Coda forsterkere

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    714
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    3
    Spennende med nytt fra Coda.

    Hadde for første gang mulighet til å prøve Coda i kjente omgivelser. Det var den integrerte CSIB - V2. Må si jeg ble veldig imponert. Deilig klasse A-lyd kombinert med dynamikk og kontroll. Det ga mersmak :)
     

    Dalemark

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.02.2018
    Innlegg
    424
    Antall liker
    213
    Sted
    Søgne
    Torget vurderinger
    2
    Har Coda CP forforsterker som spiller med en varme som bare er fortryllende etter mine preferanser. Har til gode å høre CSib, men det hadde vært interessant å lyttet til denne.
     

    Hakons

    Medlem
    Ble medlem
    24.06.2008
    Innlegg
    39
    Antall liker
    30
    Torget vurderinger
    8
    Sommeren er definitivt på hell, men litt agurknytt passer likevel. Da familien skulle ha ny hund kom jeg med et navneforslag som merkelig nok ble godt mottatt. Og her sitter Coda og poserer foran matfars s5.5 og CP!
    IMG_20200618_190957.jpg
     
    Ble medlem
    09.08.2005
    Innlegg
    27
    Antall liker
    7
    Sted
    Moss
    Torget vurderinger
    12
    Spørsmål til Codafolket!
    Jeg har en S12 effektforsterker som jeg kjøpte for 6 år siden. Jeg pleier å la denne stå på hele tiden, på tross av varmen. Er dette dumt? Bør den stå i standby modus når man ikke lytter?
     

    Virgo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.03.2006
    Innlegg
    1.706
    Antall liker
    602
    Torget vurderinger
    10
    Så lenge muligheten for standby er der, så satte jeg alltid mitt par av Coda 5.5 i standby. Hadde det ikke vært mulighet for det, hadde jeg latt den stå på, mm jeg var bortreist over lengre tid.
     
    Sist redigert:
    M

    MusicBear

    Gjest
    Coda er et merke som fortjener litt blest nå for tiden.
    Mye nytt som skjer på den fronten. Var å hentet meg en ny 16.0 hos PM Audio for en uke siden. Spiller fantastisk!! Vis vedlegget 676657
    Gleder meg på dine vegne - hvordan spiller denne utgaven av Coda som du ervervet deg?

    Skulle vært "steikje moro" - sammenlignet Coda med USA-amper som koster 2 - 3 ganger mer,...
    Dersom utseende er viktig (som det er for mange) så rødmer vel ikke ampen din ved siden av noen av de mer kostbare vil jeg tro.

    Dette merket via sine forskjellige modeller (og mange av dem til samme pris) må vel være en av de få som har tenkt at det skal kobles et sett høyttalere på de, med dette laget versjoner tilpasset nettopp høyttalerne, eller personlig smak om klasse A-drift eller AB, og annet.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Coda lager fantastiske forsterkere, og som det nevnes, veldig fleksible løsninger.

    Tenk om noen kunne hjelpe dem (og doxa og musikal innovation...)med en skikkelig webside! Den har ikke vært oppdatert på mangfoldige år. Men har via en italiensk distributør fått med meg sånn noenlunde hva de driver med for tiden...
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Coda lager fantastiske forsterkere, og som det nevnes, veldig fleksible løsninger.

    Tenk om noen kunne hjelpe dem (og doxa og musikal innovation...)med en skikkelig webside! Den har ikke vært oppdatert på mangfoldige år. Men har via en italiensk distributør fått med meg sånn noenlunde hva de driver med for tiden...
    Du har (selvfølgelig) rett! Men, medaljens bakside om disse hadde fremstått som like informative/"kjøpe-trygge" som de andre, så hadde salget trolig blitt så pass mye høyere at dette laget-på-kjøkkenbenken-ånden-av-EKTE-håndverkere ville blitt byttet ut med mer rasjonell produskjon = billigere komponenter og dermed dårligere ytelser og til sist høyere priser fordi flere involverte kokker skal tjene på det.

    Har vært innom Music Innovation noen ganger, og ser du produksjonsfasilitetene hans, så tror man ikke uten videre at det Malmin produserer spiller i absolutt øverste verdensklasse - noe det faktisk gjør! Ei heller betegner han seg selv som noe unikum, eller spesielt god, "selvært med en del erfaring" er omtrent de største superlativer han bruker om seg selv.

    Coda eller MI, la de forbli små til stor fordel for de få som oppdager dem, sier nå jeg.
     

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Coda kan definitivt måle seg med forsterkere mange ganger prisen, (ja det kan jeg skrive på fordi jeg har hatt flere og hørt mange) , jeg tør påstå med det meste der ute.
    Jeg er ikke ingeniør, men har bare hørt på dem som kan det og det skal ihvertfall sies at det må være solid og godt konstruert slik det spiller! For det spiller bare helt fantastisk! Jeg er nå coda frelst.
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Det rare med coda og web er at de har en side der det på forsiden står, og har stått de siste par årene; site under construction, will be updated and changed....går man videre og finner current products, ser man produktene som ikke lenger er i produksjon...

    Tror det hadde vært bedre med ingen side i det hele tatt enn en side med helt utdatert innhold. Ellers enig med deg, musicbear. Første gang jeg hørte Coda ble jeg utrolig imponert. Det var en tidligere integrert, tror den het Unison eller lignende. Den hadde jerngrep som en god Krell, minnet mest om gode Marc Levinson-forsterkere.

    16.0 er vel det heftigste de lager i en boks for tiden. Må være en drøm av en forsterker!
     

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Det rare med coda og web er at de har en side der det på forsiden står, og har stått de siste par årene; site under construction, will be updated and changed....går man videre og finner current products, ser man produktene som ikke lenger er i produksjon...

    Tror det hadde vært bedre med ingen side i det hele tatt enn en side med helt utdatert innhold. Ellers enig med deg, musicbear. Første gang jeg hørte Coda ble jeg utrolig imponert. Det var en tidligere integrert, tror den het Unison eller lignende. Den hadde jerngrep som en god Krell, minnet mest om gode Marc Levinson-forsterkere.

    16.0 er vel det heftigste de lager i en boks for tiden. Må være en drøm av en forsterker!
    Bekreftes!
     

    EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    714
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    3
    Mine erfaringer med Coda begrenser seg stort sett til det jeg har hørt på messen i Horten. PM Audio har der stort utmerket seg med å konkurrere om messens beste lyd, og de har ofte benyttet seg av Coda forsterkere. Etter at det ble slutt med Dynamic Precision for PM Audio, så har jeg hatt inntrykk av at Coda var det Paul Mortensen satset videre. Første gang jeg fikk testet Coda var i sommer sammen med et Peak Consult Princess system i mitt anlegg nr.to. Inntrykket var positivt , og jeg skrev dette i denne vennetråden:

    - Hadde for første gang mulighet til å prøve Coda i kjente omgivelser. Det var den integrerte CSIB - V2. Må si jeg ble veldig imponert. Deilig klasse A-lyd kombinert med dynamikk og kontroll. Det ga mersmak

    Har vært nå vært forsterkerløs en periode da jeg venter på rør og sikringer til min effektforsterker. Jeg var heldig og fikk låne den samme Coda CsiB V2 av en kamerat, og koblet denne opp nå på fredag. Mine høyttalere er relativt tungdrevne og veldig avslørende på hva som er foran i kjeden. Hvordan ville den integrert Coda klare denne oppgaven? Forrige helg fikk jeg prøvd PS Audio M700 monoblokker (350W), som sammen med min forforsterker skapte bra med liv i mine høyttalere og lagde et stort og fint lydbilde. Men savnet litt i mellomtone og litt tørr lyd på strenger m.m. Hva ville CsiB V2 med sine 250 watt klare? Den klarte fra starten av å ta tak i høyttalerene og fylle lytterommet med lyd. Men dog ikke med så stort og luftig lydbilde som VTL 7.5 S.II/M700. Med Coda var lyden varmere og mer homogen. Det som spesielt er fremtredende og som utmerker seg, er mellomtonen. Stemmer fremstår som naturlige og nærmest organiske. Dimensjonaliteten er glimrende og det er masse energi. En god test her er Leonard Cohen, og hans siste plate: You Want It Darker. Her var alt det rå, mørke og kraftfulle i hans stemme presentert. Det er som man skulle tro at dette var rør. Transienter har også en fin flow, og man får med de fine detaljene og skiftene uten at det virker for analytisk. Diskanten er luftig og detaljert, uten å tiltrekke seg oppmerksomhet. Det låter naturlig og man får lyst til høre mer musikk. I bassen er det kontrollert uten at den legger til noe ekstra i dette området. Det er nyansert og den tiltrekker seg ikke oppmerksomhet. Sånn det skal være etter min mening. Dynamikken oppleves også å være bra. Både for de små detaljer og for de større utslagene. Så jeg må si at jeg så langt er veldig imponert av hva den integrerte Coda leverer. Det kunne vært spennende å høre hva de nye effektforsterkerene 16.0/41.0 kan gjøre. Jeg må skru volum på mellom 78 og 80 (av 100). Muligens så vill 400w være et bedre valg.
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Det som spesielt er fremtredende og som utmerker seg, er mellomtonen. Stemmer fremstår som naturlige og nærmest organiske. Dimensjonaliteten er glimrende og det er masse energi. En god test her er Leonard Cohen, og hans siste plate: You Want It Darker. Her var alt det rå, mørke og kraftfulle i hans stemme presentert. Det er som man skulle tro at dette var rør. Transienter har også en fin flow, og man får med de fine detaljene og skiftene uten at det virker for analytisk. Diskanten er luftig og detaljert, uten å tiltrekke seg oppmerksomhet. Det låter naturlig og man får lyst til høre mer musikk. I bassen er det kontrollert uten at den legger til noe ekstra i dette området. Det er nyansert og den tiltrekker seg ikke oppmerksomhet. Sånn det skal være etter min mening. Dynamikken oppleves også å være bra. Både for de små detaljer og for de større utslagene. Så jeg må si at jeg så langt er veldig imponert av hva den integrerte Coda leverer. Det kunne vært spennende å høre hva de nye effektforsterkerene 16.0/41.0 kan gjøre. Jeg må skru volum på mellom 78 og 80 (av 100). Muligens så vill 400w være et bedre valg.
    Veldig enig med deg i dette med at det spiller litt som rør i mellomtonen. Hehe, hadde Oslo Hifi Center hatt Coda agenturet ville det trolig vært deres forsterker hovedmerke nr. 1, dvs. prisene hadde vært høyer enn hva Paul klarer å tilby med sin lille men gode hi-fi sjappe i blide Sør-Norge. Har også sagt det før, det at Coda trolig er en av de få - om ikke den eneste - som tilbyr forsterkere med utgangspunkt i hva kunden liker, hva han spiller på og under hvilke forhold - litt dårlig forklart. Men uten at prisene endrer seg i takt med dette store og faktisk utrolige nyttige mangfoldet (for de som da setter pris på Codas "skreddersy-muligheter").
     

    larkrla

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.11.2005
    Innlegg
    3.098
    Antall liker
    2.290
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Mine erfaringer med Coda begrenser seg stort sett til det jeg har hørt på messen i Horten. PM Audio har der stort utmerket seg med å konkurrere om messens beste lyd, og de har ofte benyttet seg av Coda forsterkere. Etter at det ble slutt med Dynamic Precision for PM Audio, så har jeg hatt inntrykk av at Coda var det Paul Mortensen satset videre. Første gang jeg fikk testet Coda var i sommer sammen med et Peak Consult Princess system i mitt anlegg nr.to. Inntrykket var positivt , og jeg skrev dette i denne vennetråden:

    - Hadde for første gang mulighet til å prøve Coda i kjente omgivelser. Det var den integrerte CSIB - V2. Må si jeg ble veldig imponert. Deilig klasse A-lyd kombinert med dynamikk og kontroll. Det ga mersmak

    Har vært nå vært forsterkerløs en periode da jeg venter på rør og sikringer til min effektforsterker. Jeg var heldig og fikk låne den samme Coda CsiB V2 av en kamerat, og koblet denne opp nå på fredag. Mine høyttalere er relativt tungdrevne og veldig avslørende på hva som er foran i kjeden. Hvordan ville den integrert Coda klare denne oppgaven? Forrige helg fikk jeg prøvd PS Audio M700 monoblokker (350W), som sammen med min forforsterker skapte bra med liv i mine høyttalere og lagde et stort og fint lydbilde. Men savnet litt i mellomtone og litt tørr lyd på strenger m.m. Hva ville CsiB V2 med sine 250 watt klare? Den klarte fra starten av å ta tak i høyttalerene og fylle lytterommet med lyd. Men dog ikke med så stort og luftig lydbilde som VTL 7.5 S.II/M700. Med Coda var lyden varmere og mer homogen. Det som spesielt er fremtredende og som utmerker seg, er mellomtonen. Stemmer fremstår som naturlige og nærmest organiske. Dimensjonaliteten er glimrende og det er masse energi. En god test her er Leonard Cohen, og hans siste plate: You Want It Darker. Her var alt det rå, mørke og kraftfulle i hans stemme presentert. Det er som man skulle tro at dette var rør. Transienter har også en fin flow, og man får med de fine detaljene og skiftene uten at det virker for analytisk. Diskanten er luftig og detaljert, uten å tiltrekke seg oppmerksomhet. Det låter naturlig og man får lyst til høre mer musikk. I bassen er det kontrollert uten at den legger til noe ekstra i dette området. Det er nyansert og den tiltrekker seg ikke oppmerksomhet. Sånn det skal være etter min mening. Dynamikken oppleves også å være bra. Både for de små detaljer og for de større utslagene. Så jeg må si at jeg så langt er veldig imponert av hva den integrerte Coda leverer. Det kunne vært spennende å høre hva de nye effektforsterkerene 16.0/41.0 kan gjøre. Jeg må skru volum på mellom 78 og 80 (av 100). Muligens så vill 400w være et bedre valg.
    Csib er, såvidt jeg forstår, basert på forforsterkeren 07x og effektforsterkeren Ts. Disse er forrige generasjon Coda, de nye er enda et par hakk vassere etter det jeg forstår. Jeg ser på Coda som Pass Labs, men til halv pris.

    Interessant det du nevner om mellomtonen, det er vel slik de fleste ønsker det. For min del er det nok effektforsterkeren no. 8 som er mest realistisk, den er muligens også tilgjengelig som monoblokk No.8m iflg en Italiensk nettside.

    Har du noen formening om det er pre- eller effektdelen som er rosinen i pølsa? Kanskje begge deler, det virker som Coda behersker forsterker-utvikling på toppnivå så lenge vi snakker analoge kretser. Virker ikke som de vil involvere seg i noe digitalt, sikkert like greit...
     

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Bra beskrivelse Eik!

    Jeg har 16.0 og jeg er ganske sikker på at den bare har mer av alt enn den integrerte (som jeg kun har hørt på noen mindre KRIX høyttalere) men jeg trodde nesten ikke det jeg hørte heller på de små høyttalerne!. Ja jeg tror Csib kan måle seg med det meste integrerte der ute..

    Sammenlignet med VTL 450 monoblokker eks (som jeg også har hatt) så er Coda 16.0 i en helt annen liga på grunn av et mye lavere støygulv, er mer oppløst og er likevel så nydelig naturlig og riktig.
    Jeg kommer ikke på noe jeg har hørt som låter bedre. Uansett pris. Ja, er enda godt agenturet er hos PM....
    Og jeg tror at det er kun hvis du må ha helt utømmelige strømreserver at du trenger å gå på monoblokksystemet til Coda
     

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Csib er, såvidt jeg forstår, basert på forforsterkeren 07x og effektforsterkeren Ts. Disse er forrige generasjon Coda, de nye er enda et par hakk vassere etter det jeg forstår. Jeg ser på Coda som Pass Labs, men til halv pris.

    Interessant det du nevner om mellomtonen, det er vel slik de fleste ønsker det. For min del er det nok effektforsterkeren no. 8 som er mest realistisk, den er muligens også tilgjengelig som monoblokk No.8m iflg en Italiensk nettside.

    Har du noen formening om det er pre- eller effektdelen som er rosinen i pølsa? Kanskje begge deler, det virker som Coda behersker forsterker-utvikling på toppnivå så lenge vi snakker analoge kretser. Virker ikke som de vil involvere seg i noe digitalt, sikkert like greit...
    Jeg SKAL teste 07x fet når den kommer med ekstern strømforsyning, det tror jeg er en gigant killer
     

    EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    714
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    3
    Csib er, såvidt jeg forstår, basert på forforsterkeren 07x og effektforsterkeren Ts. Disse er forrige generasjon Coda, de nye er enda et par hakk vassere etter det jeg forstår. Jeg ser på Coda som Pass Labs, men til halv pris.

    Interessant det du nevner om mellomtonen, det er vel slik de fleste ønsker det. For min del er det nok effektforsterkeren no. 8 som er mest realistisk, den er muligens også tilgjengelig som monoblokk No.8m iflg en Italiensk nettside.

    Har du noen formening om det er pre- eller effektdelen som er rosinen i pølsa? Kanskje begge deler, det virker som Coda behersker forsterker-utvikling på toppnivå så lenge vi snakker analoge kretser. Virker ikke som de vil involvere seg i noe digitalt, sikkert like greit...
    Etter det jeg kan se så baserer den seg på den nyeste generasjon forsterker FET07x og effektforsterker No 8.0. Og således bør det være et godt valg:). Min kamerat villle først kjøpe effektforsterkeren, og bruke den sammen med en annen pre (Meridian 800). Men Paul anbefalte å kjøpe forsterkeren med integrert pre (CsibB). Han kommer forøvrig på fredag for høre på den. Han har kjøpt forsterkeren uten å ha prøvde den i eget anlegg først:oops:. Her har han stolt på det han har lest, og også mye på Paul sin anbefalinger. Men det virker som han ikke har gjort et dårlig valg. Han bygger forøvrig for tiden hus, og da er den lagre hos meg til det er ferdig i mars/april.
    Er usikker på hvilken del som er best. Skulle gjerne ha prøvd min pre på den, men det er ikke innganger for det. Men den kan benyttes som effektforsterker.

    Det virker som dette er en ingeniør-drevet bedrift, som har hatt bra utvikling siden de gikk ut av Threshold. De er tydelig ikke veldig markedsorientert. Bl.a. så satser de ikke i noe særlig på hjemme markedet i USA, men mest på Europa. Det også uten å ha en fungererende hjemmeside (i 2021). Ganske fasinerende. Og prismessig så er dette veldig mye for pengene....
     

    EiK

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.05.2007
    Innlegg
    1.207
    Antall liker
    714
    Sted
    Haslum
    Torget vurderinger
    3
    Bra beskrivelse Eik!

    Jeg har 16.0 og jeg er ganske sikker på at den bare har mer av alt enn den integrerte (som jeg kun har hørt på noen mindre KRIX høyttalere) men jeg trodde nesten ikke det jeg hørte heller på de små høyttalerne!. Ja jeg tror Csib kan måle seg med det meste integrerte der ute..

    Sammenlignet med VTL 450 monoblokker eks (som jeg også har hatt) så er Coda 16.0 i en helt annen liga på grunn av et mye lavere støygulv, er mer oppløst og er likevel så nydelig naturlig og riktig.
    Jeg kommer ikke på noe jeg har hørt som låter bedre. Uansett pris. Ja, er enda godt agenturet er hos PM....
    Og jeg tror at det er kun hvis du må ha helt utømmelige strømreserver at du trenger å gå på monoblokksystemet til Coda
    Enig, tror denne integrerte kan måle seg med de beste.

    Så spenndende at du har 16.0. Hvilke høyttalere benytter du den på? Hvordan er vurderingen på 16.0 kontra 41.0. Jeg ser at 16.0 har 100w kl.A. Det utvikler litt varme, mens 41.0 er kl.AB og 400w.
     

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Enig, tror denne integrerte kan måle seg med de beste.

    Så spenndende at du har 16.0. Hvilke høyttalere benytter du den på? Hvordan er vurderingen på 16.0 kontra 41.0. Jeg ser at 16.0 har 100w kl.A. Det utvikler litt varme, mens 41.0 er kl.AB og 400w.
    Hei! Jeg kjenner ikke 41.0, men jeg har alltid likt ekte klasse a jeg da.... den er mindre varm enn mye jeg har hatt før, så det er ikke noe problem (krell 900 evo måtte jeg sitte i shorts på vinteren). Nok watt i massevis!
    Jeg har jean maurer 370f, total transparent kg homogen høyttaler som bare skinner med coda!!!
     
    M

    MusicBear

    Gjest
    Jeg har jean maurer 370f, total transparent kg homogen høyttaler som bare skinner med coda!!!
    Spennende høyttalere det der, riktig nok aldri hørt de selv, men kan tenke meg de spiller bra, bl.a. tunge kabinetter og riktige delefilterfrekvenser til de driverne, ser ut til at disse folkene gjør mye bra og riktig. Hvor kjøpte du disse?
     

    yasman

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    04.10.2006
    Innlegg
    1.703
    Antall liker
    296
    Sted
    Grenland
    Torget vurderinger
    13
    Spennende høyttalere det der, riktig nok aldri hørt de selv, men kan tenke meg de spiller bra, bl.a. tunge kabinetter og riktige delefilterfrekvenser til de driverne, ser ut til at disse folkene gjør mye bra og riktig. Hvor kjøpte du disse?
    Direkte fra fabrikk
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn