conrad johnson premier 12 mono

B

bimx

Gjest
hej fra danmark

nogen der kender lyden fra conrad johnson premier 12 mono

kan dere beskrive fordele og ulemper

tkr

Æresmedlem
Ble medlem
27.03.2007
Antall liker
33.520
Sted
Nede i fjæresteinene
Torget vurderinger
2
Hei,
Det finnes en vennetråd for Conrad-Johnson i vennetråd- avdelingen. Du bør kanskje forsøke å spørre der.

mvh

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.843
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Premier 12 og Premier 140 er forskjellige forsterkere. Premier 12 er monoblokker med 140 watt pr. kanal. Premier 140 er neste generasjon og i utgangspunktet en stereoforsterker med 140 watt pr. kanal. Monokoblet vil den vel yte 280 watt pr. kanal, som forgjengeren Premier 8. I begge tilfeller brukes 4 6550-rør til å yte 140 watt pr. kanal, og tilsvarende 8 til å levere 280 watt.

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Antall liker
155
Sted
Bærum
bimx skrev:
hej fra danmark

nogen der kender lyden fra conrad johnson premier 12 mono

kan dere beskrive fordele og ulemper
Det er rett og slett en fanastisk forsterker. Nok juice både for impedans krevende elektrostater og for dynamiske på 85 db. Den responderer bra på tube rolling, spesielt av små-rørene 6FQ7 og 5751 som dessuten er billige.
Den er vesentlig mer stabil enn Premier 140, selv om det er en nyere generasjon. Den er heller forløperen til LP140 vil jeg påstå - som kjent til en pris nærmere 150k for settet.

Den har den litt "tidlige" CJ klangfargen som passer utmerket sammen med lyse kabler og en pre som ikke er for mørk. Jeg fant at den går best sammen med siste generasjon CJ pre (f.eks. CT5) og ikke Premier 10/14 da det siste ble litt for mykt/lite oppløst, men sammen med CT5 blir det en "mix made in heaven" fordi den får til både en fantastiske akustisk glød og liv i mellomtonen, flott oppløsning og uten å rulle av eller bli sidrompet på noen måte oppe eller nede.

Bygd meget solid og kvalitet tvers igjennom (bortsett fra at man bør lodde på power brønn for å få brukt skikkelig power ledning, da den leveres med original ledning rett inn.)
Og med dagens priser er dette noe av det beste man får til ca kr. 50k vil jeg påstå.

Mvh Ole

awe

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.11.2005
Antall liker
1.843
Sted
Kragerø
Torget vurderinger
2
Hør på Ole. Vil bare legge til at stereotrinnet Premier 11 (samme forsterker, halv effekt, små lydforskjeller) spiller supert sammen med forforsterkeren Premier 16. Disse to er sammen klanglig sett optimale i mine ører. Premier 11 er knallsprek så lenge høyttalerne har grei følsomhet og impedansekurve. Prisen for 11 og 16 er i gjennomsnitt ca. 45 nkkr på bruktmarkedet, og i det rette oppsettet er det en tøff kombinasjon å slå. Jeg har god erfaring med Kimber KCAG i disse generasjonene av cj-forsterkere.

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
støtter ole.
premier 12 (og stereoversjonen premier 11) er supre forsterkere dersom man matcher riktig.
sats på en preamp med litt "bite", og høyttalere som er artikulerte.

Audiophile-Arve

Æresmedlem
Ble medlem
28.11.2002
Antall liker
8.741
Sted
Kysten, Nordvestlandet, argaste nynorskdistriktet
Torget vurderinger
0
Har ikkje fått prøve i praksis, men edet er grunn til å tru at ny pre + 12 eller 11-effektforsterkar vil vere ei oppleving av himmelrik. Den nye generasjonen av forforsterkarar frå CJ er meisterverk på den måten at dei både har CJ sine gamle dyder perspektiv og dynamikk, samstundes som dei også er supernøytrale. Eg har kjøpt meg den "billege" ET 2 som etter mitt syn er rasande mykje for pengane. Hadde eg hatt eit sett Premier 12 på handa (og høgtalarar som trng såpass mykje guffe), er det ein kombinajon eg gjerne skulle hatt. Har ikkje høyrt dei, men vil forvente solid bass, kanskje ein noko varm klangbalanse i øvre bass/mellomtoneområde, flott dynamikk, og alle dei nesten unike perspektiveigenskapane CJ alltid har vore kjende for.

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Antall liker
155
Sted
Bærum
Audiophile-Arve skrev:
Har ikkje fått prøve i praksis, men edet er grunn til å tru at ny pre + 12 eller 11-effektforsterkar vil vere ei oppleving av himmelrik. Den nye generasjonen av forforsterkarar frå CJ er meisterverk på den måten at dei både har CJ sine gamle dyder perspektiv og dynamikk, samstundes som dei også er supernøytrale. Eg har kjøpt meg den "billege" ET 2 som etter mitt syn er rasande mykje for pengane. Hadde eg hatt eit sett Premier 12 på handa (og høgtalarar som trng såpass mykje guffe), er det ein kombinajon eg gjerne skulle hatt. Har ikkje høyrt dei, men vil forvente solid bass, kanskje ein noko varm klangbalanse i øvre bass/mellomtoneområde, flott dynamikk, og alle dei nesten unike perspektiveigenskapane CJ alltid har vore kjende for.
Arve er inne på rett spor her. Jeg har nå selv på 3 året et sett Premier 12, med gode NOS rør, og etter å ha prøvde ulike pre. kjøpte jeg en CJ CT5 som er en flott match til Premier 12 fordi det mixer den nøytrale og ikke minst meget oppløste klangfargen til CT5 med som Arve sier det klassiske perspektiv, dynamikk og varme (ikke minst mellomtonen) som CJ hadde på 90 tallet. Det låt ikke bra sammen med en avrullet pre som f.eks PV10, men med Premier 14 gikk det greit, men først med CT5 ble det "himmelrik" som Arve sier. Jeg har nå slått fra meg å bytte ut Premier 12 med f.eks. LP140 fordi jeg rett og slett ikke trenger mer av den moderne CJ, det er mixen som gjør susen hos meg og det er jo heller ikke direkte billig å gå for LP140 (selv om USD kursen for tiden gjør det "billig".)

Høyttalere er selvsagt også en sak her + musikkstil, se annen tråd der jeg er inne på det, relatert bl.a. til innspilling, sitteposisjon i konsertsal etc. (90 talls CJ er mer "midt i sal", mens nye ting flytter deg framover i salen)

Kjører også med rent Kimber KCAG kabling som en annen nevner over, det gir den lille gnist relatert til oppløsning, dynamikk og hurtighet som setter prikken over i'en.

Mvh Ole

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.795
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
ct5 + premier 12 + kcag høres ut som en formidabel miks, ole.

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Antall liker
155
Sted
Bærum
Gago skrev:
ct5 + premier 12 + kcag høres ut som en formidabel miks, ole.
Ja, ingen planer om de store utskiftinger for tiden.....

Mvh Ole

R

Rojoh

Gjest
bimx skrev:
lyder som det er en rigtig god forstærker,er i tvivl om den er bedre end min paravicini ear 861

og hvordan monoblokkene går sammen wilson benesch act
861 er nok mer mot det nøytrale sammenlignet med Premier 11A (har ikke hørt Premier 12). Premier 12 har nok merkbart mer krefter.

Mvh. Johan

Topp Bunn