Contour 3.4 eller Focus 220?

Fisken_Bob

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.05.2006
Innlegg
147
Antall liker
0
Valget er gjort!
Da har jeg gjort noen grep og en deal. To stk. maple-fargede Contour 3.4 kommer til å stå i stua mi om noen uker. Det er et ønske jeg har hatt i ca 20 år å ha noe sånt i min egen stue. Dette blir stort! ;D

Økonomisk var spørsmålet mitt om jeg skulle gå for båt, bil eller høyttalere. For meg var det et enkelt valg.

Takk til alle dere som har gitt gode råd om lyd og erfaringer! Jeg må jo innrømme at jeg ennå ikke har hørt Focus 220... Men jeg er likevel sikker på at dette er hva ørene mine vil ha. Kjærlighet og hjertebank ved første lytt, det må jo telle litt. Min favoritthøyttaler er fremdeles Confidence C2, men et sted må jo grensa gå.

Så får vi se hvor lenge det er til basillen vil ha meg til å oppgradere. Dere som kan det: Når lista mi nedenfor får Contour 3.4 i stedet for Monitor 7, hvor vil det lønne seg å oppgradere?
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.155
Antall liker
10.663
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Har lyttet ganske mye til 3.4 parret med 2*37w EL34 rørvatt og det er meget interessant. Fungerte mye bedre enn 200 w klasse D.
 

pp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
366
Antall liker
56
For en rar debatt...

Stakkars "Schumacher" må fortvilt forklare prispolitikken til Dynaudio, og han må pinlig nøyaktig beskrive kvalitetsforskjeller i modellene, selv om han ikke har hørt begge!

Argumentene til "bamsemann" er at begge er like gode fordi de begge har bass og diskant, begge har kabinett, begge bruker filter og begge har gode termineringer. hehe

MEN det er jo "EN DEL" andre høyttalere som også har denne oppbygningen. Kan man dermed konkludere at nesten alle høyttalere er like gode? Hmmmmm:O
 

Sundance_Pete

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.12.2005
Innlegg
659
Antall liker
1
Argumentene til "bamsemann" er at begge er like gode fordi de begge har bass og diskant, begge har kabinett, begge bruker filter og begge har gode termineringer. hehe

MEN det er jo "EN DEL" andre høyttalere som også har denne oppbygningen. Kan man dermed konkludere at nesten alle høyttalere er like gode?
Hva er dette for en argumentasjon, pp? Kan jo si at det mangler en del nyanser her også.
 

pp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
366
Antall liker
56
Jada..nyansene mangler, men satte det på spissen for liksom å få fram humoren i det;)
Skjønner jo at debatten dreier seg om mer enn bare de utdragene jeg hentet fram.
 
B

bamsemann

Gjest
Jada..nyansene mangler, men satte det på spissen for liksom å få fram humoren i det;)
Skjønner jo at debatten dreier seg om mer enn bare de utdragene jeg hentet fram.
Humor! Eller mangel på! ::)

bamsemann... :)
 

pp

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.05.2003
Innlegg
366
Antall liker
56
Ja, begge deler, bamsemann:p
 

Fisken_Bob

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
21.05.2006
Innlegg
147
Antall liker
0
Har lyttet ganske mye til 3.4 parret med 2*37w EL34 rørvatt og det er meget interessant. Fungerte mye bedre enn 200 w klasse D.
Beklager min uvitenhet, men hva er de greiene som 3.4 kan parres med? Og hva er egentlig klasse D? Ikke for å være alt for flåsete, men for meg er "klasse D" øl, og parring... øh...

Det aner meg at 3.4 trives med rørforsterkere..? Jeg har ingen erfaring med rør og har sikkert gått glipp av mye.
 

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Innlegg
22.155
Antall liker
10.663
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Klasse D - eller pwm (pulse with modulation) forsterkere. Les zappulse, ice-power, hypex, tripath moduler etc.
Skal være veldig bra til å drive "vanskelige" høyttalere, men til de Dynaudio jeg har prøvd var en bra rørforsterker bedre.
Jeg mener impedanskurven på Dynaudio er rimelig grei, selv om følsomheten kan være noe lav.
Noen liker å kalle det digitale forsterkere.
 
A

Affa

Gjest
Beklager min uvitenhet, men hva er de greiene som 3.4 kan parres med? Og hva er egentlig klasse D? Ikke for å være alt for flåsete, men for meg er "klasse D" øl, og parring... øh...

Det aner meg at 3.4 trives med rørforsterkere..? Jeg har ingen erfaring med rør og har sikkert gått glipp av mye.
Gratulerer med fantastiske høyttalere! Spar til en brukt DP6.4P/6.4 eller Mark Levinsom 331 eller 23 eller Pass X250, avhengig av om du vil bruke 12 eller 30 kkr.

Styr langt unna Chord og D forsterkere til disse. 3.4 er for krevende for slike som liker høy motsatand best. Rør fungerer også dårlig hvis du ikke hiver en 100W AR eller lignende inn da.
 
K

kbwh

Gjest
Gratulerer med fantastiske høyttalere! Spar til en brukt DP6.4P/6.4 eller Mark Levinsom 331 eller 23 eller Pass X250, avhengig av om du vil bruke 12 eller 30 kkr.

Styr langt unna Chord og D forsterkere til disse. 3.4 er for krevende for slike som liker høy motsatand best. Rør fungerer også dårlig hvis du ikke hiver en 100W AR eller lignende inn da.
Sprøyt, Affa.
Laveste impedans på disse er 4 ohm. ICEpower bør prøves før det forkastes, og 200W i 4 ohm kan være nok til og med.
 
A

Affa

Gjest
Sprøyt, Affa.
Laveste impedans på disse er 4 ohm. ICEpower bør prøves før det forkastes, og 200W i 4 ohm kan være nok til og med.
ICE går i dass med disse. Lær deg og krype før du kan gå guttunge.
 
A

Affa

Gjest
Ja, jeg har det. Chorden slås ut grunnet begrenset kjøling og Embla orker ikke. Mulig de siste utgavene fra f.eks Embla er bedre, men 3.4 går lavere enn 4ohm og effektiviteten er ikke høy. Nesten alt fra Dynaudio trives best og er konstruert for og med kraftige transistortrinn.
 
K

kbwh

Gjest
Stereoplays test av S 3.4 finner du her:
http://www.stereoplay.de/sixcms/media.php/188/stp0603dynaudio.pdf
Kortversjonen:
Spenningsfølsomheten (83dB) er målt med 2V og ikke de vanlige 2.83V over klemmene. 2.83V burde gi 86dB, altså ganske ufølsom. Laveste målte impedans er 4 ohm. ICEpower bør prøves. De klarer 3 ohm glatt.

;) En Tandberg 3026A er et bra alternativ hvis klasse AB er saken.
 
A

Affa

Gjest
Dynaudio hevder ned 2.83V/1m 88dB i 4ohm, dvs 84dB 8ohm. Tandberg er noe helt annet, den kan fungere bra. Styr også unna EC.

ICE forsterkere er lite potente i 3ohm.
 
Topp Bunn