CJ premier 10 og mikrofoni

jre

Fersking
Ble medlem
12.12.2006
Antall liker
0
Jeg har en cj premier 10 som spiller fantastisk, så lenge en klarer å overhøre den plagsomme mikrofonien. Det står noen 60-talls RCA-rør, kjøpt hos Motron, i den. Det er i tillegg noen gummi rørdempere av ukjent merke som fulgte med fra tidligere eier. Har forsøkt å sette disse rørdemperne forskjellige steder på rørene, uten at mikrofonien forsvinner.

Hva bør jeg gjøre?

På forhånd takk

Mvh JRE

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Sett et "lodd" (VPI block) oppå forsterkeren og Audioquest Sorbofeet under. Er ofte litt pinglete kasser på slike saker og det har en tendens til å synge med. Og behold rørdemperne.

impulse

Æresmedlem
Ble medlem
26.02.2006
Antall liker
7.676
Sted
Hølen
Premier Ten har ikke akkurat noe pinglete kabinett, for å si det forsiktig. Derimot er RCA-rørene kjent for å være mikrofoniske, men samtidig er de klart best lydmessig.
Rørdemperne som følger med holder slett ikke mål, så disse bør snarest byttes ut med dempere fra Duende Criatura eller Herbie´s Audio Lab. Samtidig profiterer Premier Ten stort på å plasseres på en Base-plattform. Dermed burde mikrofonien være en saga blott, samtidig som du får maksimalt ut av en allerede svært god preamp.
En annen ting som kan være lurt å vurdere ,er å få montert nettbrønn, slik at du kan bruke en dedikert nettkabel i stedet for den orginale faste.
Lykke til!

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Premier Ten har ikke akkurat noe pinglete kabinett, for å si det forsiktig.

En annen ting som kan være lurt å vurdere ,er å få montert nettbrønn, slik at du kan bruke en dedikert nettkabel i stedet for den orginale faste.
Lykke til!
Krangler ikke med ekspertisen, mitt råd var basert på erfaringer med en ARC SP-8. ;)

Ville for øvrig vurdert å droppe nettbrønn og lodde ny nettkabel direkte på trafoen. Det fungerte storveis og så fjerner du alle rester av dårlig strømledning.

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Antall liker
161
Sted
Bærum
Hei.

Røret som benyttes 6GK5 er det viktig å kjøpe med fokus på lav mikrofoni ettersom endel av disse (og ikke bare RCA) er plaget med dette.
Jeg benytter i min Premier 14 (som er svært lik Premier 10 bortsett fra fjernkontroll) Mullard stemplede rør (antagelig ikke laget av Mullard, som neppe lagde slike noen gang) og det fungerer utmerket, men når du kjøper rør fra seriøse leverandører kan du (ved å betale noen få dollar ekstra) få rør som er lave på mikrofoni.

Lykke til med en flott pre som ikke har mange konkurrenter i prisklassen!

Ole

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
492
Torget vurderinger
4
Ta en blyant og slå forsiktig på rørene. Da finner du fort ut hvilket/hvilke rør som er mikrofoniske. Kjøp nye og erstatt disse. Hvis du kjøper av Motron og de viser seg å være mikrofoniske tar han dem i retur og sender andre.

jre

Fersking
Ble medlem
12.12.2006
Antall liker
0
Gode råde å få her på sentralen, takker masse for det.

Har bestilt noen Duende rørdemper av audiofoni.no, så får vi se om det fjerner mikrofonien.

Se for øvrig test av rørdemperne på side: www.audiofoni.no/firma/filer/test duende criatura.pdf

Mullard rør må selvfølgelig også testes en eller annen gang.

Mvh JRE

bambadoo

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
11.10.2002
Antall liker
13.597
Sted
Lørenskog
Torget vurderinger
17
Har en følelse av at de ikke fjerner mikrofonien, men kan nok dempe den.
Men sannsynligvis låter forsterkeren bedre med disse ringen.. Det er jo veldig bra.
:)

Topp Bunn