CloneZilla

opptatt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.06.2010
Innlegg
229
Antall liker
45
Sted
Tredje sten vest av Sola
Jeg skal ta kopi av HDD, og vil bruke CloneZilla for dette. Kan noen si hvilken versjon jeg trenger.
Jeg har stasjonær pc med Intel prosessor.
Pfh
Takk
 

berxter

Hi-Fi freak
Ble medlem
17.01.2007
Innlegg
5.717
Antall liker
3.861
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
1
Jeg har aldri likt/forstått Clonezilla (men er du fast bestemt på å bruke den , så værsågod...) Sist gang brukte jeg Macrium gratisversjonen, ellers har jeg brukt HDDens eget kloneprogram; Samsung sitt er greit og enkelt, WD har en gratisversjon av Acronis som er greit nok.
Nå var det ikke det du spurte om, men ettersom jeg ikke kan svare på det, ville jeg bare tipse om alternativer :)
 

opptatt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.06.2010
Innlegg
229
Antall liker
45
Sted
Tredje sten vest av Sola
Jeg har aldri likt/forstått Clonezilla (men er du fast bestemt på å bruke den , så værsågod...) Sist gang brukte jeg Macrium gratisversjonen, ellers har jeg brukt HDDens eget kloneprogram; Samsung sitt er greit og enkelt, WD har en gratisversjon av Acronis som er greit nok.
Nå var det ikke det du spurte om, men ettersom jeg ikke kan svare på det, ville jeg bare tipse om alternativer :)
Takk for svar. Skal se litt på Macrum.
Ha en fin dag 😁
 

HasseBasse

OVK-Generalkonsul of Jutland :-)
Ble medlem
29.10.2016
Innlegg
8.042
Antall liker
20.230
Sted
Hjortshøj, Danmark.
Torget vurderinger
2
Vet, at det ikke var dette, du spurgte om, men kloning av HDD....
Hvorfor ikke kjøpe en "ICY-Box"?? USB3, kan brukes som dokkingstasjon for HDD´s, har klone-funksjon,
som inkluderer styresystem også.
Org. disk i "Source", tom disk i "Target", trykk på en knapp og vent, til den er ferdig.
Koster nesten ingenting. ;)
L1000531.JPG
 

opptatt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.06.2010
Innlegg
229
Antall liker
45
Sted
Tredje sten vest av Sola
Jeg har aldri likt/forstått Clonezilla (men er du fast bestemt på å bruke den , så værsågod...) Sist gang brukte jeg Macrium gratisversjonen, ellers har jeg brukt HDDens eget kloneprogram; Samsung sitt er greit og enkelt, WD har en gratisversjon av Acronis som er greit nok.
Nå var det ikke det du spurte om, men ettersom jeg ikke kan svare på det, ville jeg bare tipse om alternativer :)
Hei
og takk for svar...
Jeg er sikkert helt idiot....men hvilken versjon bør jeg laste ned, workstation, server eller server pluss.
Privat person, skal ha backuopp på en SDD disk
Mvh
Vidar
 

lars-chr

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.12.2005
Innlegg
301
Antall liker
104
Det enkleste er vel å laste ned en ISO-fil av nyeste versjon og bruke Rufus til å lage en minnepenn som du starter opp fra. Eventuelt brenne på CD. Last ned AMD64-versjonen. Kan ikke se at man kan velge mellom Workstation og Server-versjoner på Clonezilla sin nedlastingsside.

Clonezilla passer best for erfarne brukere, og da helst med litt innsikt i hvordan Linux fungerer. Gjør deg GODT kjent med hvordan det virker før du bruker det på disker med verdifulle data. Vær klar over at ting du gjør her er ‘’permanent’’, og hvis du får slettet eller overskrevet en disk ved et uhell finnes det ingen angreknapp.

Jeg vil tro det finnes mange andre, bedre programmer for å gjøre det du er ute etter.
 

opptatt

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
22.06.2010
Innlegg
229
Antall liker
45
Sted
Tredje sten vest av Sola
Det enkleste er vel å laste ned en ISO-fil av nyeste versjon og bruke Rufus til å lage en minnepenn som du starter opp fra. Eventuelt brenne på CD. Last ned AMD64-versjonen. Kan ikke se at man kan velge mellom Workstation og Server-versjoner på Clonezilla sin nedlastingsside.

Clonezilla passer best for erfarne brukere, og da helst med litt innsikt i hvordan Linux fungerer. Gjør deg GODT kjent med hvordan det virker før du bruker det på disker med verdifulle data. Vær klar over at ting du gjør her er ‘’permanent’’, og hvis du får slettet eller overskrevet en disk ved et uhell finnes det ingen angreknapp.

Jeg vil tro det finnes mange andre, bedre programmer for å gjøre det du er ute etter.
Hei og takk.
Nei Workstation og server er på " Macrum "
Jeg har Kingston SSD og fant uheldigvis serienummer til disken. Problemet der er at disken står i feil pc. da er jeg like langt, har rotet vekk serienummer for de to andre diskene. :(
Får pprøve AMD64 versjon på Macrum. Skal ikke være lett dette her....
NB: Er nå i tvil om Amd64 er riktig. Jeg har jo Intel prosessor?
opptatt
 
Sist redigert:
Topp Bunn