.
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Min tanke vil være å sjekke forbindelses"lissene" mellom høyttalerkonus og koblingspunktene på høyttaleren.
Disse "lissene" består av fintrådet flettet kobber, gjerne forsterket med en innvevd silkesnor eller lignende.

De er konstant i bevegelse når høyttaleren spiller, og er et punkt som over tid, utsettes for tidvis store mekaniske belastninger, avhengig av membranutsving.
Det er ikke ofte de skaper problemer, men sjekk i alle fall disse "lissene". Spesielt i området ved loddepunktene..
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Hvis det ikke er for mye jobb:
Bytt om på elementene og se om feilen følger med.
 

schimmel

Medlem
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
46
Antall liker
25
Tusen takk for alle gode forslag.

Litt tilleggsinformasjon.
Problemet startet for ca 3 mnd siden. Byttet element fra høyttaler A ( Syk høyttaler ) til høyttaler B ( frisk høyttaler ) for å eliminere mulig
feil i delefilteret. Etter bytting var begge ok. Jeg konkluderte med dårlig lodding og var happy. Nylig oppstod samme sak igjen. Har da bruk de i 20-30 timer i ok modus.
Feilen har nå oppstått i høyttaler B som har det opprinnelige element i fra høyttaler A. Sjekket loddinger til element, sjekket loddinger ( Visuelt med lupe ) på filteret.
Alt ser ok ut.
Har fått innformasjon om at det finnes en "guru" i mitt område ( Sandnes ) som er spesialist på reperasjon av elementer. Han skifter spole og sjekker andre ting. Det orginale opphenget beholdes. Pris ca 1000.- pr element.
Jeg er usikker, men er fristet til å prøve dette alternativet. Jeg har ikke peiling på hvor vanskelig en slik operasjon er og hvordan holdbarheten i opphenget blir. Er litt skepsis på hvordan det fungerer å frigjøre opphenget fra chassiet og så lime dette igjen.
Forslag; ?? Er dette grei skuring?
Ellers så kunne det vært intressant å komme i kontakt med noen i Stavanger / Sandnes området for en lytting med meningutveksling. Er litt usikker på om jeg spiller for høyt generelt og at dette skyldes ovebelastning.

For de som lurer på hvilken HT dette gjelder finnes info her Chario_Sonnet
Forsterker sombrukes er Unison Research Unico Secundo. Integrert hybrid på 2 X 100 W-8 Ohm. 2 X 180 W-4 Ohm.
Ellers en Sony ES- Cd spiller driverk og Hegel HD 10 Dac.
Volum knapp har 11 trinn. Jeg har aldri vært over trinn 5. Ved trinn 5 er målt gjennomsnitt Db 92-95 med peak over 100. Dette er mer enn nok for meg.
Pleier å ligge på nivå 4 på volumknapp. Db er da 89-92 og peak på 97-98 sånn omtrentlig.
Vil legge til at på 95-97% av samlingen min er lyd perfekt. Problemet er på 2-3 Cder. Kanskje ikke noe å bry seg om men jeg klarer ikke å slå meg til ro
for jeg vet at noe ikke er helt 100% i orden.

Forsterkeren har rør i pre.delen. Kan det tenkes at et rør er "delvis" dårlig og at denne feilen kommer å går og at det er her problemet ligger ?
Har byttet HT kabler, signal kabler, kjørt direkte cd spiller uten DAC- samme sak.

Har også vært i kontakt med lokal forhandler, ( som er omtalt i en annen tråd her på forumet )
Jeg liker fyren jeg, men svarene og veien videre er noe "svevende" men med dyre alternativer. Høyttalerne har jeg dessuten importert selv så garanti er en for tungvint.
Alder ca 3 år. total spilltid ca 1500 timer.

Er glad for flere god råd. Tusen takk.
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.400
Antall liker
184
Dersom du har mulighet kan du varme opp høyttalerterminalene med en loddebolt og tilføre nytt loddetinn. Eller bytte høyttalerterminalene til nye og lodde dem på nytt. Krever noe effekt å varme disse. Gjerne 100 Watt. Om du presser bass-mellomtonen ut og inn uten skraping burde dette være OK, men etter din bytting av elementer hviler mistanken på elementet fra høyttaler A. Det kan være at når elementet blir litt varmt skraper spolen mot magneten. Slike ulogiske feil kan være vanskelig å finne. Det er ikke mange micrometer i magnetgapet. Du kunne også sjekke at det ikke kommer DC spenning ut av Effektforsterkeren som lager litt varme i elementet. Lite trolig, men... Om du liker høyttaleren kunne du bestillt et nytt element og nytt filter fra Troels Gravesen. VH. Bernt
 

schimmel

Medlem
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
46
Antall liker
25
Takk for tilbakemelding.

Har forsøkt å varme opp terminalene og tilsatt mer tinn. Ingen forbedring, men det virker som om feilen oppstår etter at HT er blitt "varm".
Har tatt skrapetesten. Ingen kontakt mellom spole og magnet. Fikk et tips om å forsøke å støvsuge mellom chassiet og membranen for å suge
ut mikroskopiske partikler som kan komme fra magneten. Disse kan visst lage forstyrrelser / mellom magnet / spole.

Har du noen formening om reperasjon av element slik jeg beskrev ?
Er litt fristet til å prøve dette da det påstås at dette blir enda bedre enne nytt. Tenker da å fikse begge.
Jeg kikket også på delefilteret. Er ingen ekspert, men observerte at en av spolene var montert veldig nært et annet
kontakt punkt (0,3-0,5 mm ) for en komponent. Kan "krypstøm" oppstå og forstyrre ? Du får unnskylde spørsmålet.
Jeg har god smak for lyd men er en amatør på teknikken...

Delefilteret til Gravesen frister og kommer til å bli vurdert når dette andre er på plass...eller kanskje feilen ligger i filteret.
Skal ta ut filteret å legge ut noen bilder for vurdering, men det blir nok ikke før julen er feiret..nå er det denne som har fokus..
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.400
Antall liker
184
Så vidt jeg ser er det kun elementet som ble byttet og når feilen følger dette må jo feilen sitte i elementet. Man må begynne med det logiske.
Riktig at enhver partikkel i spaltegapet til magneten er en uting om de ikke er elementærpartikler= små. Disse skal forresten fusjonere om 2 dager ifølge en viss kalender og film....Rart at de brukte 13,7 milliarder år på dette.
Krypstrøm ved så lave spenninger er neppe et problem. 1000 Volt kan vel gi en gnist på 1 cm såvidt jeg husker og du opplever neppe mer enn 50 Volt inne i delefiltret. Magnetisk kopling mellom spoler og andre induktive komponenter er mye mer trolig, men med rett montering blir dette "faset ut".

"Har du noen formening om reperasjon av element slik jeg beskrev ?
Er litt fristet til å prøve dette da det påstås at dette blir enda bedre enne nytt. Tenker da å fikse begge."

Som jeg kan se det er det den som er mest nøyaktig med montering av spolen i magnetgapet som gir best resultat. Om det er fabrikken eller personen du tenker bruke er vanskelig å si. Opphenget beholdes ved en reparasjon og du slipper spille inn elementet på nytt. Det er både fordeler og bakdeler, men om du får garanti på reparasjonen i Norge kan jeg se fordelen ved at opphenget er innspillt og neppe forandrer seg som et nytt kan gjøre. Ikke godt å si..
Har liggende et Altec element som ikke virker som jeg ble lurt til å kjøpe på et loppemarked, så om du vet om en guru er jeg interessert. VH. Bernt
 

J.Rasmussen

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.01.2007
Innlegg
557
Antall liker
182
Sted
Sandnes
Torget vurderinger
10
Anbefaler deg til å ta kontakt med:
Hæhre Høytalerreperasjoner holder til i Øvre Vaulabakken 4, 4330 Ålgård. Hæhre Høytalerreperasjoner sitt telefonnummer er 51618746. Selskapets navn i Brønnøysundregistrene er Hæhre Høytalerreperasjoner. Hæhre Høytalerreperasjoner ble registrert 28.10.1996, og har 1 ansatte.
Han er veldig dyktig og ikke koster det stort heller :)
Har brukt han et par ganger selv.
 

BerntJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.11.2002
Innlegg
1.400
Antall liker
184
Flott. Takk for tipset. VH. Bernt
 

schimmel

Medlem
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
46
Antall liker
25
Anbefaler deg til å ta kontakt med:
Hæhre Høytalerreperasjoner holder til i Øvre Vaulabakken 4, 4330 Ålgård. Hæhre Høytalerreperasjoner sitt telefonnummer er 51618746. Selskapets navn i Brønnøysundregistrene er Hæhre Høytalerreperasjoner. Hæhre Høytalerreperasjoner ble registrert 28.10.1996, og har 1 ansatte.
Han er veldig dyktig og ikke koster det stort heller :)
Har brukt han et par ganger selv.
Takk for anbefaling.
Den er sammenfallende med den anbefalingen jeg referete til, og samme person.
Jeg kommer til å deligere et oppdrag rett over nyttår
 

schimmel

Medlem
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
46
Antall liker
25
Så vidt jeg ser er det kun elementet som ble byttet og når feilen følger dette må jo feilen sitte i elementet. Man må begynne med det logiske.
Riktig at enhver partikkel i spaltegapet til magneten er en uting om de ikke er elementærpartikler= små. Disse skal forresten fusjonere om 2 dager ifølge en viss kalender og film....Rart at de brukte 13,7 milliarder år på dette.
Krypstrøm ved så lave spenninger er neppe et problem. 1000 Volt kan vel gi en gnist på 1 cm såvidt jeg husker og du opplever neppe mer enn 50 Volt inne i delefiltret. Magnetisk kopling mellom spoler og andre induktive komponenter er mye mer trolig, men med rett montering blir dette "faset ut".

"Har du noen formening om reperasjon av element slik jeg beskrev ?
Er litt fristet til å prøve dette da det påstås at dette blir enda bedre enne nytt. Tenker da å fikse begge."

Som jeg kan se det er det den som er mest nøyaktig med montering av spolen i magnetgapet som gir best resultat. Om det er fabrikken eller personen du tenker bruke er vanskelig å si. Opphenget beholdes ved en reparasjon og du slipper spille inn elementet på nytt. Det er både fordeler og bakdeler, men om du får garanti på reparasjonen i Norge kan jeg se fordelen ved at opphenget er innspillt og neppe forandrer seg som et nytt kan gjøre. Ikke godt å si..
Har liggende et Altec element som ikke virker som jeg ble lurt til å kjøpe på et loppemarked, så om du vet om en guru er jeg interessert. VH. Bernt
Takker for nyttig informasjon og teori omkring delefilteret samt reperasjon av HT element.
Guruen jeg tidligere refererte til er den samme som beskrevet av J. Rasmussen. Da har jeg to anbefalinger.
Jeg kommer til å deligere ett oppdrag rett over nyttår. Skal oppdatere med resultat når dette foreligger.
Mvh schimmel
 

schimmel

Medlem
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
46
Antall liker
25
Anbefaler deg til å ta kontakt med:
Hæhre Høytalerreperasjoner holder til i Øvre Vaulabakken 4, 4330 Ålgård. Hæhre Høytalerreperasjoner sitt telefonnummer er 51618746. Selskapets navn i Brønnøysundregistrene er Hæhre Høytalerreperasjoner. Hæhre Høytalerreperasjoner ble registrert 28.10.1996, og har 1 ansatte.
Han er veldig dyktig og ikke koster det stort heller :)
Har brukt han et par ganger selv.
Da var problemet løst. Hæhre fant feilen ganske raskt. De såkalte "lissene" har gjennom tid fått en litt annen bøy slik at de vibrerte
direkte mot den såkalte spideren under avspilling. Ved hjelp av en tonegenerator og elementet utmontert i fra kassen ble aktuell forvregning identifisert,
og da så vi ganske tydelig hvordan lissen vibrerte mot spideren. Innfestingen til lissene på spolen ble bøyd litt, og vips der var problemet løst.
Jeg vil si at Hæhre virker meget dyktig og har lang erfaring. Anbefales !!

mvh schimmel
 

Scrooge

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2008
Innlegg
3.009
Antall liker
1.127
Så bra! :)
Da var jeg den som kom nærmest i mine mistanker om at feilen lå der, og skryter litt av det! :p
 

Heimdall

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.12.2009
Innlegg
1.514
Antall liker
568
Sted
Sørlandet
Torget vurderinger
15
Da var problemet løst. Hæhre fant feilen ganske raskt. De såkalte "lissene" har gjennom tid fått en litt annen bøy slik at de vibrerte
direkte mot den såkalte spideren under avspilling. Ved hjelp av en tonegenerator og elementet utmontert i fra kassen ble aktuell forvregning identifisert,
og da så vi ganske tydelig hvordan lissen vibrerte mot spideren. Innfestingen til lissene på spolen ble bøyd litt, og vips der var problemet løst.
Jeg vil si at Hæhre virker meget dyktig og har lang erfaring. Anbefales !!

mvh schimmel
Så flott at det ordnet seg!
Og alltid fint å kunne skryte av god service.
 
Topp Bunn