Clearaudio Concept

lakki_luke

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
536
Sted
Jæren
Jeg har prøvd å finne en platespiller som passer lommeboka og mine kunnskaper om justering av platespiller. Nå har jeg kjøpt en Concept som skal være plug & play.Enkelt å få opp å gå var det. Rett ut av esken spiller dette veldig bra! Er sikkert flere som har denne alt og kanskje tråder om den også. Jeg har fått beskjed at den må ha et stabilt undelag, og det har den fått. Satte den på en vegghylle og ingen problemer så langt. Ønsket meg vel en halvautomatisk, men får prøve om ikke en helt manuell er å leve med. Hvis noen har erfaringer å dele så tar jeg imot det.

Clearaudio.jpg
Clearaudio 2.jpg

Geir Kristiansen

Hi-Fi freak
Ble medlem
28.01.2011
Antall liker
2.309
Sted
Tromsø
Er også godt fornøyd med min. Som du sier så er det tvingende nødvendig å forsyne den med meget stabilt underlag så veggfeste er en grei måte å løse dette på. Hvilken RIIA har du satt denne på?

Hadde vært artig om noen hadde erfaring å dele med å skifte fra MM til MC

lakki_luke

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
536
Sted
Jæren
Jeg bruker et Xindak Lp-1 Kan være jeg tester flere rør i dette ettehvert. Har byttet ut orginalrørene med noe som cobra2 anbefalte. Men de ble byttet før jeg kjøpte denne spilleren.

Odd J

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.07.2007
Antall liker
3.469
Torget vurderinger
1
Hei på dere! Jeg har ikke vinyl el platespiller pr idag, men ser ikke bort fra at jeg prøver meg etterhvert. Ser ut som Clearaudio Concept kan være et bra sted å begynne for den uerfarne. Kan dere si noe mer om hvordan concept med MM-pickup lyder?

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
47.306
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30
Gratulerer med flott spiller Lakki,kunne godt tenkt meg å prøve en selv.:)

mvh

lakki_luke

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
536
Sted
Jæren
Bare å komme å høre den for de så har lyst til det. Jeg sitter og spiller nå og bare smiler. Synes den spiller stort med massevis av detaljer og meget god dynamikk. Denne har mm pu, men jeg har en sl10 her med mc pu. Concepten spiller ringer rundt den. Er bare en helt annen klasse.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.544
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
33

lakki_luke

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
536
Sted
Jæren
Gratulerer med flott spiller. Jeg kjenner ikke din modell, men en kompis har fra samme produsent.
Vegghylle er sikkert fornuftig. Jeg har aldri fått mine opp på veggen, men antar at betong underlag er greit nok.
Kos deg med musikken.
Du må kanskje vaske vinylen en gang i fremtiden...................
http://www.hifisentralen.no/forumet/vinylavdelingen/21447-vinyl-vask-etter-usc-metoden.html

Bare et tips. Ikke bli skremt;)
Takk,blir ikke skremt,men lurer på hva en slik vasker koster ferdig tilsendt? ;)

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.544
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
33
Skal ikke spore av tråden, men svarer veldig kort:
Dette er DIY. Du smyger under 3000,- i deler.

lakki_luke

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
536
Sted
Jæren
Jeg skulle hatt en platestrammer. Er det noen spesielle dere anbefaler? Er det godt nok med et lodd?

motoren

Æresmedlem
Ble medlem
13.01.2007
Antall liker
47.306
Sted
Flekkefjord
Torget vurderinger
30

lakki_luke

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
536
Sted
Jæren
Jeg ser at noen plater stopper bare jeg er borti med støvkosten. Vil nok hjelpe med et lodd. Er meget godt fornøyd med lyden i denne spilleren.

Audiomix

Bransjeaktør
Ble medlem
05.07.2004
Antall liker
5.544
Sted
Kongsberg
Torget vurderinger
33
Et lite OBS!
Platestrammere skal øke trykket mot tallerken. Der er vi sikkert enige.
Men de behøver nødvendigvis ikke være så tunge.
Har sett slike som skrues ned.
Hvis de er for tunge kan to ting skje:
Tallerken presses for langt ned hvis det er flytende oppheng.
Lageret belastes unødig. Det siste vil skje uansett.

lakki_luke

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
536
Sted
Jæren
Ser for meg det ja. Tenkte at det ikke var så farlig så nærme senteret. Den som motoren anbefaler her er 290gr. Er det vel mye?

Doc.G

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
31.01.2009
Antall liker
16
Sted
Steinkjer, Nord Trøndelag
Ser for meg det ja. Tenkte at det ikke var så farlig så nærme senteret. Den som motoren anbefaler her er 290gr. Er det vel mye?
Mottok platestrammeren i dag, den passer bra og sitter ikke fast, men den er rimelig tung. Sendte en mail til Concept med spørsmål om den ble for tung.

Edit: Fant denne nå http://www.clearaudio.de/_en/zi_ConceptPlattenklemme.php den er 215 g.

Edit 2: Concept selger denne http://www.technologyfactory.eu/ind...o-quadro-clamp&action=article&aid=626&lang=EN den er 375g, så jeg tror ebay vekten er trygg.

Edit 3. Og lyden ble jo faktisk bedre :)

Sist redigert:

lakki_luke

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
536
Sted
Jæren
Skal ha meg en strammer etter ferien. Fikk støvlokket til spilleren og det ser greit ut. jeg er meget godt fornøyd med lyden sålangt.

Concept 2.jpg
Concept 3.jpg
Concept 4.jpg

Kjekkt å få en helt ny spiller, selv om de gamle sikkert er eldst :)

lakki_luke

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
536
Sted
Jæren
Kan fort gå under nødvendig her også. Noen som vet om denne er grei å montere?

Vermin

Hi-Fi freak
Ble medlem
19.09.2006
Antall liker
5.932
Sted
Bjerkreim
Torget vurderinger
45
Grattis med ny snurrer lakki! Den var enkelt og greit fin

lakki_luke

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.03.2006
Antall liker
536
Sted
Jæren
Har nå fått kjørt spilleren noen time og er veldig godt fornøyd med lyden. Tenker ikke så mye på at den skulle hatt automatikk. Leser om flere andre også som er fornøyd med den. Får se om et kjent spøkelse kommer etter hvert :cool:

Sist redigert:

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Jeg benytter Clearaudio sin på 215g sammen med denne:

Accessories | clearaudio Vinyl Harmo-nicer | Vinyl-mat, turntable, contact of LP records, improves the sound

Kjøpte dette på Soundgarden og fikk god forbedring på min gamle Systemdek II som har glasstallerken. Systemdek'en har flytende oppheng og jeg valgte nettopp denne puck'en med tanke på det Audiomix nevner. Puck'en er til for at skivene ikke skal "klatre" på spindelen og trenger ikke veie flere kilo. Vinylunderlaget gjør at platen ligger perfekt om den har forsenkning til label'en på platen som skal spilles.

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Antall liker
217
Sted
Alltid lofotværing
Gratulerer med flott spiller! Jeg vurderte sjøl Performance SE "Black Pearl", og hadde neeesten bestilt en. Den fikk svært så gode omtaler /tester i utenlandske hifi-magasiner, bl.a. i HiFi News. Så dukka det opp en pent brukt Vpi Scout her på Sentralen, og det ble sånn. Jeg er veldig godt fornøyd med den, men jeg er ikke i tvil om at Clearaudio'ene er svært gode vinylspillere, og at du vil få mange gode stunder med din!

På Vpi'en er det en platestrammer. Den fungerer veldig godt. På min forrige spiller, en Harman Kardon T-60, var det et lodd. Det fungerte også svært bra. Det er godt hørbart på begge disse spillerne at lydbildet blir "strammet" opp ( bokstavelig talt! ) ved bruk av lodd eller platestrammer. Jeg anbefaler deg å prøve forskjellige kabler. Jeg hadde god erfaring med BM Revelation ic'er. De er nokså stive, så en liten, lett Riaa kan fort bli vanskelig på få til og stå skikkelig. Jeg fikk anbefalt en dedikert phono-kabel, NordOst Frey. Den har jeg fremdeles, og jeg tør påstå at den er knakende god. Lydbildet ble betydelig klarere og med større attakk, enn med andre ic'er som jeg har prøvd. Den kan kanskje bli litt lys / skarp, hvis combo'en din lydmessig heller i samme retning...

Uansett, gratulerer og lykke til!

Topp Bunn