Covere platebransjen sensurerte

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• BangBang

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.03.2005
    Antall liker
    4.923
    Sted
    Okka by
    Torget vurderinger
    7
    Fant en litt interessant artikkel om sensurerte covere. Morsomt å se at jeg har et par av disse "usensurerte" ;)
    http://www.side2.no/musikk/article1726112.ece

Et par eksempler fra artikkelen.....

makaber tilfeldighet gjorde at dette coveret raskt ble forandret. Albumet skulle slippes bare uker etter 9/11, og siden coveret viser twin towers som eksploderer når bandmedlemmet trykker på detonatoren, så var dette coveret borte for godt.

Synes du forrige eksempel var en makaber tilfeldighet, sjekk ut denne. Dette live albumet hadde bilder av brennende Twin-towers på framsiden med det klingende navnet «Live scenes from New York». Gjett når release daten var. 11. september 2001. Kan tilfeldigheten spille deg et større puss? I alle fall ble kopiene tilbaketrukket bra fort, og kopiene som finnes ute blir sett på som et verdifullt, om ikke noe nedslående samleobjekt.

Denne Lp`en fikk raskt oppmerksomhet fra feminist grupper, og de beskyldte Water for å være en mannsjåvinist og at designet oppmuntret til voldtekt. Det ble bestemt at coveret skulle sensureres, og resultatet ble rett og slett ett svart merke over de anstøtelige delene av bildet.

Bryan Ferry skal ha møtt jentene på coveret i Portugal og overtalt dem til å bli med på bildet. Det ble så klart oppstyr, og det nye designet ble faktisk en busk. Snakk om antiklimaks.

Albumet skapte oppstyr grunnet den toppløse jenta som holder et modellfly, og det ble lagd en alternativ versjon. Mange rykter florerte rundt hvem jenta var. En påstand var at det var bandmedlem Ginger Bakers datter, en annen var at hun var en groupie som ble holdt som slave av bandet. Fotografen bak bildet, Bob Seidermann fortalte etter hvert historien. Han hadde først tatt kontakt med en 14 år gammel jente på T-banen, som han mente passet som modell. Han hadde også møte med foreldrene, men hun viste seg å være for gammel for Seidermans covervisjon. Isteden ble jentas søster, 11 år gamle Mariora Goschen brukt som modell. Mariora ville egentlig ha en hest som betaling for jobben, men fikk i stedet 40 dollar

Flere platebutikker nektet å selge albumet med det nå ganske harmløse coveret, og plateselskap ville forandre det. Dette resulterte i en bitter strid mellom bandet og ledelsen der begge parter sto på sitt. Gjett hvem som vant.

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.040
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ser at Pagans Minds siste har fått seg noen hårstrå til på coveret.....

Hva i all verden er det vi skal beskyttes mot? ::) :p

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Dette

ble til dette.

I vår prektige verden (anno 1974) hadde ikke bikkjer baller...

mikefish

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Antall liker
    517
    Prima Veras' femte plate med det såkalte "kongecoveret"

mvh. s,

K

KindOfBlue

Gjest
    Ganske berømt cover som ikke ble sluppet ... noen fikk nerver.

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    FallenA skrev:
    Fant en litt interessant artikkel om sensurerte covere. Morsomt å se at jeg har et par av disse "usensurerte" ;)
    http://www.side2.no/musikk/article1726112.ece

Et par eksempler fra artikkelen.....

makaber tilfeldighet gjorde at dette coveret raskt ble forandret. Albumet skulle slippes bare uker etter 9/11, og siden coveret viser twin towers som eksploderer når bandmedlemmet trykker på detonatoren, så var dette coveret borte for godt.

Synes du forrige eksempel var en makaber tilfeldighet, sjekk ut denne. Dette live albumet hadde bilder av brennende Twin-towers på framsiden med det klingende navnet «Live scenes from New York». Gjett når release daten var. 11. september 2001. Kan tilfeldigheten spille deg et større puss? I alle fall ble kopiene tilbaketrukket bra fort, og kopiene som finnes ute blir sett på som et verdifullt, om ikke noe nedslående samleobjekt.

Denne Lp`en fikk raskt oppmerksomhet fra feminist grupper, og de beskyldte Water for å være en mannsjåvinist og at designet oppmuntret til voldtekt. Det ble bestemt at coveret skulle sensureres, og resultatet ble rett og slett ett svart merke over de anstøtelige delene av bildet.

Bryan Ferry skal ha møtt jentene på coveret i Portugal og overtalt dem til å bli med på bildet. Det ble så klart oppstyr, og det nye designet ble faktisk en busk. Snakk om antiklimaks.

Albumet skapte oppstyr grunnet den toppløse jenta som holder et modellfly, og det ble lagd en alternativ versjon. Mange rykter florerte rundt hvem jenta var. En påstand var at det var bandmedlem Ginger Bakers datter, en annen var at hun var en groupie som ble holdt som slave av bandet. Fotografen bak bildet, Bob Seidermann fortalte etter hvert historien. Han hadde først tatt kontakt med en 14 år gammel jente på T-banen, som han mente passet som modell. Han hadde også møte med foreldrene, men hun viste seg å være for gammel for Seidermans covervisjon. Isteden ble jentas søster, 11 år gamle Mariora Goschen brukt som modell. Mariora ville egentlig ha en hest som betaling for jobben, men fikk i stedet 40 dollar

Flere platebutikker nektet å selge albumet med det nå ganske harmløse coveret, og plateselskap ville forandre det. Dette resulterte i en bitter strid mellom bandet og ledelsen der begge parter sto på sitt. Gjett hvem som vant.
    skjedde stort sett i USA,(vi vet jo hvordan de er der borte), i Europa ble de stort sett solgt med vanlig cover.

Blind Fatih coveret har vi skrevet om for et par uker siden.

http://www.bobseidemann.com/blind_faith_doc.html

Blind Faith - Blind Faith

"We asked her what her fee should be for modeling, she said a young horse. I called the image 'Blind Faith' and Clapton made that the name of his band. When the cover was shown in the trades it hit the market like a runaway train, causing a storm of controversy. At one point the record company considered not releasing the cover at all. It was Eric Clapton who fought for it. If this was not to be the cover, there would be no record. It was Eric who elected to not print the name of the band on the cover. This had never been done before. The name was printed on the wrapper, when the wrapper came off, so did the type.

This was an image created out of ferment and storm, out of revolution and chaos. It was an image in the mind of one who strove for that moment of glory, that blinding flash of singular inspiration. To etch an image on a stone in our cultural wall with the hope that that wall will last. To say with his heart and his eyes, at a time when it mattered, this is what I see and this is what I feel. It was created out of hope and a wish for a new beginning, innocence propelled by BLIND FAITH. ©Bob Seidemann "

Boffen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    22.04.2002
    Antall liker
    333
    Sted
    Oslo Vest
    U2- Boy.

Dette coveret ble alt for sterk kost for de gale amerikanerne.

Gikk upåaktet hen i Europa.

Vedlegg

emotikon

Æresmedlem
    Ble medlem
    24.10.2004
    Antall liker
    3.040
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Dette ble alt for sterkt for meg også gitt......til og med i 2008 ;D

Er det RLT som har designet det coveret selv? ;)
    I så fall skjønner jeg godt hvorfor det ser slik ut....... ;D

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    Det mest iøynefallende/oppsiktsvekkende ved TNT-coveret er for min del puddelfrisyren og halsbåndet til nummer tre fra venstre. Hvordan man kan føle seg maskulin med noe slikt er meg en gåte...

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Det første TNT-coveret var jo bare skitdårlig.

Sikker på at det handler om sensur, ikke bare litt 'kunstnerisk veiledning'?

Cundis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    572
    Sted
    Stockholm
    emotikon skrev:
    Dette ble alt for sterkt for meg også gitt......til og med i 2008 ;D

Er det RLT som har designet det coveret selv? ;)
    I så fall skjønner jeg godt hvorfor det ser slik ut....... ;D
    Hehe, hadde vel trodd det jeg og, skulle jeg ha gjetta.. ;D Men det er herrene Tor Erik Ledang og Ole Kristian Vaaglund som står kreditert for det.
    Syns Morty Black er tøff med skyggelue jeg.. ::)

Cundis

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2005
    Antall liker
    572
    Sted
    Stockholm
    Zomby_Woof skrev:
    Det første TNT-coveret var jo bare skitdårlig.

Sikker på at det handler om sensur, ikke bare litt 'kunstnerisk veiledning'?
    Uten at jeg kan gå 100% god for det, ble det meg fortalt den gang jeg jobba i NRK, at det ble for sterkt for enkeltes øyne. Og den første utgaven av skiva ble vel ikke sluppet utenfor landets grenser, noe som var tilfelle med neste versjon..? Kan ha en sammenheng med det selvfølgelig.

mteinum

Æresmedlem
    Ble medlem
    29.05.2007
    Antall liker
    5.409
    Sted
    Øya
    Torget vurderinger
    1
    Disse to burde ha vært sensurert... (har vi ikke en tråd med stygge platecover her en plass?)

De Syngende Husmødre - Den Ros Du Ga Meg

Four Jets - Langspillplate 1977

(dette er den første plata med AG-3 på coveret som jeg har sett)

Pedal

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.02.2007
    Antall liker
    6.270
    Torget vurderinger
    1
    Linken til roffe er på 52 sider og inneholder mange av disse gamle sensur klassikerne. Tar litt tid å bla, men artig lell.

Det jeg egentlig hadde på hjertet var å minne om Hipgnosis lille feilskjær, da de fikk steppe inn for Roger Dean (som skapte både logoen og de berømte coverene til YES). Coveret til Going for The One viste en naken mann med rumpe og det hele (gid). Rumpa måtte tildekkes med en klistremerkebukse for salg i bibelbeltet. Coveret var også opphav til homorykter rundt bandmedlemene.

Vedlegg

roffe

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    12.01.2005
    Antall liker
    7
    I lys av hva som faktisk er blitt sensurert, som f.eks. Roger Waters' "The Pros and Cons of Hitchhiking", så synes jeg det har vært merkelig lite kontrovers rundt dette, Whitesnakes "Love Hunter":

Det er etter min mening en god ting, for dette er etter min mening et av de flotteste coverne jeg vet om. :) Er det noen som vet om dette faktisk har møtt motbør noe sted?

vim

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.06.2003
    Antall liker
    18.235
    Sted
    Fiff Avenue
    Torget vurderinger
    10
    Skal ikke mye til:

"Normal utgave":