"Country"

joaredge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2005
Innlegg
320
Antall liker
3
Hva synes hi-fi folket her om Steve Earle og Chris Knight?

Liker dere Steve Earle så sjekk ut skivene han har med Del McCoury band, litt mere bluegrass.

Fikk lagt til to nye skiver i samlinga på lørdag.

Steve Earle - Copperhead road og Chris Knight - A pretty good guy, to knallgode skiver.
 
O

om.s

Gjest
Hva synes hi-fi folket her om Steve Earle og Chris Knight?

Liker dere Steve Earle så sjekk ut skivene han har med Del McCoury band, litt mere bluegrass.

Fikk lagt til to nye skiver i samlinga på lørdag.

Steve Earle - Copperhead road og Chris Knight - A pretty good guy, to knallgode skiver.
Country kan jo väre så mye, ren blue grass derimot har jeg fortsatt ikke mage til.

Men det er en del gode kvinner i country/folk sjangeren som er mer enn bare bra å lytte til. ex Mary Gautherie, Gillian Welch, Lucinda Williams, Allison Kraus m.fl....dette er damer som setter perspektiv på deler av livet....

Herrene derimot synes jeg det er lengre mellom, når man ser bort fra Cash, Nelson, m.fl

Men absolutt noe man igjen åpner örene for.....

mvh
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.019
Antall liker
2.109
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Du kan jo sjekke opp Gram Parsons tråden på forumet her. Mye interessant.

Håvard
 
O

om.s

Gjest
Du kan jo sjekke opp Gram Parsons tråden på forumet her. Mye interessant.

Håvard
Der har man vært innom, har også handlet ett par skiver av mannen, på vinyl :)

mvh
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.019
Antall liker
2.109
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Der har man vært innom, har også handlet ett par skiver av mannen, på vinyl  :)

mvh
Svaret mitt var vel mest tiltenkt joaredge. egentlig burde det vekkes liv i gram parsons tråden igjen da denne egentlig handler om det samme.


Har også Gram Parsosn på vinyl, skiver fra 70 tallet.
Kan i samme slengen anbefale deg siste skiva til Mark Lanegan som han gjør samen med Isobelle ett eller annet. Fantastisk. Har hørt på den i hele helgen samtidig somjeg tester en svindyr Lexicon hjemme pre amp. Har også hørt på nyeste David Gilmour, fikk en kopi av en kompis. Den går i søpla.

Håvard
 

quad_lars

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
976
Antall liker
4
Re: Country

Townes van Zandt er en artist som jeg anbefaler for dem som liker musikk i denne genren. Hans For The Sake Of The Song er blant mine favoritter. Dette er en av de vakreste sanger som et dødelig menneske har skrevet. van Zandt er en av disse unike singer/songwriter som kan fange et liv i en sang.

Lyle Lovett er en annen som bør sjekkes ut.
 

Joar

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
17.04.2002
Innlegg
309
Antall liker
336
Torget vurderinger
3
Sjekk ut :

The Handsome Family

Fred Eaglesmith

Drive-By-Truckers

Magnolia Electric Co. (litt mer rock)

Okkervil River

Har forøvrig Steve Earle skiva som nevnes, bra musikk!
 
O

om.s

Gjest
Re: Country

Lyle Lovett er en annen som bør sjekkes ut.

Har en skive av denne mannen, "I love everybody", den plukkes frem ved anledninger, eller er det noen andre skiver en bør være våken for?

mvh
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.079
Antall liker
33.814
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Må nok bare innrømme at jeg ikke er noen hardbarket Country-fan, men denne virket ganske bra:

Har blitt betegnet som "det største lille bar bandet i New York, og har med Norah Jones på vokal/piano.
 

StereoJoe

Overivrig entusiast
Ble medlem
25.11.2004
Innlegg
651
Antall liker
2
Re: "Country"

The Little Willies har blitt spilt ganske jevnt og trutt på Cowboy & Indianer (NRK P1, fredager) i det siste. På søndag kommer en to timers live-sending der m.a. nevnte band opptrer - gjett om jeg sitter klistret foran anlegget da 8)

Anbefaler forøvrig Cowboy & Indianer til alle som har en interesse for country og rootsmusikk. Glimrende start på helgen, spør du meg.
 

LemonDog

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.03.2002
Innlegg
379
Antall liker
49
Torget vurderinger
8
Det finnes en del bra musikk i krysningspunktet mellom country og rock. Jeg kan nevne Drive-By Truckers, Built To Spill, Doug Martsch og Western Keys som mine favoritter i genren.
 
K

kbwh

Gjest
Steve Earle liker jeg godt. Har en del plater med mannen.
Copperhead Road er en fryktelig tøff plate med fryktelig dårlig lyd. Åttitallshyletopp, hvertfall på vinylutgaven min. Det er synd. Hadde blitt enda mer spilt hvis masteren hadde vært mer fornuftig.
 
O

om.s

Gjest
Loretta Lynn "van lear Rose", damen trenger neppe noen nærmere intro, men denne skiva sammen med Jack White fra "The White Stripes" er mer rocka, en god og litt spesiell skive, selv voksne damer holder koken i rette settingen, tydeligvis.....

mvh
 
C

cpc

Gjest
Re: Country

Townes van Zandt er en artist som jeg anbefaler for dem som liker musikk i denne genren. Hans For The Sake Of The Song er blant mine favoritter. Dette er en av de vakreste sanger som et dødelig menneske har skrevet. van Zandt er en av disse unike singer/songwriter som kan fange et liv i en sang.

Lyle Lovett er en annen som bør sjekkes ut.
Noen spesielle cd-er fra van Zandt du vil trekke frem? Noen av live-platene som er bra?
 

Zapffe

Medlem
Ble medlem
03.03.2004
Innlegg
17
Antall liker
0
Re: "Country"

Kan ikke la være å trekke frem en av mine country/folk/rock favoritter som burde falle i smak hos de som liker Steve Earle, nemlig Mark Olson & the creekdippers. Prøv feks "Creekdippin' for the first time".....
 

Haavard

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2002
Innlegg
7.019
Antall liker
2.109
Sted
Lena
Torget vurderinger
1
Re: Country

Noen spesielle cd-er fra van Zandt du vil trekke frem? Noen av live-platene som er bra?
Du bør vel sjekke opp
- our mother the mountain
- at my window
- delta momma blues
- the late great townes van zandt
- townes van zandt
- live and obscoure

- for the sake ... er vel en samle sak tar jeg ikke feil? Mannen har gitt ut så mye bra at man kan ikke kjøpe samle saker av denne karen.

Det er ei stund siden jeg har hørt på dem, men kan huske at disse gikk noen runder i spilleren. Jeg var også så heldig jeg fikk med meg en av de siste konsertne til TWZ her i landet, nærmer bestemt på cruise cafe. En fantastisk kveld.

En annen cd som bør sjekkes opp for country interesserte er Roky Erickson "All that may do my Rhyme". Mange kjenner nok mannen, men få vet kanskje om denne skiva som er ganske annerledes en noe av det han ga ut på 70-tallet.

Håvard
 

joaredge

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.08.2005
Innlegg
320
Antall liker
3
Bra rockgrass også er Kerosene Brothers.

En annen artist i south country/rock sjangeren er Slaid Cleaves.
 
K

kbwh

Gjest
Re: "Country"

Kan ikke la være å trekke frem en av mine country/folk/rock favoritter som burde falle i smak hos de som liker Steve Earle, nemlig Mark Olson & the creekdippers. Prøv feks "Creekdippin' for the first time".....
Det er Mark Olson fra Jayhawks ikke sant?
Jayhawks hadde forresten minst en fot trygt plantet i "country". Likte dem godt.
 

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Innlegg
1.334
Antall liker
123
Torget vurderinger
2
Re: Country

Townes van Zandt er en artist som jeg anbefaler for dem som liker musikk i denne genren. Hans For The Sake Of The Song er blant mine favoritter. Dette er en av de vakreste sanger som et dødelig menneske har skrevet. van Zandt er en av disse unike singer/songwriter som kan fange et liv i en sang.

.


Tar fram 4-CD boksen "texas troubadour" rett som det er. Inneholder de 7 første albumene han lagde (bl.a. For The Sake of The Song). Anbefales..og billig på play.com (£15).
 

Zapffe

Medlem
Ble medlem
03.03.2004
Innlegg
17
Antall liker
0
Re: "Country"

Det er Mark Olson fra Jayhawks ikke sant?
Jayhawks hadde forresten minst en fot trygt plantet i "country". Likte dem godt.
Er Mark Olson fra Jayhawks ja. Nå sammen med kona Victoria Williams (kjent nok fra egen karriere innen countryrock), mye av musikken spilt inn hjemme hos dem i Joshua Tree. Enkle produksjoner med lite fiks faks men mye musikk!
 
K

kbwh

Gjest
Re: Country

Har en skive av denne mannen, "I love everybody", den plukkes frem ved anledninger, eller er det noen andre skiver en bør være våken for?

mvh
Har debuten "Lyle Lovett" og "Joshua Judges Ruth".
Førstnevnte er flott country uten anførselstegn.
Den siste krysser over både til gospel og blues - også har den kanonlyd. Anbefales!
 
O

om.s

Gjest
Re: Country

Townes van Zandt er en artist som jeg anbefaler for dem som liker musikk i denne genren. Hans For The Sake Of The Song er blant mine favoritter. Dette er en av de vakreste sanger som et dødelig menneske har skrevet. van Zandt er en av disse unike singer/songwriter som kan fange et liv i en sang.
Plukket med meg Townes Van Zandt "live at the quarter (Houston Texas"
30th anniversery edition for av spilling i bilen fra østfold og ned til Gøteborg, og dette var ett hyggelig bekjentskap, gode og finurlige tekster samt noen gode vitser mellom låtene.

mvh
 
O

om.s

Gjest
Re: Country

Har debuten "Lyle Lovett" og "Joshua Judges Ruth".
Førstnevnte er flott country uten anførselstegn.
Den siste krysser over både til gospel og blues - også har den kanonlyd. Anbefales!
Takk for tipset, skal se opp for disse ved neste besøk i platesjappa :)

mvh
 
Topp Bunn