Colin Walcott

T

tjn

Gjest
I dag ble det etterhvert en "finn noe som jeg ikke har spilt på lenge dagen". Fant derfor frem en LP plate av Colin Walcott på ECM fra 1977 som heter "Grazing dreams". Plata er spilt inn i den gang Talent studio med Kongshaug bak spakene. Lydkvaliteten er veldig bra, synes faktisk at noen av analog inspillingene på ECM fra 70 tallet er vel så bra som det de gjør idag. På plata medvirker også Don Cherry, dessverre død men etter min mening den flotteste trompetisten som har vandret her nede, en innlevelse og følelse som INGEN andre har. Anbefales på det sterkeste. Og mens dere leter ta med Codona platene også og dere har noen vidunderlige stunder foran dere. (Er også med Cherry og Walcott...)
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.128
Antall liker
34.125
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Regner med at det er samme Walcott som spilte i gruppen Oregon.
Det er en gruppe jeg har veldig forhold til. Walcott døde forøvrig ganske tidlig i en bil-ulykke.
 
T

tjn

Gjest
Regner med at det er samme Walcott som spilte i gruppen Oregon.
Det er en gruppe jeg har veldig forhold til. Walcott døde forøvrig ganske tidlig i en bil-ulykke.
Det er samme personen ja, en fantastisk musikker som døde så altfor tidlig. Oregon er obligatorisk i alle platesamlinger, personlig liker jeg nok best de som kom før ECM med Walcott selv om det selvfølgelig er noen bra med Trilok Gurtu også, bl.a. "Ecotopia" på ECM. Synes ikke de som kom ut senere på VeraBra records er så veldig intr. Har sett Oregon ett par ganger, også med Stavanger symfoni orkester på tidlig 90 tallet, da uten perc., dette er opplevelser som sitter i enda.
 

soundscape

Æresmedlem
Ble medlem
21.09.2005
Innlegg
11.128
Antall liker
34.125
Sted
Nordre Follo
Torget vurderinger
19
Det er samme personen ja, en fantastisk musikker som døde så altfor tidlig. Oregon er obligatorisk i alle platesamlinger, personlig liker jeg nok best de som kom før ECM med Walcott selv om det selvfølgelig er noen bra med Trilok Gurtu også, bl.a. "Ecotopia" på ECM. Synes ikke de som kom ut senere på VeraBra records er så veldig intr. Har sett Oregon ett par ganger, også med Stavanger symfoni orkester på tidlig 90 tallet, da uten perc., dette er opplevelser som sitter i enda.


Tror jeg har det meste av Oregon, enten på vinyl eller CD. Kan anbefale å lytte til de siste platene, etter at Mark Walker (har spilt trommer med Patricia Barber) ble med i gruppen. Så de live i Oslo for få år siden i en utrolig konsert,(med nesten ingen publikummere).
Fikk til og med anledning til å slå av en prat etterpå.
De har vel rukket å utgi 4 album med Walker hvis jeg ikke husker feil.
 
Topp Bunn