Dårlig kontakt med rca plugger.

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.721
Antall liker
4.399
Sted
Nøtterøy
Har sjonglert mye med kabler og div forsterkere opp gjennom årene og opplever noen ganger at det blir dårlig kontakt særlig bak på for og/eller effektforsterkeren. Hjelper jo å bikke litt på rca kontaktene så fikser det seg igjen, men synes dette er en unødvendig kjedelig greie.

Noen som har noen råd for å få bukt med problemet?
 

ou812rh

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.03.2006
Innlegg
5.417
Antall liker
14.401
Sted
Oslo
Torget vurderinger
10
Har vært borti litt av samme problematikk på coax/rca kontakter. Har løst seg ved at jeg har brukt en tang med flatt hode og et tøystykke mellom tang og plugg. Da unngår jeg å sette merker i pluggen. Klemmer forsiktig en runde rundt hele pluggen og ser om den sitter strammere. Gjenta hvis den fremdeles sitter for løst. Jeg bruker også en q-tip og litt isopropanol for å rense plugg og kontakt når jeg først er i gang der bak;)

Edit: mulig jeg misforsto problemet og at det ikke er pluggene som er problemet!
 

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.721
Antall liker
4.399
Sted
Nøtterøy
Takk for tips. Skal forsøke med litt rengjøring. Noen ganger mistenker jeg at det er dårlig kontakt ved senterpinnen i pluggen. Virker nesten som om hunnkjønndelen i forsterkeren er for stor. :confused:
 

Andy

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.07.2003
Innlegg
2.721
Antall liker
4.399
Sted
Nøtterøy
Ser ut til at den ene typen strammer senterpinnen også? 😳
 

Naphtali

Hi-Fi interessert
Ble medlem
07.12.2021
Innlegg
52
Antall liker
30
Sted
Her
Noen plugger har delt innerplugg,som derved kan utvides mekanisk,
om det ikke er en del av konstruksjonen.
Men kanskje er det bedre lydmessig om man bytter hun-plugg istedet.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Har sjonglert mye med kabler og div forsterkere opp gjennom årene og opplever noen ganger at det blir dårlig kontakt særlig bak på for og/eller effektforsterkeren. Hjelper jo å bikke litt på rca kontaktene så fikser det seg igjen, men synes dette er en unødvendig kjedelig greie.

Noen som har noen råd for å få bukt med problemet?
Variere, merke til merke.

F.eks Focal Elite og Wireworld jeg har og bruker er godt faste.
Og så har en merker som er helt lause..

Føler de dyre merkene er mer løse enn de som har en mer profesjonell innstilling og produksjonslinje av kabler.

Så variere mye.

Klemme litt på de løse.. Pittelitt klem med en vanlig knipetang.. å prøve.. Evnt klemme en gang til for hver gang en prøve.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Har aldrig haft sådanne problemer andet end med Bulletplugs.
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Forstår ikke helt hvad du mener hr. Audioblander.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.101
Antall liker
4.944
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Disse er betegnet PROFI og trolig beregnet for proff markedet.
Viktig at slike kontakter holder.
Egentlig en helt grei pris på en veldig god plugg.
Bruker den i flere sammenhenger.
 

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Innlegg
4.980
Antall liker
1.055
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
75
- og minst like gode som de til 100ganger'n i pris..... troen gjør mye...
Minst like gode? Mye bedre. Og de hersens skru-fast-kablene har ødelagt mer enn en skiftenøkkel....
Det burde bare vært XLR...på alt. Selv om det nødvendigvis ikke er balansert...
 

Drossel

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.05.2012
Innlegg
9.890
Antall liker
3.221
Forsvinder gnd kontakt på RCA er helvede løs i Laksegade.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.387
Antall liker
20.800
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
En ulempe med XLR er at den tar mye plass. TRS er en fin substitutt når man har lite areal og mange kontakter.
 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ
S

Syncrolux

Gjest
RCA er noe drit ja, men finnes sikkert kun fordi det er billig og tar lite plass. Hos meg så har jeg en receiver med bare RCA, og må bruke overganger på alle pre-outs som går til aktive høyttalere....
 

SagenS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.11.2006
Innlegg
232
Antall liker
219
Sted
Oslo
God kveld, enig med Drossel. Har brukt Bullet plugs i 12-15år, de gikk så over til og hete ETI Research, så KLE Innovations ( disse bruker jeg på allt utstyr ).
Alle disse er bygd opp på samme teknikk. Laget i plast, kan se billige ut men ikke la deg lure. Disse er laget med en hennsikt og kun la RCA bli en forlengelse/overgang av signalkabelen. Den har en hul signal hann tap i kobber, altså ikke en massiv tap som gjerne er laget i messing eller værre, kobberforgylt stål. Skjerm/kald tapen er bare en tynn kobberstift som sitter innvendig tilslutningskappa. Låter meget bra, og som trådstarter var ute etter sitter meget bra.

Det er 3 ting man må være obs på. Siden den bare har en tapp invendig i kappa så vær oppmerksom på at denne tappen ikke kommer på en flatside på RCA hunnplugg ( noen hunnplugger har to flatsider ). Ved tilsluttning av plugg så press den rett inn, unngå og vri sideveis når montert da kan ødelegge tapp. Og til slutt, de er ømfintlige og lodde, da spesielt skjermtappen blir fort varm og kan smelte seg inn i kappa ( gir dårlig kontakt ). Så monter en krokodilleklemme som kan avlede varmen. Skål!! ( :
 

niels

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.10.2002
Innlegg
3.939
Antall liker
1.279
Sted
Nadadouro, Portugal
Ja, har samme problem med en Tandberg 440A, senterpinnen har dårlig kontakt, har prøvd å stramme mottakeren i spilleren men det hjelper ikke mye.
Kjøpte noen Argon kabler til spilleren i sin tid, aldrig brukt de, jordingen er så stram at får du først kablen på får du den aldrig av igjen!
 

YesJens

Musikkelsker
Ble medlem
21.08.2018
Innlegg
3.213
Antall liker
6.130
Sted
Under stjernene
Ok
Husker kanskje litt feil her
Måtte bytte ut RCA pluggene til noen Lemo plugger
Det fulgte med en lite boks med overgang fra RCA til ..

Kan ikke huske at ML 1 kjøpt 78/79 hadde noen balanserte inn/ut.
 

ymir

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2013
Innlegg
5.304
Antall liker
4.993
Torget vurderinger
2
Camac på mitt tidligere ML sett var suverene, men også sma som Richard Dunn brukte på sine NVA produkter var gode.
 
Topp Bunn