Custom PSU til NLE 17

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.186
Torget vurderinger
6
Har endelig fått tatt bilder av den nye PSU jeg har fått laget til min NLE 17. Kostnaden var ikke stor, i overkant av 1000 kr. inkl spesiallagede printkort for lyttebanken. Lydmessig består forbedringene i et mye mer autoritært lydbilde med større kontroll i frekvensflankene og et dypere og mer presist lydbilde. Kan absolutt anbefales!! Takk til indivictus som har konstruert vidunderet :) Så spørs det om jeg får til å legge inn bilder da......

Første delene til strømforsyningen. Seinere ble det spesiallaget print med likerettere og lyttebank på.

Kabinettet kommer fra fiskeflåtens avlagte utstyr. Min gode venn Raymond reddet denne fra søppeldynga

Ferdig montert i kabinettet..

Nærbilde av print

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.210
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Heisann...det ser flott ut! En strømforsyning kan aldri bli for stor...!

Arne K

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Har endelig fått tatt bilder av den nye PSU jeg har fått laget til min NLE 17. Kostnaden var ikke stor, i overkant av 1000 kr. inkl spesiallagede printkort for lyttebanken. Lydmessig består forbedringene i et mye mer autoritært lydbilde med større kontroll i frekvensflankene og et dypere og mer presist lydbilde. Kan absolutt anbefales!! Takk til indivictus som har konstruert vidunderet :)
Virker interessant, spesielt fordi jeg tenker å anskaffe samme RIAA selv. I og med at du anbefaler denne, Er skjema tilgjengelig?
mvh

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.186
Torget vurderinger
6
Skal høre med konstruktøren :), kanskje han kan legge ut noe i denne tråden..

T

Thomas_Lutro

Gjest
Det ser jeg veldig gjerne. Skjema og deleliste hadde vært meget spennende. Jeg har NLE'en selv og er blitt glad i den. Kan man med enkle midler og litt egeninnsats forbedre denne, blir det fine dager og fin musikk. Jeg får ganske stygge smell ved start og stopp av min Rega, og litt av det samme når termostaten på varmeovnen slår av og på. Kanskje det er et tegn på at strømforsyningen ikke er god nok??

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.210
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
En 220nF X2-merket kondensator over strøm-inngangen pleier løse problemet med klikk/støy fra termostater/brytere

Arne K

oyvindk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
109
Sted
Trondheim
Jeg skulle også gjerne ha sett skjema og deleliste. Har RIAA'en selv, og vil gjerne hente ut hele potensialet i den.

Cobra2

Hi-Fi freak
Ble medlem
26.02.2003
Antall liker
1.210
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
76
Hvis ikke konstruktøren har skiftet politikk nylig, kan du bare drømme om å finne skjema...op-ampene er overmalt, og navn & nummer er fjernet under malingen...

Arne K

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.186
Torget vurderinger
6
Kanskje det var konstruktøren av power supplyen oyvindk mente...det er nemlig en annen enn Niels Larsen som har konstruert NLE 17....PSU'en er konstruert av Indictivius som er en god kamerat av meg. Disse tegningene er det nok større sannsynlighet for å få offentligjort. Holder på å bearbeide ham, men han bygger hus så tiden han har til rådighet begrenser nok en del...

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.558
Torget vurderinger
1
Kanskje det var konstruktøren av power supplyen oyvindk mente...det er nemlig en annen enn Niels Larsen som har konstruert NLE 17....PSU'en er konstruert av Indictivius som er en god kamerat av meg. Disse tegningene er det nok større sannsynlighet for å få offentligjort. Holder på å bearbeide ham, men han bygger hus så tiden han har til rådighet begrenser nok en del...
Det er mulig jeg overforenkler, jeg kjenner ikke den eksakte konstruksjonen (PSU), men for min del så ser det fryktelig enkelt ut: 1) Noen plugger, 2) 2x6 pluggin elektrolytter av rimelig kvalitet, og 3) diskret likeretter (med soft recovery dioder i TO220 innpakning?). Av gammel vane ville jeg muligens ha supplert med en liten haug med plastikkondiser av passende størrelse, og en spole før likeretting (evt. også en spole midt i lyttebanken (PI-konfig.) for å redusere støy fra likerettingen. Jeg ville muligens også ha supplert med en enkel regulering eller gyrator/integrator/«capacitor multiplier». Man trenger da hverken kretskort (kan være greit med noen biter av et eksperiemtkort for «bits and pieces», dvs. likeretter spoler og evt. regulering) eller kretsskjema for å lage noe slikt, det er helt overkommelig å lage dette «hard wired» uten at det ser alt for amatørmessig ut.

mvh
KJ

oyvindk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
109
Sted
Trondheim
PSU'en skal visst være veldig enkel, men noen av oss trenger en deleliste og et skjema likevel. Gjerne med spoler og en kondensatorbank også.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.084
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
slik du har satt trafoene,burde de skjermes med et lokk.idet strålingsmønsteret fra toroider er max ut fra hullet i smultringen og min. ut til sidene.
IMO
Mvh
Leif

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.750
Torget vurderinger
3
Har endelig fått tatt bilder av den nye PSU jeg har fått laget til min NLE 17. Kostnaden var ikke stor, i overkant av 1000 kr. inkl spesiallagede printkort for lyttebanken. Lydmessig består forbedringene i et mye mer autoritært lydbilde med større kontroll i frekvensflankene og et dypere og mer presist lydbilde. Kan absolutt anbefales!! Takk til indivictus som har konstruert vidunderet :) Så spørs det om jeg får til å legge inn bilder da......
Ser jo flott ut dette her , og skal vi tro en del RIAAer vi har sett i øvre prisklasser ( ASR, Lyra ) kan det ikke bli nok lyttebank..
Men ! Er du ikke bekymret for strålinga fra ringkjernene dine ? de skal vel vanligvis monteres liggende ?

edit: LMC kom meg i forkjøpet.. allikevel..

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
3) diskret likeretter (med soft recovery dioder i TO220 innpakning?). Av gammel vane ville jeg muligens ha supplert med en liten haug med plastikkondiser av passende størrelse, og en spole før likeretting (evt. også en spole midt i lyttebanken (PI-konfig.) for å redusere støy fra likerettingen. Jeg ville muligens også ha supplert med en enkel regulering eller gyrator/integrator/«capacitor multiplier».

mvh
KJ
Hei.
Som tidligere trenger jeg litt ekstra forklaring. Jeg følger deg et stykke på vei, men det er noen spørsmål der jeg blir usikker:1) diodene, har du noen forslag? 2) plastkondisene, til avkobling av lyttene, eller..? 3) hvilke spoleverdier er det aktuelt å benytte? 4)
gyrator/integrator/«capacitor multiplier
, hva mener du? Hvor putter du denne? Foran lyttebanken?

Det øvrige skal jeg alltids klare.

mvh

gut_man

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.02.2004
Antall liker
3.186
Torget vurderinger
6
slik du har satt trafoene,burde de skjermes med et lokk.idet strålingsmønsteret fra toroider er max ut fra hullet i smultringen og min. ut til sidene.
IMO
Mvh
Leif
Ville ikke problemer med stråling gi seg utslag i støy? Du har sikkert rett i din kommentar, men er det et poeng å gjøre noe med det hvis jeg ikke har problemer med støy?

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
15.084
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
48
min er faring er at du vet ikke om du hadde støy før du er kvitt den,mao du oppdaget at støyen faktisk har maskert detaljer og informasjon,som du ikke visste at du hadde før.
IMO
Mvh
Leif

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.558
Torget vurderinger
1
Hei.
Som tidligere trenger jeg litt ekstra forklaring. Jeg følger deg et stykke på vei, men det er noen spørsmål der jeg blir usikker:1) diodene, har du noen forslag? 2) plastkondisene, til avkobling av lyttene, eller..? 3) hvilke spoleverdier er det aktuelt å benytte? 4)
, hva mener du? Hvor putter du denne? Foran lyttebanken?

Det øvrige skal jeg alltids klare.

mvh
Hei,

1) dioder, jeg har eksperimentert litt med schottky dioder mm (soft recoverey dioder har jeg ikke brukt så mye), de har subjektivt (dvs inne i mitt eget hode) en marginal positiv effekt. Men egentlig er jeg tilfreds med vanlige likeretterdioder så lenge de blir omgitt av plastikkkondiser til avkobling av HF, og evt. spoler til å myke opp switche karakteristikken.

2) korrekt - plastkondiser til ekstra avkobling i paralell med lyttene, så mange som du gidder, tar deg råd til og/eller får plass til.

3) størrelsen på spolene har jeg egentlig ikke grublet så veldig mye over, jeg har brukt de jeg har hadd for hånden. Forran likeretterne så er poenget å begrense transientene som oppstår når likeretterdiodene slår seg av og på. Midt i ladelyttbanken (PI-konfig.) så er poenget å lage et 3. ordens lavpassfilter, størrelsen her (dersom man skal regne på det) vil være en funksjon av kapasiteten på kondisene før/etter spolen og den ekvivalente lastresistansen som stømforsyningen skal drive sammen med ønsket knekkfrekvens (f.eks. 50 Hz). Ekvivalent lastresistans beregnes iht laststrøm og forsyningsspenning til etterfølgende krets. For små-signal-kretser kan man vanligvis benytte tomgangsstrøm som tilnærmet lik laststrøm.

4) gyrator/integrator/«capacitor multiplier», i denne sammenhengen består denne av tre komponenter 1) effekttransistor med høy HFe, 2) en motstand (typpisk 500-1K Ohm) og 3) en kondensator (f.eks. 1000 µF); koblet slik:
- spenning/strøm inn på kollektor til transistoren,
- spenning/strøm ut fra emitter på transistoren
- motstand mellom kollektor og base på transistoren, og
- kondensator fra base til jord
Kretsen vil gi en riplleundertrykking iht. tidkonstanten gitt av motstanden og kondensatoren, i eksempelet 1 sekund. Spenningsfallet over gyratoren vil være en funksjon av strømtrekket fra lasten dividert på HFe og multiplisert med motstanden mellom kollektor og base. Gyratoren bør etterfølges av en «liten» ellytt eller to før det rekkes ledninger til kretsen som skal forsynes.

Allt dette kan virke litt smør på flesk, men når signaler ned til ca. 50 nanovolt skal forsterkes, noe som vil kunne være tilfellet ved low-output MC pickuper så er det ikke vits i å spare på kruttet, sådan er det også all grunn til å flytte nettrafoer og nettspenning (forsåvidt også likeretting) ut av kabinettet til RIAA.

mvh
KJ

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.558
Torget vurderinger
1
Hei igjen,
jeg antar det kan være behov for å klargjøre mine merknader vedr. PSU, men først en simulert FFT analyse av en standard uregulert PSU til NLE 17 basert på en std. likeretter (1N4001-likeretterdioder), 3 stk 10000 µF 35V ellytter, og et strømtrekk fra NLEen på 25 ma, i Spice så kan det se omtrent slik ut med 20VAC 50 Hz inn (med spenning på den vertikale aksen og frekvens på den horisontale aksen):

DC spenningen er på omlag 26 Volt, og ripple utgjør omlag 2,5 mV, de røde vertikale strekene er like harmoniske komponenter av nettfrekvensen, som oppstår ved likeretting, opp til ca. 1 KHz  ligger de over 100 µV. Egentlig ikke dramatisk, slett ikke, faktisk helt OK; men det kan med enkle midler bli mye bedre. Nedenfor er en skisse iht mitt forslag for den positive siden av PSU, den negative siden vil være identisk borsett fra skifte til komplementær transistor og vending av polariteten på ellytter og dioder (skissen viser ikke plastikkondisene som jeg foreslår spres liberalt rundt om kring):

Fra venstre mot høyre:
- V1 er en AC spenningskilde (les den ene sekundærviklingen på trafoen), for eksperimentets skyld satt til 20VAC.
- L1 er en spole på 1 mH med en serieresistans på 1 ohm (R5). Denne er satt inn for å begrense evt pulsstøy som kan oppstå i likeretterdiodene når disse veklser mellom av og på.
- D1-D4 er std. likeretterdioder av type 1n4001 (de kan egentlig være hvilken som helst likeretterdiode/schotkydiode/soft recovery diode mv. som tåler den aktuelle spenningen og strømen.
- C1-C3 er 10 000µF 35V ellytter med en ESR tilsvarende 18 m Ohm (R1-R3).
- L2 er en spole på 1 mH med 1 ohm (R4) i serieresitans (dvs samme type som L1), jf. PI-konfig.
- Q1, R6 og C4 utgjør gyratoren (C4 har en ESR=R7=18 m Ohm). Spenningsfallet over gyratoren er omlag 0,6-0,7V, og vil være lik Vbe i Q1 + (Laststrømen dividert på HFe i Q1)*R6. Gyratoren har en tidskonstant på 1 sekund og vil gi en tilsvarende mykstart for etterfølgende kretsløp.
I1 representerer strømtrekket i NLE17 må 25 mA.
Ingen av komponentverdiene i denne forsyingen er særlig kritiske, og man kan stort sett benytte det man har for hånden så lenge spenninger og strømmer passer sammen.

Grafen under viser en simulert FFT analys av mitt forslag til modifisert PSU. Sammenliknet med forrige FFT er den nedre grensen på den vertikale skalaen flyttet fra 1 nV til 10 pV (dvs 20 dB større spenn), arbeidsbetingelsene for kretsen og oppløsningen til FFTen er ellers identiske:

Som vi ser er det så vidt 2., 4. og 6. harmoniske av nettfrekvensen kommer opp av støygulvet i FFTen (som ikke er det samme som støyen i selve kretsen), og det er forøvrig ingen ripple av betydning.

Håper dette var litt klargjørende.

Jeg har i ettertid eksperimentert litt med oppsettet, og det ser ut til at det er gyratoren som skal ha æren for den simulerte ytelsen.

mvh
KJ

R

Ronny_D

Gjest
IMO
Mvh
Leif
NEEEEEEEEEEEEEEIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII
maks utstråling er ut til sidene, og min inn ut av hull.

Leif, viklingene ligger jo ikke på langs av toroiden's radie, slik som i en høytalerspole.

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.750
Torget vurderinger
3

Leif, viklingene ligger jo ikke på langs av toroiden's radie, slik som i en høytalerspole.
Kan du vise ett, bare ett, bilde av en forsterker/ strømforsyning fra en respektert produsent der ringkjerna er plassert stående på denne måten ?

T

theStig

Gjest

I praksis er strålingen størst ved ledningsuttakene på trafoen. Denne bør vendes slik at det ikke stråler inn noe sted. Eller man kan putte trafoen i en jern-boks....

Siam

Medlem
Ble medlem
19.04.2005
Antall liker
3
Torget vurderinger
1
Kan du vise ett, bare ett, bilde av en forsterker/ strømforsyning fra en respektert produsent der ringkjerna er plassert stående på denne måten ?

Bilde av en forsterker med stående ringkjerne kan sees under Foto Album - Siam.

superhkm

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.04.2005
Antall liker
3.750
Torget vurderinger
3

Bilde av en forsterker med stående ringkjerne kan sees under Foto Album - Siam.

andre enn jeg kan gjøre seg morsomme om hvorvidt DP er en respektert produsent eller ikke, men like fullt, disse er montert akkurat slik LMC etterlyser, med skjerm !
Innenfor skjermen er det en smultring til, lagt på flasken. gitt.

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Hei KJ.
Flere spørsmål vedr PSU til NLE17. Tråden begynner å bli gammel og jeg er usikker på om dette er et tema av stor interesse på forumet, skjønt det var flere av deltagerne på tråden som selv hadde en NLE17.
Siden det nå ser ut som om jeg skal klare å skaffe meg en slik riaa, så har jeg også tenkt å prøve meg på utkastet ditt til konstruksjon. Men det er enkelte ting jeg fortsatt lurer på.
Du bruker 20VAC, men jeg har planer om en trafo m 18V ut. Jeg skjønner at det er helt uproblematisk, men vil de komponentverdiene du antyder kunne funke med denne spenningen? Jeg tenker spesielt på serieresistansene R5 og R4.?
Motstandsverdien på R1, R2 og R3 har du beskrevet i teksten som 18 M ohm, men er satt til 47 M ohm på skjema. Hva er riktig? Dersom det siste er riktig, er den relativt høy og bidrar til å drive opp kostnaden for PSUen. (Finner ingen høyohmsmotstand til under 50 kr.) Har du forslag til hvordan det kan løses på annen måte, ev konkrete forslag til rimeligere motstander? (Kan selvsagt bruke 5 stk 10M ohms i serie, men det blir litt voldsomt.)
Øverst i hø hjørne i skjema har du tegnet inn D1 cathode. Hva menes??

Enkelte påstår at det er et poeng å bygge en PSU for hver kanal. Jeg tenker at, når man først er i gang, så hvorfor ikke? Tror du det vil gjøre noen stor forskjell? Når det gjelder dimensjonering av trafo, så har jeg tenkt at to stk (en til hver kanal) på 20 VA vil være tilstrekkelig. Er det noe poeng å øke til 36 VA?

Mvh
ØivindS

audiy

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2005
Antall liker
27
På phonoforsterker (RIAA) er det ein god idé å ha nettdelen i eige kabinett for å eliminere støy frå trafo og likerettarar.

Sigurd

SvErD

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.11.2002
Antall liker
9
Sted
Bergen
Hei KJ.
Flere spørsmål vedr PSU til NLE17. Tråden begynner å bli gammel og jeg er usikker på om dette er et tema av stor interesse på forumet, skjønt det var flere av deltagerne på tråden som selv hadde en NLE17.
Siden det nå ser ut som om jeg skal klare å skaffe meg en slik riaa, så har jeg også tenkt å prøve meg på utkastet ditt til konstruksjon. Men det er enkelte ting jeg fortsatt lurer på.
Du bruker 20VAC, men jeg har planer om en trafo m 18V ut. Jeg skjønner at det er helt uproblematisk, men vil de komponentverdiene du antyder kunne funke med denne spenningen? Jeg tenker spesielt på serieresistansene R5 og R4.?
Motstandsverdien på R1, R2 og R3 har du beskrevet i teksten som 18 M ohm, men er satt til 47 M ohm på skjema. Hva er riktig? Dersom det siste er riktig, er den relativt høy og bidrar til å drive opp kostnaden for PSUen. (Finner ingen høyohmsmotstand til under 50 kr.) Har du forslag til hvordan det kan løses på annen måte, ev konkrete forslag til rimeligere motstander? (Kan selvsagt bruke 5 stk 10M ohms i serie, men det blir litt voldsomt.)

Enkelte påstår at det er et poeng å bygge en PSU for hver kanal. Jeg tenker at, når man først er i gang, så hvorfor ikke? Tror du det vil gjøre noen stor forskjell? Når det gjelder dimensjonering av trafo, så har jeg tenkt at to stk (en til hver kanal) på 20 VA vil være tilstrekkelig. Er det noe poeng å øke til 36 VA?

Mvh
ØivindS
Glem de motstandene, de representerer spolenes og kondensatorenes indre motstand(ESR) i milliohm.....

D1 cathode er en måleprobe sannsynligvis?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.558
Torget vurderinger
1
Hei KJ.

Mvh
ØivindS
Hei Øivind,
Jf. merknadene til SvErD.

D1-cathode er måleproben/punktet - se bort i fra den.
I1 på 25m (ampere) representerer belastningen fra NLE-RIAAen, dvs. se bort i fra den også
R1, R2, R3 og R7 representerer ekvivalent seriemotstand i kondensatorene, de er i milli ohm, dvs. se bort i fra dem også. De er i skjemaet kun for å få en litt bedre samsvar mellom simulering og evt. realitet.
V1 representerer sekundærviklingen på trafoen, som en ren vekselspenningskilde. Reelt sett så vil den ha en porsjon med induksjon og en porsjon med seriemotstand. Jeg har ikke forsket nok på dette til å sette inn representative verdier i simuleringen for å gjøre denne mer troverdig, men i sammenhengen så vil disse egenskapene ved trafoen antagelig gi en marginalt bedre ytelse.

Som sagt så er ingen av komponetverdiene spesielt kritiske så lenge spenning og strøm henger sammen. Ved skifte av trafo fra 20VAC til 18VAC så er det ingen grunn til å endre på noe som helst. R4 og R5 kan godt være serie motstanden i spolene, eller det kan være selvstendige motstander, den eksakte verdien er som sagt ukritisk.

Mht. å bygge en PSU pr. kanal, så er det antagelig veldig lite å hente på dette. Så vidt jeg forstår så er NLEen dual mono oppbygget på kretskortet med lokal spenningsreguleing. Dette vil bidra til å redusere evt. problemer med felles PSU. Pickuper har relativt dårlig kanalseparasjon (om enn tilstrekkelig) så den degraderingen på dette området som evt. skyldes felles PSU vil være fullstendig bagatellmessig. På den annen side så skader det ikke å prøve, jeg tviler dog på at det er verdt pengene, hvilket ikke vil forhindre meg fra å gjøre det samme i mitt eget lille RIAA-prosjekt.

Men som nevnt: trafo og likerettere og noen passende kondiser skal flyttes ut i et eget metallkabinett, evt. hele den PSUen som jeg har skissert. Hver kanal i NLEen skal ha ca 22mA i tomgangsforbruk plus en del i reserver. Dimensjonering av trafoer er ikke helt min sterke side, jeg heller litt i retning av at de godt kan være så store som man gidder (dvs religiøs overbevisning), men 20 VA skal være mer enn tilstrekkelig.

mvh
KJ

mvh
KJ

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Hei Øivind,
Jf. merknadene til SvErD.

R1, R2, R3 og R7 representerer ekvivalent seriemotstand i kondensatorene, de er i milli ohm, dvs. se bort i fra dem også. De er i skjemaet kun for å få en litt bedre samsvar mellom simulering og evt. realitet.
mvh
KJ
Mange takk.
Da henger tingene sammen. Jeg kunne ikke begripe hva man skulle med motstander i serie m ladelyttene. ???

Når det gjelder separat eller felles PSU, så har jeg sett andre har rapportert at separat PSU gir relativt stor gevinst akkurat på denne riaaen. Det betyr antagelig at jeg klarer meg godt med 20VA pr kanal og at jeg kan redusere litt på kravene til kapasitet på lyttebanken. :)

mvh
ØivindS

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
author=KJ
Mht. å bygge en PSU pr. kanal, så er det antagelig veldig lite å hente på dette. Så vidt jeg forstår så er NLEen dual mono oppbygget på kretskortet med lokal spenningsreguleing. Dette vil bidra til å redusere evt. problemer med felles PSU. Pickuper har relativt dårlig kanalseparasjon (om enn tilstrekkelig) så den degraderingen på dette området som evt. skyldes felles PSU vil være fullstendig bagatellmessig. På den annen side så skader det ikke å prøve, jeg tviler dog på at det er verdt pengene, hvilket ikke vil forhindre meg fra å gjøre det samme i mitt eget lille RIAA-prosjekt.

Men som nevnt: trafo og likerettere og noen passende kondiser skal flyttes ut i et eget metallkabinett, evt. hele den PSUen som jeg har skissert. Hver kanal i NLEen skal ha ca 22mA i tomgangsforbruk plus en del i reserver. Dimensjonering av trafoer er ikke helt min sterke side, jeg heller litt i retning av at de godt kan være så store som man gidder (dvs religiøs overbevisning), men 20 VA skal være mer enn tilstrekkelig.

mvh
KJ
Hei.
NLE17 skal ha en +/- forsyningsspenning på ca +25 og -25v. Jeg har tatt utgangspunkt i KJ sin konstruksjon, hvor jeg bruker en trafo med 2 sekundæruttak til PSUen. Så kommer spørsmålet. Har det noen betydning om disse er i fase/motfase? Dersom det skulle ha noen betydning, hvordan sjekker jeg fasene mot hverandere uten bruk av scope? ???
Noen som kan svare meg på det i finværet, eller sitter alle i solen og nyter en øl? 8)

mvh
Øivind

ØivindS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
26.10.2005
Antall liker
1
Sted
Oslo
Torget vurderinger
1
Hei.
NLE17 skal ha en +/- forsyningsspenning på ca +25 og -25v. Jeg har tatt utgangspunkt i KJ sin konstruksjon, hvor jeg bruker en trafo med 2 sekundæruttak til PSUen. Så kommer spørsmålet. Har det noen betydning om disse er i fase/motfase? Dersom det skulle ha noen betydning, hvordan sjekker jeg fasene mot hverandere uten bruk av scope? ???
Noen som kan svare meg på det i finværet, eller sitter alle  i solen og nyter en øl?  8)

mvh
Øivind
Glem spørsmålet! :-[

Får gi varmen og pilsen skylda for at jeg ikke tenkte meg om.

mvh

Topp Bunn