Classic Records vinyl

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Roysen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Antall liker
    507
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har forsøkt å lufte dette i et par andre tråder hvor det kanskje ikke hørte helt hjemme. Jeg prøver derfor igjen her som definitivt er plassen det hører hjemme:

Jeg har et spørsmål som jeg håper noen kan svare på med inngående kjennskap til Classic Records katalogen.
    Jeg eier et eksemplar av Classic Records svært etterspurte utgivelse av Harry Belafonte At Carnegie Hall på 8 stk. enkelsidede 200g 45RPM skiver. Jeg har aldri spilt den, men jeg kjøpte den brukt på EBay.

Jeg har nå muligheten til å skaffe meg den samme utgivelsen fra Classic Records av Harry Belafonte At Carnegie Hall på 8 stk. enkeltsidede 180g 45RPM skiver. Jeg er ikke så redd for at jeg ike får solgt 200g boksen dersom jeg heller ønsker meg 180g boksen.

Det er her spørsmålet kommer inn. Jeg har i det siste kjøpte en del brukte Classic Records skiver fra en plateshappe som har vært forhandler for Classic Records i svært mange år. Denne forhandleren hevder at 180g utgivelsene fra Classic Records lyder bedre enn 200g utgivelsene. Her er hans begrunnelse:

" The later versions suffer from NOISE issues since the machines used to produce the heavier vinyl could NOT handle 200 grams LPs. The produce was inferior to the 180 grams LPs and this is why collectors ALWAYS seek out the 180 gram versions (or even rarer, the 180 gram cut at 45rpm). This is also why the 180 gram versions are much more expensive on the after market than the later reissues."

Jeg lurer da litt på om det er noe i dette. Jeg har ikke hørt dette før. Jeg trodde 200g 45RPM fra Classic Records var det beste. Er det virkelig slik at 180g 45RPM fra Classic Records er bedre og at dette er kjent slik at de er både dyrere og mer etterspurt?

Er det forøvrig noen som vet hvordan man identifiserer de forskjellige vinyltypene fra Classic Records. Det er jo som regel et klistremerke på coveret som forteller dette, men jeg har noen skiver uten klistremerke. Noen er jo Quiex, Clarity etc.

Mvh
    Roysen

Sist redigert:

grammofon

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    06.02.2011
    Antall liker
    2.855
    Sted
    Bærum
    Har ikke spesielt greie på dette, utenom at det selvsagt ikke er slik at lyden automatisk øker med platens vekt. Det kan derfor godt være slik at 180g's utgaven låter bedre enn 200 g.

Det jeg imidlertid har litt greie på, er at reutgivelser som dette aldri - eller praktisk aldri - blir verdifulle som samleobjekter. Innspillingene ble som kjent gjort i 1959 og utgitt originalt på RCA label. Det er denne utgaven som har verdi samlemessig sett. En puritaner vil også hevde at det kun er denne utgaven som låter "riktig".

Roysen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Antall liker
    507
    Torget vurderinger
    0
    Lydmessig sett er nok Classic Records remaster bedre enn orginalen fra RCA. Jeg vil derfor mye heller ha disse. Det gjelder remasterne fra RCA Living Stereo og alle andre. Det virker merkelig at du skriver at Classic Records remastere ikke blir verdifulle og at du har greie på dette. Det er jo feil. De har blitt svært verdifulle. Det er nok heller ikke slik at tyngre vinyl automatisk er best, men det jeg snakker om nå er i Classic Records tilfelle.

Mvh
    Roysen

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Er det ikke bare slenge begge på en platespiller og sammenligne?

Roysen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Antall liker
    507
    Torget vurderinger
    0
    Vel for å få prøvd må jeg jo først ha tilgang til begge. 180g utgaven ligger til salgs i en amerikansk plateshappe for mange penger. Nei, da må jeg nok ha et bekreftende svar på at den er best før jeg kaster meg over den.

Mvh
    Roysen

J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Det jeg kan si ang. dette i den grad det kan bety noe er at det var noen problemer i begynnelsen når de begynte å gi ut 200gr. platene (QUIEX vinylen) med overflate støy som susing og knitring. Når de fikk skikk på dette vet jeg ikke. Jeg har veldig mange av disse utgivelsene, både 180 gr, 200 gr og 45`ere. Noen av 200 gr. er jeg ikke fornøyd med (spesielt Everest utg...) grunnet overnevnte mens andre er en aning bedre enn 180 gr.(Ravel Mercury f.eks. 33RPM) og da går det mest på stillheten mellom instr. og dybden, dette er ikke mye men hørbart. Grunnen til at han du nevner mener at 180 gr. er det du må kikke etter er kanskje at da er man i hvertfall sikker på å få et plettfritt ex? Det er man ikke med 200 gr.

Jeg har H.B på 180 gr men har aldri hørt 200gr utgaven av den så akkurat den eventuelle forskjellen på disse to vet jeg ingenting om. Men hvis ditt 200 gr. ex ikke knittrer eller har annen overflate støy så hadde jeg beholdt den. Men man kan jo også ha begge....:)

Roysen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Antall liker
    507
    Torget vurderinger
    0
    Tusen takk for info, Jim! Jeg beholder den! Jeg har dog søkt litt rundt på nettet og det jeg stusser litt på er at jeg ikke finner noe om en Harry Belafonte At Carnegie Hall Box med 8 stk single sided 180g 45RMP skiver. Bare en med 8 stk single sided 200g 45RPM skiver. Det finnes en 180G også, men den er ikke en box med 8 stk single sided.

Er det slik at det ikke finnes noen med 8 stk single sided på 180g og at den amerikanske plateshappa som hevder de har denne inne tar feil?

Finnes noe sted hvor man kan få en oversikt over hele Classic Records katalogen gjennom tidene?

Mvh
    Roysen

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Må bare spørre: Hva slags svar regner du egentlig med å få på et sånt spørsmål?

Du snakker om to forskjellige samtidige reutgivelser fra samme selskap, 180g og 200g, begge formodentlig noe i nærheten av groteskt priset. Hvor mange tror du sitter på begge? Eller i det hele tatt har hørt begge? Og i fortsettelsen av dette, hvor mange besitter/har hørt et stort nok antall av hver utgave til å mene noe av verdi? Vinyltykkelsen er bare en av en lang rekke variabler som bidrar til pressingens samlede kvaliteter. Er det brukt forskjellige stampere til de to utgavene? Er det brukt flere stampere på hver av de to? I så fall hvilken av stamperne var best? Er det en så limitert utgave at alt kommer fra den samme stamperen? I så fall, hvilken versjon ble presset først (antageligvis den beste)? I tillegg skal man ikke ta for gitt at alle pressinger fra en stamper er like, eller av jevnt fallende kvalitet etterhvert som den forringes. Vinylpressing er oppvarming, press, tid, nedkjøling, åpning av pressa, håndtering i ettertid. Selv små og tilsynelatende uvesentlige detaljer som restfuktighet i trykksverte på lablene kan innvirke på resultatet.

Det er en stor sannsynlighet for at det er større større forskjeller mellom to av samme variant enn mellom de to ulike. Sats på at den du har er god, og spill den.

Har du lyst på flere skiver, kjøp en du ikke har fra før.

Roysen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Antall liker
    507
    Torget vurderinger
    0
    Nå har jeg fått svar allerede Zomby. Det er mange som sitter inne med mye info her og akkurat Classic Records er det mange som er opptatt av. Verdi har jeg ikke spurt om i det hele tatt? Du har åpenbart misforstått meg.

Jeg spurte først om de ulike vinyltypene til Classic Records - og om det stemmer at det var noen problemer med produksjonen. Det er altså ikke en evaluering av de ulike typene, deres lydkvalitet og verdi jeg var ute etter. Det var kun en faktaopplysning om det faktisk har vært feil på produksjonsutstyret til Classic Records som gjorde at det ikke håndterte 200g vinyl. Resten av det du hevder ikke kan besvares vil automatisk følge av den opplysningen. Det er det fullt mulig at det er noen som vet. Det viste seg å stemme. Jim visste.

Så spurte jeg hvordan man kan skille på de ulike vinyltypene Classic Records ga ut da klistremerket på coveret på noen av mine har forsvunnet. Ikke umulig at noen vet det antar jeg.

Så spør jeg om det faktisk finnes en 8x single sided 180g 45RPM av Harry Belafonte At Carnegie Hall. Ikke utenkelig at noen vet det også.

Mulig jeg er litt uanlminnelig interessert i Classic Records, men jeg synes deres skiver faktisk er det beste jeg hører på og jeg har fått helt dilla på å samle på de og finne de beste.

Mvh
    Roysen

Sist redigert:
    Z

Zomby_Woof

Gjest
    For all del! Jeg lurer forresten mlitt på hvilken Led Zeppelin I jeg skal ha. Turkis eller vanlig?

Roysen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Antall liker
    507
    Torget vurderinger
    0
    For all del! Jeg lurer forresten mlitt på hvilken Led Zeppelin I jeg skal ha. Turkis eller vanlig?
    Denne det tenkes på. Den så direkte fæl ut. Håper ikke det finnes noe i den som gjør at den lyder så bra at man må ha den.

Led Zeppelin_Turkis_Vinyl.jpg

Mvh
    Roysen

Sist redigert:
    J

Jim.I.Hendriksen

Gjest
    Det der hadde vel vært mer korrekt på en Deep Purple plate.

Z

Zomby_Woof

Gjest
    IV er jeg bare sånn passe begeistra for også.. I, II, III, derimot...

Roysen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Antall liker
    507
    Torget vurderinger
    0
    OK, la ikke merke til hvilken plate det var. Ser det nå. Ble helt perpleks av at det faktisk fantes en turkis Led Zeppelin plate. Trodde først du prøvde å kødde med meg der gitt.

En turkis Led Zeppelin plate blir omtrent som en rosa Motorhead plate.

Mvh
    Roysen

Roysen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Antall liker
    507
    Torget vurderinger
    0
    Tør nesten ikke si att du missførstått "igen" Roysen!
    Ok, ser den. Selv om "igjen" vel ikke passer helt. Det var vel første gangen, eller? Ellers kan en som bare er sånn passe interessert i Led Zeppelin og ganske ny på dette med vinyl ikke vite alt om slike detaljer.

Mvh
    Roysen

Roysen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Antall liker
    507
    Torget vurderinger
    0
    Jeg har BBC-Sessions boxen fra Classic Records på 200G 45RPM.

Mvh
    Roysen

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Aaah. En pris, og tilbake. Ting rydder opp i ting, helt av seg selv. General, baby!

Tror ikke det er noen misforståelser igjen nå?

Edit: Den firer'n er lilla.

Sist redigert av en moderator:

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    34.840
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1
    Ok, ser den. Selv om "igjen" vel ikke passer helt. Det var vel første gangen, eller? Ellers kan en som bare er sånn passe interessert i Led Zeppelin og ganske ny på dette med vinyl ikke vite alt om slike detaljer.

Mvh
    Roysen
    Jo det passer fint idag!:) Andre gangen idag om du ser i tråden hifi sentr super innsp!

Roysen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Antall liker
    507
    Torget vurderinger
    0
    Ellers er vel dette the Holy Zed Zeppelin Grail? I hvert fall er det den eneste jeg kunne tenkt meg skulle jeg kjøpt noe mer.

Led_Zeppelin_Box.jpg

Mvh
    Roysen

Roysen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Antall liker
    507
    Torget vurderinger
    0

Mvh
    Roysen
    Jo det passer fint idag!:) Andre gangen idag om du ser i tråden hifi sentr super innsp!
    I denne tråden misforstod jeg fordi jeg trodde at noen kødda med turkis vinyl av Zed Zeppelin. Misforståelsen var at de ikke kødda, men var alvorlig. At jeg ikke kunne identifisere hvilken skive de tenke på i denne tråden og hvilken du tenkte på i Superinnspillingstråden var ingen misforståelse. Jeg hadde slett ingen mulighet til å kunne indentifisere riktig skive på bakgrunn av den informasjonen jeg hadde og den som ble oppgitt. Altså var det en feiltakelse, men ingen misforståelse.

Siden vi er i det pirkete hjørnet i dag ;)

Mvh
    Roysen

Sist redigert:
    Z

Zomby_Woof

Gjest
    Sorry. I rocken er det førstepress fra opprinnelseslandet som er gral. Praktisk talt uten variasjon, flightcase eller ikke.

ErosLoveking

Æresmedlem
    Ble medlem
    03.02.2004
    Antall liker
    3.906
    Sted
    Oslo
    "Holy Grails" i vinylsammenheng har sjeldent å gjøre med reissues og spinoff-produkter. Er nok andre aspekter en sonisk hifidelity und so weiter i førersetet.

Roysen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Antall liker
    507
    Torget vurderinger
    0
    Ikke for meg. Her snakker vi lydkvalitet. Jeg er temmelig sikker på at det er ganske mange med meg her inne med samme oppfattning. Men det er ikke noe problem å ha forskjellig oppfatning om det. Det er selvsagt ikke flight casen som gjør den til den mest ønskverde for meg. Det er lydkvaliteten den visstnok skal ha. Mulig jeg har tråkket inn i feil underforum her nå, men ellers på hifisentralen er det i hvert fall lydkvaliteten som ofter er gjeldende. Vi er nok mer inne i hifisammenheng enn i vinylsammenheng her inne - vil jeg tro.

Mvh
    Roysen

Z

Zomby_Woof

Gjest
    Og i den sammenhengen er det grunn til å spørre: Eldes analog mastertape med stil? Min erfaring tyder på at det ikke er tilfelle.

Roysen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Antall liker
    507
    Torget vurderinger
    0
    Og i den sammenhengen er det grunn til å spørre: Eldes analog mastertape med stil? Min erfaring tyder på at det ikke er tilfelle.
    Jeg vil anta at det avhenger hvordan man har tatt vare på de. Uansett er det Holy Grail for meg. Alle Classic Records reutgivelsene jeg har hørt har hatt fantastisk bra lyd. Jeg tror ikke de ga ut reutgivelser av dårlige master taper.

Mvh
    Roysen

Sist redigert:

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    34.840
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1

Mvh
    Roysen
    Jeg er ikke sikker på om jeg forstår hva du mener nå, men jeg skal se etter i den tråden om jeg finner noe slikt. Uansett det hender jo at jeg ikke helt har min dag. Det kan være en slik ;)

Mvh
    Roysen
    ehh! du drog frem noen standard Mofi når det var snakk om UHQR-Press, nybegynner feil bare!

Roysen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Antall liker
    507
    Torget vurderinger
    0
    Jeg er ikke sikker på om jeg forstår hva du mener nå, men jeg skal se etter i den tråden om jeg finner noe slikt. Uansett det hender jo at jeg ikke helt har min dag. Det kan være en slik ;)

Mvh
    Roysen
    ehh! du drog frem noen standard Mofi når det var snakk om UHQR-Press, nybegynner feil bare!
    Nettopp! Jeg misforstod deg da ikke. Men trenger vi å dra denne videre? Jeg tror ikke jeg gidder i hvert fall. Ser ikke helt betydningen. Uansett var skiven av middels interesse for meg og kunnskapen om den var derfor null. Jeg forsøkte å være behjelpelig med å finne den frem for de som måtte være interessert og gjorde det jeg kunne med den kunnskapen jeg hadde. Hvor stor lydforskjellen er kan sikkert også diskuteres. MoFi skiver lyder gjerne svært godt også.

Mvh
    Roysen

Sist redigert:
    Z

Zomby_Woof

Gjest
    Vinylskiver eldes som de skal, langsomt og med stil.

Mitt inntrykk, generelt og bredt, er for det første at analog tape mister den krispe og fine toppen, at remastere kan ta tilbake nivå men ikke oppløsning, for det andre at remastere generelt er er plaget av tidens mote med for mye nivå i nedre mellomtone og bass.

Så originaler så sant det er mulig, og det er økonomien som stopper min galskap....

Sist redigert av en moderator:

Roysen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Antall liker
    507
    Torget vurderinger
    0
    Det er jo også selve vinylen som skiller seg ut med Classic Records. Det har jo litt å si. Jeg ville mye heller hatt en Classic Records remaster enn noen av orginalene til deres utgivelser. Men det er meg. Mener jeg må få lov til å mene at de lyder godt nok til at jeg kan rettferdiggjøre et slikt syn selv om ikke alle er enige. Tror ikke jeg gidder å bruke mer tid på å skulle rettferdiggjøre dette overfor andre.

Kanskje vi kan gå tilbake til tema?

Mvh
    Roysen

Sist redigert:
    Z

Zomby_Woof

Gjest
    Joa. Styrer stort sett unna Dyneflex. Men seriøst, originalene (eller samtidig/tidlig repress) høres stort sett best ut i mine ører. Selvsagt med mindre det dreier seg om dårlig håndtverk.

Cash 63

Æresmedlem
    Ble medlem
    14.06.2007
    Antall liker
    34.840
    Sted
    Oslo/Grebbestad
    Torget vurderinger
    1

Mvh
    Roysen
    Nettopp! Jeg misforstod deg da ikke. Men trenger vi å dra denne videre? Jeg tror ikke jeg gidder i hvert fall. Ser ikke helt betydningen. Uansett var skiven av middels interesse for meg og kunnskapen om den var derfor null. Jeg forsøkte å være behjelpelig med å finne den frem for de som måtte være interessert og gjorde det jeg kunne med den kunnskapen jeg hadde. Hvor stor lydforskjellen er kan sikkert også diskuteres. MoFi skiver lyder gjerne svært godt også.

Mvh
    Roysen
    Jo du skjønnte ikke vad UHQR-press er!

Roysen

Hi-Fi freak
    Ble medlem
    01.05.2014
    Antall liker
    507
    Torget vurderinger
    0

Mvh
    Roysen
    Jo du skjønnte ikke vad UHQR-press er!
    Makan til kranglefant. Du har jo helt rett i din uttalelse men totalt feil i din konklusjon. Å mangle kunnskap om noe er ikke det samme som å misforstå noe. Vanskelig med norsken?

Mvh
    Roysen

• Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

• Laster inn…
Topp Bunn