Choke i ANK L1 + div..

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Innlegg
2.020
Antall liker
619
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
For en stund siden kom jeg over en tråd om en som satt inn en choke i psu på ank l1 i steden for resistor RR2. Finner desverre ikke tilbake til den tråden, men er det noen som har erfaring med det? RR2 er på 220R og den ble byttet ut med en Hammond 193G. Det jeg syns virker rart er at Hammond choken er på 10H og 102 Ohm. Vil da ikke b+ øke betraktelig. Har svært lite kunnskap ang choke og dens virkemåte i psu i forhold til CRC.
Netttrafo er oppgitt til 350mA og choken 150mA. Føler at det er noe som ikke stemmer her.

anl1.jpg
 
Sist redigert:

VB

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2009
Innlegg
1.808
Antall liker
1.378
Siden det er RR2 (og ikke RR1) som byttes til en choke så vil det bare direkte påvirke spenninga på g2 (gitter nr. 2) på EL84-røret, samt spenninga til inngang- og driverrøret.
 

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Innlegg
2.020
Antall liker
619
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Burde det ikke vært mer riktig og bytte ut RR1 i en slik PSU? RR2 som ble byttet på den jeg så. Derfor mener jeg choken bør ha en resistans på rundt 220 ohm? Litt usikker på hvor mye gitterspenningen vil øke ved å halvere den motstanden? Ser ut som en dårlig modifikasjon..?

Takk for svar
Morten...
 

VB

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.06.2009
Innlegg
1.808
Antall liker
1.378
Dårlig og dårlig fru Blom. Det kommer vel an på lydforbedringa det da. Kanskje en 10 ohms choke i stedet for motstanden på RR1 gjør mindre forskjell enn den i stedet for motstanden på RR2? Kanskje kunne hele strømforsyninga ha vært bygd litt annerledes, men siden alt står på printkort så er det jo ikke så helt enkelt å modde heller.
 

6bm8

Hi-Fi freak
Ble medlem
05.01.2005
Innlegg
2.020
Antall liker
619
Sted
Gressvik/Fredrikstad
Torget vurderinger
1
Har simulert litt i PSUD2 og sett minimale målbare forskjeller. Satt inn en Hammond choke og testet. Alle målinger er godt innenfor på målepunktene. Fikk bare minimal økning i strømtrekk på nettrafo.
Lydmessig ble det en suksess. Faktisk mye større forskjell enn jeg kunne forestilt meg.

Mvh...
 

VegardW

Hi-Fi freak
Ble medlem
08.02.2007
Innlegg
4.046
Antall liker
2.798
Sted
Kolsås
Torget vurderinger
4
Siden det er RR2 (og ikke RR1) som byttes til en choke så vil det bare direkte påvirke spenninga på g2 (gitter nr. 2) på EL84-røret, samt spenninga til inngang- og driverrøret.
Her er inngangs røret dc koplet til driverrøret. Anode spenningen til inngangs røret, og derved bias spenningen til driverrøret vil endres når motstander endres i forsyningen. Men siden det står en 150k motstand (R1) i grenen til anoden på inngangs røret, vil endringen fra 220 ohm (RR2)
til 102 ohm ( choken) gi så liten endring i totalmotstanden før anoden at du knapt vil se forskjell ( det går jo lite strøm her) i anodespenningen.

i grenen til g2 på utgangsrøret utgjør forskjellen i motstand mellom RR2 og Choke en større andel av motstanden i grenen. Men ved feks 10 ma g2 strøm blir endringen i Vg2 ca 1 Volt.

Kult at det låter bedre!
 
Sist redigert:
Topp Bunn