Clas Ohlson 25 meter interconnect under lupen.

T

theStig

Gjest
Pengvim skrev:
theStig skrev:
Pengvim skrev:
theStig skrev:
Derimot har jeg hørt overraskende stor forskjell mellom hjemmelaget teflonkabel og en kjent produsents kabel, som har store klosser på seg. Det er tydelig for meg at kabler med klosser på seg er laget for å endre lyden, i dette tilfellet kraftig i negativ retning.
MIT kabler? jeg må si jeg ikke er så fan av de filterboksene jeg heller. det blir litt kunstig.
Godt gjettet.
de skal visst ha en teknologi for å "simulere" fler kabler i en. høres direkte latterlig ut i mine ører den "multi-pole" teknikken. en kabel som skal "simulere" 61 kabler i en koster vel 10 000$?
I de kablene jeg testet satt det en DIGER plastboks med et mikroskopisk L-C ledd inni i parallell med selve kabelen. Mye skrik og lite ull sånn sett. Om de samme komponenter pakket inn i en enda større klump av eksklusivt heltre ustyrt med en lysdiode skulle ha enda større effekt, må jeg si jeg er dypt bekymret.

K

kbwh

Gjest
Da er du, om jeg forstår deg riktig hifiguru, enig med Fidelitys redaktør om at det er noe uoppdaget innen kabler som påvirker lyden.

Jeg kan for mitt bare liv ikke forstå hvordan noe i en kabel kan påvirke lyden uten å samtidig påvirke signalet. That's me.

Hvor mange R, L og C-ledd er det i en normal signalkabel hvis vi holder oss innefor normal uaudioutstyrsbåndbredde, 100kHz, forresten?

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Fush skrev:
hifiguru skrev:
Kabler låter forskjellig
Er du i stand til å demonstrere/underbygge denne påstanden?
For meg er det X-faktoren som teller, magien, det som ingen klarer å bevise. Jeg er i stand til å demonstrere påstanden ja, men det er ikke sikkert du vil merke det......

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
theStig skrev:
Pengvim skrev:
de skal visst ha en teknologi for å "simulere" fler kabler i en. høres direkte latterlig ut i mine ører den "multi-pole" teknikken. en kabel som skal "simulere" 61 kabler i en koster vel 10 000$?
I de kablene jeg testet satt det en DIGER plastboks med et mikroskopisk L-C ledd inni i parallell med selve kabelen. Mye skrik og lite ull sånn sett. Om de samme komponenter pakket inn i en enda større klump av eksklusivt heltre ustyrt med en lysdiode skulle ha enda større effekt, må jeg si jeg er dypt bekymret.
ikke sant. det er bare dritt de der MIT-kablene.

hva F*** vil du ha tåkelegging av lyden for, hifiguru?

Fush skrev:
hifiguru skrev:
Kabler låter forskjellig
jeg kan ihvertfall bekrefte det. og jeg var VELDIG skeptisk.

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.664
Torget vurderinger
10
Fush skrev:
hifiguru skrev:
Kabler låter forskjellig
Go`dag medlem! Kom hjem til meg så skal jeg demonstrere for deg! Hører du ikke forskjell gir jeg deg 1000 kroner, greit?

T

theStig

Gjest
Valentino skrev:
Jeg kan for mitt bare liv ikke forstå hvordan noe i en kabel kan påvirke lyden uten å samtidig påvirke signalet. That's me.
Signalet ER lyden. Forandres lyden (reelt sett) så må også signalet forandre seg. Forandrer signalet seg, så ER det målbart også. Å finne ut HVA som skjer, samt HVORDAN vi måler dette er vel hva det store mysteriet dreier seg om.

Jeg hører da også forskjell på kabeler, men mitt ringe måleustyr er ikke i stand til å fortelle meg hvorfor. Og det er litt synd.

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
SAL skrev:
Fush skrev:
hifiguru skrev:
Kabler låter forskjellig
Go`dag medlem! Kom hjem til meg så skal jeg demonstrere for deg! Hører du ikke forskjell gir jeg deg 1000 kroner, greit?
du er klar over at du ikke kan kontrollere at han snakker sant? ;)

N

nb

Gjest
Artig at Fru Bremnes nevnes, i studioet der platene hennes blir spillt inn er kriteriet for en dugandes kabel at den "ikke er knekt". Men hva har vel det å si - de bruker sikkert bare noen hundre meter av typen uansett.

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.664
Torget vurderinger
10
theStig skrev:
Valentino skrev:
Signalet ER lyden. Forandres lyden (reelt sett) så må også signalet forandre seg. Forandrer signalet seg, så ER det målbart også. Å finne ut HVA som skjer, samt HVORDAN vi måler dette er vel hva det store mysteriet dreier seg om.

Jeg hører da også forskjell på kabeler, men mitt ringe måleustyr er ikke i stand til å fortelle meg hvorfor. Og det er litt synd.
Der kom det noe fornuftig! :)

T

theStig

Gjest
SAL skrev:
Jeg ønsker ikke å høre forskjell. Sender deg kontonummer mitt på PM. Vennligst sett inn 1000 kr før helga.. ;D

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.664
Torget vurderinger
10
Pengvim skrev:
SAL skrev:
Fush skrev:
hifiguru skrev:
Kabler låter forskjellig
du er klar over at du ikke kan kontrollere at han snakker sant? ;)
Ja, betyr ingenting..... :) Kan jo hende at noen ikke kan høre forskjell også?

T

theStig

Gjest
nb skrev:
Artig at Fru Bremnes nevnes, i studioet der platene hennes blir spillt inn er kriteriet for en dugandes kabel at den "ikke er knekt". Men hva har vel det å si - de bruker sikkert bare noen hundre meter av typen uansett.
Nemlig. Det burde sette BETYDNINGEN av kabler i perspektiv.

Ja, jeg hører da minimale forskjeller på disse kabelgreiene jeg også, men har det noe reelt å si hvis alle kabler fungerer og er av vettug kvalitet? Høyttalere er ca. 1,7 millioner ganger viktigere spør du meg. Ingen studiofolk ville valgt snodige kabler som ikke gjør det de skal (ref "bokser" på kablene), og dermed låter det også mer enn bra nok kanskje?

Fush

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.01.2006
Antall liker
1
SAL skrev:
Så hvis jeg holder for ørene tjener jeg 1000 kr? Genialt! :)

Det er uansett ikke det jeg mener. Jeg mener du skal demonstrere at du hører forskjell. Er det mulig?

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.664
Torget vurderinger
10
Fush skrev:
hifiguru skrev:
Jeg er i stand til å demonstrere påstanden ja
Hvordan ville du gå fram for å demonstrere det da?
Rett å slett å gjøre ett kabel-bytte for deg! Så spør jeg om du hører forskjell! :)

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Fush skrev:
hifiguru skrev:
Jeg er i stand til å demonstrere påstanden ja
Hvordan ville du gå fram for å demonstrere det da?
Jeg ville satt på en CD jeg. Som sagt, ikke sikkert at du merker forskjell, men jeg gjør det.....

Rhesus

Hi-Fi freak
Ble medlem
23.11.2006
Antall liker
12
theStig skrev:
Signalet ER lyden. Forandres lyden (reelt sett) så må også signalet forandre seg. Forandrer signalet seg, så ER det målbart også.
Du er inne på det vesentlige. For at signalet skal endres fra den ene siden av kabelen til den andre, dette skje som følge av at det går strøm i kabelens impedans. Strømmen som går i en IC er så forsvinnende liten, og impedansen så lav at det er helt utopisk at det skal ha noen som helt slags innvirkning på signalet.

Det som gjenstår er kabelens påvirkning på det tilsluttede utstyret.

SAL

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.10.2006
Antall liker
4.664
Torget vurderinger
10
Fush skrev:
SAL skrev:

Det er uansett ikke det jeg mener. Jeg mener du skal demonstrere at du hører forskjell. Er det mulig?
Det viktige for meg er rett å slett å spørre deg, om du vil juge eller ikke hører forskjell vet jo ikke jeg! Pengene får du. Skal jeg bevise at jeg hører forskjell kan jeg vel henvise til tråden til RoDa?

T

theStig

Gjest
Ja dette var gøy. ;D Får håpe ikke våre arbeidsgivere også leser Hifisentralen.

K

kbwh

Gjest
Fabelaktig! Gratulerer, Rhesus.

(Det var altså Rhesus nå slettede feilkalkulering som var fabelaktig.)

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
12.473
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
16
Snart slutten på en slitsom arbeidsdag for mange ser jeg :)

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Rhesus skrev:
Sletta innlegget, fikk litt fingertrøbbel på kalkisen.

Riktig statistikk er 1 innlegg pr 3 minutter og 25 sekunder. Ikke så verst det heller.
dæven!

gleder meg til min lille eske med signalkabler kommer i posten. 4stk silk og diverse annet :D

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Håper du hører forskjell da ;D Husk X-faktoren blir MYE større i mørket og etter et par glass med munngodt :D

P

Parelius

Gjest
Rhesus skrev:
Sletta innlegget, fikk litt fingertrøbbel på kalkisen.

Riktig statistikk er 1 innlegg pr 3 minutter og 25 sekunder. Ikke så verst det heller.
Vi kan vel bedre! Aner jeg en liten utmattelse?

(Parelius, som fremdeles tror at denne tråden vil trives best på tech-hjørnet)

JackX

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.03.2002
Antall liker
1.383
Parelius skrev:
(Parelius, som fremdeles tror at denne tråden vil trives best på tech-hjørnet)
Enig.

Når denne tråden vel har fått zzzz-roen-zzz over seg, vil jeg gå igjennom den, slette alt som er OT, og få den over til tech-hjørnet. Det er mye av god tech substans her, og den vil kunne komme andre søkende bedre til rette der inne hvor den ikke begraves så lett av 100-anti-kabler-tråder osv osv.

mvh

JackX

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
71
Jeg bruker standard installasjonskabel for studiobruk som signalkabler hos meg. Slik sett føler jeg meg på den sikre siden.
Når det gjelder profesjonelt studioutstyr, er det visse standarder som gjelder (som regel). For eksempel er standard linjenivå 1V. Man har standarder for impedans slik at man skal kunne koble sammen utstyr uten problemer og forstyrrelser. Slike standarder eksisterer ikke for hifiutstyr. Her gjør produsentene akkurat det som passer dem inn. Det er nærliggende å tro at på utstyr som ikke matcher 100%, vil en kabel kunne gjøre ett eller annet i positiv retning, mens på utstyr som er tilpasset nivå- og impedansmessig vil skifte av kabel ha liten eller ingen betydning.
Man kan trolig sjelden måle slike effekter på en kabel alene, men man kan muligens kunne måle forskjell på kabler sammen med tilkoblet utstyr.

Altså, for meg indikerer slike hørbare effekter av kabelskifte noe galt med tilpasning av utstyret som er i bruk, og at man etter all sannsynlighet vil oppnå samme og sannsynligvis større effekt av å sørge for at utstyret man bruker matcher skikkelig.

mvh trondkj

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
interessant synspunkt Trond. hvor mye koster sånn kabel du bruker? kunne vært interessant å prøve. :)

B

Back_Door

Gjest
SAL skrev:
Fush skrev:
SAL skrev:

Det viktige for meg er rett å slett å spørre deg, om du vil juge eller ikke hører forskjell vet jo ikke jeg! Pengene får du. Skal jeg bevise at jeg hører forskjell kan jeg vel henvise til tråden til RoDa?
Det er litt besynderlig at ingen tar utfordringen fra SAL. Mener å huske at han også en gang tidligere inviterte en deltager på forumet til blindtest på kabler. Hvor ble det av?
Det synes underlig at ikke personer fra begge leire noen ganger møtes for å høre og lytte sammen, i stedet for bare å diskutere via forumet? Er det ingen "sensualister" og "rasjonalister" som bor i nærheten av hverandre? Om alle har normal hørsel, kunne det blitt et interessant møte.

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
71
Pengvim skrev:
interessant synspunkt Trond. hvor mye koster sånn kabel du bruker? kunne vært interessant å prøve. :)
Jeg vet ikke hva den koster, men det er ikke snakk mange kroner pr meter, sannsynligvis under 10. De jeg har er klippet ut av et studio som ble revet, så jeg fikk dem gratis. Har loddet på Neutrik phono (de billigste fra Elfa) i endene. FFD-GTE står det på kabelen og den ser ut som en lakrissnor.

Pengvim

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2005
Antall liker
2
Sted
Oslo
Torget vurderinger
2
Back_Door skrev:
Det er litt besynderlig at ingen tar utfordringen fra SAL. Mener å huske at han også en gang tidligere inviterte en deltager på forumet til blindtest på kabler. Hvor ble det av?
Det synes underlig at ikke personer fra begge leire noen ganger møtes for å høre og lytte sammen, i stedet for bare å diskutere via forumet? Er det ingen "sensualister" og "rasjonalister" som bor i nærheten av hverandre? Om alle har normal hørsel, kunne det blitt et interessant møte.
tar utfordringen jeg. jeg har gjort det før jeg da men.. ;D

må ta det en gang jeg har tid selvsagt.

K

kbwh

Gjest
Finnes det noen "sensualister" i Hamarregionen som frekventerer forumet?

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.302
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
...
Hvor mange R, L og C-ledd er det i en normal signalkabel hvis vi holder oss innefor normal uaudioutstyrsbåndbredde, 100kHz, forresten?
Ett - som er en kontinuerlig funksjon (distribusjon) av lengde. Termineringen forstyrrer bildet noen, det samme dersom geometrien og materialkvaliteten ikke er «homogen».

mvh
KJ

K

kbwh

Gjest
Det er vel ikke utenkelig at den billigste lakris kan mangle en slik "homogenitet", og at det kan høres.
(Dårlig) Terminering kan også gi diodeeffekter. Det kan også møkkete kontakter. Det kan høres, men er vanskelig å etterprøve.

xerxes

Æresmedlem
Ble medlem
08.01.2005
Antall liker
10.217
Sted
Holmestrand
bambadoo skrev:
Jeg vil ikke si at en Audio Note preamp er dårlig, den er bare annerledes, og ikke så bra til å drive lange kabler.
Hva er utg. impedansen her da?
Er vel også et spørsmål om inngangsimpedans på effekttrinn. På gode rørtrinn er gjerne dette 100k.
Det er ikke et spørsmål om inngangsimepdansen også. Det er ikke mulig å snakke om dempning her uten at man tar hensyn til hele kretsen. Altså både utgangs- og inngangsimepdans pluss eventuelt bidrag fra ledning.

KJ

Æresmedlem
Ble medlem
10.10.2004
Antall liker
5.302
Torget vurderinger
1
Valentino skrev:
Det er vel ikke utenkelig at den billigste lakris kan mangle en slik "homogenitet", og at det kan høres.
(Dårlig) Terminering kan også gi diodeeffekter. Det kan også møkkete kontakter. Det kan høres, men er vanskelig å etterprøve.
Så lenge vi snakker om analoge signaler:

Homogeniteten i billige lakrissnører er antagelig ikke helt topp, det er den antagelig heller ikke for eksklusive håndlagde sirkusslanger; men dette har først for fremst betydning for kabelens karakteristiske impedans, og for overføring av RF, samt evt. for samsvar mellom en modellering (SPICE e.l.) av kabelaturet og virkeligheten. Innenfor rimelighetens grenser er det ingen grunn til å tro at små variasjoner i fordelingen av R, C og L langs en kabellengde har noen betydning for lydresultatet.

Innenfor «dogmet» «normale kabler» så er termineringen antagelig «viktigere» enn kabelen (som altid med forbehold om at inn/utgangsimpedans ikke lager krøll ift. RCL), og en dårlig terminering (herunder urene kontaktflater) kan gi hørbare og målbare virkninger (kontaktmostatnd og «diodeeffekt» - begge effekter som nødvendigvis ikke er konstante). Med hensyn til urene kontaktflater så endrer man testbetingelsene hver gang man kobler fra og til, så det er i sin natur litt vanskelig å forholde seg til. Jeg har en liten misstanke om at det lille som evt. er av reelle lydendringer (til forskjell fra persepsjonen av den samme lyd/lydendring) i kabelhurlumheien i stor grad skyldes til/frakobling av kabelaturet.

mvh
KJ

S

slowmotion

Gjest
Må jo innrømme at jeg synes dette er en morsom tråd,
og jeg håper moderatorene ikke sletter noen poster.

Når det gjelder terminering er jeg forundret over at
så få ( jeg tror i hvert fall at ikke mange gjør det)
lodder kabler direkte i forsterkere/høytalere.

;)

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Trond Kjetil skrev:
Jeg bruker standard installasjonskabel for studiobruk som signalkabler hos meg. Slik sett føler jeg meg på den sikre siden.
Når det gjelder profesjonelt studioutstyr, er det visse standarder som gjelder (som regel). For eksempel er standard linjenivå 1V. Man har standarder for impedans slik at man skal kunne koble sammen utstyr uten problemer og forstyrrelser. Slike standarder eksisterer ikke for hifiutstyr. Her gjør produsentene akkurat det som passer dem inn. Det er nærliggende å tro at på utstyr som ikke matcher 100%, vil en kabel kunne gjøre ett eller annet i positiv retning, mens på utstyr som er tilpasset nivå- og impedansmessig vil skifte av kabel ha liten eller ingen betydning.
Man kan trolig sjelden måle slike effekter på en kabel alene, men man kan muligens kunne måle forskjell på kabler sammen med tilkoblet utstyr.

Altså, for meg indikerer slike hørbare effekter av kabelskifte noe galt med tilpasning av utstyret som er i bruk, og at man etter all sannsynlighet vil oppnå samme og sannsynligvis større effekt av å sørge for at utstyret man bruker matcher skikkelig.

mvh trondkj
Har testet litt av disse standard PA-kablene og de gjør jo en jobb men dette er grunnen til at ting er mye morsommere i hifi-verden. Solid og godt som regel men lite show-off hehehe ;D

trondkj

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2004
Antall liker
71
hifiguru skrev:
Har testet litt av disse standard PA-kablene og de gjør jo en jobb men dette er grunnen til at ting er mye morsommere i hifi-verden. Solid og godt som regel men lite show-off hehehe ;D
Nå var det ikke PA-kabler jeg refererte til, men det er nå greit nok. Jeg vil ha ren og uforfalsket lyd, ikke show-off ;D ;D ;D

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Antall liker
50
Sted
Oslo
Fush skrev:
hifiguru skrev:
Kabler låter forskjellig

Tar utfordringen på strak arm! I løpet av kort tid, så blir det testet ut veldig mange kabler i en butikk i Oslo.

Har butikken ork og tid, så blir det blind tester også. Høres det ikke forskjeller på en kabel til f.eks 18.- - 100.- Kr. meteren kontra en til 2000.- Kr. meteren, så skal det aldri noen gang nevnes kabel i mitt nærvær de nærmeste .. årene ???

hifiguru

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.07.2002
Antall liker
1.262
Sted
Porsgrunn
Torget vurderinger
1
Trond Kjetil skrev:
hifiguru skrev:
Nå var det ikke PA-kabler jeg refererte til, men det er nå greit nok. Jeg vil ha ren og uforfalsket lyd, ikke show-off ;D ;D ;D
PA-Studio, kommer ikke de fra samme rullen da? Eller er det noe jeg har oversett?

Tenkte på slike: http://belco.no/nor/kabler_og_plugger/mikrofonkabel/klotz_xlr_kabel_1m

....det er det jeg kaller PA utstyr. ;D Bare sånn at ikke vi snakker forbi hverandre, kan jo hende jeg lærer no nytt nå igjen ;)

Topp Bunn