Creek Destiny

lwin

Medlem
Ble medlem
09.01.2007
Antall liker
0
Hei.

Er det noen som vet hvilken "klang signatur" denne forsterkeren har?. Jeg har nå prøvd den på mine Dynabel 2.5S, og det låter veldig "tynnt" og kaldt. Det blir fort ubehaglig når jeg vrir opp volumet.

Den har veldig bra rytmisk driv, stram/presis bass, superdetaljert og tegner et stort lydbilde (flott dybde), men det mangler noe tyngde/fylde fra nedre mellomtone og oppover. Vokaler mangler brystkasse.

Noen som har lignende erfaringer med denne?.

Jeg har ikke fått prøvd så mange forskjellige forsterkere, men når jeg brukte Creek'en som pre og XTZ'en som effekt så ble det vesentlig bedre i mine ører, fyldigere og mer behaglig. Ble ganske overrasket.

mvh
Lars

U

utgatt60135

Gjest
Jeg kjenner 5350SE godt og vil ikke tro Destiny er så mye anderledes. Den er absolutt ikke tynn og kald. Temmelig nøytral i klangen. 5350SE er behagelig, har en ganske myk og litt fløyelaktig mellomtone. Snill topp. Den er nok ikke den som gir mest fylde men jeg har ikke merket noen svakhet her. Hvis vokaler mangler "brystkasse" vil jeg tro problemet ligger et annet sted.

lwin

Medlem
Ble medlem
09.01.2007
Antall liker
0
Jeg har en Hart CD6000OSE, med rør på utgangen.
Jeg vet ikke helt hvordan den er klangmessig, men jeg har hør mye negativt om sovtek rørene som sitter i orginalt.

Jeg bestillte nye Phillips rør hos Motron, men han fikk tydeligvis ikke sendt dem før han reiste på ferie. Så det går minst tre uker før jeg får nye rør til sammenligning. Jeg må sende tilbake forsterkeren innen en uke hvis jeg ikke skal ha den....

Det eneste jeg har til sammenligning er en gammel Samsung DVD 611. Grunnklagen blir faktisk ganske lik med denne: kald,tynn og tilbaketrukket mellomtone. Kan prøve å få lånt med meg en CD-spiller fra Hi-fi center.

Har egentlig ikke lyst til å sende tilbake Destiny'en da den har mange veldig positive sider, hadde jeg bare fått matcha det bedre klangmessig.

mvh
Lars

U

utgatt60135

Gjest
Grunnklagen blir faktisk ganske lik med denne: kald,tynn og tilbaketrukket mellomtone.mvh
Lars
Med mitt kjennskap til lillebroren og at Destinny skal være enda bedre kan jeg garantere at dette ikke skyldes Creek. Destiny har vel ikke blitt ny referanse til Sterophile uten grunn?

CD-spilleren din har jeg aldri hørt om. Rørbytte tror jeg ikke gir veldig store utslag. Høyttalerne dine kjenner jeg heller ikke. Jeg ville gjort som du sier, lånt f.eks en Primare spiller og hørt hva den gjorde med lydbildet. Hvis klangen er omtrent likedan ville jeg prøvd andre høyttalere. Hvordan er rommet ditt? Hardt eller godt dempet?

LydMekk

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2003
Antall liker
2
CD-spilleren hans er en modda Marantz med rør på analogutgangene.

HT dine har jeg ikke hørt - hvordan er lyden i de? Lys/mørk?

Hvilke kabler bruker du?

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Antall liker
429
Torget vurderinger
1
Det jeg har hørt før av Dynabel har vel en klar tendens til å være lyse og litt slanke..

Så her må det vel passe med en forsterker med fyldig karakter på lyden.

Creek Destiny er nok ganske så nøytral, og vil nok ikke tilføre noe ekstra varme.

Som Lyngen skriver om 5350 se er helt riktig, silkemyk og behagelig,.

I Stereophile blir jo Destiny sammenligna med Jeff Rowland, og dyrt rørutstyr....

Destiny.. :)

U

utgatt60135

Gjest
Det jeg har hørt før av Dynabel har vel en klar tendens til å være lyse og litt slanke..
Ikke, Euforia. Den låte meget nøytralt og godt syntes jeg. Men 2.5s vet jeg ingenting om. Er det en utgått modell? Små elementer?

lwin

Medlem
Ble medlem
09.01.2007
Antall liker
0
Rommet er ikke så veldig bra dempet, det er parkettgulv med minimaslistisk stil ellers. Men jeg har lagt ut tykke tepper ved førsterefleksjon, som hjalp en god del. Har en tverrdrager i taket som ikke er idell. Jeg sitter ca. rett under denne med ca. 2,5 m til hver høyttaler. Jeg hadde samme problemet på et tideligere oppsett. Det var noen Audiopro Focus høyttalere, men mellomtonen var en svakhet på disse fikk jeg opplyst av en som hadde lignende høyttalere.

Fikk låne en H/K HD 970 i dag. Dette er en ganske billig spiller (hadde ikke råd til depositum for Primaren :), men skal ha en bra DAC (EISA award). Lydbildet fallt helt sammen. Mellomtonen druknet helt. Flatt og livløst.

Dynabel 2.5S er en helt ny modell som ikke er lansert offisielt ennå. Den har 2 stk. 6 1/2 " elementer: bass/bassmelomtone (2,5 veis) og ringradiator diskant. Jeg opplever den som et sted mellom nøytral til noe lys i klangen. Det er mulig disse bruker veldig lang tid på innspilling men jeg har ikke merket noe serlig forskjell på ca. 50 timer.

Kabler: mellom CD-spiller og forsterker er det Sølv signalkabel, laget av Geir Molid. Viablue SC-4 til høyttalerene.

Jeg vurderer Electrocompaniet elektronikk, tror kanskje det kunne blitt en bra match. Men den blir kanskje ikke så lettbeint, kjapp, rytmisk som med Destinyen.

mvh
Lars

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Antall liker
429
Torget vurderinger
1
Det er mulig at du trenger litt mer innspilling....

U

utgatt60135

Gjest
Ja, gi dem ordentlig bank før du prøver videre..

H

Homarhus

Gjest
Hifi er matshing.
Problemet ligger som regel i kombinasjon forsterker og høyttalere. Creek har ikke nok strøm til å drive alle høyttalere i hele verden.
Jeg har bare et tips til deg. Prøv Proac høyttalere. og Creek cd-spiller og passende wireworld kabler.
Ferdig diskutert. Prøv også

lwin

Medlem
Ble medlem
09.01.2007
Antall liker
0
Jeg var visst litt for raskt til å dømme dette anlegget.

Det har stått å spillt ganske heftig nå i noen dager, og ting begynner virkelig å løsne!.

Klangbalansen har gått fra tynn/kald, til å helle mer over mot fyldig/varm. Det er faktisk de siste to dagene det virkelig har skjedd en transformasjon!. Mellomtonen er nå mer fremtredende og fløyelsmyk, som jeg forventet den skulle være ut i fra det jeg har lest. Bra jeg ikke sendte den i retur! :)

Nå kan jeg virkelig nyte musikken, nydelig!

Lars

Destiny

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.03.2007
Antall liker
429
Torget vurderinger
1
Da er det bare å nyte....

U

utgatt60135

Gjest
Det er slik Creek låter ja.. ( og en innspilt Dynabel...tydeligvis)

Godt å høre :)

Topp Bunn