S
Slubbert
Gjest
Skjerpe hvorfor? Jeg skrev at mine grunnleggende individuelle friheter er noe jeg om nødvendig vil forsvare med våpen. Heller død enn rød.
Prøv å ta fra meg også de mest grunnleggende individuelle rettighetene og eierskapet over eget liv og jeg kan love deg at jeg er villig til å forsvare den med våpen.Gjest skrev:Sorry liberalister! "Individets rett" finnes bare i hodet på dere
Nå synes jeg ærlig talt du snubler på en svært klønete måte. Med dette vil jeg anbefale moderator om å moderere seg.bjornh skrev:Selv om dette er Off-Topic, så gjelder altså Hifisentralens regel 1 her også. Slubbert: skjerp deg litt!
bjornh, moderator
Du bommer. Poenget er at Chavez ikke representeer folket. Han har tatt makten uten et reelt folkelig votum. Han er en kriminell kleptokrat som nå bereder grunnen for å styre på livstid. Tragisk for Venezuela. Patetisk, naturligvis, at Chavez har støttespillere her i nord (nytaliban).AK27 skrev:Så et korrupt oligarki som utbytter befolkningen og landets naturresursjer for egne interesser har rett til å undertrykke på bakgrunn av at de har makten til det.
Dette er jo rene fabrikasjoner. Er det meningen at vi skal forholde oss til dine feberfantasier. Få om noen president har vunnet flere folkeavstemninger enn Chaves.BBking skrev:Du bommer. Poenget er at Chavez ikke representeer folket. Han har tatt makten uten et reelt folkelig votum. Han er en kriminell kleptokrat som nå bereder grunnen for å styre på livstid. Tragisk for Venezuela. Patetisk, naturligvis, at Chavez har støttespillere her i nord (nytaliban).AK27 skrev:Så et korrupt oligarki som utbytter befolkningen og landets naturresursjer for egne interesser har rett til å undertrykke på bakgrunn av at de har makten til det.
Du anbefales å kikke innom her. Jeg skrev "heller død enn rød"; fascisten gjest mener at individuelle rettigheter eller universelle menneskerettigheter ikke finnes, han skrev (sitat) "Det finnes bare en form for rett, og det er den som gis ved lov.". Jeg er sikker på at Göhring har sagt noe tilsvarende, hvis det ikke var tatt fra Mein Kampf. Jeg repliserte som sant er at dersom et flertallets tyranni finner det for godt å inndra alle mine mest basale menneskerettigheter - konkretisert slike ting som grunnleggende meningsfrihet, ytringsfrihet, tankefrihet, eiendomsrett og leverett - så vil heller ta kvelden i selvforsvar enn å innfinne meg.AK27 skrev:Men ikke bare det, du er villig til å drepe for fåtallets (oligarkiets) rett til å undertrykke. Slubbert går sin skeive seiersgang.
Universell menneskerett og individuell rett er to begreper på nøyaktig det samme, siden et individ og et menneske er det samme. Basale individuelle rettigheter inkluderer ytringsfrihet, meningsfrihet, trosfrihet, eiendomsrett og så videre. Du mener ved egen innrømmelse at sånt ikke finnes og at loven alltid definerer rett, hvilket ble uttalt uten forbehold om hva loven faktisk inneholder. Så hvis det konstituerte flertall vedtar at mindretallet skal massakreres så antar jeg at du støtter dette fullt ut. Jeg antar at du også var en varm tilhenger av eugenikken og annen undertrykkelse som ble utført av demokratisk valgte regjeringer i forrige århundre. Demokratiet er jo alltid i sin fulle rett fordi et individ ikke har noen rettigheter, du skrev dette selv. Også Hutuflertallet som massakrerte 800.000 Tutsier i Rwanda var i sikkert sin fulle rett, utelukkende i kraft av at de var i flertall. For flertallstyranni har jo aaaaaldri eksistert. :Gjest skrev:Kom ikke og fortell meg at du mener menneskerettighetene når du skriver "individets rett"!
Hadde du ment menneskerettighetene så hadde du skrevet det.
Hvis demokrati er flertallstyrranni, så finn deg et sted på jorda der det ikke finnes lovverk. Se om du trives der!
Du kan ikke få alle friheter og total beskyttelse samtidig, din unge!
Jeg skrev at jeg vil gripe til våpen i selvforsvar dersom noen vil frarøve meg mine mest basale individuelle rettigheter. Ekstrapoler akkurat som du vil, la din kompulsive fantasi løpe fritt, sjekk inn på Gaustad, - jeg gir faen.AK27 skrev:du vil applaudere dem om de skyter utsulta bønder som brøver å stjele til seg en jordlapp?
Det var da et ytterst relevant spørsmål all den tid vi snakker om den bolivarske revolusjon og du snakker i floskler. Prøver bare å dra en linje mellom de to tingene. Men for all del, briljer videre med slagordene og ad hominem utbruddene dine, du har en lojal publikumer i BB. Så tror jeg rett og slett jeg trekker meg unna. Kos deg.Slubbert skrev:Jeg skrev at jeg vil gripe til våpen i selvforsvar dersom noen vil frarøve meg mine mest basale individuelle rettigheter. Ekstrapoler akkurat som du vil, la din kompulsive fantasi løpe fritt, sjekk inn på Gaustad, jeg gir faen.AK27 skrev:du vil applaudere dem om de skyter utsulta bønder som brøver å stjele til seg en jordlapp?
Stilte et enkelt spørsmål som angår tema (all den tid jordbruksreformer er en sentral del av den bolivarske revolusjon). Har ikke forsvart noe utsagn fra den ene eller den andre. Vel spørsmålene mine får forbli ubesvarte.Slubbert skrev:Kanskje du bør kjøpe et sånt også, hva angår ad hominem stiller vi vel på nokså lik linje her.
Jeg startet ikke avsporingen, det var en viss annen som skrev (sitat): "Individets rett" finnes bare i hodet på dere, i likhet med andre teorier om rettferdighet. Det finnes bare en form for rett, og det er den som gis ved lov."
At du er så ivrig på å forsvare det siterte utsagnet utelukkende på grunnlag av din forutinntatthet er påfallende, men ikke spesielt overraskende. Besettelse er en sterk drivkraft.
Selvfølgelig er det absurd og meningsløst, jeg lurte bare på om du klarte å se det all den tid jeg mener du har en hang til å snakke i absolutter.Slubbert skrev:[Atle tilslutter seg] "Individets rett" finnes bare i hodet på dere, i likhet med andre teorier om rettferdighet. Det finnes bare en form for rett, og det er den som gis ved lov."
"Dilemmaet" ditt - dvs (sitat) "du har blitt satt i en posisjon hvor du enten må forsvare mord eller innrømme at eiendomsretten ikke er absolutt" - er absurd og meningsløst. Du kunne likesågodt spurt om jeg mener at du har rett til å drepe lillebror hvis han nasker fra godteposen din. Jeg mener at det er galt å ta annen manns eiendom, men jeg mener ikke at du kan gå rundt og skyte lommetyver og veskenappere.
Forstår ikke hvordan du kan skrive at jeg tilslutter meg Gjest sin frase (hvor skulle jeg ha gjort det?). Rett er vel kanskje et juridsk begrep, så at det "finnes bare en form for rett, og det er den som gis ved lov", er kanskje korrekt strengt etymologisk. Absolutte er de ikke, det er å ta de for gitt. Og ikke har du definisjonsrett på dem heller. Det riktigste er vel at vi skaper dem gjennom lover og ved å bryte dem, kollektivt og individuelt; "eksistensialisme er humanisme", ikke sant?Tanken om at eiendom er tyveri går lenger tilbake enn til Proudhon; dens historie faller i stor utstrekning sammen med sosialismens egen historie. Den inneholder to elementer, som er nært knyttet til hverandre: Tanken om at den som har eierinntekter uten å arbeide stjeler fra arbeiderne, og tanken om at de produksjonsmidler han eier, og som gir et skjær av berettigelse til hans inntekt, er stjålet fra de arbeidere som har produsert dem.
Takk.Parelius skrev:All rett og rettigheter er resultat av kamp. Menneskerettigheter er en rett fordi noen har skrevet under på et papir, og dermed fanget av sine egne avtaler. Naturrett eksisterer som ideologi. Bak ideologien står makten. Mot makten står opprøret. Bak opprøret er avgrunnen, dvs. en plassholder for nye interesser. And so it goes. Likevel ser det ut som om vi har gjort et fremskritt i bevisstheten om friheten. Denne bevisstheten er i dag forfalt til valgfriheten i form av shopping. Får vi shoppet nok gjør vi ikke opprør. Chavez er mest sannsynlig på vei til å bli en charlatan. Alle som vil institusjonalisere seg selv på livstid og tror at verden går under uten dem, de er charlataner.
Godt å se Atle tilbake!
Hvis du faktisk leser det du går løs på, så er det ikke slik jeg ser det noen ambiguitet i forhold til mine synspunkter på de 4-5 siste sidene her.AK27 skrev:Selvfølgelig er det absurd og meningsløst, jeg lurte bare på om du klarte å se det all den tid jeg mener du har en hang til å snakke i absolutter.
Nei, anarki er tyranni. Det er en rendyrking av flertallets diktatur hvor universelle individuelle rettigheter ikke finnes og det til enhver tid rådende flertall - enten det er konstituert i partiet, syndikatet eller lynsjemobben - har total og uinnskrenket råderett over den enkeltes liv og produktet av dennes liv. Jeg avviser ethvert flertallstyranni, dette er vel allerede tråklet gjennom i selvsamme tråd. Initiering av vold/tvang er tyveri.Eiendom er tyveri!
I og med at du umiddelbart gikk i strupen på meg da jeg harselerte over den så er det nærliggende å tro, men det var kanskje bare en instinktiv handling?Forstår ikke hvordan du kan skrive at jeg tilslutter meg Gjest sin frase (hvor skulle jeg ha gjort det?).
Nei, du blir totalt vag så fort jeg kommer inn på temaet systemisk vold og eiendomsrett, i alle fall i klare kausale forhold. Er tyveri nødvendigvis galt (og hvem har definisjonsretten på tyveri)? Kan eiendomsretten fungere som et instrument for den priviligerte i undertrykkelsen av den underpriviligerte? Slike spørsmål melder seg. Men svarene om noen er alltid tvetydige.Slubbert skrev:Hvis du faktisk leser det du går løs på, så er det ikke slik jeg ser det noen ambiguitet i forhold til mine synspunkter på de 4-5 siste sidene her.AK27 skrev:Selvfølgelig er det absurd og meningsløst, jeg lurte bare på om du klarte å se det all den tid jeg mener du har en hang til å snakke i absolutter.
Joda, jeg svarte på noe lignende for et par sider tilbake. Jeg rangerer ikke folks rettigheter etter "klasse", eller hvor "priviligerte" de er. Hvis noe er galt når A gjør det mot B er det like galt når B gjør det mot A, uavhengig av disses sosiale posisjon. Man kan alltid finne historiske såvel som kontemporære påskudd for initiering av vold/tvang, det blir bare en evig ond sirkel hvor den til enhver tid maktbesittende gruppering på vegne av noen eller noe utøver overgrep. Hvis man avstod fra det jeg anser om urettmessig initiering av vold/tvang, så ville organisk/fri utveksling av varer og tjenester - det jeg betrakter som fri kapitalisme eller laissez-faire - besørget en ditto samfunnsstruktur. Arbeiderorganisasjonene har alltid manet til "klassekamp" i sin pompøse retorikk, i et spill lignende det man ser mellom stater som søker geopolitisk makt. Allikevel, selv når de har nødvendige midler og kapital som ofte er tilfellet feks i Skandinavia, så er det uhyre sjelden at de faktisk går til det skritt å overta eierskap over bedriftene. Dette kan enhver arbeiderorganisasjon fritt gjøre gjennom aksjeoppkjøp, men de avstår da de ser seg bedre tjent med at kapitalistene tar risikoen mot at de tar noe av gevinsten. Det hadde blitt et grusomt hardt arbeidsmarked hvis ethvert tap og enhver lavkonjunktur skulle gått direkte og umiddelbart på bekosntning av de ansattes lønn, derfor vil enhver pragmatisk organisasjon tillegge bedriftens risikokapital dertil egnede investorer.AK27 skrev:Nei, du blir totalt vag så fort jeg kommer inn på temaet systemisk vold og eiendomsrett, i alle fall i klare kausale forhold. Er tyveri nødvendigvis galt (og hvem har definisjonsretten på tyveri)? Kan eiendomsretten fungere som et instrument for den priviligerte i undertrykkelsen av den underpriviligerte? Slike spørsmål melder seg. Men svarene om noen er alltid tvetydige. Du svarte aldri på spørsmålet mitt utover at en ikke kan skyte noen for å naske godteposen din.
Jeg er usedvanlig enig med Parelius i dag som, ser ut til å være i det relativistiske hjørnet til en forandring (selv om han sikkert vil protestere på dette).Parelius skrev:All rett og rettigheter er resultat av kamp. Menneskerettigheter er en rett fordi noen har skrevet under på et papir, og dermed fanget av sine egne avtaler. Naturrett eksisterer som ideologi. Bak ideologien står makten. Mot makten står opprøret. Bak opprøret er avgrunnen, dvs. en plassholder for nye interesser. And so it goes. Likevel ser det ut som om vi har gjort et fremskritt i bevisstheten om friheten.
Er vel ikke så mange som er uenig i det. Men disse rettighetene er da ikke noe annet enn det som til enhvær tid er politikervedtatte lover der du befinner deg i øyeblikket, og ethvert brudd som politiet selv finner alvorlig nok eller som ivrige politikere presser dem til å prioritere skal bli etterforsket og eventuelt gjort noe med.Slubbert skrev:samt håndheving av rettigheter og vern mot urettmessig initiering av det samme (les: et politivesen eller juridisk apparat).
Joda, man har jo det. Men selv begge disse er underlagt ganske tunge restriskjoner. Du kan mene hva du vil så lenge det er innenfor rammene av hva som er akseptabelt der man bor og den tiden man lever i. Ytringer utover dette kan bli møtt med straffereaskjoner som de samme politikerne har vedtatt.Slubbert skrev:Man har dog etterhvert i mye av verden kommet til den konkusjon at mennesker bør ha menings- og ytringsfrihet, selv om det forekommer noen merkelige restriksjoner her og der, hvilket gjør at jeg eller andre står fritt til å anse enhver vedtatt lov eller forbud som urettmessig og være uenig i denne.
Sakser fra Wikipedia:Gjestemedlem skrev:FNs menneskerettigheter er jo kun en samling saker representanter for medlemslandene er blitt enige om er viktig nok for tilstrekkelig mange, og den er i stadig endring da elle og enhver ser ut til å ville utvide listen med sine kjepphester.
Ikke bare satt under press, men listen blir til stadighet utfordret og saker blir lagt til og fjernet. Mye bråk i de siste da de religiøse bastionene ville ha religiøs undertrykking definert som en menneskerett. :-\BBking skrev:Menneskerettighetene har alltid blitt satt under press av totalitære regimer. Chavez er naturligvis intet unntak.
Har du noe empiri som underbygger hva du insinuerer:BBking skrev:Menneskerettighetene har alltid blitt satt under press av totalitære regimer. Chavez er naturligvis intet unntak.
Du går de vante runder innenfor det samme vante skjema.Slubbert skrev:Jeg anser innvendingene dine, forutsatt at jeg i utgangspunktet deler din virkelighetsoppfatning hvilket vel er sjelden, som produkter av mangler ift skisserte retningslinjer for skille mellom lovmakt/voldsmonopol og økonomiske interesser/eierskap. Staten som rettmessig lovmakt og voldsmonopolist er IMO i utgangspunktet ikke en rettmessig eier av økonomiske interesser, da dette uunngåelig fører til uheldige interessekonflikter. Og hvis du likestiller demokrati med flertallstyranni så anser jeg som tidligere nevnt dette som det verste tyranni tenkelig. Som skrevet tidligere i tråden er det individuelle rettigheter og fraværet av urettmessig initiering av tvang, ikke minst fra det offentlige, som definerer det jeg vil kalle frihetsgraden i et samfunn.
Public Citizen, Water Privatization Case Study:In February and March of 2000, protests broke out in
Cochabamba, Bolivia, in response to the skyrocketing price of
water. Many people saw their bills triple or even quadruple,
just weeks after Aguas del Tunari, a private company owned
by London-based multinational International Water Ltd., took
over the citys water system.
For thousands of families, the rate hike meant up to half
of their monthly income went to paying for water.1
Unable to survive under these conditions, the citizens
demanded that the water contract be terminated. After
suffering civil rights abuses, injuries and even death at the
hands of the police and military, the protesters were heard
and their water rights were restored.
Naturligvis. Elementær kunskap. Overraskende at du ikke kjenner til dette.AK27 skrev:Har du noe empiri som underbygger hva du insinuerer:BBking skrev:Menneskerettighetene har alltid blitt satt under press av totalitære regimer. Chavez er naturligvis intet unntak.
Her en artikkel av Eva Golinger om destabiliseringstiltak igangsatt av CIA-paraplyorganisasjoner (USAID, NED og så videre) i Venezuela, http://www.venezuelanalysis.com/analysis/2600. Alt basert på frigitte amerikanske dokumenter etter FOIA (Freedom Of Information Act, om jeg husker korrekt).I. Executive Summary
It has been 10 years since Hugo Chávez was elected president of Venezuela and set out to overhaul the country's largely discredited political system. His first major achievement, the enactment of a new constitution in 1999, offered an extraordinary opportunity for the country to shore up the rule of law and strengthen the protection of human rights. The 1999 Constitution significantly expanded human rights guarantees by, among other things, granting Venezuela's international rights obligations precedence over domestic law. It also created a new Supreme Court and sought to provide this court with the institutional independence it would need to serve as the ultimate guarantor of these fundamental rights.
But this historic opportunity has since been largely squandered. The most dramatic setback came in April 2002 when a coup d'état temporarily removed Chávez from office and replaced him with an unelected president who, in his first official act, dissolved the country's democratic institutions, suspending the legislature and disbanding the Supreme Court. Within 40 hours, the coup unraveled, Chávez returned to office, and the constitutional order was restored. But while this derailment of Venezuelan democracy lasted less than two days, it has haunted Venezuelan politics ever since, providing a pretext for a wide range of government policies that have undercut the human rights protections established in the 1999 Constitution.