Chromecast Audio, med optisk Toslink eller S/PDIF coax?

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
768
Antall liker
112
Sted
Bærum
Bruker Chromecast Audio for å strømme via Tidal, og hørte nylig at den optiske Toslink utgangen er dårligere (mer jitter) enn om man bruker den med vanlig coax.

Skjønner ikke helt dette ettersom det jo er samme utgang og slik jeg oppfatter det bare en signalkonvertering i Chromecast, og i begge tilfelle rene digitale bitstrømmer ut. Ville trodd at det da er likegyldig, gitt selvsagt at man ikke får data-utfall.

Noen som har testet dette eller vet noe om det?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.747
Antall liker
21.618
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
ASR har gjort jitermålinger på den boksen. De er fæle, men enhver ordentlig konstruert dac nuller ut støyen.
 

Fivus

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.01.2020
Innlegg
805
Antall liker
570
Torget vurderinger
2
Har den coax utgang da? Trodde det enten var RCA (intern dac i CC), minijack eller optisk ut.
 
  • Liker
Reaksjoner: KMR

SiSt

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2021
Innlegg
982
Antall liker
1.579
Sted
Hamar
ASR har gjort jitermålinger på den boksen. De er fæle, men enhver ordentlig konstruert dac nuller ut støyen.
De er fæle ved volum under 100% og avhengig av implementering. Flere målinger viser bitperfekt streaming på fullt volum og optisk utgang, først og fremst ved bruk av roon, men også med tidal og qobuz.

Min CCA virker forresten å slite med 88.2 og 96 kHz dog. Signalet faller ut i 1/10 sekund eller så ca en gang i minuttet... Eller så er det dacen det er noe feil med. 24/48 og 24/44.1 funker knirkefritt.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.747
Antall liker
21.618
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Den har ikke mindre jitter uten volumregulering eller?
Uansett er poenget mitt at en godt konstruert mottaker ikke har problemer med CCAs grisete signal.
 

SiSt

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2021
Innlegg
982
Antall liker
1.579
Sted
Hamar
Slik jeg leser ASR er hovedproblemet dårlig implementering av Google sin cast-protokoll. Uansett gir den en del jitter, men vesentlig mindre via f.eks roon, og som du sier filtreres dette vekk av en god dac.

Andre tester jeg har lest viser bitperfekt resultat på fullt volum opp til 24/96, men ikke ved bruk av digital volumkontroll, så skal ikke være noe mer å hente lydmessig på en mer fancy streamer, så lenge du kan gjøre volumjustering et annet sted i kjeden.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.747
Antall liker
21.618
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Klarer ikke å forstå hvordan en digital volumkontroll kan være bitperfekt unntatt ved null attenuering. Forklar gjerne.
 
  • Liker
Reaksjoner: HoJ

SiSt

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2021
Innlegg
982
Antall liker
1.579
Sted
Hamar
Lest litt rundt på nytt nå, og finner ikke dekning for det jeg sier... Så eh. 🤷‍♂️

Men er ikke enhver digital volumkontroll "lossy" pga begrenset båndbredde? Vet en del omgår dette ved å resample signalet til en høyere frekvens og bruke de ekstra bitene som "rom" for volumjusteringen?
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.747
Antall liker
21.618
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Mine 2 øre er at man ikke trenger oppsamling for volumkontroll men at skikkelig bitdybde er viktig. Korriger meg gjerne!
Oppsampling er lurt når man skal filtrere.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.747
Antall liker
21.618
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Ja, den sier at bitdybde må til, men nevner ikke oppsampling.
 

SiSt

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2021
Innlegg
982
Antall liker
1.579
Sted
Hamar
Sikkert bare jeg som blander begreper.
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
768
Antall liker
112
Sted
Bærum
Har den coax utgang da? Trodde det enten var RCA (intern dac i CC), minijack eller optisk ut.
Korrekt, ikke RCA, det jeg mente var vanlig elektrisk/kobber, det er minijack ja, samme utgang som optisk.
 
M

MusicBear

Gjest
Disse Chromecast Audio boksene (eller er det kun én type av de), har de noen digital lydutgang?
Eller er det bare eldre versjoner av Apple TV som har digital lydutgang?
 

SiSt

Overivrig entusiast
Ble medlem
16.01.2021
Innlegg
982
Antall liker
1.579
Sted
Hamar
Disse Chromecast Audio boksene (eller er det kun én type av de), har de noen digital lydutgang?
Eller er det bare eldre versjoner av Apple TV som har digital lydutgang?
Den optiske kabelen er en spesialvariant med minijack i ene enden (hul spiss) og toslink i den andre, viktig å tenke på ved kjøp med tanke på tilgjengelighet.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.747
Antall liker
21.618
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Det er så vanlig at du får slikt på powkjøp, det er gjerne med en løs overgang i pakken med en vanlig toslinkkabel.
 

ole

Overivrig entusiast
Ble medlem
15.01.2004
Innlegg
768
Antall liker
112
Sted
Bærum
Skal sammenligne disse 2 alternativene, begge tilfelle med Tidal Master filer

a) Chromecast Audio med optisk Toslink kobling til HD 30 DAC. Tidal på Android nettbrett.
b) Win 10 PC med Tidal koblet rett til HD 30 DAC med USB.

Tror folket her inne at man hører forskjell?
 

okalles

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
11.11.2006
Innlegg
383
Antall liker
32
Sted
Hordaland
DAC-test det der. :)
Skal sammenligne disse 2 alternativene, begge tilfelle med Tidal Master filer

a) Chromecast Audio med optisk Toslink kobling til HD 30 DAC. Tidal på Android nettbrett.
b) Win 10 PC med Tidal koblet rett til HD 30 DAC med USB.

Tror folket her inne at man hører forskjell?
Er det forsjell på usb kabler? testet en som hadde en "klump" ca på midten. Koblet til HD30
 
Sist redigert:
Topp Bunn