Costanza76 - går under jorda i musikkens tjeneste

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • M

    medlem215396

    Gjest
    Gratulerer med ferdigstillelse av det nye og flotte rommet. Nå har du kun "resten" igjen :) Det virker som om romkorreksjon er en god ting.
    Det blir spennende å følge med på den utviklingen.
     

    Costanza76

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    180
    Antall liker
    205
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med ferdigstillelse av det nye og flotte rommet. Nå har du kun "resten" igjen :) Det virker som om romkorreksjon er en god ting.
    Det blir spennende å følge med på den utviklingen.
    Takk for det! "Resten", ja. Den veien blir sikkert laaaang. Romkorreksjonen var en åpenbaring. Skal ikke bli helt panegyrisk heller, for man må gi litt for å få - i hvert fall foreløpig. Har stor tro på at når jeg får på plass noen enkle akustiske tiltak, vil romkorreksjonen slippe å jobbe fullt så hardt (litt for mange glatte, harde flater foreløpig...) Men jøss, du får komme bort og høre :)
     

    Costanza76

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    180
    Antall liker
    205
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Gratulerer med ferdigstillelse av det nye og flotte rommet. Nå har du kun "resten" igjen :) Det virker som om romkorreksjon er en god ting.
    Det blir spennende å følge med på den utviklingen.
    Takk for det! "Resten", ja. Den veien blir sikkert laaaang. Romkorreksjonen var en åpenbaring. Skal ikke bli helt panegyrisk heller, for man må gi litt for å få - i hvert fall foreløpig. Har stor tro på at når jeg får på plass noen enkle akustiske tiltak, vil romkorreksjonen slippe å jobbe fullt så hardt (litt for mange glatte, harde flater foreløpig...) Men jøss, du får komme bort og høre :)
    Ser for øvrig at romkorreksjonen etter noen mindre justeringer i rommet nå "kun" er på 10% ("Kun" sett i sammenheng med hva en god del andre har av resultater). Dette uten akustiske tiltak - og fortsatt målt "etter boka" ift. mikrofonplassering. Med forbehold om at Tritons byr på vesentlig større utfordringer er behovet for korreksjon mindre enn hva jeg trodde.

    Må for øvrig nok en gang får skryte av ventehøyttalerne (Paradigm Atom v2). På en del opptak, spesielt der kravene til lavfrekvent gjengivelse er begrenset spiller de meeeget bra tonalt sett. Ikke den aller største opplevelsen ift pinpoint-plassering i lydbildet, men oppløsningen er overraskende god. Nå skal det sies at ørene kan venne seg til det meste, men jeg lever godt med hva jeg får servert for øyeblikket. Selvsagt gleder jeg meg til de store gutta dukker opp, men at det er mye glede som kan trekkes ut av særs rimelige høyttalere bare kilde og forsterkeri er av adekvat kvalitet er hevet over enhver tvil.
     

    Costanza76

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    180
    Antall liker
    205
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Da kom eposten jeg har ventet på fra Gjallarhorn Audio: GoldenEar-leveransen har (endelig) nådd norsk jord, og mine Triton Two + vil bli levert rett over nyttår. Snakk om pangstart på 2017!

    Måtte de leve opp til i hvert fall halvparten av skryten de har fått "over there". Kinaprodusert US. design møter mine "skandinaviske lydpreferanser" - spennende!
     
    Sist redigert:

    Costanza76

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    180
    Antall liker
    205
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Da kom eposten jeg har ventet på fra Gjallarhorn Audio: GoldenEar-leveransen har (endelig) nådd norsk jord, og mine Triton Two + vil bli levert rett over nyttår. Snakk om pangstart på 2017!

    Måtte de leve opp til i hvert fall halvparten av skryten de har fått "over there". Kinaprodusert US. design møter mine "skandinaviske lydpreferanser" - spennende!
    Dagen er kommet! I kveld kommer de "unge håpefulle" fra Bring med 'talerne mine. Dette blir juleaften, bursdag og syttende mai på en gang. Barnslig glede, javel - men glede like fullt :)
     

    Costanza76

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    180
    Antall liker
    205
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Dagen er kommet! I kveld kommer de "unge håpefulle" fra Bring med 'talerne mine. Dette blir juleaften, bursdag og syttende mai på en gang. Barnslig glede, javel - men glede like fullt :)[/QUOTE]

    Og glede ble det, selv om de første minuttene var preget av en viss bekymring, da våre venner fra Bring ikke akkurat hadde behandlet 2 stk kolli med særlig varsom hånd. Etter en kjapp oppakking for å kontrollere at intet var skadet utover papp sank pulsen ned på et mer normalt (om enn spent) nivå).
    Gangen.jpg

    (Tok litt plass i gangen, dette...)

    Så hadde jeg faktisk tålmodighet til å vente med ytterligere oppakking inntil ungene var i seng, og Chelsea var gruset av mitt kjære Tottenham.
    Vente.jpg

    (Vente vente vente...)

    Men deretter gikk det fort. Høyttalerne ble befridd for esker, isopor, plastpose og tøypose (godt pakket inn, mao), sokkel ble montert, strøm- og høyttalerkabler koblet til, omtrentlig/foreløpig plassering funnet og - presto - da var vi plutselig klare for "jomfrulytten".
    Sokk.jpg
    Sokkel.jpg


    Førstelåt ble Midnight Choir - "Ballad of Emma DeLoner" (Tidal) - og haka forsvant ned på midjenivå.
    Jomfrulytt.jpg

    (Diskret!? Tja... Nå begynner jobben med å få lytterommet til å se bebodd og konevennlig ut)

    Disclaimer: Jeg har en relativt begrenset erfaring med "hi-end-høyttalere", så referansepunktene er noe begrenset (JBL Everest, Magico S5, Focal Supra etc.). Jeg er med andre ord en novise på området. Og jeg har ingen illusjon om at GoldenEar oppfattes som hi-end. I tillegg VET jeg at jeg på ingen måte bør utlede noe særlig av uinnspilte høyttalere - så det følgende er skrevet av en med begrenset kunnskap og mangel på tålmodighet:

    Jeg traff! Har gamblet på at GoldenEar var akkurat så gode som alle testresultatene og nettsynsingen gav inntrykk av, og at det lå en mulig synergi med Lyngdorfs digital-forsterkere å lurte i det fjerne. Kjøpe høyttalere uhørt!? Det er uhørt det! Men jeg traff! Jeg traff! Dæven! Stemmen til Paal Flaata kom fra... ...fra Paal selv!? Han var der! Eller?! Introen på låta, med Paals forsiktige stemme som sakte stiger traff meg som et stikk i ryggmargen - dæven, er det det sånn det kan høres ut!? Spilte gjennom låta - med stadige "gufs" av gåsehud - spilte den en gang til (hoderystende) - og deretter gikk jeg berserk på Tidal i et virvarr av låter jeg "bare måtte høre hvordan EGENTLIG hørtes ut". Dire Straits, Jennifer Warnes, Queen, James Blake, Eivør, Moddi, Låpsley, Elbow, Frank Ocean og ikke minst Jason Isbell -CHECK, CHECK, CHECK!!! Alt hørtes helt vidunderlig ut - som om et (over-beskyttende) filter var revet vekk og lyset/lyden flommet inn fra studio og scene. Til sengs halv tre - med ny arbeidsdag i vente...

    Overbegeistret? Jepp! Utilregnelig i gjerningsøyeblikket!? Helt sikkert! Behov for korrektiv og generell demping av usunn entusiasme? Mye mulig!

    Men - jeg er i dette øyeblikk så overlykkelig over å ha fått en slags bekreftelse på at gamblingen har gitt gevinst, at de mer inngående beskrivelsene må vente til begeistringens umiddelbare rus har lagt seg og hodet sitter noenlunde rett på igjen. Det kan ta noe tid - bær over med meg!

    GoldenEar.jpg


    Hva jeg skal i kveld?
    - Rydde lytterommet for svære kjøleskapslignende esker
    - Ta nye RoomPerfect-målinger med de nye 'talerne
    - Spille vinyl og kooooose meg!

    Og forresten: COYS!
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Det er mulig å treffe riktig basert på omtaler, hvis de omtalene kommer fra folk du skjønner skriveriene til. Gjerne folk du vet du deler smak med. Kjøpte også uhørt da jeg fikk meg Monopulse i høst, men visste allerede før jeg satt meg i bilen for å kjøre til Stavanger at det var riktig valg. Selv om prøvelytten hos selger ikke var overbevisende så visste jeg at med den akustikken jeg har i krypten og med de forsterkerne jeg skulle bruke på dem at de kom til å spille musikk på en helt annen måte enn hos ham. Kvalifisert gjetting? Ja, det var nok det i dette tilfellet, og gjettingen viste seg å være basert på nok viten til at det fungerte akkurat så bra som jeg hadde håpet på. :D

    Gratulerer med fantastisk interessante høyttalere! Jeg har hatt et skråblikk på dem i et par år.
     

    Costanza76

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    180
    Antall liker
    205
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det er mulig å treffe riktig basert på omtaler, hvis de omtalene kommer fra folk du skjønner skriveriene til. Gjerne folk du vet du deler smak med. Kjøpte også uhørt da jeg fikk meg Monopulse i høst, men visste allerede før jeg satt meg i bilen for å kjøre til Stavanger at det var riktig valg. Selv om prøvelytten hos selger ikke var overbevisende så visste jeg at med den akustikken jeg har i krypten og med de forsterkerne jeg skulle bruke på dem at de kom til å spille musikk på en helt annen måte enn hos ham. Kvalifisert gjetting? Ja, det var nok det i dette tilfellet, og gjettingen viste seg å være basert på nok viten til at det fungerte akkurat så bra som jeg hadde håpet på. :D

    Gratulerer med fantastisk interessante høyttalere! Jeg har hatt et skråblikk på dem i et par år.
    Godt poeng ift. omtalene. Har generelt et ganske godt inntrykk av kvaliteten på de større amerikanske hifi-nettstedene (som jeg har støttet meg på). Få språklige blødmer, mye konkrete beskrivelser og gode sammenligninger med annet relevant utstyr. At noen omtaler nok er kjøpt og betalt er en helt annen sak....

    I mitt tilfelle har de vært nokså entydige ift Triton-serien generelt - men så har det heller vært utfordringen å treffe riktig modell ift. lytterommets størrelse (noe jeg ser ut til å ha klart...)

    Monopulse ja, da snakker vi litt utenfor den opptråkkede hifistien.
     

    pahf

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    28.12.2005
    Innlegg
    4.992
    Antall liker
    1.935
    Sted
    huttuheita
    Torget vurderinger
    8
    Gratulerer med nydelige høyttalere, ikke minst så ser rommet svært så pent ut. Her er det duket for maange timer med R&R!
     

    Costanza76

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    180
    Antall liker
    205
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Musikkmisjonen

    I en sånn tråd må man misjonere litt for egne favoritter.

    AllYourFavoriteBands - Dawes.jpg

    Denne gjengen - og spesielt denne plata - er et nydelig stykke musikk.
    I tillegg til gode tekster og en god teft for de smygende melodilinjene er det velprodusert og vellydende (selv om en demo hos Soundgarden med kraftig Hegelforsterkeri (monoblokker) og JBL Everest prøvde å ødelegge det inntrykket - why did I bother!?).

    Sjekk gjerne ut: https://www.youtube.com/watch?v=WDUqPKURAVs

    Eller: https://www.youtube.com/watch?v=I74C2hClAsA (Advarsel: Feelgood!)
     

    Costanza76

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    180
    Antall liker
    205
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Musikkmisjonen vol. 2

    En av Danmarks store nykommere - Blaue Blume - må også nevnes.

    Plata "Syzygy" er en fascinerende debut i grenselandet mellom elektropop, shoegaze og kunstpop - en slags cinematisk popmusikk, hvis det høres meningsfullt ut.
    Blaue Blume - Syzygy.jpg


    Og stemmen til vokalist Jonas Smith er hinsides vakker!


    Best på vinyl, selvsagt :)
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Veldig flott at høyttalerne fungerer så godt rett ut av esken. Pene er de også :)
    Blir spennende å følge utviklingen.

    Jeg liker at du legger ut musikktips, skal sjekke dem ut...... i tillegg til musikk jeg snapper opp fra et visst forum, skal jeg kose meg med musikken når jeg får tid.

    Vennlig hilsen S
     

    Costanza76

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    180
    Antall liker
    205
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Veldig flott at høyttalerne fungerer så godt rett ut av esken. Pene er de også :)
    Blir spennende å følge utviklingen.

    Jeg liker at du legger ut musikktips, skal sjekke dem ut...... i tillegg til musikk jeg snapper opp fra et visst forum, skal jeg kose meg med musikken når jeg får tid.

    Vennlig hilsen S
    Takk for det :) Er nok ikke helt ukjente toner for deg - har misjonert for disse på div. lyttesamlinger.

    Inviterer selvsagt naboen til en lyttekveld så snart jeg føler at jeg har fått spilt inn moroa noenlunde.
     

    Costanza76

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    180
    Antall liker
    205
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Det nærmer seg...

    Med ca 75 timer på klokka begynner høyttalerne nå å falle på plass ift. innspilling. Og ja, det har vært endringer underveis. Jeg venter noen timer til før "domsavsigelsen" - men det lover godt.

    I mellomtiden kommer nok et musikktips:

    Dette er den nyeste plata (egenprodusert) fra en artist med en lang karriere - men som (ufortjent) aldri har fått sitt definitive gjennombrudd.
    En singer/songwriter som i mangel på bedre beskrivelser kan oppfattes som en hybrid av Dylan og Springsteen - leverer gåsehud på nesten hvert eneste spor. Det musikalske uttrykket er på ingen måte originalt, men det er så inderlig og godt gjennomført, at man ikke kan unngå å bli påvirket.
    Foreløpig ikke tilgjengelig på vinyl :(
     

    Vedlegg

    Costanza76

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    180
    Antall liker
    205
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    En epoke nærmer seg slutten...

    Det var head-fi som i sin tid brakte meg inn her på sentralens forum - men med "voksent" stueanlegg på plass har head-fi-anlegget mitt blitt stående ubrukt i skapet - ikke fordi det ikke låter bra, men fordi lytting i "Fritt rom " er en form for lytting som appellerer mer til meg, merker jeg. Flavour of the month, sier du? Neppe, sier jeg.

    Så da nærmer det seg nok en salgsprosess etter hvert. Og det kommer nok til å smerte litt, for jeg har utviklet en slags tilknytning til komponentene, og til Hifiman HE-500 spesielt... Mange gode lyttestunder i godstolen.

    Helt uten 'lurer til hjemmebruk skal jeg imidlertid ikke være, så en lukket og godt isolert hodetelefon i mellomklassen til stue- og soveromsbruk er ganske høyt på vil-ha-listen. Har ikke rukket å begynne "utredningsfasen", men har et inntrykk av at mye har skjedd på head-fi-fronten de siste par årene og at utvalget er sjeldent stort. Så får tiden vise hva jeg lander på - tips mottas med takk, i hvert fall.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kom inn for ordinær hifi, men har fått interesse for headfi etter å ha vært medlem her noen år. Faller selvsagt litt sammen med at det har fått mye oppmerksomhet i industrien også, slik at det er mer fokus på det. Men jeg er helt på linje med det i det å lytte i "fritt rom" når avspillerutstyret er kompetent. Dine høyttalere er blant de jeg kunne valgt istedenfor Monopulse uten å tenke for mye over det, selv de mindre modellene synes jeg er kjempespennende.

    Selv har jeg ikke en veldig hot headfi-rigg. AKG K530 og K490nc + Takstar HE2020 som drives av en ganske god headamp. Fram til jeg fikk Monopulse i hus brukte jeg headfi hele tiden, nå kan det gå dagevis uten at noen av klokkene røres engang. Og det spørs hvor langt jeg overhodet kommer til å drive headfi, jeg har jo Stax Lamba Pro med delvis defekt trafoboks og passende rørforsterker også. Uansett hvor bra headfi blir så er det noe du har på hodet, du føler deg friere når du sitter sånn noenlunde i sweetspot og ikke har noe på hodet.
     

    Costanza76

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    180
    Antall liker
    205
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Jeg kom inn for ordinær hifi, men har fått interesse for headfi etter å ha vært medlem her noen år. Faller selvsagt litt sammen med at det har fått mye oppmerksomhet i industrien også, slik at det er mer fokus på det. Men jeg er helt på linje med det i det å lytte i "fritt rom" når avspillerutstyret er kompetent. Dine høyttalere er blant de jeg kunne valgt istedenfor Monopulse uten å tenke for mye over det, selv de mindre modellene synes jeg er kjempespennende.

    Selv har jeg ikke en veldig hot headfi-rigg. AKG K530 og K490nc + Takstar HE2020 som drives av en ganske god headamp. Fram til jeg fikk Monopulse i hus brukte jeg headfi hele tiden, nå kan det gå dagevis uten at noen av klokkene røres engang. Og det spørs hvor langt jeg overhodet kommer til å drive headfi, jeg har jo Stax Lamba Pro med delvis defekt trafoboks og passende rørforsterker også. Uansett hvor bra headfi blir så er det noe du har på hodet, du føler deg friere når du sitter sånn noenlunde i sweetspot og ikke har noe på hodet.
    Mye å være enig i her, Baluba. Man ser lettere inn i et opptak med hodetelefoner (av en viss kvalitet) så det kreves et brukbart ordinært anlegg for å kompensere. Men romfølelsen får du aldri helt erstattet - og det er der den "viktigste" informasjonen sitter for meg når det skal lyttes. Men anlegg krever plass - og head-fi har vært en livbøye for gode musikkopplevelser når kompromisser må inngås.

    Men kompromissenes tid er (nesten) forbi - det spilles høyt og godt i kjellerstua for tiden - og der får jeg sitte relativt uforstyrret. Tror jeg nå har logget tilstrekkelig antall timer foran anlegget til å kunne anse 'talerne som innspilte - og det har vært endringer underveis. Men jeg har jo, utålmodig som jeg er, foretatt endringer både i møblering, høyttalerplassering, lytteposisjon, romkorreksjon osv underveis, så hva som er hva, er uvisst. Men at det låter bedre nå enn for en mnd siden er hevet over enhver subjektiv tvil :)

    Får vel invitere nabo Stover over for en prøvelytt for å sjekke om ørene mine er på viddene :)
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Romfølelsen betyr mye for meg, men er helt enig i at headfi gir en quickfix når lyden over høyttalerne ikke er optimal.
     
    M

    medlem215396

    Gjest
    Her er det progress ser jeg, du går grundig til verks, bra :)
    Er sjøl i lyttemodus med høytalere på lån så kanskje en utveksling av lydpreferanser kan være på sin plass?
     

    Costanza76

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    180
    Antall liker
    205
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Kort og godt...

    De medfølgende strømkablene til Triton'ene var i overkant lange, så jeg valgte en enkel løsning: Nye strømkabler fra AudioQuest (0,9 meter). NRG-2 er vel typebetegnelsen - de billigste Hifi-klubben kunne oppdrive.

    Erfaring så langt? De er kortere....
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Har du hørt GoldenEar ForceField 3 subwoofer? Min bror vurderer en eller to slike til sine Sequerra Met 7 mkII.
     

    Costanza76

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    180
    Antall liker
    205
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Nei, dessverre, men 'woofer har ikke vært noe tema i mitt oppsett. Generelt har jeg inntrykk av at de er "the shit" - ihvertfall om kritikerne over dammen er ved sine fulle fem i disse dager... Hør med Gjallarhorn - de låner garantert ut...
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.155
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Tenkte det samme selv, at han bør bestille et testeksemplar. Siden det er den minste i serien så har de sikkert nok på lager til at han vil få et positivt svar.
     

    Costanza76

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    180
    Antall liker
    205
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Et forsøk på (engasjert og ufokusert) refleksjon:

    Sakser fra min egen anmeldelse på GoldenEar-tråden:

    Det har gått et par måneder nå, og høyttalerne og jeg har rukket å blitt godt kjent. Det er tilbrakt så mye tid som overhode mulig i "man-caven", slik at jeg føler meg rimelig sikker på at innspillingsperioden er over og at mine inntrykk nå har rukket å "sette seg".

    En liten disclaimer: Det har vært noen få endringer i plassering underveis. Likeledes har jeg justert romkorreksjonen ved et par anledninger ut fra endret møblering og plassering. 'Talerne har også fått byttet ut de originale strømkablene med kortere (AudioQuest NRG-2), uten at dette siste ser ut til å ha påvirket lyden i nevneverdig grad (hvilket heller ikke var poenget).

    Som nevnt tidligere i tråden var det umiddelbare inntrykket svært godt:

    "Jeg traff! Har gamblet på at GoldenEar var akkurat så gode som alle testresultatene og nettsynsingen gav inntrykk av, og at det lå en mulig synergi med Lyngdorfs digital-forsterkere å lurte i det fjerne. Kjøpe høyttalere uhørt!? Det er uhørt det! Men jeg traff! Jeg traff! Dæven! Stemmen til Paal Flaata kom fra... ...fra Paal selv!? Han var der! Eller?! Introen på låta, med Paals forsiktige stemme som sakte stiger traff meg som et stikk i ryggmargen - dæven, er det det sånn det kan høres ut!? Spilte gjennom låta - med stadige "gufs" av gåsehud - spilte den en gang til (hoderystende) - og deretter gikk jeg berserk på Tidal i et virvarr av låter jeg "bare måtte høre hvordan EGENTLIG hørtes ut". Dire Straits, Jennifer Warnes, Queen, James Blake, Eivør, Moddi, Låpsley, Elbow, Frank Ocean og ikke minst Jason Isbell -CHECK, CHECK, CHECK!!! Alt hørtes helt vidunderlig ut - som om et (over-beskyttende) filter var revet vekk og lyset/lyden flommet inn fra studio og scene. Til sengs halv tre - med ny arbeidsdag i vente...

    Overbegeistret? Jepp! Utilregnelig i gjerningsøyeblikket!? Helt sikkert! Behov for korrektiv og generell demping av usunn entusiasme? Mye mulig!

    Men - jeg er i dette øyeblikk så overlykkelig over å ha fått en slags bekreftelse på at gamblingen har gitt gevinst, at de mer inngående beskrivelsene må vente til begeistringens umiddelbare rus har lagt seg og hodet sitter noenlunde rett på igjen. Det kan ta noe tid - bær over med meg!"


    Hva er så erfaringene i dag - drøye tre måneder etter? Jeg mener fortsatt jeg traff rimelig godt med mitt valg. GoldenEar pluss Lyngdorf er en funksjonell verktøykasse for å "ratte lyd", der romkorreksjon og mulighetene for å justere bass-trykket på Tritonene til sammen gir en vanvittig fleksibilitet. Lyngdorf er i seg selv svært nøytrale i sin tilnærming, så jeg har i liten grad grunnlag for å tro at de farger GoldenEars lydsignatur i særlig grad. Sånn sett tror jeg de erfaringer jeg beskriver i det videre kan anses som utslag av hva GoldenEar bringer til bordet (hvilket i stor grad er mye av det samme).

    Lydmessig er kombinasjonen preget av en voldsom ærlighet ift materialet. Det låter på ingen måte lyst eller skarpt, det bare gis en voldsom innsikt i rom og nyanser - de berømte overtonene tas vare på på en fremragende måte. Det låter langt dyrere enn hva det ut fra prislappen burde. Mye kan nok tilskrives høyttalernes diskantløsningen - en HFVR-diskant (ribbon) som tryller frem mer enn hva en tradisjonell dome ville gjort, i hvert fall i dette prisleiet. Magisk? Jeg lar meg lure i hvert fall...

    Nedover i frekvensene fortsetter Triton å imponere. "Naturlig" og "åpent" er sentrale stikkord for mellomtonen. I det hele tatt er det ikke så mye å melde her, og det er ofte av det gode. Ingenting stikker ut - det bare spiller musikk på en fortreffelig måte. Stemmer får den (subjektivt) "riktige" klangen - helheten tas vare på. I de fleste anmeldelser jeg har lest skrytes det voldsomt av den gode sammenhengen Triton-serien har opp gjennom hele frekvensspekteret - og det kan jeg også herved underskrive på. Det er tydelig jobbet med elementer og delefrekvenser som gjør at jeg i hvert fall har til gode å ha følelsen av å lytte på en rekke plasserte elementer med sine oppgaver - jeg lytter på en helhet. Og da slapper du bedre av

    Når det gjelder bass er det egentlig mest opp til en selv som lytter hva man har av preferanser. Som dere sikkert vet er de større modellene i Triton-serien semi-aktive, og at bassen drives av en innebygd forsterker. GoldenEar har i den sammenheng inkorpoert en bassjustering på hver høyttaler som gjør at man kan regulere nivået selv. Jeg har eksperimentert noe med denne funksjonen og har for egen del kommet til at jeg er sånn "lagom" bass-head. Satt i en nøytral posisjon (kl 12) spiller den bass så det dundrer når opptaket inviterer til det, men et småtynt pop-opptak ikke får noe gratis. Jeg liker ikke å fly frem, og tilbake for å justere for hver eneste innspilling, slik at jeg har funnet "min" gyldne middelvei sånn ca kl. halv ett på "dial'en" (som går fra kl åtte til kl fire (sånn ca.)) Da føler jeg at jeg får akkurat det opptaket skal gi meg. James Blake får buksene til å flagre, orgeltoner likeså, samtidig som bassen aldri blir boomy eller forsvinner på mer ordinære opptak. Dette siste skyldes nok kanskje i like stor grad romkorreksjonen i Lyngdorf-forsterkeren, som har en veldig god evne til å kontrollere de verste uhumskhetene nedover i frekvensene i et ellers ganske moderat dempet rom. Med romkorreksjonen tilkoblet får jeg mer bass, men den jeg får er tightere og mer musikalsk enn hva tilfellet er uten. Jeg innbiller meg derfor at dersom man skal ha fullt utbytte av de dypere kvalitetene i Triton-serien, og man ikke går veien om romkorreksjon, settes det visse krav til at man klarer å temme bassen gjennom akustiske tiltak. For min del har aldri sub vært et tema, for å si det sånn. Her er det mye på lager for den som trenger og ønsker det. Skrur man bassen til maks får den "hjemmekinoproporsjoner".

    Apropos kino - dette er jo en produsent som i like stor grad henvender seg til hifi- og film-folket med sine modeller. At en slik "ja-takk-begge-deler-løsning" kan fungere så bra i en ren hifi-setting er intet mindre enn imponerende etter mitt syn. De fleste slike "hybrider" jeg har hørt har vært preget av litt for mye "hengekøyelyd" - mye bass, litt for forsiktig mellomtone og en "rå" diskant som over tid har blitt anmasende (og nei, jeg har ikke hørt Arendal-serien). GoldenEar Triton Two+ er på ingen måten slik. Som nevnt ovenfor er det en nøytralitet, ro og ærlighet som preger presentasjonen. Hifi-riktig, javel, men jeg kan samtidig ikke unngå å glede meg til å koble en billedkilde til Lyngdorf/GoldenEar-komboen for et to-kanals AV-oppsett. Lukter fugl, synes jeg.

    Er det så intet negativt å melde? Nei, i grunnen ikke så mye. Enkelte problemopptak er litt spisse, men det er å vente. Nøytraliteten har sin pris. Kan man høre harpiksen drysse fra en fiolinbue må man også vente å høre når komprimeringen på et moderne pop-opptak når smertegrensen (hvilket er ganske ofte). Utseende og størrelsen er også noe som er hit/miss. De treffer bra hos meg, men man kan ikke gjemme de bort i stua akkurat. Høyreist, svartkledd og svær - det er ikke for alle På den annen side - de ser betydelig bedre ut på stuegulvet enn ethvert bilde kan gi inntrykk av.

    Veien videre består forhåpentligvis av mye musikk og mindre av luring på hva som skal/kan forbedres. Rør har vært spilt inn som en mulighet. Jeg skal ikke nekte for at det frister å koble på en/flere røreffekt på Lyngdorfen for å se hva som skjer (GoldenEar Triton er jo utviklet med bruk av rørforsterkeri fra Line Magnetic(!)). Imidlertid kommer det et stykke ned på prioriteringslisten.

    Nå skal oppnådd go'lyd nyyyytes i fulle drag. Sånt går utover nattesøvnen for en enkel trebarnsfar, men å kunne krype ned i man-caven og nyte god musikk et par timers tid en sen kveld er ren terapi. Sånn sett skulle GoldenEar Triton vært et godkjent legemiddel. Null placebo der i hvert fall!
     

    Leikis Lyd

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    18.05.2006
    Innlegg
    5.464
    Antall liker
    2.120
    Sted
    Kyrksæterøra
    Torget vurderinger
    12
    Ser nesten ut som du er veldig fornøyd :) Hvilken Lyngdorf bruker du ?
    Skulle vel neste vært å hørt dette en dag :)
     

    Costanza76

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    180
    Antall liker
    205
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ser nesten ut som du er veldig fornøyd :) Hvilken Lyngdorf bruker du ?
    Skulle vel neste vært å hørt dette en dag :)
    Ja, jeg er fornøyd - men det måtte du vel nesten lese mellom linjene for å finne ut :) Prøvde å være så nøytral som mulig, men etter hvert tok entusiasmen overhånd...! Alt er subjektivt og ut fra de forutsetninger rommet gir (her er det fortsatt myyye å hente, selv med romkorrigering).

    Jeg kjører med Lyngdorf TDAI 2170 som amp - og er selvsagt veldig fornøyd med den også :) En verktøykasse uten egenlyd - den er dønn tyst når den skal være tyst! Ikke spesielt kraftig, men med semi-aktive 'talere ser den kun lasten fra diskant og mellomtone.

    Lyttetid er ingen umulighet :) Send en PM så avtaler vi!
     

    Costanza76

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    180
    Antall liker
    205
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Å sitte godt i det....

    Har helt siden anlegget kom på plass vært på jakt etter en akseptabel lyttestol. Behagelig, men ikke for behagelig (for da sovner man bare), med lav nok rygg til at det ikke oppstår refleksjoner fra nakkepute og med et utseende som ikke skremmer noen...

    Selvsagt stod Eames Lounge Chair aller høyest på ønskelisten, men det er en investering budsjettet ikke tillater for øyeblikket :)

    Så da ble det en slik i stedet:
    2960803_londonlavstolpalomacopper.jpg


    Trodde aldri jeg skulle kjøpe en Stressless før alderspensjonen begynte å trille inn på konto, men de har blitt hakket bedre på design, og kvaliteten er det lite å si på - så da falt jeg for retro-feelen på denne (ser linjene tilbake til de klassiske modellene...).
     
    Sist redigert:

    Costanza76

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    180
    Antall liker
    205
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Du skal ikke ha andre guder enn meg....

    Stikkord: SubPop, "tidløst søttitallsfrieri", sørstatssump, The Beatles, Bowie, Dylan, Meat Loaf (!), Jim Steinmann, ragtime, indiefolkrocke-opera, DEN stemmen, gååååsehud, bare en runde til...

    Forvirret?!

    Finn DETTE albumet og få alt øreinjisert rett i hjernens lykkesenter... ("Looks can be deceiving...")

    kylecraft-dollsofhighland[1].jpg



    Jeg er musikalsk forelsket... Og sånt opplever man ikke ofte lenger. Da er det ekstra deilig når det skjer med et så vidt "tidløst" album som dette :) Dette er absolutt ingen hifi-produksjon , men til hel.... med slike detaljer! Mer mer mer!
     
    Sist redigert:

    Costanza76

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    180
    Antall liker
    205
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    Ungt blod - og noko attåt

    Youngblood.jpg


    Denne på knallrød vinyl datt ned i posten i går - resultatet av litt snusing på Finn.no. Et knallsterkt og bredbeint Rockealbum (ja, skrevet med stor forbokstav). En moderne tribute til den hårete åttitallsrocken :) Håper bare de vender nesa mot Trondheim igjen - konserter med denne gjengen er gull!

    Apropos Finn.no og åttitall - har også (i et anfall av midlertidig utilregnelighet) blitt sittende med et større antall vinylsingler fra sent sytti-/tidlig åttitall av en noe engere musikalsk kategori - den alltid utskjelte Melodi Grand Prix-musikken. Dette er pur nostalgi/guilty pleasure - og har så langt gitt overraskende mye glede i heimen. Hvis noen har noe slikt liggende slengende er jeg ikke uinteressert :)

    Til formålet er adapter til sju-tommer innkjøpt! 50,- for en plastdings det sikkert kostet 20 øre å produsere er brukbar avanse, uansett antall mellomledd...
     

    Costanza76

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    25.11.2012
    Innlegg
    180
    Antall liker
    205
    Sted
    Trondheim
    Torget vurderinger
    1
    It's been several months since my last confession...!

    Oj. Månedene flyr, og tiden til Hifisentral og gode lyttestunder i go'stolen har vært minimal denne våren og sommeren. Regner med at trønderklimaet sørger for at det blir mer tid til inneaktiviteter utover høsten.

    Men noe har da skjedd nede i krypten. I et forsøk på å gjøre min okkupasjon av kjellerstua noe mer spiselig for familiens øvrige medlemmer har jeg gått til anskaffelse av lerret og nærfeltsprojektor og laget to-kanals hjemmekino. Mest for barna, selvsagt :)

    Kjekt med Lyngdorf'en, som med sine HDMI-innganger og godt med tilpasningsmuligheter er perfekt for en to-kanals filmopplevelse. Ellers er benken blitt fylt opp med alskens bokser (Get-tv, Apple-tv, Blu-Ray osv.) Kjekt å kunne "skalke lukene" på USM Haller'en.

    Estetikken må lide noe i et sånt oppsett, men det er da blitt skapelig. Som bildet nedenfor viser har jeg ikke malt veggene mørkere, noe som gir en del gjenskinn fra vegger, men projektoren er overraskende lyssterk, så det er mer enn godkjent til "husbruk".

    Lyden fra anlegget er uforandret. Akustikken ble noe endret ved oppheng av lerretet, men nye målinger i RoomPerfect rattet alt tilbake til normalen.

    IMG_4092.jpg


    Resultatet er at alle parter er fornøyde, lyden er uforandret - og musikk (og film) nytes ved anledning...
     
    Sist redigert:
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn