Cyrus

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • S

    Stereo_Mono

    Gjest
    C. Alshus skrev:
    Da tar del noen uker så står dem i hylla di?

    Jeg regner med det.
    Hehe! Skal aldri si aldri.
    Skal jeg lese litt imellom linjene. Har min komponent utskiftning frekvens i 2010 vært alt for drøy, men på en annen side har mulighetene vært tilstede for å ha mye snadder innom anlegget uten de store økonomiske tap :) Moro er det jo.

    Cyrus har jeg vært stor fan av siden jeg begynte med Hi-Fi som hobby for 25 år siden. Så har liten betenkeligheter å oppgradere innenfor dette merket :)
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Lite fart her på Cyrus tråden. Tipper det skyldes manglende forhandler nettverk her i Norge.
    Observerer at Sonic Sound HI-FI markedsfører Cyrus aktivt på HFS, men det er ikke mange nye eiere som henger med her inne hos Cyrus sine venner :-\
    Synes det er synd for det er imo mange som går glipp av fantastiske produkter i en snasen formfaktor :)
    Cyrus er en god eksempel på Britisk Hi-Fi på sitt beste. Smarte velutviklet «no nonsense» produkter, som helt klart burde vurderes om man snuser på lignende godsaker fra produsenter som; Rega, Naim, Sugden o.lign.

    Bestilte meg en ny PSX-R i Brushed Black til min 8XP i dag. Føler jeg har blitt kjent nok med egenskapene til 8XP nå til å kunne bedre oppfatte hva PSX-R bringer av forbedringer eller endring i klangen ;)
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    3.333
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Cyrus er for kjipt for den jevne hifi-nordmann. Kassene er for små, merket er lite kjent her til lands og det er generelt for lite bling. ;)
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    C. Alshus skrev:
    Cyrus er for kjipt for den jevne hifi-nordmann. Kassene er for små, merket er lite kjent her til lands og det er generelt for lite bling. ;)
    Lider nordmenn virkelig av elefantsyken? ;D Men er nok redd at det ligger mye i det du sier C. Alshus.

    Personlig synes jeg de er råstillig. Cyrus beskriver at bruken av magnesium chassis og dens varmeavlednings egenskaper er hovedårsaken til at de kan pakke det sammen i en så kompakt enhet.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.222
    Antall liker
    3.333
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Folk legger nok heller merke til blingy parts som Pass Labs i forhold til grå mus som mye av det engelske.
     

    JanR

    Rubinmedlem
    Ble medlem
    26.01.2006
    Innlegg
    32.190
    Antall liker
    1.529
    Sted
    Sarpsborg
    C. Alshus skrev:
    Folk legger nok heller merke til blingy parts som Pass Labs i forhold til grå mus som mye av det engelske.
    Desverre får en legge til.

    /jan
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Bells & whistles selger. Jeg tror ikke det med elefantsyken karakteriserer den gjengse nordmann så mye som det gjør den gjengse norske hifinerd. Eller gjør det kanskje det? Flaut. For mye trygdepenger i omløp.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.696
    Antall liker
    518
    Torget vurderinger
    1
    digiman skrev:
    C. Alshus skrev:
    Cyrus er for kjipt for den jevne hifi-nordmann. Kassene er for små, merket er lite kjent her til lands og det er generelt for lite bling. ;)
    Lider nordmenn virkelig av elefantsyken? ;D Men er nok redd at det ligger mye i det du sier C. Alshus.

    Personlig synes jeg de er råstillig. Cyrus beskriver at bruken av magnesium chassis og dens varmeavlednings egenskaper er hovedårsaken til at de kan pakke det sammen i en så kompakt enhet.
    Hovedårsaken low bias class b.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Neppe, det bruker jo Naim også i sine forsterkere, det er vel et av verdens mest populære merker innen hifinisjen dersom salg er en målestokk. Surface mount er kanskje et nøkkelord også.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.696
    Antall liker
    518
    Torget vurderinger
    1
    Nå var ikke salg målestokken, men kompaktheten.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Klasse B er ikke dumt. Stabilt, vellydende og energisparende. Og mulig å bygge kompakt. Man kan tillate seg å lure på om klasse A, eller klasse AB forsåvidt, er urettmessig innehaver av et godt rykte. Hvor mange har egentlig hatt mulighet til å sammenlikne A og B når alt annet er (så godt som) likt… neppe mange tenker jeg.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Man skrev:
    digiman skrev:
    C. Alshus skrev:
    Cyrus er for kjipt for den jevne hifi-nordmann. Kassene er for små, merket er lite kjent her til lands og det er generelt for lite bling. ;)
    Lider nordmenn virkelig av elefantsyken? ;D Men er nok redd at det ligger mye i det du sier C. Alshus.

    Personlig synes jeg de er råstillig. Cyrus beskriver at bruken av magnesium chassis og dens varmeavlednings egenskaper er hovedårsaken til at de kan pakke det sammen i en så kompakt enhet.
    Hovedårsaken low bias class b.
    Bare for ordens skyld er Cyrus sine forsterkere klasse AB og blir ganske så varme under belastning. Uten at det betyr noe som helst for meg personlig. De spiller uansett fortreffelig, som det meste av gode Britiske produsenter imo :)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er akkurat det Digiman; dette med klasse ditt-eller-datt synes å brukes som noen form for inndeling av lydkvaliteter, men det er bare det at det stemmer sjelden og aldri.
     

    nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.696
    Antall liker
    518
    Torget vurderinger
    1
    Det ingen som har argumentert for eller imot m.h.t forskjellige klasser ang. lydkvalitet.
    Cyrus er klasse b. Kan vel hende noen modeller er AB. Maybe, maybe not. Poenget er at de har brukt en forsterkertopologi som avgir lite nok varme til at disse små kabinettene kan brukes. Dette, ikke magnesiumskabinettet, er hovedgrunnen til at de kan lages så kompakte med såpass mye power i enkelte av modellene. Mono-modellene bruker i tilleg vifter.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er helt korrekt Man, og det er det ingen som har hevdet har forekommet i tråden heller. Min hevdelse gikk på at det er en utbredt misforståelse dette, og denne oppleste-og-vedtatte misforståelsen om at en klasse uvilkårlig er bedre enn en annen møter veldig overbevisende motargumenter i lydkvaliteten fra noen av de beste av britiske hifiprodusenter, herunder Cyrus.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Skal ikke påstå hardknakket at nye Cyruser kjører i Klasse A/B eller B, men deres eldre søsken I og II var A/B.
    Velger å sitere Hi-Fi World om Cyrus II, som en virkelig Hi-Fi klassiker:

    Like the Cyrus One, internal construction comprised a single printed circuit board and large toroidal mains transformer. Fast complementary power transistors were run in class A/B mode with direct coupled output

    Uansett, som Vidar P er inne på er det uvesentlig imo. Kunne like gjerne vært klasse ZWQ for min del. De låter fortsatt veldig bra for prisen og anbefales for de som er ute etter en seriøs Britisk forsterker, selv om de kanskje mangler den såkalte «bling» faktoren ;)

    Men få prøve å stryre Cyrus tråden tilbake til utganspunktet nå. Cyrus er knall ;D
    De låter raskt, detaljert og balansert.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    HansConstanse skrev:
    Ja, da melder jeg meg "på ordentlig" inn i klubben...

    DAC XP står i stua og to stykk Mono X er på veg fra Danmark. Så er det bare høyttalere som mangler... Tror jeg følger anbefalingene her - og ellers på nettet - og parer det med Spendor.

    Jeg vet, jeg vet, man skal høre det selv først.... Men, virkeligheten er nå slik at jeg ikke har mulighet til å prøve disse - eller allverdens andre høyttalere - og noen sjanser må man jo ta her i livet... :) Ut fra pris - og informasjon jeg har - tror jeg imidlertid ikke det er den voldsomme risikoen jeg tar.

    Har fått tilbud både på Spendor S8e og A6. I bestykning like, men ut fra hva som siges og skrives, synes A6 å ha mer dynamikk og punch enn S8e, som vel enkelte plasser beskrives som mer høflig og dannet. Om det er noen som har formeninger om disse to på mitt oppsett, mottas de med stor takk.. :)
    Hvordan går det med Cyrus systemet og Spendor A6 HansConstanse? Hadde vært artig med litt tilbakemeldinger fra den kanten :)
     

    HansConstanse

    Medlem
    Ble medlem
    06.10.2010
    Innlegg
    27
    Antall liker
    0
    digiman skrev:
    HansConstanse skrev:
    Ja, da melder jeg meg "på ordentlig" inn i klubben...

    DAC XP står i stua og to stykk Mono X er på veg fra Danmark. Så er det bare høyttalere som mangler... Tror jeg følger anbefalingene her - og ellers på nettet - og parer det med Spendor.

    Jeg vet, jeg vet, man skal høre det selv først.... Men, virkeligheten er nå slik at jeg ikke har mulighet til å prøve disse - eller allverdens andre høyttalere - og noen sjanser må man jo ta her i livet... :) Ut fra pris - og informasjon jeg har - tror jeg imidlertid ikke det er den voldsomme risikoen jeg tar.

    Har fått tilbud både på Spendor S8e og A6. I bestykning like, men ut fra hva som siges og skrives, synes A6 å ha mer dynamikk og punch enn S8e, som vel enkelte plasser beskrives som mer høflig og dannet. Om det er noen som har formeninger om disse to på mitt oppsett, mottas de med stor takk.. :)
    Hvordan går det med Cyrus systemet og Spendor A6 HansConstanse? Hadde vært artig med litt tilbakemeldinger fra den kanten :)
    Jo, takk bare svært bra og artig at du spør..

    Siste høyttaler kom faktisk i dag etter at Posten hadde klart det kunststykke å sende den ene ikke bare èn, men to ganger frem og tilbake fra Oslo til Ålesund. Før den ble sendt til Tromsø.... Har sittet i to dager å hørt på bare en høyttaler, men blir jo ikke det helt samme. Blir nå ihvertfall vanskelig å danne seg inntrykk over perspektivegenskapene... :)

    Cyrus'ene kjente jeg til (det flotte) utseendet på og var vel ikke den store overraskelsene utseendemessig. Spendor A6 så nå imidlertid svært så stusselige ut ved mottak. 90 cm høy og veier nesten ingenting heller. 2 stakkarslige elementer. Riktignok kjenner jeg jo britisk understatement, men tenkte at man vel her hadde dratt det vel langt og at dette umulig kunne gå bra....

    Fy fan! Jeg har vært bra teit tidligere...

    Fyrte først opp systemet for ca 2 timer siden, Har sittet med gåsehud siste time og kvarter. At det først er den siste tiden gåsehuden har inntrådt, har vel neppe med innspillingstid å gjøre, men det er først etter å ha hørt en stund, "storheten" i disse produktene synker inn... Det gjengis fantastisk, medrivende musikk, fot og hjerte-smerte. Start-stopp. Og ikke en pløsete deig med utstikkende lyder. Er jo en total klisjè - vet det - men er vel best beskrivende.

    Alt annet er der også - som timing, dynamikk, perpektiv, detaljer m.v. - i spader . Men det er ikke det som er poenget.. :)

    Og det verste av alt er at jeg ikke får flikke-syken. Hvordan låter nå bassen på Rammstein? Hvor i alle dager er Rogers hund nå? Høres Thomas' flaske bedre enn tidligere? Blir bare sittende å lytte.

    Og hele jævla systemet for ikke mer enn man kan betale for en velvoksen og nyutdannet forforsterker.... Utrolig at ikke denne tråden (og Spendor) er drita fulle av fan og venner. Så mange at man måtte ha dørvakt ved inngangen til tråden....

    Sistnevnte kan vel ha med "bling" og at man vanskelig oppdager kvalitetene med en kort prøvelytt hos forhandler. Som vel WhatHifi sier "Against" om A6: "Easily overlooked when browsing". Passer vel også Cyrus... :)

    Høres sikkert ut som en nyfrelst guttunge som for første gang har kjøpt seg anlegg for konfirmasjonspengene, men får nå så være. Kanskje fordi jeg har blitt voksen - i alle fall i forhold til alder - at jeg verdsetter dette så mye....

    Nei og nei...
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Hehe! Herlig lesing HansConstanse :)
    Godt å høre at det sitter så godt. Spendor har gjort stort inntrykk på meg tidligere. Har dog bare hørt det med Naim, men det spilte svært overbevisende det også. Kos deg videre med nyanskaffelsene og nok engang gratulerer med en skikkelig «voksent stereo» :)
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Morsom beskrivelse. Helt enig i at det er et under at ikke flere kjøper slikt i Norge. Vel, deres tap. Artig at du trakk frem What Hifi også, de der er svært så treffsikre, og moro lese. Har alltid hatt sansen for What Hifi sine oppsummeringsliknende omtaler.
     

    HansConstanse

    Medlem
    Ble medlem
    06.10.2010
    Innlegg
    27
    Antall liker
    0
    Ja, kjøpte jo alt uhørt og etter å ha lest tester og hva som er skrevet her på forumet. Normalt ikke en god måte å gjøre tingene på, men noen sjanser må man jo ta her i livet.

    Nå finner man jo merkelig nok få tester av Cyrus/Spendor utenfor WhatHiFi, men det de skriver stemmer så godt med hva jeg hører i heimen. Selv om det ikke i det hele føles riktig å dele opp i enkeltkategorier, er f.eks. dynamikken og "størrelsen" på lyden i kombinasjonen nesten skremmende og helt ut av proporsjoner. Det bare svinger som fy, når musikken er ment for det. Å kalle engelsk hifi for høflig og sidrumpa, mener nå i alle fall jeg blir feil.

    Jeg er jo klar over at dette ikke er verdens beste anlegg, men har betalt kroner 40.000,- for hele kombinasjonen. Jeg synes dette er - hifipriser tatt i betraktning - en latterlig lav pris i forhold til den kvalitet som leveres.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    HansConstanse skrev:
    .. Det bare svinger som fy, når musikken er ment for det. Å kalle engelsk hifi for høflig og sidrumpa, mener nå i alle fall jeg blir feil...
    Helt enig, det er en utbredt misoppfatning. God engelsk hifi er langt fra høflig og sidrumpa det, derimot låter det veldig flott med glimrende naturlighet, stor skala, høy grad av innsikt i musikken, og med suverene rytmiske kvaliteter. Høy PR&T.
    Jeg vil faktisk si at når man har vent seg til god engelsk hifi av f.eks denne typen, så vil mye annet låte sidrumpa og meningsløst.
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.914
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Minutten skrev:
    digiman skrev:
    Den er i såkalt halvbredde størrelse. Passer fint med Cyrus ;D
    Mål fra Rega: B21.5xD27xH8
    Kommer "snart" en streamer løsning fra Cyrus og, bare til info.
    (sitat fra Rega-tråden)

    Interessant. Men vanskelig å finne noe på nett om dette.
    Noen som vet mer om disse planene?
     

    Minutten

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.12.2007
    Innlegg
    8.299
    Antall liker
    3.090
    Torget vurderinger
    4
    Fra Cyrus:

    As with all things great, it takes time to achieve perfection but we are steadfastly working towards this goal for our new music streamer.
    In addition to all of the usual performance enhancements you expect from a Cyrus product, we are also working on the development of some truly unique features. This pursuit for perfection means that we will not be releasing details of this product until the winter.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    ottone skrev:
    Minutten skrev:
    digiman skrev:
    Den er i såkalt halvbredde størrelse. Passer fint med Cyrus ;D
    Mål fra Rega: B21.5xD27xH8
    Kommer "snart" en streamer løsning fra Cyrus og, bare til info.
    (sitat fra Rega-tråden)

    Interessant. Men vanskelig å finne noe på nett om dette.
    Noen som vet mer om disse planene?
    Ingenting konkret. Mulig det var vist noe på CES i år? Klarer ikke å finne noe på nett.

    Det jeg dog vet er at Cyrus sendte ut en mail til alle sine registrerte kunder med en spørreundersøkelse om hva vi som sluttbrukere ønsket mest i en ny streaming produkt fra de.
     

    HansConstanse

    Medlem
    Ble medlem
    06.10.2010
    Innlegg
    27
    Antall liker
    0
    Jeg kjører MacMini optisk inn i DacXP, bruker iTunes som avspiller og har lastet over filene i Apple-lossless.

    Dac XP skal vel kunne ha "inntil" 192kHz up-sampling, men det blir aldri mer enn 44,1kHz i displayet på Dac XP. Finner ikke at jeg kan justere samplingsrate på XP'en noen plasser.

    Mulig jeg spør teit, men er 44,1 max samplingsrate jeg får på den optiske inngangen, eller er det noen innstillinger jeg kan gjøre? Andre programmer for avspilling?
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Husker ikke i farten om DacXP opp-sampler alle signaler den får inn? Er det noe info om dette i manualen tro?
    Det er mulig det er en opsjon for det, men strengtatt er det så lite å hente på det og jeg hadde ikke brydd meg nevneverdig om det. Det den viser i display er nok signalet den låser til fra Macen deres.

    Har du prøvd å spille noen filer som har høyere samplerate en 44.1? I Mac OSX har du også muligheter til å leke litt også :) Se inne i Verktøy mappen - Lyd og Midi oppsett. Ville dog anbefale å la den stå likt som samplingrate på musikkfilene deres.

    En annen ting som er viktig og huske på er at iTunes skifter ikke samplerate automatisk. Altså spiller du en hi-res fil på f.eks 96Khz, må du inn i Lyd og Midi oppsett og sette den der. Da kan jeg banne på at det står 96Khz på Cyrusen også :) Det finnes forøvrig avspillere som er mere rettet mot audiofile, som skifter samplerate automatisk og mye annet snadder. Denne er enkel og god og kan importere iTunes spillelister: http://sbooth.org/AyreWave/ (NB! Den er fortsatt i beta)
     

    HansConstanse

    Medlem
    Ble medlem
    06.10.2010
    Innlegg
    27
    Antall liker
    0
    Ingenting for element- og knappejunkies, men gudbevaremegvel som Cyrus'ene spiller på de små gnomene av noen høyttalere.....

    Spiller med en sømløshet, snert, timing, trøkk og oppløsning helt og holdent totalt utenfor sin liga.... Til tider skremmende.... :)
     

    Vedlegg

    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Lekre saker. Tviler ikke et sekund at det spiller meget flott. Hører du noe til viftene i Mono X?
    Blir vel en PSX-R til DAC XP+ på deg snart ;)
     

    HansConstanse

    Medlem
    Ble medlem
    06.10.2010
    Innlegg
    27
    Antall liker
    0
    Vifter? Hvilke vifter? ;) Nei, har ikke hørt noe til dem, og tviler at de har vært i gang. Spendorene er vel en enkel last..

    Ja, PSX står på ønskelista, sammen med bedre strømkabler...
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Tviler på at du vil oppleve at Mono X mister dampen på Spendorene :)

    PSX-R er en fin oppgradering til prisen. Ikke drastiske forskjeller, men du merker at den bringer frem litt mere oppløsning og mere ro mellom notene. Forskjellen blir nok uansett litt større for deg siden du bruker den på DACen :) Den er visst mere følsom for PSX-R en forsterkeren deres.

    Bruker Supra LoRad sine strømkabler rundt baut i anlegget. De er meget godt skjermet. Kan ikke si jeg hører den største forskjellen, men med PSX-R som gir ganske mye DC spenning er det jo kjekt å ha skikkelig skjerm på AC strømkablene.
     

    HansConstanse

    Medlem
    Ble medlem
    06.10.2010
    Innlegg
    27
    Antall liker
    0
    Så at det lå to stk på Hifi4All som jeg siklet litt på.... Ser at det ligger en nå til 3000 dkk....
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Få slenge inn et bilde av mine moderne Cyrus saker. Her står skoeskene oppe på en 20 år gammel Cyrus Isoplat. Hører jo liksom med ;)
    Det er mørkt i racket gitt..

    Bildet kan klikkes litt opp i størrelse.
     

    Vedlegg

    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Ligger noen «nyere» pene Cyrus bokser på brukten folkens. Dette er virklige gode produkter og var testvinnere i så si alt av fagpressen i 06-07
    Så muligheten til Britisk godlyd til en pen pris er stor her imo

    Synd de er i feil farge ellers hadde jeg kjøpt de til lille anlegget :) Men sort rules her i huset ;D
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn