Cyrus

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • nma

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    07.12.2003
    Innlegg
    4.696
    Antall liker
    518
    Torget vurderinger
    1
    Jeg opplevde smartpower som bedre lydmessig i ren stereo kontra brokobling. Det var bare en kort test, men iogmed jeg hadde brukt de som monoblokker i et par ukers tid, og blitt godt vant til lyden, syns jeg det uansett er verdt å nevne. Såklart, man mister litt av kontrollen og grip'en men ellers ble lyden mer naturlig lydende.
     
    D

    dtddiver

    Gjest
    Vidar P skrev:
    [...]grovkornede, unyanserte, fargeløse og pågående.
    Mer nyanser, mer farve, mer musikk og mindre "aggresjon" var akkurat min opplevelse av dem i stereo. Bra beskrevet.

    Importøren av WB mente for øvrig at Squarene var veldig glad i å bli biampet, så kan hende det også er en faktor. Skal prøve å kjøre én Power i stereo bare for å teste.

    Man skrev:
    Jeg opplevde smartpower som bedre lydmessig i ren stereo kontra brokobling. Det var bare en kort test, men iogmed jeg hadde brukt de som monoblokker i et par ukers tid, og blitt godt vant til lyden, syns jeg det uansett er verdt å nevne. Såklart, man mister litt av kontrollen og grip'en men ellers ble lyden mer naturlig lydende.
    Enig at man får en slags ekstra "punch" eller grip ved å kjøre dem i mono, men her virker dette forholdsvis marginalt. Fordelene ved å kjøre dem i stereo er som du sier åpenbare.

    Forskjellen mellom Cyrus brokoblet/stereo var på mange måter veldig lik forskjellen mellom Rotel brokoblet/stereo. Hvordan fungerer forresten brokobling sånn rent teknisk, og hvorfor oppleves lyden så anderledes? Merkelig at Cyrus kan påstå at man kan brokoble uten kvalitetstap lydmessig.
     
    D

    dtddiver

    Gjest
    En liten oppdatering mht hvordan Cyrus er å leve med.

    Jeg er fremdeles meget fornøyd, lyden er detaljert, musikalsk, og fremfor alt, rask. Hadde en side ved side-sammenligning mellom WB S1 og B&W 805s her om dagen på elektronikken min, hvilket var meget interessant. Hovedinntrykket man sitter igjen med, er at WB'ene er ekstremt raske, mens B&W virker faktisk trege i forhold. Synes farten matchet Cyrus veldig bra. Begge er gode høyttalere, men er virkelig glad jeg ikke kjøpte 805s etter å ha hørt dem side ved side.

    Har også spilt endel på Chord Rumour nå etter å ha byttet fra (litt frem og tilbake) QED SA XT. Chord Rumour er i mine ører er mye bedre kabel enn QED'n, fremfor alt mht den helhetlige følelsen den skaper, fremfor detaljgravingen til QED.

    Har kjøpt en Cyrus Pre nå, så venter i spenning på den. Herre min hatt så mange bokser det blir, to forsterkere og en pre, alle med hver sin PSX-R (nå er de riktignok half-width, men likevel) ::)
     
    D

    dtddiver

    Gjest
    Sjekk han her a:
    http://cgi.ebay.co.uk/TOTEM-ARRO-Floor-standing-slim-line-speakers-As-new-con_W0QQitemZ320310334062QQcmdZViewItem?hash=item320310334062&_trkparms=39%3A1|66%3A2|65%3A10|240%3A1318&_trksid=p3286.c0.m14#ebayphotohosting

    Bra han ikke har flere skobokser, da velter de ut på siden av skatollet hans.
     
    D

    dtddiver

    Gjest
    Da har jeg fått igjen Pre'en fra en liten overhaling hos Cyrus, så nå er alt vel. Pre'en kompletterer virkelig anlegget lydmessig. Liker lyden bedre med Pre enn uten. Først synes jeg den gjorde lyden noe mer tilslørt, imidlertid er det nok mer snakk om at den er rundere og mer helhetlig. Én forskjell jeg merker, er at jeg hopper mer opp og ned i stolen når jeg spiller musikk.
    Eneste jeg ikke liker er fjernkontrollen, en svær, avantgarde sak som ser ut som noe fra Star Trek. Tidenes mest idiotiske hi-fi-komponent; man må skru den på og vente 5 sekunder før man f.eks kan still på volumet, og så skrur den seg jammen av igjen etter 5 sek...drar på Clas og kjøper en universalsak tror jeg.
    Her er noen bilder for de som måtte være interessert:

    Pre


    Power


    PSX-R


    Pre øverst, så Power og underst PSX-R


    Og hele greia på plassen sin under bordet, alle komponenter med separat strømforsyning
     

    BanjoArrne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    1.433
    Antall liker
    30
    Cyrus!En musikkelsker!

    Dette er vel nesten den eneste tråden som omtaler Cyrus på norske nettsider(som jeg fant i allefall),så tenkte puste litt liv i den jeg.Det fortjener den virkelig ;)

    Undrer egentlig veldig på hvorfor det ikke virker som det er fler som har komponenter fra Cyrus.De kan virkelig sine saker!Jeg har sjelden hørt slik engasjerende gjengivelse av min favorittmusikk som det jeg i de siste 3 dagene har hørt av 8vs/psx-r.Rett og slett "uber-klasse" sammenlignet med det jeg har hørt av det meste i samme prisklasse.

    Det jeg vil gi denne komboen pluss for er:
    -Rytmisk driv og timing.Dette skapte meget bra dynamikk.
    -Stram og kjapp bass.(1)Dyp.
    -God Detaljeringsevne.
    -Luftig,klar og naturtro Stemmegjengivelse.
    -Flott lydbilde og perspektiv.
    -Meget kraftig etter størrelse og oppgitt effekt.
    -Musikalsk!
    -Stillhet mellom intstrumenter og stemmer.
    -Dønn stille i høyttalerne når jeg ikke spilte noe.
    -Allrounder (1)

    Om jeg må gi minus:
    -Litt tendenser til skarphet i toppen *
    -Bassen kunne vært hakket dypere*

    *Det som er det litt artige her er at jeg trodde jeg hadde 8vs2 på hjemlån og trodde derfor at diskanten ikke kunne bli bedre i og med at dette var den nye versjonen som skulle være bedre på det området.Og at bassen ikke var så dyp som jeg hadde trodd den "nye" versjonen skulle være.Hadde det ikke vært for det så ville valget vært ganske lett i og med at den innehar så utrolige og allsidige egenskaper fra før.Det som gjorde dette til en positiv erfaring er at jeg hadde 8vs og ikke 8vs2 på hjemlån og at etter det jeg har lest så har Cyrus både fjernet den litt pågående toppen samt lagt til det lille ekstra i bunnen på 8vs2 uten at det skal ha gått på bekostning av forgjengerens egenskaper.Da kan i allefall ikke jeg tro annet enn at denne forsterkeren er nær det ultimate man kan oppnå i denne prisklassen(rett matching tatt i betraktning).For da forsvinner de minusene jeg hadde på 8vs(som ikke var av noe enorm betydning) samt at det kommer et par ekstra pluss: (1)Allrounder og dyp bass.Og da er ringen sluttet etter mine standarer i allefall,og det med god margin.Håper flere tar en lytt til denne komboen,for den fortjener det så inderlig.

    Jeg tror faktisk det da er mulig Cyrus 8vs2 med PSX-R er hva jeg har søkt etter,for makan til engasjement og musikalitet fra 8vs/psx-r kan jeg ikke huske å ha vært borti.PSX-R må det også nevnes er virkelig verdt hver ekstra krone,da den øker kvaliteten over hele fjøla.Rett og slett en u-unngåelig add-on:)

    Nå skulle jeg jo egentlig fått hørt 8vs2 før jeg endelig kjøper,men det er visst ikke mulighet for det i Trondheim.Men så er det kanksje heller ikke nødvendig..:)

    Om det er noen som vet om disse forskjellene mellom 8vs og 8vs2 er reelle,så ikke nøl.Skriv!:)
     
    J

    JIGSAW

    Gjest
    Har selv hatt Cyrus 2, en tidlig verson saadan.
    Paa den tiden var det NAD som regjerte hos meg, men denne Cyrus ga NAD juling saa det hodt, baade lydmessig og i dynamikk, selv om NAD var 3 ganger kraftigere.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hadde jeg hatt en Cyrus forsterker som 8/PSX (som jeg gjerne kunne ha hatt forresten, de er kjempegode) som jeg virkelig hadde likt lyden fra, og brukt CD som kilde, så hadde jeg snarest kjøpt meg en Cyrus CD 8SE (evt Xt SE) cdp jeg. Lenge før jeg hadde dvelet noe mer med forsterkeren.

    Disse cdp'ene er så gode, og har en slik særegent god synergi med Cyrus-forsterkerne at det virkelig er en god grunn og anledning til å tenke helhet her.

    Mvh Vidar P
     

    BanjoArrne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    1.433
    Antall liker
    30
    JIGSAW skrev:
    Har selv hatt Cyrus 2, en tidlig verson saadan.
    Paa den tiden var det NAD som regjerte hos meg, men denne Cyrus ga NAD juling saa det hodt, baade lydmessig og i dynamikk, selv om NAD var 3 ganger kraftigere.
    Det forundrer meg litt.Nad er ikke noen pingle akkurat og det har ikke endret seg med årene.Er ikke lenge siden jeg hørte på 3020 og den dro faktisk en lukket 2-veis stativhøyttaler"Puls Monitor" med 8" mellomtone med bragd.Veldig imponerende til 20W må jeg si.Noe som sikkert kommer av den dynamiske rekkevidden på 107db.Både HT og forsterker er er gode saker "from the past".

    Cyrus vet å få kanalisert kreftene de også.Og 8vs2 imponerer med klart høyere effekt enn hva jeg hadde trodd den skulle prestere.Og den har virkelig en imponerende mengde egenskaper.

    Nad 3020 er kanksje ikke så vanskelig å slå i dag hva kraftressurser angår.Det er jo tross alt over 25 år siden den kom.Men annen ting er at jeg synes Cyrus får musikken til å "flyte" litt bedre og er klarere og åpnere enn det jeg er vant med fra Nad.Så lydmessig og på dynamikk som du sier er jeg enig at Cyrus ligger noen hakk foran.ikke for å begynne snakke negativt om Nad for Nad er virkelig magisk på noen områder,og jeg vil si Nad er bra saker jeg.Det kommer vel litt an på hva man legger vekt på og liker tror jeg.Noen elsker Nad,og det er jo like individuelt som alltid.

    Synes Den nye 375bee hadde en bedre og mere oppløst diskant enn de tidligere forsterkerne jeg har hørt fra Nad(det meste bortsett fra M-serien).Der hadde mellomtonen "krympet" litt.Litt mer nøytral en det jeg er vant med fra Nad sin side.Men det trenger ikke være en dårlig egenskap.Skal teste denne en dag også.Men det skal mye til for at det ikke blir Cyrus nå tror jeg.

    Kunne tenkt meg å prøvd Naim også,for det ser ut til at også de er i musikkens tjeneste,men Trondheim har ikke disse tilgjengelig for testing.Det er jo litt synd.Med tanke på all den gode kritikken de har høstet.Og det faktum at mannen bak startet å utvikle disse komponentene fordi han syntes gjengivelsen av musikk han kjente godt ikke ble troverdig gjengitt på de anlegg han hørte på,slik han kjente dem.

    Men det er vel ikke meningen å få med seg alt innen hifi.Er jo mange andre merker jeg sikkert også burde fått hørt.Holfi,Myryad,Moon,Bryston,Unison Research,Copland,Roksan, m.fler.ja ja... :-\
     

    BanjoArrne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    1.433
    Antall liker
    30
    Vidar P skrev:
    Hadde jeg hatt en Cyrus forsterker som 8/PSX (som jeg gjerne kunne ha hatt forresten, de er kjempegode) som jeg virkelig hadde likt lyden fra, og brukt CD som kilde, så hadde jeg snarest kjøpt meg en Cyrus CD 8SE (evt Xt SE) cdp jeg. Lenge før jeg hadde dvelet noe mer med forsterkeren.

    Disse cdp'ene er så gode, og har en slik særegent god synergi med Cyrus-forsterkerne at det virkelig er en god grunn og anledning til å tenke helhet her.

    Mvh Vidar P
    Er ikke kjent med disse,men det forundrer meg ikke om de er virkelig gode.De får god kritikk i tester og vinner priser som årets beste i sin prisklasse.Interressant dette,Vidar.Skal ikke se bort fra at Vincent CD-S6MK blir byttet ut med en Cyrus om en stund nei.Men liker denne også veldig godt,så det er ikke akkurat noe jeg stresser med.Men helt klart interressant for framtiden:)
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    Har en Cyrus 2 + PSX stående som reserveforsterker. Den er knallgod! Men litt for lystklingende for mine RF-7. Men den har overraskende god kontroll over disse tildels vanskelige høyttalere.

    En innrømmelse: Jeg er ihuga rørforsterker-fan. Likevel må jeg si at denne nesten 15 år gamle forsterkeren overrasket meg særdeles positivt. At det er en transistorforsterker er ikke det "værste", at den er full av 90-talls IC-kretser er værre! Yack!!

    Kanskje er det nettopp denne forsterkeren som får meg til å revurdere min subjektive oppfatning mellom rør og transistor. Ikke akkurat en dårlig attest...
     

    BanjoArrne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    1.433
    Antall liker
    30
    Tror det har skjedd endel siden den gang:)Men det lover jo godt skulle jeg tro.
     

    Kabeldragern

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    13.01.2003
    Innlegg
    4.315
    Antall liker
    1.173
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    1
    BanjoArrne skrev:
    Tror det har skjedd endel siden den gang:)Men det lover jo godt skulle jeg tro.
    Jeg skjønte at den kom... men det er stor forskjell på forsterkere, da. Både gamle og nye. Det er ikke noe regel at nye forsterkere NØDVENDIGVIS låter bedre enn gamle! De kan f.eks. bare låte annerledes... ;)
     

    BanjoArrne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    1.433
    Antall liker
    30
    Ja,Det er jo faktisk sant.Men så er det jo Cyrus.Tror du virkelig at det de lager 15 år senere er bare "annerledes"?Mye tyder på at Cyrus benytter seg av muligheten til å forbedre.Til og med når EU-direktiv som http://en.wikipedia.org/wiki/Restriction_of_Hazardous_Substances_Directive eller "RoHS" bare hopper inn benytter de muligheten.Dette gjorde sitt til at de måtte produsere 8vs på ny,altså 8vs2.Nå har ikke jeg hørt den nye,men mye peker mot det jeg hadde håpet på om disse omtalene den nye får er riktig.Da har ikke jeg stort å utsette på den lenger til den prisklassen den ligger i og da sier det litt,mener jeg.

    Et sitat lyder:Whilst all Cyrus amplifiers have been highly regarded for their precise, fast and articulate performance with plenty of detail, fine imaging and excellent musicality, they were also noted for erring just ever-so-slightly towards the lean side of neutral in the bass register. They could also tend to be just a hint ‘bright’ or ‘forward’ in the treble. While this was rarely a problem, if inadvertently paired with a similarly bright CD player or loudspeakers of a similar disposition, the results could be a little wearing on the listener.
    The 8vs2 has certainly changed all that! While this amplifier appears cosmetically to be almost identical to it’s predecessor with it’s (I think) highly attractive, space saving ‘half width’ die-cast magnesium alloy ‘shoe-box’ sized casing, finished either in Silver or Black, this amp is sonically quite different.

    It now has real authority which cannot be argued with. Deep, rich bass with plenty of ‘slam’ when necessary, unlike any preceding Cyrus amplifier. Likewise, gone is any hint of leanness. Whilst the HF (High Frequency) or ‘treble’ still has plenty of ‘bite’, there is absolutely no way anyone could describe this amp as ‘lean’. Indeed, the overall impression that one is left with, is that of a extremely musical experience with fine sonic balance from rich, deep and precisely formed bass, through articulate and expressive mid range to exciting and exhilarating treble that at times leaves you gasping for breath with excitement. Really!
    This experience leaves you believing you could be listening to a quality valve based amplifier rather than a solid state one but, without the suggestion of any ‘warmness or wooliness’ sometimes associated with valve devices. This is certainly born out by my own direct comparison to the entry-level, ‘high end’, integrated valve amplifier I mentioned earlier, where in my opinion, the 8vs2 holds it’s own and is in fact pretty well it’s equal.

    Eller som denne testen:http://www.cyrusaudio.com/prd_downloads/Cyrus8vs2WHSVNov06_1.pdf

    Jeg er ikke 100% garantert at dette stemmer p.g.a noen tester.Men Det peker veldig mot det jeg håpet på i allefall.Og om det ikke er så,så er den faktisk fremdeles så god at jeg nok sikkert ender opp med denne likevel.Ingen av de jeg har hatt hos meg tidligere har hatt så mange og samtidig imponerende egenskaper.
     

    BanjoArrne

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    16.01.2007
    Innlegg
    1.433
    Antall liker
    30
    Hmm,her skjer det saker.Og det fort.Skulle få prisene på Cyrus idag men i stedet fikk jeg vite at 8vs2 har gått ut og det er kommet nye modeller.En Pre XPD,6 XP og en 8XPD.8XPD blir den nermeste til 8vs2 i effektytelse på 2x70 watt og som tiltaler meg mest.Denne er allsidig!Pre-ampdelen er nedarvet fra xp-serien,som må bety en stor oppgradering etter hva jeg forstår.Den har til og med innebygget DAC,digitalinnganger og USB-inngang!Men så koster den 18.500,-.Men det virker det som den er verdt også da.Får se hva det blir til nå da.....

    Fant en lite videosnutt om de nye komponentene:

    http://uk.cinenow.com/videos/2096-cyrus-exclusive-6xp-8xp-pre-xpd-sound-vision-bristol-show-2009

    og litt info her:

    http://whathifi.com/News/BRISTOL-SHOW-Cyrus-previews-three-strong-new-amplifier-range/


    8XPd med tilhørende CDP.
     

    Fidelio

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    23.11.2008
    Innlegg
    2.745
    Antall liker
    668
    Oi, integrert forsterker med innebygget DAC, sweet :) Med en PSX-R lyder den sikkert helt fortreffelig.
     
    U

    Utgatt11378

    Gjest
    Hei!

    Jeg ANGRER på at jeg solgte Cyrus II / PSX settet mitt :'(

    Vh
    s
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Nå er tiden inne for Cyrus-venner å kjenne sin besøkelsestid; et av Cyrus sine beste produkter noensinne ligger på børsen for en svært lav pris nå! Antakelig deres beste produkt noensinne, ved siden av det nye cd-drivverket.

    DAC-XP er vel blant de best lydende preamper på markedet, størrelsen til tross, og det er vel ingen ulempe at den har onboard en av de beste dac'ene man kan tenke seg. Bare for ordens skyld; jeg har ingen kobling til selger.
     

    Vedlegg

    • 14.6 KB Visninger: 571
    • 255.1 KB Visninger: 603

    HansConstanse

    Medlem
    Ble medlem
    06.10.2010
    Innlegg
    27
    Antall liker
    0
    Melder meg inn jeg også... Har alltid hatt en forkjærlighet for Mission og Cyrus, siden jeg som student for 25 år siden kjøpte meg en Cyrus 1. Elsker både lyd og enkeltheten i de små "skoeskene". Nå har trangen til å skifte ut utstyr meldt seg på nytt og har tatt deg på ordet jeg VidarP....Har en DAC XP på hjemlån akkurat nå.

    Fikk den i dag og lar den gå seg litt til på repeat i noen dager, og har ikke fått noe egentlig inntrykk ennå... Spiller i dag av gjennom Mac-Mini og optisk digitalt inn i DAC XP. Har fra før en integrert Accuphase E-307 som har den geniale løsning at jeg også kan kjøre pre inn og bruke som ren effekt. Tanken er imidlertid å kjøpe et helt Cyrus sett. Tenkte i utgangspunktet på en X-POWER og bygge ut med to senere, men ser også at Cyrus har kommet med to mer hårete effekttrinn, MONO X 200 og 300. Noen som har tanker rundt det?

    Når det gjelder høyttalere har jeg tenkt på om Triangle sine kreasjoner er en god match til et rent Cyrus-oppsett, både med tanke på transparens og timing, noe som også skal være styrkene til Cyrus. Noen som har prøvd kombinasjonen, eller har andre hete tips til høyttalermatch? Har dessverre ikke anledning til å få så mye på hjemlån her jeg bor...
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Hei og velkommen til forumet; skal bli spennende å høre resultater, selv om som du sier så er det helheten det kommer an på til slutt.

    Jeg har null greie på de nye 200/300 effektforsterkerne, men DAC XP har et så stort potensiale at jeg er ikke i tvil om at de vil være rettferdiggjort.

    Har kun hørt DAC XP med X Power, en kompis her i byen har et slikt system med Cyrus cdp og Spendor S5e høyttalere. Med og uten PSX-R på både DAC XP og X Power er en sunn oppgradering, og virkelig vel anvendte penger, og bør vel også stå på ønskelisten i et slikt system.

    Høyttalere er omtrent umulig å kommentere på, siden det er så til de grader en smakssak og romavhengig. Jeg er imidlertid ikke noen stor Triangle-entusiast, og synes deres høye følsomhet, spilleiver og frempåhet betales med en litt for høy pris av lyttetretthet og manglende klanglig overblikk. Men det er bare meg… jeg ville kanskje ha vært nøye med å hørt først, da det kanskje kan være en risiko for at noen lyttere vil synes det blir en litt vel slank høyttaler med Cyrus. Men som sagt så vet jeg ikke.

    Spendor fungerer svært bra iallefall her i byen, ja jeg vil nesten si at jeg vanskelig kan tenke meg noe særlig bedre høyttalere til Cyrus (bare annerledes), bra til Cyrus er også mange andre "typiske engelske" høyttalere Og de er i kraft av sin arv gjerne relativt kontrollerte og forutsigbare i sin in-room atferd, og kan oftest ha lett for å klaffe godt med mange rom og plassseringer. Men ikke ta det som et kjøpsråd.
     

    HansConstanse

    Medlem
    Ble medlem
    06.10.2010
    Innlegg
    27
    Antall liker
    0
    Takk for svar ... Må vel krype til korset og innrømme at jeg er en "gammel traver" som har slettet meg tidligere og dukket opp fra asken igjen med ny ham.Men svært hyggelig med velkomsthilsen i alle tilfelle :)

    Har i dag System Audio Explorer. Svært godt fundament og absolutt ikke slank i spillestilen. Svært lite kilen på plassering, men synes det - til nå - har manglet en del på attakk og transparens. Oppfatter de også som litt "boksete", for å si det slik, men så er de jo ikke siste bud på en høyttaler heller...

    Har bare hørt kort på XP'en i ettermiddag, men kunne allerede merke en soleklar forbedring i transparens. Samtidig var det langt slankere enn hva jeg er vant til. Men får vente med å felle endelig dom til XP'en har fått gått seg til. Bare synd at jeg ikke fikk opp en Cyrus effekt samtidig.. Poenget er vel å dra noen "synergier" med samme pre og effekt, samtidig som det jo også tar seg bedre ut. Kjøper jeg DAC XP vil det jo unektelig være litt "harry" å ha annen effekt...:)

    Har også anledning til å låne meg noen Celius ESW og kan jo der få et visst inntrykk av hvordan en Triangle-paring vil bli.

    Spendor og dess like... Ja, noe spesielt med de engelske høyttalerne, de ser jo ut til aktivt å bygge dem som de rene understatement, hvis du skjønner. :)

    Ja, da snakker vel man også i retning av ProAc, da? Har hatt 2.5 tidligere og likte mye av den mer myke tilnærmingen til materialet, for å si det sånn. Lyttetretthet var jo et ukjent fenomen...
     

    HansConstanse

    Medlem
    Ble medlem
    06.10.2010
    Innlegg
    27
    Antall liker
    0
    Ja, da melder jeg meg "på ordentlig" inn i klubben...

    DAC XP står i stua og to stykk Mono X er på veg fra Danmark. Så er det bare høyttalere som mangler... Tror jeg følger anbefalingene her - og ellers på nettet - og parer det med Spendor.

    Jeg vet, jeg vet, man skal høre det selv først.... Men, virkeligheten er nå slik at jeg ikke har mulighet til å prøve disse - eller allverdens andre høyttalere - og noen sjanser må man jo ta her i livet... :) Ut fra pris - og informasjon jeg har - tror jeg imidlertid ikke det er den voldsomme risikoen jeg tar.

    Har fått tilbud både på Spendor S8e og A6. I bestykning like, men ut fra hva som siges og skrives, synes A6 å ha mer dynamikk og punch enn S8e, som vel enkelte plasser beskrives som mer høflig og dannet. Om det er noen som har formeninger om disse to på mitt oppsett, mottas de med stor takk.. :)
     

    HansConstanse

    Medlem
    Ble medlem
    06.10.2010
    Innlegg
    27
    Antall liker
    0
    Svarer meg selv.... Har bestilt nye Spendor A6, også etter tilbakemeldinger fra Spendor. Utrolig god service fra Spendors side! Er virkelig tilfredsstillende og betryggende å ha med slike produsenter å gjøre..... Så nå er det å høre på Tivoli'en og vente.

    Skal gi tilbakemelding når jeg får alt i hus... :)
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Det er en super kombinasjon. Er stor fan av Cyrus selv. Spiller raskt, luftig og bringer frem detaljer og nyanser i musikken uten at det blir «over the top» med riktige HT. Noen synes de er litt mager i bånn, men jeg synes at paret med riktig høyttalere ala f.eks Spendor, Mission, Neat, Kef, PMC o.lign er det en super match.

    Skal teste ut en 8XP med PSX-R på mine PSBer, som alt har mere en nok av tyngde i bunn og trenger heller en liten energisprøyte i resten av registret for å kvikne litt til. Tipper nok at det gir mersmak til å satse på pre/power settene til Cyrus.

    Har forøvrig strøkene siste gen Cyrus One og Two i samlingen. Låter suverent :)

    Grattis med super elektronikk fra en de beste Britiske produsenter. Pluss HT også selvsagt :)
     

    HansConstanse

    Medlem
    Ble medlem
    06.10.2010
    Innlegg
    27
    Antall liker
    0
    Takker for det. :) Ja, "vært spanande" å høre. Cyrus One + Mission ht var min første seriøse hifi en gang på 80-tallet, så jeg er tilbake til start etter å ha rotet litt rundt.

    Samme Cyrus-kombo som jeg har kjøpt, har iflg Spendor også vært brukt i forbindelse med utviklingen av A6. Skal jo borge for at kombinasjonen vil bli bra og at man kan hente ut potensialet i begge komponenter.

    I tillegg til lyden er det jo så trivelig å ha med slike små "nisje-produsenter" å gjøre. Fantastisk oppfølgning fra Spendors side. Sendte e-post til dem om tanker rundt kombo med Cyrus og fikk utfyllende svar 10 minutter senere..... Cyrus tilbyr jo også oppgradering av produktene sine, sammen med en rekke andre påbygninger. Og innenfor realistiske summer. Artig!
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Cyrus har en veldig fin policy litt ala f.eks Naim med å kunne oppgraderer produktene. Dette gir jo stor eier glede og en ryddig måte og bygge opp systemet sitt. Knakkende gode produkter imo.

    Mine to Cyruser fra 1991 spiller fortsatt flott enda og jeg ser frem til å få testet ut dagens produkter i anlegget. De bygger nok helt sikkert videre på deres grunndesign og da kan jeg ikke skjønne noe annet at det må være fabelaktiv for en svoren Cyrus tilhenger. Super kjekk størrelse på de også :)

    Den nye effekttrinnet serien ser også spennende ut.

    http://www.cyrusaudio.com/product/power-amplifiers/mono-x-200
    http://www.cyrusaudio.com/product/power-amplifiers/mono-x-300
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    digiman skrev:
    Har du sett ;D Litt av en Mission. Må være bestefaren til Cyrus One og Two (PSX) dette.
    Egentlig ikke. Det er jo et sett med for og effektforsterker. De nyere er jo integrerte forsterkere med ekstern PSU.
    Hvordan er impedansen på Mission? Er de rørvennlige?
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    baluba skrev:
    digiman skrev:
    Har du sett ;D Litt av en Mission. Må være bestefaren til Cyrus One og Two (PSX) dette.
    Egentlig ikke. Det er jo et sett med for og effektforsterker. De nyere er jo integrerte forsterkere med ekstern PSU.
    Hvordan er impedansen på Mission? Er de rørvennlige?
    Stemmer det. Var bare en liten fleip :)
    Det er vel 752F som er avbildet. Enkle å drive og en av de beste HT fra Mission noensinne. Hadde jeg funnet et pent sett til en grei pris hadde jeg kjøpt de tvert til Cyrus anlegget mitt. I sær Freedom utgaven.

    Specen på 752F er: Nominal impedance 8 ohms Sensitivity 90dB at 1 m for 2.83V input
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Det er 752F ja. I mine ører kanskje den beste Mission-høyttaler noensinne. 753F er også en kandidat, men har sin styrke i bedre dynamikk i noe større rom. 752F er den beste allrounderen imo.

    Mission-høyttalere (med unntak av 753) er stort sett rørvennlige, og spiller sågar fint med 7W 300B-trioder.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Det er 752F ja. I mine ører kanskje den beste Mission-høyttaler noensinne. 753F er også en kandidat, men har sin styrke i bedre dynamikk i noe større rom. 752F er den beste allrounderen imo.

    Mission-høyttalere (med unntak av 753) er stort sett rørvennlige, og spiller sågar fint med 7W 300B-trioder.
    Det høres bra ut, for det finnes nok endel på bruktmarkedet til fornuftige priser. Mission solgte jo rimelig bra i Norge i sin tid, og det skulle ikke forundre meg om noe kan dukke opp på loppemarkeder også etterhvert.
     

    Vidar P

    Æresmedlem
    Ble medlem
    25.12.2003
    Innlegg
    16.745
    Antall liker
    271
    Sted
    Kristiansund
    Torget vurderinger
    2
    Spørs hva man ser seg i stand til å betale, men jeg hadde soleklart gått for 752F dersom jeg skulle bruke de i et "normalt" rom til all slags musikk på "normale" lydtrykk, hadde en god kilde, og skulle bruke rørforsterker. Disse var også i mange år (er det vel nesten ennå) en av favorittene til rørforsterkerdesignerne (ikke minst Noel Keywood) hos World Audio Design i HFW.

    Godt satt opp i et godt rom og med egnet elektronikk hele kjeden bakover så er disse helt suverent gode høyttalere til nesten ingen penger imo.

    Min far har et sett 753F, de er mye tyngre, men det er ikke noe problem for ham som har en stabel med Audiolab monoblokker, preamp og Audiolab todelt cdp. Grunnen til at han kjøpte 753F istedet for 752F var at han hadde forutsetningene med svært rom (80kvm stue) og kraftig elektronikk, og at han gjerne hører på storskalamusikk på rikelig volum. Dette er 753F's forte foran 752F.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Vidar P skrev:
    Spørs hva man ser seg i stand til å betale, men jeg hadde soleklart gått for 752F dersom jeg skulle bruke de i et "normalt" rom til all slags musikk på "normale" lydtrykk, hadde en god kilde, og skulle bruke rørforsterker. Disse var også i mange år (er det vel nesten ennå) en av favorittene til rørforsterkerdesignerne (ikke minst Noel Keywood) hos World Audio Design i HFW.

    Godt satt opp i et godt rom og med egnet elektronikk hele kjeden bakover så er disse helt suverent gode høyttalere til nesten ingen penger imo.

    Min far har et sett 753F, de er mye tyngre, men det er ikke noe problem for ham som har en stabel med Audiolab monoblokker, preamp og Audiolab todelt cdp. Grunnen til at han kjøpte 753F istedet for 752F var at han hadde forutsetningene med svært rom (80kvm stue) og kraftig elektronikk, og at han gjerne hører på storskalamusikk på rikelig volum. Dette er 753F's forte foran 752F.
    Interessant lesning. Takk for informasjonen. :)
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Spiller usedvanligst friskt og musikalske disse nymotens Cyrus sakene :)
    8XP er en tur innom anlegget her. Dessverre uten en PSX-R foreløpig.
    Liker grønnlyset, så en liten snapshot.
     

    Vedlegg

    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Må nesten skryte litt av nye Cyrus forsterkere.
    Maken til musikalske, oppløste og engasjerende produkter skal du lete lenge etter imo (i sin klasse ;) ). Her står anlegget på til alle tider nå :) Dette er fantastisk vellydende produkter og er fortsatt en 100% Britisk produsent, noe som også tiltaler meg godt.
    Cyrus fortjener absolutt mere omtale og et bedre forhandler nettverk i Norge. Dog er Sonic Sound veldig greie på å la deg teste ut produktet uten gi deg noe kjøpepress. De er også raske på tilbakemeldinger pr epost. Noe jeg savner hos flere forhandlere rundt om.

    Det at den er total støyfri er også en stor pluss i min bok. Mine Rega og Naim amper var heller dårlig på de egenskapene og merker godt at her spilles det med total stillhet imellom notene :)

    Må få ordnet en PSX-R asap nå...
     

    ottone

    Æresmedlem
    Ble medlem
    08.04.2008
    Innlegg
    14.238
    Antall liker
    10.913
    Sted
    Stavanger
    Torget vurderinger
    3
    Cyrus 8XPd kan være en kandidat til forenkling av stueanlegget her. Stilig og praktisk. Liv og spenst liker vi. Det spørs mye hvor fin den er med diskanten og strykerklang. Andre spørsmål er PSX strømforsyning kontra en pre-effekt kombo. Begge gir mulighet for å gjemme unna den ene boksen.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    ottone skrev:
    Cyrus 8XPd kan være en kandidat til forenkling av stueanlegget her. Stilig og praktisk. Liv og spenst liker vi. Det spørs mye hvor fin den er med diskanten og strykerklang. Andre spørsmål er PSX strømforsyning kontra en pre-effekt kombo. Begge gir mulighet for å gjemme unna den ene boksen.

    Jeg liker godt diskanten i den . Finkornet og veldig oppløst. Låter dog heller mere frempå en laidback, men NRK Alltid Klassisk står på til alle døgntider hos meg etter Cyrusen kom i hus, så tydeligvis treffer den meg meget godt lydmessigst. Hadde en Hi-Fi kompis på besøk i helgen og han virket å være veldig imponert også. Få bestille en PSX-R tll jul jeg nå :) Ingen problem å gjemme unna PSX-R. Bruker en ganske ordinær 4pins XLR kabel for strømlevering, så kan nok ha litt lengde på den.
     
    S

    Stereo_Mono

    Gjest
    Enorm begeistring for de nye Cyrus mono blokkene i siste HFC. Nærmest stående ovasjoner faktisk.
     

    Chalshus

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.02.2002
    Innlegg
    6.221
    Antall liker
    3.331
    Sted
    Horten
    Torget vurderinger
    7
    Da tar del noen uker så står dem i hylla di?

    Jeg regner med det.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn