Chord, er det en kabel som er et kupp til prisen?

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Chord, er det en kabel som er et kupp til prisen?
Spør da jeg ikke har mye erfaringer med kabler, men dei kablene jeg har av chord er gode etter min mening.
Testet litt rca mot andre også dyrere kabler, men foretrakk Chord.
Noen som har testet dette merket selv mot andre gode merker?

http://www.hifisentralen.no/forum/index.php

Lest selv haugevis med tester og bare skryt..


Nå som jeg har fått meg en god XLR fra Nordost, så er turen kommet til høyttalerledninger.
Fikk testet RA kabler og dei var muligens litt åpnere og kanskje ikke like skrikendes på høyt volum, men snakker små forskjeller, meget små.
Noen som og har samenlignet noe av chord mot Nordost sine høyttalerkabler, tenker vel da Heimdal ?
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Ingen som vet eller mener dei vet?? Ser det er mange som har lest her.. :p :)
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Mens vi venter på svar kan jeg skrive kort om en liten test jeg gjorde med min Chord rca, mot Van the hul og Taralabs. Jeg har ikke tatt med andre rimligere kabler da den Chorden er klart bedre.

Viste ikke prisen på dei to andre kablene.

Van the hul, låt mer stille,tamt og gjorde ingen ting bra egentlig, og heller ikke noe gale sånn sett.

Taralabs var en intressang kabel.
Den hadde kraftig bass og feit mellomtone som gjorde gitarriffet tøft. Ellers en avslappa behagelig diskant som jeg husker.
Jeg foretrakk min egen Chord som var mest nøytral og ikke legger til eller trekker fra noe.

Så den testen gav meg erfaringen jeg har lest om hundre ganger, at en kan tune anlegget vis det må "justeres" litt.

Pris på Van del hul var ifølge utlåner ca 1300,-
Pris på Tara Labs lå på 3000 ivertfall og
Chord Chameloon silver ligger på 2000,-
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Har hørt Chord kabler en del ganger, og ja de gir mye for pengene, i det rette oppsettet ;)
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
f skrev:
Har hørt Chord kabler en del ganger, og ja de gir mye for pengene, i det rette oppsettet ;)
Tankene mine er litt fremover.. tenker og Nordost..men så blir jeg litt usikker.. kan Chord vere bedre ?
F.eks hifi blader skrev vel noe om at signatur til ca 10.000 nye var like gode som andre kabler til gjerne 100.000.

så da lurer jeg liksom på om jeg burde kjøpt signatur høyttalerledninger eller om jeg burde kjøpt Nordost Heimdal i stedet for..og evnt om dei er begge er bedre en mine Chord Odynesse 2 ??
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Det er vanskelig å si uten at du får hørt på dem, men de kablene du har nå, er jo meget bra til det oppsettet du har nå ;)

Hvis du spør meg, så gir nok Chord generelt mere igjen for pengene enn Nordost!

Kabler er en vanskelig sak, og det kan hende at du ikke får mere enn litt lysere, eller mørkere lyd, selv om du bruker flere tusen kroner ekstra!

Du vil ikke prøve noe Mundorf fra www.dynabel.no? Hvis du kjøper de uterminerte, så er det veldig mye god lyd for pengene.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
f skrev:
Det er vanskelig å si uten at du får hørt på dem, men de kablene du har nå, er jo meget bra til det oppsettet du har nå ;)

Hvis du spør meg, så gir nok Chord generelt mere igjen for pengene enn Nordost!

Kabler er en vanskelig sak, og det kan hende at du ikke får mere enn litt lysere, eller mørkere lyd, selv om du bruker flere tusen kroner ekstra!

Du vil ikke prøve noe Mundorf fra www.dynabel.no? Hvis du kjøper de uterminerte, så er det veldig mye god lyd for pengene.
Ja, det kan jo hende.. :)
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Er det så få som har Chord?

Testet dei i dag mot Monster sine dyre tykke grå kabler.. Chord var best igjen.
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Jeg bruker Chord høyttalerkabler, men usikker på om jeg kan anbefale de på stående fot. Alt er systemavhengig.
Bruker forøvrig Carnival Silverscreen. De eneste jeg har direkte sammenlignet med er Tara labs prism. Det var omtrent som å ta på seg en Bjønnfitte og knyte igjen. Forferdelige kabler som ikke passet inn hos meg. Dessuten måtte jeg bryte med den på gulvet og bokstavelig talt knekke nakken på den for å få den til å ligge rolig.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Griffenfeldt skrev:
Jeg bruker Chord høyttalerkabler, men usikker på om jeg kan anbefale de på stående fot. Alt er systemavhengig.
Bruker forøvrig Carnival Silverscreen. De eneste jeg har direkte sammenlignet med er Tara labs prism. Det var omtrent som å ta på seg en Bjønnfitte og knyte igjen. Forferdelige kabler som ikke passet inn hos meg. Dessuten måtte jeg bryte med den på gulvet og bokstavelig talt knekke nakken på den for å få den til å ligge rolig.
Hehe..
Lyden du beskriver av Taralabs minnet meg om da jeg testet Taralabs rca.. den er ikke nøytral ivertfall.
Jeg er ute etter "ekte" lyd. Kabelen skal slippe alt igjennom og ikke bremse noe eller legge til noe. Dønn nøytral.
F.eks XLR jeg fikk meg, den Nordost kabelen.. jeg hadde en annet merke først..der var det som at det lå en svak dis over alt..ellers var den bra. Med Nordost forsvant tåken liksom. Knallbra.

Tror du dine er bedre enn mine Chord Odynesse?, som klarte seg godt mot RA Standard som koster mye mye mer.
Bør vel kanskje vere litt bedre vis dei er dyrere?

Ikke hørt Nordost mot Chord? Vil tru det kunne vert spennende.. Men noe sier meg at dei kanskje kan vere litt lik?
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Jeg kan sikkert oppdatere litt her senere når jeg har fått Red dawn høyttalerkablene mine i posten. De er vel muligens her om 2-3 uker.
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Har også forøvrig eid et sett med Epic twin. Det var flotte fornuftige kabler. Dynamiske med litt sting i toppen. De solgte jeg desverre sammen med et sett med høyttalere.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Ja, gjerne skriv noen ord om hvordan det ble, når du får dine Red dawn, siden jeg lurer på Nordost selv.

:)
 

Griffenfeldt

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.12.2008
Innlegg
8.013
Antall liker
4.128
Sted
I en kjeller
Torget vurderinger
17
Sånn, da har Red dawn fått vært koblet til anlegget 20 minutter.

Flott på detaljer og rom, men manglet det jeg liker å kalle "organisk" klang.
Kabelen ( eller anlegget ) gjør en god figur når det kommer til å bygge opp et flott perspektiv. Veldig homogen klang og en relativt god utklinging i diskanten.

Redigerte litt her da jeg prøvde å gjøre innlegget til å handle om kabelen og ikke mine egne preferanser.






Mvh
Thomas
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Griffenfeldt skrev:
Sånn, da har Red dawn fått vært koblet til anlegget 20 minutter.

Flott på detaljer og rom, men manglet det jeg liker å kalle "organisk" klang.
Kabelen ( eller anlegget ) gjør en god figur når det kommer til å bygge opp et flott perspektiv. Veldig homogen klang og en relativt god utklinging i diskanten.

Redigerte litt her da jeg prøvde å gjøre innlegget til å handle om kabelen og ikke mine egne preferanser.

Mvh
Thomas
Takk for tilbakemelding. Og kom jerne med en senere utfyllende svar  :)

Ja har hørt den skal vere bra, men litt tynn og kanskje litt bassfattig..opplevde du det?
skulle vist vere på plass i seriene over sies det.
 

Sober

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.07.2008
Innlegg
784
Antall liker
333
Sted
Oslo
Torget vurderinger
27
Spiller med Chord Epic, Chord Anthem 2 (RCA).

Chord Epic er jeg storfornøyd med, mulig det blir bytte nå skal teste noen kabler i morgen (helt annen prisklasse...)
Synd at Anthem2 i XLR er så dyr i forskjell fra RCA, hadde nok holdt meg til Chord hvis det ikke var for det. Men trenger XLR kabler nå... Epic vil jeg si er et kupp til prisen...
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Sober skrev:
Spiller med Chord Epic, Chord Anthem 2 (RCA).

Chord Epic er jeg storfornøyd med, mulig det blir bytte nå skal teste noen kabler i morgen (helt annen prisklasse...)
Synd at Anthem2 i XLR er så dyr i forskjell fra RCA, hadde nok holdt meg til Chord hvis det ikke var for det. Men trenger XLR kabler nå... Epic vil jeg si er et kupp til prisen...
Hvilke prisklasser ligger dei i?

Noen som har testet signatur?
 

Sober

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.07.2008
Innlegg
784
Antall liker
333
Sted
Oslo
Torget vurderinger
27
lovemusikk skrev:
Sober skrev:
Spiller med Chord Epic, Chord Anthem 2 (RCA).

Chord Epic er jeg storfornøyd med, mulig det blir bytte nå skal teste noen kabler i morgen (helt annen prisklasse...)
Synd at Anthem2 i XLR er så dyr i forskjell fra RCA, hadde nok holdt meg til Chord hvis det ikke var for det. Men trenger XLR kabler nå... Epic vil jeg si er et kupp til prisen...
Hvilke prisklasser ligger dei i?

Noen som har testet signatur?
http://www.norskhificenter.no/prislister/CORDprisliste1og2_072011.pdf

Testet Signet med veldig godt resultat...
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Sober skrev:
lovemusikk skrev:
Sober skrev:
Spiller med Chord Epic, Chord Anthem 2 (RCA).

Chord Epic er jeg storfornøyd med, mulig det blir bytte nå skal teste noen kabler i morgen (helt annen prisklasse...)
Synd at Anthem2 i XLR er så dyr i forskjell fra RCA, hadde nok holdt meg til Chord hvis det ikke var for det. Men trenger XLR kabler nå... Epic vil jeg si er et kupp til prisen...
Hvilke prisklasser ligger dei i?

Noen som har testet signatur?
http://www.norskhificenter.no/prislister/CORDprisliste1og2_072011.pdf

Testet Signet med veldig godt resultat...
Tviler vel ikke nei. For den jeg har, Chameloon silver pluss er ganske bra.. så at den vil vere bedre tviler jeg ikke på. Men er den mye bedre, vet du noe om det? Ikke så viktig..

Det jeg lurer på er å bytte ut høyttaler ledningen mine.. fra Odyssey 2 til noe bedre.. så tenkt litt på signatur..eller Nordost frei eller noe tilsvarende.. Noe formeninger om hva som kan vere best?
 

Sober

Overivrig entusiast
Ble medlem
12.07.2008
Innlegg
784
Antall liker
333
Sted
Oslo
Torget vurderinger
27
Tipper du må teste i ditt oppsett... Ikke noe fan av Nordost så i mitt tilfelle hadde valget vært enkelt :)
 

mteinum

Æresmedlem
Ble medlem
29.05.2007
Innlegg
10.119
Antall liker
3.889
Sted
Øya
Torget vurderinger
1
Jeg foretrekker Chord Epic Twin framfor Nordost Blue-Heaven. Det er mer "kjøtt på benia" med Chord kabelen.
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Sober skrev:
Tipper du må teste i ditt oppsett... Ikke noe fan av Nordost så i mitt tilfelle hadde valget vært enkelt :)
Chord? ;) Okai.. ;)
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
mteinum skrev:
Jeg foretrekker Chord Epic Twin framfor Nordost Blue-Heaven. Det er mer "kjøtt på benia" med Chord kabelen.
Chord virker som best til pris.. utfra egne erfaringer.
Til mer jeg tenker, til mer har jeg lyst å teste signatur høyttaler kablene.. er vel toppmodellen dei kanskje, og koster 10.000 ny? Vart i en norsk hifi blad samenlignet med kabler til 8-10 ganger prisen.
så på brukten bør en kanskje få den for ok pris.. Vet dei er komt med noe enda dyrere modeller, men holder sikkert i massevis for meg den signaturen. Vis det blir bedre en dei jeg har.. ::)
Testa jo mine egne mot RA standard til en pris på ca 10 ganger prisen av mine, uten at jeg syns det låt så mye bedre.
Faktisk måtte jeg legge godviljen til for å høre at det låt marginalt bedre. Mulig det låt litt mindre skrikendes i toppen, vis jeg kan si det på den måten og litt mer avslappet i lyden men veldig ekte.


Også lyst å teste ut Nordost Frei eller bedre.. kunne vert intressant, for å få en større erfaring med Nordost.
Den xlr jeg har av Nordost er svinbra, men den hadde og en svindyr nypris en gang.
Så takk til alle dere som har mulighet og kjøpe nye kabler. ;D

For dei som lurer på om det har tatt helt av, så nei. Der kommer jeg ikke. Kabler for meg er fintuning og minst viktig.
For dere som leser her uten erfaring, ALDRIG tro at kabler betyr mye!

Tilbake til tråden ja..

Lyden må vere upåvirket i mest mulig grad..
F.eks skal lyden skvette utav høyttaleren kjapt når det påkreves i f.eks et trommeslag.
En skal liksom skvette til når det er sånn det ligger på CDen.
 

MortenD

Hi-Fi interessert
Ble medlem
02.01.2013
Innlegg
62
Antall liker
7
Torget vurderinger
1
Chord virker som best til pris.. utfra egne erfaringer.
Til mer jeg tenker, til mer har jeg lyst å teste signatur høyttaler kablene.. er vel toppmodellen dei kanskje, og koster 10.000 ny? Vart i en norsk hifi blad samenlignet med kabler til 8-10 ganger prisen.
Sitter og leser denne gamle tråden og lurer på om du noen gang fikk testet ut Chord Signature?

Jeg har et par gamle Oddysey2 kabler som jeg faktisk synes gir et bedre holografisk lydbilde enn mine Transparent Super MM2 kabler. Jeg går derfor nå og lurer på om jeg også skal forsøke meg på Signature..

M/
 

lovemusikk

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2009
Innlegg
9.577
Antall liker
2.935
Torget vurderinger
8
Sitter og leser denne gamle tråden og lurer på om du noen gang fikk testet ut Chord Signature?

Jeg har et par gamle Oddysey2 kabler som jeg faktisk synes gir et bedre holografisk lydbilde enn mine Transparent Super MM2 kabler. Jeg går derfor nå og lurer på om jeg også skal forsøke meg på Signature..

M/
å svarte.. jeg blir vel utestengt fra sentralen nå..
Bamboo eller hva han kalles er etter meg.. får ikke lov å skrive i gamle tråder.. bare andre ser jeg!?
Men nei, testet ikke den.

Men Doxa sine høyttaler ledninger var bedre enn de shord jeg hadde. Bedre dynamikk..
,
 
Sist redigert:
Topp Bunn