Coax til høyttalerkabel?

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.916
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Tenkte å forsøke å lage meg en kabel tilsvarende Chord Signature. Vet at de benytter seg av en eller annen type coax. Noen som vet om man kan finne noe tilsvarende coax materiale å bruke?

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.916
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Ja, så på denne. Men registrerte at Chord brukte en versjon med mulitcore. Vet ikke om dette har noe med bevegelighet å gjøre?

Sist redigert:
A

ANM

Gjest
Gir ingen mening å bruke coax. Hadde du tenkt bruke 2 coax til hver høyttaler? Disse er flotte til HF hvor signalet beveger seg i dielektrikumet, men til audio blir det som å vaske gulvet med dasspapir.

L

Larkus

Gjest
På aircom-coaxen beveger diskantsignalet seg i hulrommene i dielektrikumet som magnetiske bølger. Bassen og mellomtonen går i senterlederen.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.916
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Så coax er uegnet?
Jeg har ved flere anledninger hørt anlegg som er knyttet sammen med disse Chord kablene, og det har da fungert helt supert, og var derfor nysgjerrig på om dette hadde noe for seg i en DIY konstruksjon. Har hatt litt forskjellige typer kabler tidligere. Og den jeg synes har fungert best hos meg var Black Magic Giant. Den har jeg også en Diy variant av som lyder likt. Rimelig enkelt laget med 4x2,5mm2 tvinnede ledere pr pol. Fungerer godt som gull det. Men synes det er moro å eksperimentere litt. :)

kortvarig

Banned
Ble medlem
29.04.2013
Antall liker
766
Sted
Danmark
Så coax er uegnet?
Jeg har ved flere anledninger hørt anlegg som er knyttet sammen med disse Chord kablene, og det har da fungert helt supert, og var derfor nysgjerrig på om dette hadde noe for seg i en DIY konstruksjon. Har hatt litt forskjellige typer kabler tidligere. Og den jeg synes har fungert best hos meg var Black Magic Giant. Den har jeg også en Diy variant av som lyder likt. Rimelig enkelt laget med 4x2,5mm2 tvinnede ledere pr pol. Fungerer godt som gull det. Men synes det er moro å eksperimentere litt. :)
Nej Nej, det var bare et forsøg på en joke, Coax kan fungere fint, jeg bruger det selv som man siger, jeg har lavet skærmen af 1mm bly således at den udover elektrisk-skærm også fungerer som dæmpning for kablet, jeg har kun forbundet skærmen i senderenden, og har separat Coax til henholdsvis + og -. Skærmen er ekstra nyttig fordi jeg kører med klasse D.

Men jeg har selv lavet mine kabler fra bunden af , Så man skal jo finde noget fabriksfremstillet som har tilstrækkeligt kvadrat til højtaler brug, jeg besøgte engang en der havde brugt noget fra en helikopter, det var eddermaneme solide grejer, jeg ved også at Dynaudio har brugt Coax engang, så ubrugeligt er det bestemt ikke, men kvadratet skal være tilstrækkeligt.

Den Larkus nævner ser ud til at opfylde kravende og er ovenikøbet billig. Men om det lyder godt det har jeg ingen anelse om. Man må jo prøve sig frem, og har det været dyrt/kostbart nok så lyder det altid hammer godt, i hvert tilfælde i starten.

Sist redigert:

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.392
Sted
Ytterst i havgapet...
For en god del år siden var det en coaxpatent ute og gikk, med 2xRG213 eller 214, hvor inner- og ytterledere ble krysset. Som i mange andre tilfeller ble dette hyllet som nirvana, nesten..... enhver får prøve selv. Dette blir i alle fall en svært stiv og uhandterbar kabel. Såvidt jeg kan se av den avbildete kabelen, og min egen erfaring med lavtaps / air core coax generelt, så er dette som å legge vannrør- Avbildet kabel har jeg dog aldri sett eller hørt om.

A

ANM

Gjest
Beklager tar det tilbake. Coax er supert som høyttaler kabel. Lykke til med prosjektet!:)

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.916
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
For en god del år siden var det en coaxpatent ute og gikk, med 2xRG213 eller 214, hvor inner- og ytterledere ble krysset. Som i mange andre tilfeller ble dette hyllet som nirvana, nesten..... enhver får prøve selv. Dette blir i alle fall en svært stiv og uhandterbar kabel. Såvidt jeg kan se av den avbildete kabelen, og min egen erfaring med lavtaps / air core coax generelt, så er dette som å legge vannrør- Avbildet kabel har jeg dog aldri sett eller hørt om.
Jeg regner med at det er denne du snakker om her.

Cross-Connected Belden 89259 DIY Hi-Fi Speaker Cables

Jeg hadde ikke tenkt å bruke skjermen, men kun senterlederen på samme måte som på Chord Signature.
Tror den nevnte coaxen med 6mm2 solid Kåre blir litt uhåndterlig. Må i tilfelle se om jeg finner noe med mulitcore på samme måte som Chord. Men når jeg ser på hva denne ligger på brukt så lønner det seg vel bare å kjøpe en slik. Kabler og gode plugger koster jo litt det også ;)

Aurora

Æresmedlem
Ble medlem
04.06.2004
Antall liker
14.392
Sted
Ytterst i havgapet...
Det stemmer , men det trenger ikke være Belden kabel. Coax etter standard nomenklatur er såpass standardisert at merket egentlig ikke betyr noe. Funker helt sikkert greit, - men det blir en uformelig stiv kabel.... Ideen dukka opp for mer enn 30 år sida.......

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.359
Torget vurderinger
1
Se evt The UBYTE-2 Speaker Cable
Denne kan kanskje passe til formålet:
https://www.elfadistrelec.no/no/koa...r_Buyable=1&page=1&origPageSize=50&simi=97.54

2,62 mm senterleder gir et ledeareal på ca 5,4 mm2. Det er antagelig ca 2 mm2 ledeareal i skjemren også så til sammen blir det et ledeareal på ca 7 mm2, som skulle duge til det meste. Det blir dog en stiv og uhåndterlig jævel av en kabel.

Vær spesielt oppmerksom på kabelens kapasitans, og om denne kanskje blir alt for stor til forsterkeriet (evt ustabilitet og blårøyk)

Tru om noen har testet bremserør som HT kabel? - solide kåre uten kåre, dvs med luftkjerne.

For egen regning holder 4 mm2 RKUB i massevis innenfor rimelige lengder. I kosmetiske tilfeller kan jeg godt ta til takke med runde og sorte fire-leder-høyttalerkabel fra profesjonelle produsenter som Klotz, evt med strømpe på..

mvh
KJ

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.916
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Ser at flere snakker om å bruke skjermen som en del av ledeflaten. Chord Gjør ikke dette med sine kabler.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.411
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
31
Se evt The UBYTE-2 Speaker Cable
Denne kan kanskje passe til formålet:
https://www.elfadistrelec.no/no/koa...r_Buyable=1&page=1&origPageSize=50&simi=97.54

2,62 mm senterleder gir et ledeareal på ca 5,4 mm2. Det er antagelig ca 2 mm2 ledeareal i skjemren også så til sammen blir det et ledeareal på ca 7 mm2, som skulle duge til det meste. Det blir dog en stiv og uhåndterlig jævel av en kabel.

Vær spesielt oppmerksom på kabelens kapasitans, og om denne kanskje blir alt for stor til forsterkeriet (evt ustabilitet og blårøyk)

Tru om noen har testet bremserør som HT kabel? - solide kåre uten kåre, dvs med luftkjerne.

For egen regning holder 4 mm2 RKUB i massevis innenfor rimelige lengder. I kosmetiske tilfeller kan jeg godt ta til takke med runde og sorte fire-leder-høyttalerkabel fra profesjonelle produsenter som Klotz, evt med strømpe på..

mvh
KJ
Har vært inne på tanken.
Kobber bremserør.
Eventuelt forsølvet.
Rørene er billige og forsølving bør være overkommelig.
Ikke noe mer uhåndterelige enn grov coax.
Coax er forøvrig så mye mer enn senterleder og skjerm.
Uegnet til audio.
Utmerket til RF.

BangBang

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.03.2005
Antall liker
4.916
Sted
Okka by
Torget vurderinger
7
Leser at det er flere som hevder at coax ikke egner seg til audio.
Er Chord Signature coax, eller ikke? Lederne er ihvertfall 10awg. :)

kortvarig

Banned
Ble medlem
29.04.2013
Antall liker
766
Sted
Danmark
Leser at det er flere som hevder at coax ikke egner seg til audio.
Er Chord Signature coax, eller ikke? Lederne er ihvertfall 10awg. :)
Jeg mener det er ok ,men ikke du skal ikke bruge skærmen som signal leder -, da skærmen typisk er af forholdsvis ringe kvalitet, der kommer også en u/asymmetri i forbindelsen til højtaleren, som i princippet er en balanceret belastning.
Forbind kun skærmen i senderenden således at skærmen virker som en udvidelse af kabinettet, det tro jeg er det rigtige, så har man kontrol på induktionen, og den smule ekstra kapacitet en skærm giver betyder ikke alverden ved disse lave impedanser.

• Liker
Reaksjoner: mwt
L

Larkus

Gjest
Bare å klemme flat enden av denne og bore et passende hull, så har man en glimrende integrert "ring-kabelsko" for terminering:)

Kan også fåes i dobbel versjon. Dog ikke mindre dimensjon enn 15mm x 1,2 mm (diameter og veggtykkelse)

Sikkert eit helvete når en skal støvsuge bak alteret:)

Sist redigert:
Topp Bunn