Chord Ls5/12a

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.07.2003
Innlegg
790
Antall liker
6
Fikk et par av disse i hus, produsert av Chord Electronics. De er ganske små og nette, med Dynaudio elementer, produsert på lisens fra BBC, som de legendariske Ls3/5a.

De har ved første gjennomlytting en fantastisk mellomtone. Vokaler kommer virkelig til sin rett, Antony and the Johnsons hørtes flott ut. Ellers virker de noe mindre transparente enn mine Epos 14, men mer raffinerte, muligens litt mer oppløste oppover, og har absolutt tilstrekkelig med PRaT.

Utrolig hvordan to slike småting kan fylle et rom. Enda de står ukurant plassert.

Er det noen som har noen erfaringer fra disse mht posisjonering og egnede stativer (stive og lette eller tunge)? Eller kjenner til følsomhet og frekvenser?

Tall og erfaringer fra andre produsenter av samme høyttalertype er sannsynligvis også interessante.
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
Råe høytt.!!! Har du kjøpt de på Hamar?
 

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.07.2003
Innlegg
790
Antall liker
6
De kommer fra Hifi-Guiden, ja. Har du hatt dem til utprøving?

De utgjør en ganske tung last, tror mine 100W+ er helt i grenseland for hva de krever. Ved nærmere ettersyn står det jo 86dB på bruktsidene hans...

Ellers er det ganske tilfredsstillende at kvalitetsforskjellen mellom Chordene og Eposene ikke er så dramatisk som 3X prisforskjell burde tilsi. Men Arild hadde erstattet et mellomtoneelement, og det kan hende at ting vil skje etterhvert som dette spilles inn.
 

oeyvinoh

Medlem
Ble medlem
16.05.2006
Innlegg
38
Antall liker
1
Fikk et par av disse i hus, produsert av Chord Electronics.
Hva koster disse? Assosierer ikke akkurat Chord med billigprodukter...
Har du ikke et bilde også da?
 

DAChild

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2004
Innlegg
1.217
Antall liker
118
Torget vurderinger
2
Har sikla litt på disse ja..............
Skulle hatt de i et litt mindre anlegg, men fant ut at jeg fort måtte ha 2x200 kvalitetswatt for å drive de på en skikkelig måte, så det ble med det. Men 2x100 er nok ikke nok for å gi disse skikkelig pusterom, så det blir nok en tur til Arild igjen tenker jeg : )
Hva slags forsterker har du?
 

Paal_Iksom

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.07.2003
Innlegg
790
Antall liker
6
Jeg bruker Audiolabs 8000Q og -P, fra den gamle serien. En ekstra P har stått på ønskelisten en stund allerede, for Eposene blomsterer i takt med forsterkeriet.

Eposene er forøvrig målt til 86dB, og Chordene er merkbart tyngre å drive, kl 9 på Eposene tilsvarer omtrent kl 10 på Chordene. Dynaudios egen versjon av Ls5/12a oppgis til 82dB, og det er vel sannsynlig at elementer og oppbygning her er ganske likt.
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
271
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
8000P driver LS3/5a (av de typer jeg har hört) med störste letthet, höyttalerne er ikke spesielt voltfölsomme men har en behagelig impedans, isär 15-ohmsutgaven, og 8000P's 2x100 watt er evig evig nok for full kontroll.

Vedr Spendor; de kan ha en tendens til å "pynte" litt på fölsomheten, i virkeligheten er de neppe mye mer fölsomme enn Chord, Rogers etc.

Mvh Vidar P
 
Topp Bunn