Hei igjen,
jeg antar det kan være behov for å klargjøre mine merknader vedr. PSU, men først en simulert FFT analyse av en standard uregulert PSU til NLE 17 basert på en std. likeretter (1N4001-likeretterdioder), 3 stk 10000 µF 35V ellytter, og et strømtrekk fra NLEen på 25 ma, i Spice så kan det se omtrent slik ut med 20VAC 50 Hz inn (med spenning på den vertikale aksen og frekvens på den horisontale aksen):
DC spenningen er på omlag 26 Volt, og ripple utgjør omlag 2,5 mV, de røde vertikale strekene er like harmoniske komponenter av nettfrekvensen, som oppstår ved likeretting, opp til ca. 1 KHz ligger de over 100 µV. Egentlig ikke dramatisk, slett ikke, faktisk helt OK; men det kan med enkle midler bli mye bedre. Nedenfor er en skisse iht mitt forslag for den positive siden av PSU, den negative siden vil være identisk borsett fra skifte til komplementær transistor og vending av polariteten på ellytter og dioder (skissen viser ikke plastikkondisene som jeg foreslår spres liberalt rundt om kring):
Fra venstre mot høyre:
- V1 er en AC spenningskilde (les den ene sekundærviklingen på trafoen), for eksperimentets skyld satt til 20VAC.
- L1 er en spole på 1 mH med en serieresistans på 1 ohm (R5). Denne er satt inn for å begrense evt pulsstøy som kan oppstå i likeretterdiodene når disse veklser mellom av og på.
- D1-D4 er std. likeretterdioder av type 1n4001 (de kan egentlig være hvilken som helst likeretterdiode/schotkydiode/soft recovery diode mv. som tåler den aktuelle spenningen og strømen.
- C1-C3 er 10 000µF 35V ellytter med en ESR tilsvarende 18 m Ohm (R1-R3).
- L2 er en spole på 1 mH med 1 ohm (R4) i serieresitans (dvs samme type som L1), jf. PI-konfig.
- Q1, R6 og C4 utgjør gyratoren (C4 har en ESR=R7=18 m Ohm). Spenningsfallet over gyratoren er omlag 0,6-0,7V, og vil være lik Vbe i Q1 + (Laststrømen dividert på HFe i Q1)*R6. Gyratoren har en tidskonstant på 1 sekund og vil gi en tilsvarende mykstart for etterfølgende kretsløp.
I1 representerer strømtrekket i NLE17 må 25 mA.
Ingen av komponentverdiene i denne forsyingen er særlig kritiske, og man kan stort sett benytte det man har for hånden så lenge spenninger og strømmer passer sammen.
Grafen under viser en simulert FFT analys av mitt forslag til modifisert PSU. Sammenliknet med forrige FFT er den nedre grensen på den vertikale skalaen flyttet fra 1 nV til 10 pV (dvs 20 dB større spenn), arbeidsbetingelsene for kretsen og oppløsningen til FFTen er ellers identiske:
Som vi ser er det så vidt 2., 4. og 6. harmoniske av nettfrekvensen kommer opp av støygulvet i FFTen (som ikke er det samme som støyen i selve kretsen), og det er forøvrig ingen ripple av betydning.
Håper dette var litt klargjørende.
Jeg har i ettertid eksperimentert litt med oppsettet, og det ser ut til at det er gyratoren som skal ha æren for den simulerte ytelsen.
mvh
KJ