companiet eller naim?

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.246
Antall liker
3.487
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Hei Nilsen!

Kontakt Vetteman her eller på AVforum. Han bor i nærheten av Tromsø har har Naim CD-spiller. Han har visst en kompis der oppe med Nait 5i og CD5i. Så det er håp. ;)
 

Dallaz

Hi-Fi interessert
Ble medlem
05.04.2006
Innlegg
56
Antall liker
0
nilsen64 skrev:
en del av dere har nok misforstått, vel, ikke så rart, men de b&w600 er bare til midlertidig bruk og stover var vel inne på noe i sitt siste innlegg, at jeg skulle beholde dem til forsterker + cd spiller var på plass, og så jobbe derfra. kanskje noen større b&w, patos el.l. vi får se.

takk for hjelp hilsen nilsen64
Jeg hadde som deg noen middelmådige høyttalere som var elendig plassert i rommet. Tror de hadde alle fysiske forutsetninger imot seg. Da jeg fikk plassert dem ut i rommet på ordentlige stativer så våknet de virkelig til live! Ble så imponert at jeg vurderte å beholde dem. Eneste problemet var at jeg akkurat hadde kjøpt meg nytt... ;)
 

e-h

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.04.2006
Innlegg
372
Antall liker
4
Torget vurderinger
2
Hei,

Jeg må bare få sagt at skal du kjøpe EC utstyr så ville det for meg vært veldig viktig å fått tak i en oppgradert enhet. ECI 5 av nyeste typen er f.eks. et av de bedre EC-valgene. Selv hadde jeg et tilsvarende oppsett men endte med salg pga en overbevisende lytt hos en kompis som nettopp hadde kjøpt Naim Nait 5i/CD5i. Her fant jeg ut noe så "rart" som at Nait 5i hørtes veldig lik ut som EC med min kompis sine høyttalere og min DAC som jeg hadde brukt sammen med EC utstyret mitt. Altså har alt snakket om kilde først når det kommer til Naim noe å si (mener jeg).

Ellers så får du ha lykke til med valget. Tipper du kommer frem til noe du liker med tiden i hvert fall :)
 

nilsen64

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.06.2007
Innlegg
1.367
Antall liker
89
Lyngen skrev:
Naim hørtes for mye ut som en "klubb" for meg derfor holdt jeg meg litt unna Naim.
artig å lese denne tråden om igjen, det blir nok en tur sørover senere i sommer.

men Lyngen! skjønner ikke helt resonnementet ditt om "klubb", da måtte vi jo holde oss unna både det ene og andre (proac,klipsch,sonusfaber osv.osv.).

henger ikke på greip, mener nå jeg da.
 

Chalshus

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.246
Antall liker
3.487
Sted
Horten
Torget vurderinger
7
Ofte er det slik at de som har cd spiller fra Naim, også har forforsterker, effektforsterker og høyttalere fra samme firma. ;)
 

e-h

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.04.2006
Innlegg
372
Antall liker
4
Torget vurderinger
2
Uansett merke vil jo det se mange ganger stiligere ut! ;)
 
K

kbwh

Gjest
Jupp! Man kan dytte mye rart nedi gamle Tandberg 3000-kabinetter.
 

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Innlegg
1.334
Antall liker
123
Torget vurderinger
2
Valentino skrev:
Jupp! Man kan dytte mye rart nedi gamle Tandberg 3000-kabinetter.
:eek: :eek: :eek:

Matching er viktig og det er jo det som gjør Naim så bra!

Leser bruktbørsen, og undres stadig over hvor mye desidert hi-end (?) som er til salgs, BAT, Gryphon, ARC, ML, Krell osv.osv... Så det er lov å tro at det er mange som sliter med mismatching, eller er disse produktene bare oppskytt?

mvh
 

costello

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.10.2004
Innlegg
1.334
Antall liker
123
Torget vurderinger
2
Valentino skrev:
Kjenner du ikke tunereffektforsterkeren min, Costello?


Hvis jeg skulle valgt hadde det blitt Naim. Jeg har hørt 'Companiet og liker det ikke. Buldreklumpelyd synes jeg.
Flott receiver, Valentino! Litt sånn Naim-takter over det, liksom.. ;)

Buldreklumpelyd var en bra betegnelse, slapp i fisken vil jeg tilføye. Men for all del, kan forstå at noen liker slik lyd også.

Men trådstarter finner sikkert ut av dette selv.
 

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Innlegg
13.199
Antall liker
7.674
Sted
Hølen
Å sette sammen et anlegg som passer ekstremt godt sammen, og som understreker de sterke sidene og lar de mindre sterke bli lite hørbare er nøkkelen til å få maksimalt ut av utstyret sitt. (og utallige timer musikalsk nytelse foran anlegget, ikke minst.) Produktsynergi er utrolig viktig, og er både vanskelig og dyrt å få til uten tildels mye erfaring. Derfor, gå til forhandlere som vet hva de driver med og ikke favoriserer egenimporterte merker. Fryd HiFI er nevnt, det er et veldig godt eksempel.
En Naimkombinasjon er kanskje ikke like vanlig som en fra EC, men som Alshus påpeker, de er virkelig utviklet for å spille optimalt sammen. Det er fremkommet mange vettuge forslag her, så jeg skal kaste meg frampå med et til. Når du er innom Rognlien, sjekk ut den nevnte Naimkomboen med et par Totem Arro! Da snakker vi kanonsynergi. Ikke er det avskrekkende dyrt heller.

Uansett hva du måtte velge, lykke til med alt sammen. Husk å fortelle oss hva du landet på! :D
 

e-h

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
30.04.2006
Innlegg
372
Antall liker
4
Torget vurderinger
2
Valentino skrev:
Hvis jeg skulle valgt hadde det blitt Naim. Jeg har hørt 'Companiet og liker det ikke. Buldreklumpelyd synes jeg.
Hvilket er hvorfor man bør holde seg til nyere eller oppgradert EC utstyr. Er virkelig en stor forskjell der. Naim og EC er forøvrig i ganske så forskjellig ende av lydsignatur-skalaen. Merkelig at jeg egentlig liker begge :D
 
R

Rojoh

Gjest
Fikk lyttet til et Naim-anlegg igår (billigste kombo), og syntes det virket veldig spennende. Ikke helt optimal match med høyttalere, men jeg hadde nok valgt Naim fremfor El.companiet, og heller brukt litt tid på å finne en godt passende høyttaler. Skulle du likevel satse på El.companiet, så hadde jeg vurdert Patos Lyric 102/302 evt. Symphonic II.

Mvh. Johan
 
Topp Bunn