Crown Macro-tech 5002 Vz

Harry

Medlem
Ble medlem
31.08.2005
Innlegg
7
Antall liker
2
Hei å hå
jeg vet att det har vært nevnt tidligere om modifisering av forsterkere pga viftestøy og her har vi en ny case
jeg har nylig kjøpt meg en som er 100% original og lest meg bare litt opp ca 5 min etter kjøpet att noen her inne har fått vekk viftestøyen betraktelig etter bytte av en annen type kjølevifter
så om det er noen som har erfaring med dette vil jeg mer enn gjerne ha hjelp til dette av noen som kan det ??
er ingen vits å finne opp kruttet på nytt hehe
 
  • Liker
Reaksjoner: LMC

Audiosan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.08.2018
Innlegg
427
Antall liker
228
Å få ned viftestøyen ved å bytte vifte betyr å bytte støyen med begrenset kjølekapasitet. Man kan slippe unna med det til hjemmebruk. Men ville ikke gjort det uten temperatur beskyttelse iallefall. Det er gjerne ikke viften i seg selv som lager så mye støy, men luft turbulensen i chassiset og vibrasjonene dette skaper.
 

Milenko

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.04.2003
Innlegg
5.835
Antall liker
1.418
Sted
Steinkjer
Er vel en del som har byttet til Noctua vifter da de vistnok støyet vesentlig mindre.
 

steinost

Æresmedlem
Ble medlem
22.01.2004
Innlegg
11.364
Antall liker
8.469
Sted
Lillestrøm
Torget vurderinger
2
En stor kvalitetsvifte, støyer jo mindre.
Større jo bedre. Er jo ikke dermed sagt att den kjøler dårligere fordi den støyer mindre.
Selvfølgelig hjelper det å dempe slike blikkbokser :=)
 

Audiosan

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
20.08.2018
Innlegg
427
Antall liker
228
Motorstøyen i en vifte er ufattelig svak. Noe vibrasjonstøy grunnet ubalanse kan forekomme (her er litt dyrere vifter bedre). Men majoriteten av viftestøyen kommer som en direkte årsak til viftebladenes vinkling og viftens hastighet. Noe som har en direkte relasjon til luftmengden viften flytter. Denne støyen vil igjen bli forsterket kraftig i et kabinett, typiske lavstøyvifter har forholdsvis flat vinkling av viftebladene og/eller lavere hastighet i forhold til de typiske viftene som sitter i PA forsterkere (her finnes det garantert en del unntak i nyere tid).
 
Topp Bunn