Ønsker anbefaling Dårlig klang og skarp lydbilde, hva er feil?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • W.Sand

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.05.2012
    Innlegg
    2.977
    Antall liker
    4.257
    Sted
    moelv
    Torget vurderinger
    2
    Dali har tilsynelatende lagt inn en "butikk-kurve" ved tuning av delefilteret her, dvs til et lydbilde som umiddelbart kan imponere i butikken, men som blir slitsomt i lengden. (Eller er den designet for oss eldre lett dauhørte og lett-betalende målgruppe, ungdom kjøper jo bare "klokkeradioer"...;) )
    Nesten som imponator-fargene på utstilte TV-apparater.
    Din Dalis delefilter synes overmodent for modifikasjon. Går du på teknisk skole, kanskje hjelpen ikke er langt unna ?
    EQ er snarveien din til hjelp som nevnt ovenfor.
    Du kan jo i mellomtiden prøve en enkel mekanisk EQ med dette lille reversible tiltaket:
    En rund pappskive på ca ø 12mm (fra f.eks en melkekartong). En binders. En bit tape.
    Brett ut bindersen og bruk den som "stativ" for pappskiven som festes foran diskanten, ca 3 mm midt foran membranen.
     
    Sist redigert:
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    42
    Antall liker
    42
    Sted
    Bodø
    Problemet er løst! Dro på hifiklubben i Bodø og fikk knall hjelp av @maxmekker. Fikk prøvd høyttalerne og reciveren på andre høytalere med bluesound system, prøvde eksisterende høytalere på annen forsterker. Konklusjonen er at jeg ikke liker lydbilde på høyttalerne. Selv med bluesound på reciveren min hjelper det på, men problemet er der fortsatt. Likte veldig godt lyden i B and W 706 jeg fikk prøvd med reciveren min, godt over min prisklasse men fikk tips om 606 kjøpt brukt. Skal selge mine høytalere. Takk for all lærdom og tips i denne tråden og spesielt takk til Max på hifiklubben :D
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Coolio: Generelt er jeg enig med deg mht aktivt, , men du får ikke hele det nødvendige systemet i en prisklasse som det TS har brukt her. Derimot kan kombinasjonen PMC Result 6/Audiolab MDAC+ eller Genelec G-serie/Meridian kalles langt mer enn fornuftig. Og koster også mer...
     
    Sist redigert:
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Problemet er løst! Dro på hifiklubben i Bodø og fikk knall hjelp av @maxmekker. Fikk prøvd høyttalerne og reciveren på andre høytalere med bluesound system, prøvde eksisterende høytalere på annen forsterker. Konklusjonen er at jeg ikke liker lydbilde på høyttalerne. Selv med bluesound på reciveren min hjelper det på, men problemet er der fortsatt. Likte veldig godt lyden i B and W 706 jeg fikk prøvd med reciveren min, godt over min prisklasse men fikk tips om 606 kjøpt brukt. Skal selge mine høytalere. Takk for all lærdom og tips i denne tråden og spesielt takk til Max på hifiklubben :D
    Bra du fant ut av det. Har selv opplevd at akustikk ikke forklarer den plagsomme skarpheten, men at det er utstyret selv man reagerer på.
    Vi har ulik sensitivitet på den skarp lyd.
     

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    635
    Antall liker
    534
    Torget vurderinger
    7
    Det blir nok bra. Hifiklubben har et demoeksemplar til 6800kr, ser jeg på hjemmesiden, men det finnes sikkert rimeligere brukt å få tak i. Forrige modell av 600- serien går nok også fint. Pass bare på at det blir den med 6,5» og ikke den minste med 5» - gitt at du vil ha varm lyd og punch. Lykke til

    Hyggelig at du gir tilbakemelding - og skriv gjerne noen linjer når du har alt oppe og spiller🎵 Vips blir det kanskje for mye bass, og da blir det råd å få igjen😄

    Problemet er løst! Dro på hifiklubben i Bodø og fikk knall hjelp av @maxmekker. Fikk prøvd høyttalerne og reciveren på andre høytalere med bluesound system, prøvde eksisterende høytalere på annen forsterker. Konklusjonen er at jeg ikke liker lydbilde på høyttalerne. Selv med bluesound på reciveren min hjelper det på, men problemet er der fortsatt. Likte veldig godt lyden i B and W 706 jeg fikk prøvd med reciveren min, godt over min prisklasse men fikk tips om 606 kjøpt brukt. Skal selge mine høytalere. Takk for all lærdom og tips i denne tråden og spesielt takk til Max på hifiklubben :D
     
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    42
    Antall liker
    42
    Sted
    Bodø
    Det blir nok bra. Hifiklubben har et demoeksemplar til 6800kr, ser jeg på hjemmesiden, men det finnes sikkert rimeligere brukt å få tak i. Forrige modell av 600- serien går nok også fint. Pass bare på at det blir den med 6,5» og ikke den minste med 5» - gitt at du vil ha varm lyd og punch. Lykke til

    Hyggelig at du gir tilbakemelding - og skriv gjerne noen linjer når du har alt oppe og spiller🎵 Vips blir det kanskje for mye bass, og da blir det råd å få igjen😄
    Det skal jeg gjøre. Vurderer sterkt å kjøpe en dac i tillegg. Var merkbar forskjell på hifiklubben når jeg testa. Er i snakk med en kar om dm602 S2. Har noen erfaringer med disse?
     

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    635
    Antall liker
    534
    Torget vurderinger
    7
    Det skal jeg gjøre. Vurderer sterkt å kjøpe en dac i tillegg. Var merkbar forskjell på hifiklubben når jeg testa. Er i snakk med en kar om dm602 S2. Har noen erfaringer med disse?
    602 s2 er ca 20 år gamle og forgjengerne til de jeg hadde som heter DM 602 S3. Jeg husker dem som balanserte, men jeg ser nå at testere og eiere nevner litt lys/dominerende/detaljert diskant på alle disse 602/685 fra B&W. Så lytt før du kjøper. Jeg ville ikke betalt mye for en S2 fra ca år 2000. Dette er i utgangspunktet rimelige høyttalere som ikke er bygget for en generasjon. Men det kan godt være de fungerer bra, og da låter de sikkert også greit.

    Mellom disse og de nye du har sett på nå kom 685 og deretter 685 S2. Test av sistnevnte. https://www.lydogbilde.no/test/hoyt...l9GQWpQenFoSXRPZ3hQRlhiVWlwSXdrb0s.#lesvidere
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Det er utrolig mye fint å velge i, og ikke bør det koste all verden heller. Av nyere merker bør du vurdere polske Pylon. Veldig mye godlyd for pengene. Noen av de større modellene tror jeg trenger litt avstand til bakvegg, så de er kanskje ikke helt hybelvennlige :) Og det er også noe som bør være et kriterium for deg generelt, at de er enkle å plassere. En god stativ-/bokhyllehøyttaler, særlig med bassport foran, kan nok være et bedre valg.
     

    Drossel

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    05.05.2012
    Innlegg
    9.890
    Antall liker
    3.221
    trodde det var mere strikk og binders
    Det var Steen Duelund som ret kontrært kunne finde på, for sammenligningens skyld, å tape WC papir over diskanten. I dette tilfælde ville det absolut ikke være nok. Et dæmpeled på.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Det var Steen Duelund som ret kontrært kunne finde på, for sammenligningens skyld, å tape WC papir over diskanten. I dette tilfælde ville det absolut ikke være nok. Et dæmpeled på.
    Hva med dasspapir dynket i linolje? :ROFLMAO:
     

    coolio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2015
    Innlegg
    5.487
    Antall liker
    5.453
    Sted
    Bergen
    Torget vurderinger
    2
    Coolio: Generelt er jeg enig med deg mht aktivt, , men du får ikke hele det nødvendige systemet i en prisklasse som det TS har brukt her. Derimot kan kombinasjonen PMC Result 6/Audiolab MDAC+ eller Genelec G-serie/Meridian kalles langt mer enn fornuftig. Og koster også mer...
    Du sier man ikke får hele det nødvendige systemet med JBL 306, men lister opp langt dyrere saker?

    Topping E30 dac til 1500kr + fjernkontroll for volum
    JBL 306p mk II til 3400 kr paret

    For en student på et soverom er det vel så billig, bra og enkelt som man kan få det - uten å ha ekstrem peiling på alt som rører seg på bruktmarkedet.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Du sier man ikke får hele det nødvendige systemet med JBL 306, men lister opp langt dyrere saker?

    Topping E30 dac til 1500kr + fjernkontroll for volum
    JBL 306p mk II til 3400 kr paret

    For en student på et soverom er det vel så billig, bra og enkelt som man kan få det - uten å ha ekstrem peiling på alt som rører seg på bruktmarkedet.
    Hei, et lite innspill på E30: Super DAC! IKKE noen god forforsterker! Jeg har en slik, og testet for morro skyld å sette den opp som forforsterker nylig. Remote har også veldig dårlig range. Men den er altså ett knallkjøp som ren DAC. Testet alle innganger, og har USB tilknyttet laptop, Coax til streamer, og ChromeCast Audio på optisk inngang.
     
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    42
    Antall liker
    42
    Sted
    Bodø
    602 s2 er ca 20 år gamle og forgjengerne til de jeg hadde som heter DM 602 S3. Jeg husker dem som balanserte, men jeg ser nå at testere og eiere nevner litt lys/dominerende/detaljert diskant på alle disse 602/685 fra B&W. Så lytt før du kjøper. Jeg ville ikke betalt mye for en S2 fra ca år 2000. Dette er i utgangspunktet rimelige høyttalere som ikke er bygget for en generasjon. Men det kan godt være de fungerer bra, og da låter de sikkert også greit.

    Mellom disse og de nye du har sett på nå kom 685 og deretter 685 S2. Test av sistnevnte. https://www.lydogbilde.no/test/hoyt...l9GQWpQenFoSXRPZ3hQRlhiVWlwSXdrb0s.#lesvidere
    Ja det hadde nok vært bedre med 685 S2, var ingen på finn nå men burde kanskje ha litt is i magen. Har bestilt Yamaha wxad 10 nå. Blir vanskelig å få prøvd først når jeg kjøper brukt. Får nesten bare kjøpe og selge og prøve meg fram til jeg blir fornøyd!
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    @Petter Stiberg - jo, Yamahaen du spør om vil løse DAC-problemet og er i tillegg en habil streamer. Får god kritikk her: https://www.techradar.com/reviews/yamaha-wxad-10-musiccast-add
    Om stativhøyttalere vs gulvstående. Hvis du er virkelig interessert så sjekker du ut de britiske høyttalerne fra Harbeth med BBC legacy. Les gjerne på Harbeth User Group hvor konstruktør og eier Alan Shaw forklarer hvorfor boks-designen er riktig, og hvorfor de har utviklet sin egen mellomtone. Når du ikke lenger er student bør du lytte til Harbeth C7ES3 - som jeg kaller musikkelskerens valg (helt klart den Harbeth-høyttaleren som gir best verdi for pengene, etter min mening). Les gjerne om mine erfaringer med merket her:
    Med fare for å være bedreviter her: jeg har en WXAD 10 sammen med en NAD C350 og gamle B&O RL høyttalere i et «anlegg 2». Det er en ren streamer. Ingen digitale innganger for kilder som skal konverteres til analoge signaler. Men som streamer for Spotify, Airplay, nettradio, så er den suveren til prisen.
     

    thetjomster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Innlegg
    923
    Antall liker
    2.144
    Sted
    Trondheim
    Jeg har B&W DM 602 S3 som fronter i mitt surround anlegg. Tidligere brukt med Harman Kardon elektronikk, nå med Anthem. Merkbart skarpere i toppen enn mine Sonetto II som står i stueanlegget (og en HELT annen prisklasse). Jeg syns de fungerer helt fint i surround oppsettet til TV og film, men de hadde nok ikke fått stått i musikk anlegget på stua. Til det blir de litt for "harde" i lyden for meg.
     

    LMC

    Æresmedlem
    Ble medlem
    03.08.2006
    Innlegg
    24.899
    Antall liker
    13.155
    Sted
    Drøbak
    Torget vurderinger
    45
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    42
    Antall liker
    42
    Sted
    Bodø
    Jeg har B&W DM 602 S3 som fronter i mitt surround anlegg. Tidligere brukt med Harman Kardon elektronikk, nå med Anthem. Merkbart skarpere i toppen enn mine Sonetto II som står i stueanlegget (og en HELT annen prisklasse). Jeg syns de fungerer helt fint i surround oppsettet til TV og film, men de hadde nok ikke fått stått i musikk anlegget på stua. Til det blir de litt for "harde" i lyden for meg.
    Da blir det nok ikke 602, får heller gå litt opp i pris. Ser nå på noen XTZ 99.25, dynoaudio 2/7 og audiovectar M1. Har budsjett på rundt 4000. Tar gjerne imot anbefalinger i dem prisklassen brukt. Yamaha multicast har en lit DAC chip men spørs hvor mye effekt den har.
     

    oes

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    16.01.2008
    Innlegg
    635
    Antall liker
    534
    Torget vurderinger
    7
    Høyere pris vil ikke nødvendigvis passe din smak og ditt rom bedre. Har ikke så mye erfaring i dette høyttaler-segmentet utover B&W og System Audio, men jeg har hørt mye på System Audio SA505 hos en kamerat. Bass/melomtone er kun 5 1/4», så det blir nok litt mindre bass enn med 6 1/2», men de låter veldig naturlig og aldri slitsomt. Egentlig et perfekt kompromiss på en hybel. Har sett mye film med dem og hørt en del metall via dem, så de duger til mange typer musikk. Anbefalte dem til en venninne for noen år siden. Tror hun også ble fornøyd. Ligger ute for 1000kr på Finn. Her er datablad: https://system-audio.com/wp-content/uploads/2016/04/SA505.pdf
    Basert på denne erfaringen kjøpte jeg en gulvstående SA1750, da jeg solgte B&W ca 2006. De var også bra (SA har et naturlig lydbilde og aldri slitsom diskant), selv om jeg nå foretrekker kasse på stativ. Disse får man også relativt rimelig på Finn. Vil kunne spille en del høyere enn SA505 og gå noe dypere om du drar dem ut i et fellesareal for fest eller film. https://system-audio.com/wp-content/uploads/2016/04/SA1750.pdf
    SA har også et par varianter i mellom inkludert SA1550. Eller hva med SA Comet som har 2 stk 5 1/4» og kan henges på veggen? Flere tilgjengelig på Finn innenfor ditt budsjett. Tipper det da er smart å faktisk ha dem inn mot veggen for å få riktig bass-gjengivelse😊
     
    I

    Ikke33206

    Gjest
    Ja det hadde nok vært bedre med 685 S2, var ingen på finn nå men burde kanskje ha litt is i magen. Har bestilt Yamaha wxad 10 nå. Blir vanskelig å få prøvd først når jeg kjøper brukt. Får nesten bare kjøpe og selge og prøve meg fram til jeg blir fornøyd!
    Jeg har ikke erfaring med wxad, men de Yamaha-produktene jeg har eid eller testet av både forsterkere og kilder har ikke hatt plagsom skarp lyd. Så det er sikkert et bra valg:)
     

    thetjomster

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    13.01.2013
    Innlegg
    923
    Antall liker
    2.144
    Sted
    Trondheim
    Jeg har en WXAD-10 koblet opp til kino anlegget, og jeg har ingen ting å utsette på den, annet enn at jeg ikke syns brukergrensesnittet er det beste. Det fungerer helt ok, men det finnes bedre. Den gir uansett mye for pengene.
     
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    42
    Antall liker
    42
    Sted
    Bodø
    Fikk solgt Dali høyttalerne for 2500,-. Idag skal jeg kjøpe xtz 99.26 MK2. Litt usikker på om anlegget mitt er kraftig nok for å drive de, så selgeren gikk med på å gi meg åpent kjøp fram til i morgen så jeg får prøvd de på rommet mitt. Det var hyggelig gjort :) veldig spent på hvordan de kommer til å spille!
     
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    42
    Antall liker
    42
    Sted
    Bodø
    Høyere pris vil ikke nødvendigvis passe din smak og ditt rom bedre. Har ikke så mye erfaring i dette høyttaler-segmentet utover B&W og System Audio, men jeg har hørt mye på System Audio SA505 hos en kamerat. Bass/melomtone er kun 5 1/4», så det blir nok litt mindre bass enn med 6 1/2», men de låter veldig naturlig og aldri slitsomt. Egentlig et perfekt kompromiss på en hybel. Har sett mye film med dem og hørt en del metall via dem, så de duger til mange typer musikk. Anbefalte dem til en venninne for noen år siden. Tror hun også ble fornøyd. Ligger ute for 1000kr på Finn. Her er datablad: https://system-audio.com/wp-content/uploads/2016/04/SA505.pdf
    Basert på denne erfaringen kjøpte jeg en gulvstående SA1750, da jeg solgte B&W ca 2006. De var også bra (SA har et naturlig lydbilde og aldri slitsom diskant), selv om jeg nå foretrekker kasse på stativ. Disse får man også relativt rimelig på Finn. Vil kunne spille en del høyere enn SA505 og gå noe dypere om du drar dem ut i et fellesareal for fest eller film. https://system-audio.com/wp-content/uploads/2016/04/SA1750.pdf
    SA har også et par varianter i mellom inkludert SA1550. Eller hva med SA Comet som har 2 stk 5 1/4» og kan henges på veggen? Flere tilgjengelig på Finn innenfor ditt budsjett. Tipper det da er smart å faktisk ha dem inn mot veggen for å få riktig bass-gjengivelse😊
    Takk for tips:) fikk tilbud av han jeg solgte de gamle høyttalerne å kjøpe sa talent. Er litt bekymra for at det ikke blir nok bass, men kan godt hende de holder for et så lite rom. For prøvd xtz 99.26 idag og hvis de ikke funker for jeg høre med han om jeg kan prøvespille de!
     
    • Liker
    Reaksjoner: oes
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Fikk solgt Dali høyttalerne for 2500,-. Idag skal jeg kjøpe xtz 99.26 MK2. Litt usikker på om anlegget mitt er kraftig nok for å drive de, så selgeren gikk med på å gi meg åpent kjøp fram til i morgen så jeg får prøvd de på rommet mitt. Det var hyggelig gjort :) veldig spent på hvordan de kommer til å spille!
    Her er bruksanvisning til de, hvis ikke du har: http://www.xtzhifi.com/product-assets/earlier-models/99.26-p/manuals/99_26_p_manual_eng.pdf

    Blir spennende å se hvordan du liker dem.

    Edit: Følger det med stativer til dem?
     
    Sist redigert av en moderator:
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    42
    Antall liker
    42
    Sted
    Bodø
    Vil anbefale deg å kjøpe en DAC så snart du får råd. Denne her til 1500 kr ble nevnt tidligere i tråden: https://www.hifisentralen.com/butikk/topping-e30-da-konverter/

    Da kan du kjøre USB fra PC-en inn i den, eller optisk fra TV-en, hvis du kan det. Hvis du nå bruker bare hodetelefonutgangen fra PC-en, vil du oppleve en voldsom forbedring.
    Ikke dumt! Bestilte en Yamaha multicast 10 for noen dager siden, den har en Burr-Brown PCM5121 DAC. Spørs hvor bra den presterer. Har veldig lyst på multiroom mulighet. En mulighet hadde vært å kjøpt tipping dacen og kobla dem på Yamaha sin multicast, men ser ikke ut som om den har digital inngang. Kan returnere multicasten, kjøpe tipping sin dac også finne en annen boks jeg kan koble dacen på så jeg får streama. Bruker mest Spotify men kan godt kjøpe tidal hvis det er merkbar forskjell på kvaliteten. Hvis ikke har Yamaha en annen boks med både DAC og multicast, wxc 50.
     
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    42
    Antall liker
    42
    Sted
    Bodø

    Vedlegg

    P

    parafinoksen

    Gjest
    Ikke dumt! Bestilte en Yamaha multicast 10 for noen dager siden, den har en Burr-Brown PCM5121 DAC. Spørs hvor bra den presterer. Har veldig lyst på multiroom mulighet. En mulighet hadde vært å kjøpt tipping dacen og kobla dem på Yamaha sin multicast, men ser ikke ut som om den har digital inngang. Kan returnere multicasten, kjøpe tipping sin dac også finne en annen boks jeg kan koble dacen på så jeg får streama. Bruker mest Spotify men kan godt kjøpe tidal hvis det er merkbar forskjell på kvaliteten. Hvis ikke har Yamaha en annen boks med både DAC og multicast, wxc 50.
    Ja, det skrev du vel lenger oppe, ja. Beklager.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Takk! Leste bruksanvisning og sto en del om å koble opp tweeter og woofer. Ble litt forvirra. Er det bare å koble til kablene som normalt, men at jeg må sørge for at de har en sammenkobling slik som hvist på bilde?
    Med sammenkobling mener du da den metallbiten som går mellom rødt og rødt og mellom svart og svart? Den må være der hvis ikke du bruker en såkalt biwire-kabel, som kan for eksempel se sånn ut:

    1610365614744.png


    Da fjerner du metallbiten.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Ikke dumt! Bestilte en Yamaha multicast 10 for noen dager siden, den har en Burr-Brown PCM5121 DAC. Spørs hvor bra den presterer. Har veldig lyst på multiroom mulighet. En mulighet hadde vært å kjøpt tipping dacen og kobla dem på Yamaha sin multicast, men ser ikke ut som om den har digital inngang. Kan returnere multicasten, kjøpe tipping sin dac også finne en annen boks jeg kan koble dacen på så jeg får streama. Bruker mest Spotify men kan godt kjøpe tidal hvis det er merkbar forskjell på kvaliteten. Hvis ikke har Yamaha en annen boks med både DAC og multicast, wxc 50.
    Hei Petter!

    Håper du så mine 2 kommentarer på både WXAD-10 og Topping E30. Jeg har begge deler i samlingen.
    WXAD er «kun» en streamer hvor BurrBrown gjør konverteringen. Om du behøver en streamer så er denne OK, men du kan ikke kople til andre kilder på denne.

    Topping E30 er en knall DAC, om du ønsker å forbedre lyd fra PC USB lyd, TV lyd fra optisk utgang, andre kilder.

    Spørsmålet er hva du behøver/hvordan du ønsker å spille av musikken din.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Ja da har jeg skjønt det rett :) var en som skrev den skulle fjernes så ble jeg litt forvirra.
    Hvis du mener han over her, så tror jeg han mente bøylen som skal gå mellom de svarte terminalene over terminalene til høyttalerkablene. Du kan justere diskanten på høyttalerne dine. Ingen justering = ingen bøyle; hvis du ønsker å dempe diskanten med 4 dB, bruker du én bøyle mellom de to nederste terminalene osv.
     
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    42
    Antall liker
    42
    Sted
    Bodø
    Hei Petter!

    Håper du så mine 2 kommentarer på både WXAD-10 og Topping E30. Jeg har begge deler i samlingen.
    WXAD er «kun» en streamer hvor BurrBrown gjør konverteringen. Om du behøver en streamer så er denne OK, men du kan ikke kople til andre kilder på denne.

    Topping E30 er en knall DAC, om du ønsker å forbedre lyd fra PC USB lyd, TV lyd fra optisk utgang, andre kilder.

    Spørsmålet er hva du behøver/hvordan du ønsker å spille av musikken din.
    Takk for hjelpen! Har lyst på mulighet til å streame, men det er viktigere med bedre lyd med en DAC . Hadde håpet multicasten hadde gjort litt av begge men det gjør den ikke. Skal sende tilbake multicasten og kjøpe DACen som er nevnt her. Kanskje finne en enkelt Bluetooth sender eller lignende jeg kan koble på. Helst burde jeg vel hatt bluesound node 2i, men det er litt dyrt.
     
    P

    parafinoksen

    Gjest
    Takk for hjelpen! Har lyst på mulighet til å streame, men det er viktigere med bedre lyd med en DAC . Hadde håpet multicasten hadde gjort litt av begge men det gjør den ikke. Skal sende tilbake multicasten og kjøpe DACen som er nevnt her. Kanskje finne en enkelt Bluetooth sender eller lignende jeg kan koble på. Helst burde jeg vel hatt bluesound node 2i, men det er litt dyrt.
    Yamaha-en har innebygd DAC, fordi den konverterer/omvandler den digitale strømmelyden til analog lyd, men du kan ikke koble på andre ting, f.eks. en CD-spiller eller TV.

    Hvis du kjøper en ren DAC, kan du for eksemple strømme ved å koble PC-en til DAC-en.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Tips: Sett at du kjøper en Topping, da kopler du PC inn på USB inngangen. Du spiller fra Spotify programmet på PC, ikke sant? Så lenge PC og Spotify kjører, så vil også det fungere som Spotify connect/streaming. Altså, du kan spille fra mobilen din, velge PC som avspiller, og du streamer. Det kan du teste allerede nå:)

    Ikke bruk student penga på en Node 2i. En brukt Google ChromeCast Audio til 200kr på finn.no gjør det du behøver:)
    OBS! Om du skal kople TV også til DAC, så må du ha en streamer med coax utgang
     
    Ble medlem
    07.01.2021
    Innlegg
    42
    Antall liker
    42
    Sted
    Bodø
    Tips: Sett at du kjøper en Topping, da kopler du PC inn på USB inngangen. Du spiller fra Spotify programmet på PC, ikke sant? Så lenge PC og Spotify kjører, så vil også det fungere som Spotify connect/streaming. Altså, du kan spille fra mobilen din, velge PC som avspiller, og du streamer. Det kan du teste allerede nå:)

    Ikke bruk student penga på en Node 2i. En brukt Google ChromeCast Audio til 200kr på finn.no gjør det du behøver:)
    OBS! Om du skal kople TV også til DAC, så må du ha en streamer med coax utgang
    Da er det jo ikke noe problem glemte helt bort den modusen i Spotify:) har en tv men den har ikke engang coax utgang så får klare meg med litt dårligere lyd med film.
     

    BritFi

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    09.11.2012
    Innlegg
    2.905
    Antall liker
    1.924
    Sted
    Tilbake i Oslo, igjen.
    Torget vurderinger
    3
    Da er det jo ikke noe problem glemte helt bort den modusen i Spotify:) har en tv men den har ikke engang coax utgang så får klare meg med litt dårligere lyd med film.
    Men den har kanskje optisk utgang? Poenget mitt er at det er begrenset med innganger på Topping E30: 1 USB, 1 Coax, 1 optisk.
    Edit: Er vel en PS du har stående der? Da kan du jo ta lyden optisk ut fra denne? Om det er din avspiller for film etc.?
    Har ikke PS også Spotify?
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn