Cool damper

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
Æhh, hva slags materiale er det? :p
De nyeste fra Hal-O om du sjekker nettsiden deres ;) Så slike :p trenger du ikke..........................
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.429
Antall liker
25.917
Torget vurderinger
24
Jeg bruker vel original, sort nylatron, med en slags grå "dempering". Var vel mye fargen som gjorde at jeg gikk for akkurat denne. Ser på hjemmesiden at de nå har flere typer.

Er det mulig at dette "dynamikk-tapet" kommer av mindre forvrengning? Jeg opplevde hvert fall lyden som mer kontrollert, ren og stram. Til prisen mener jeg man har alt å tjene på å prøve.

Jeg vurderer selv å teste på 6C33C rørene, men da må jeg gå får en type som tåler mye varme.
 

PX4

Bransjeaktør
Ble medlem
04.10.2005
Innlegg
263
Antall liker
1
Det har jeg skrevet i en annen tråd. Vi snakker om ØKT dynamikk og renere transienter koblet opp med et roligere og mer stabilt lydbilde samt adskillig strammere og renere bass. (brukte noen floskler for realistene å kaste seg over).
Beklager Viking, vi har snakka om to ulike fenomen.
Mikrofoni er definert av F. Langford-Smith (1953) som "når ei lydbølge eller mekanisk viberasjon vert forsterka så mykje av røret at det vert ein høg lyd eller hyling i høgtalaren".
Eg trur du opplever andre ting i lyden som denne definisjonen ikkje dekkjer. Eg har snakka om objektive målbare fenomen, medan du har kanskje snakka om subjektive opplevingar. Det er heilt greitt. Lyd er ei subjektiv oppleving, men det er også eit målbart fenomen. Om ein er subjektivist eller objektivist går for det same, men innfallsvinkelen er så ulik at det er som regel uråd å bli samd, og dermed ingen vits i å krangle.
 

topline

Hi-Fi freak
Ble medlem
30.11.2005
Innlegg
2.103
Antall liker
0
Mikrofoni er definert av F. Langford-Smith (1953) som "når ei lydbølge eller mekanisk viberasjon vert forsterka så mykje av røret at det vert ein høg lyd eller hyling i høgtalaren".
Bruker selv Duende Cr. ringer på inngangsrørene på effekttrinnene med positivt resultat i mine ører, spesielt i bassområdet.

Men om det ikke er mikrofoni sånne ringer hjelper mot, vil det da si at de ikke har noen målbar effekt på røret? Og at dette altså kun gir resultat som et subjektivt lydforbedrende tweak, og som ikke kan måles?
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.415
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Takker for tips og info!
Kommer til å bestille to stykker av denne typen:SuperSonic HAL-O 9.. så får vi se om vi kan høre noe ;D

PS:Må bare først få høyttalerne som jeg venter på ;)
 

Fosse

Æresmedlem
Ble medlem
19.08.2003
Innlegg
11.429
Antall liker
25.917
Torget vurderinger
24
Skal du ha dem på hodetelefonforsterkeren? I tilfelle er det vel mulig du får mindre effekt i og med at rørende ikke utsettes for viberasjoner i tilsvarende grad.
 
K

kbwh

Gjest
Det har jeg skrevet i en annen tråd. Vi snakker om ØKT dynamikk og renere transienter koblet opp med et roligere og mer stabilt lydbilde samt adskillig strammere og renere bass. (brukte noen floskler for realistene å kaste seg over).
Vikings floskler ;) beskriver godt hva man kan oppnå ved å redusere akustisk tilbakekopling synes jeg (men kanskje jeg ikke er realist egentlig? Er det mulig at jeg faktisk er glad i å høre på musikk?).
 

JanOlav

Hi-Fi freak
Ble medlem
13.12.2005
Innlegg
7.415
Antall liker
1.114
Sted
Sandefjord
Torget vurderinger
14
Skal du ha dem på hodetelefonforsterkeren? I tilfelle er det vel mulig du får mindre effekt i og med at rørende ikke utsettes for viberasjoner i tilsvarende grad.
På preen hadde jeg tenkt å ha de, Norh aca2b! ;D
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.290
Torget vurderinger
4
Da jeg kjøpte "gamle" versjonen av Hal-O, stod det på internettsidene at de var spesielt varmebestandige, og kunne tåle hva det måtte være av varme rør, i årevis. Og nå kommer det altså noen små ekstragummidingser som man kan sette på de gamle, og som kan tåle hva det måtte være av varme rør, i årevis ::)

Jeg har dem på cd-spilleren (ECC 81 Siemens NOS), og har hatt dem av og på i kortere og lengre intervaller. Er usikker på om jeg hører noe forskjell, og hvis jeg gjør det, er jeg ikke sikker på om det er bra eller dårlig. Så nå står de på, så vet jeg ihvertfall hvor jeg har dem :p
Får trøste meg med at det sikkert bare er resten av anlegget som er for dårlig til å detektere den forbedringen av lyden som Hal-O utvilsomt medfører ;)
 

Sleiven

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.12.2003
Innlegg
2.302
Antall liker
21
Jeg har 6922 rør, hvordan vil du vurdere de?
Blir de spesielt varme?
Jeg har også forstått det slik at med cool damper skal røra bli kaldere. :p
PX4 har rett. rørene har vacuum og avgir derfor "all" sin varme som varmestråling, varmeledningen fra et varmt glass et kun en liten brøkdel av varmestrålingen (som er en funksjon av absolutt temperatur i 4. potens). Ethvert objekt som settes på glasset vil derfor redusere varme(ut)strålingen , og medføre økt temperatur internt, økt varmeledning fra kjølement på glasset kan ikke kompensere for dette. F.eks vil et vanlig varmtvannsrør i friluft kunne tape dobbelt så mye fra utstråling som med ledning/konveksjon. Det er derfor man pakker nedkjølte folk inn i aluminiumsposer som hindrer varmetap mer enn et ullteppe...

Ønsker man å kjøle rørene bedre bør man heller sett en ring med iskalde Guiness rundt og over forsterkeren, det gir absorberer varmestålingen og gir mindre reflektert varme= lavere rør temperatur ;D

Se ellers Lydersens lærebok "fluid flow& heat transfer" fra NTH.
Forøvig har jeg ikke problem med mikrofoni da jeg kasserer rør som er mikrofoniske. ;)

mvh
Sleiven
 

michell

Hi-Fi freak
Ble medlem
18.09.2005
Innlegg
2.282
Antall liker
515
PX4 har rett. rørene har vacuum og avgir derfor "all" sin varme som varmestråling, varmeledningen fra et varmt glass et  kun en liten brøkdel av varmestrålingen (som er en funksjon av absolutt temperatur i 4. potens). Ethvert objekt som settes på glasset vil derfor redusere varme(ut)strålingen , og medføre økt temperatur internt, økt varmeledning fra kjølement på glasset kan ikke kompensere for dette.  F.eks vil et vanlig varmtvannsrør i friluft kunne tape dobbelt så mye fra utstråling som med ledning/konveksjon. Det er derfor man pakker nedkjølte folk inn i aluminiumsposer som hindrer varmetap mer enn et ullteppe...

Ønsker man å kjøle rørene bedre bør man heller sett en ring med iskalde Guiness rundt og over forsterkeren, det gir absorberer varmestålingen og gir mindre reflektert varme= lavere rør temperatur ;D

Se ellers Lydersens lærebok "fluid flow& heat transfer" fra NTH.
Forøvig har jeg ikke problem med mikrofoni da jeg kasserer rør som er mikrofoniske. ;)

mvh
Sleiven
Fydda. Dette ble vel en heftig overdose vitenskapelige facts for dette forumet, eller... Ødelegger hele tråden ;D

Hvordan låter forresten EF-184 med et par Guinnes i umiddelbar nærhet?
Noen må da ha blindtestet dette minst hundre ganger? ;D ;D ;D
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.974
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Forøvig har jeg ikke problem med mikrofoni da jeg kasserer rør som er mikrofoniske. ;)

mvh
Sleiven
Jeg tenker ikke en gang på å bruke rør som er mikrofoniske. Har annet å gjøre enn å lage problemer for meg selv.
 
K

kbwh

Gjest
Jeg tenker ikke en gang på å bruke rør. Har annet å gjøre enn å lage problemer for meg selv.

Hihi. Ukontrollerte hikst fra ICEpowerskyttergraven.
 

jakr

Overivrig entusiast
Ble medlem
11.11.2004
Innlegg
756
Antall liker
111
Sted
Stavanger
Torget vurderinger
1
så det dere sier er egentlig at de av oss som bruker disse demperne burde ta dem bort? ..

dersom de beholdes.. er det bare en eventuel redusert levetid på rør en kan oppleve, eller gir en økning i driftstemperatur andre uheldige virkninger?
jakr
 

Viking

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
2.702
Antall liker
434
Torget vurderinger
4
så det dere sier er egentlig at de av oss som bruker disse demperne burde ta dem bort? ..

dersom de beholdes.. er det bare en eventuel redusert levetid på rør en kan oppleve, eller gir en økning i driftstemperatur andre uheldige virkninger?
jakr
Gi blaffen og la ørene bestemme, noen skal alltid slå andre i hodet med "overlegen kunnskap" og fortelle andre hvor feil de hører og at de ikke kan eller skjønner noenting ::)
 

krd

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
06.03.2006
Innlegg
119
Antall liker
0
Har testet Hal-O på 300B, 6SL7 og 6CA7/EL34 i dag. Må motvillig ( har kjøpt disse dingsene ) erkjenne at ingen effekt kan registreres.
Takker PX4 for opplysningene om at tildekking av rør kan være uheldig.
 

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Innlegg
13.109
Antall liker
4.974
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
28
Takker PX4 for opplysningene om at tildekking av rør kan være uheldig.
En god grunn til at slike ting ikke ble brukt i kommersiell elektronikk. For dette er vel ingen ny oppfinnelse? Mikrofoni ble født sammen med det første elektronrøret.
 

Nightpuma

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.01.2005
Innlegg
2.432
Antall liker
496
Sted
Agder
Torget vurderinger
2
Hei.

Jeg bruker Cool Dampers i min forforsterker med 2c51 rør. De er veldig mikrofoniske. Bruker de også på 6922 rørene på effektforsterkeren Graaf GM20.

De skal ha en dobbel effekt. Dempe resonans og kjøle rørene. Det der med å kjøle ned rørene hevder Pearl og andre at skal øke rørenes levetid, men ikke vet jeg om det stemmer.

Jeg synes generelt de strammet opp lydbildet. Bassen ble fastere. Men hos meg ble mellomtonen litt slankere også, så jeg vet igrunnen ikke ennå om de blir eller ikke. Synes de var litt dyre(160,-) i forhold til hva de gjør hos meg, men de må vel nesten koste det de gjør med den såpass avanserte konstruksjonen.
De er også litt finglete å montere. Man må ta rørene ut og skyve de ned i demperingen: hvis man presser ringen ned på røret, faller teflonpinnene ut.

Nå skal det også sies at jeg sitter med noen veeeldig billige HT for tiden som ikke akkurat er et mikroskop for resten av kjeden. Det er iallefall en god del skitt på linsen  :)

De gir kanskje mer for pengene andre steder, for jeg har lest noen veldig gode anmeldelser av dem (HiFi+ bl.a)

Mens vi jeg er inne på tweaks. The Isolator fra The Cartridge Man er mitt favorittweak for tiden. Jeg vil si at dere som sitter på en litt dyr vinylrigg bør bare skaffe dere en slik. Forbedringen er rett og slett utrolig stor, og det er i mine ører ingen drawbacks.

Puma  8)
 
Topp Bunn