Charlie Haden-kjennere : hvor begynne ?

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
hei !

jeg er nyskjerrig på jazz-artisten Charlie Haden etter en del anbefalinger her på forumet.tror han trakterer bass.har bestillt albumet "quartet west" som forhåpentligvis kommer en av de nærmeste dagene.håper noen kan hjelpe meg litt på vei og anbefale plater og kort beskrive de.

på forhånd tusen takk !

mvh. s,

rama

biskopen av holmlia
Ble medlem
09.06.2003
Antall liker
21.781
Sted
oslo
Torget vurderinger
17
beoynd missouri sky (sammen med pat metheny) er et fint sted å starte.

Mute

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
27.12.2007
Antall liker
9
Sted
Skien
Torget vurderinger
0
Fikk med meg Charlie Haden trio under NYC-JVC-JazzFestival 2008! Det var en herlig opplevelse. Han hadde ikke spillt på DEN klubben på 30år sa han. Fantastisk! Kjøp live plater!

Minutten

Hi-Fi freak
Ble medlem
15.12.2007
Antall liker
3.490
Torget vurderinger
4
Er ikke noe Haden kjenner men du kan jo prøve denne :http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=30401.msg570727#msg570727
Ellers er hans innspillinger med Ornette Coleman f.esk denne:http://www.hifisentralen.no/forum/index.php?topic=27987.msg526862#msg526862 mine favoritter.
Nocturne (01) m/Gonzalo Rubalcaba og Beyond the Missouri (96) Sky m/ Pat Metheny er vel han blant mest "populære" plater. Veldig laid back begge disse. Helt greie plater som solgte en del, men ikke noe du må ha imho.

Minutten

PS. Har sett han live 2 ganger og det var veldig bra.

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
tusen takk folkens for hurtig svar !

det er tydligvis en meget annerkjent musiker dette.får lytte på cd'en som kommer snart og ta med noen av de anbefalte platene i kommende bestillinger.

mvh. s,

roarh

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
16.06.2005
Antall liker
6
En trio-cd med Haden, Enrico Pieranunzi og Paul Motian kom i posten i går. Special Encounter heter den og virker lovende. Den finnes bl.a på ebay.

Ellers er Pat Methenys 80/81 også flott.

bogron

Medlem
Ble medlem
12.09.2003
Antall liker
1
Du bør gå tilbake til Ornette Colemans innspillinger fra 60-tallet, der Charlie Haden var bassisten, samt Liberation Music Ensemble (med Carla Bley) fra 70-tallet - og hans mange innspillinger med Keith Jarrett og Dewey Redman - samt Old and New Dreams, også med Redmand og Ed Blackwell. Haden har en lang historie, men startet med jodling i familiens country/hilllbilly band. Han har gått tilbake til røttene på sin siste cd.

olllie

Overivrig entusiast
Ble medlem
09.07.2006
Antall liker
744
Sted
Bergen
Torget vurderinger
1
Jeg kan anbefale Hadens 6 plater serie "The Montreal tapes", live med forskjellige gjester (trioer). Verve. Pluss en ECM plate fra samme konsert serie. Flott lyd.
Ellers er Quartet West platene hans veldig bra.
Haden har gitt ut og medvirker på utrolig mye. Bare å velge og vrake.

Olllie

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
ja da kom Charlie Haden-plata ;)

'quartet west' m/Ernie Watts,Alan Broadbent & Billy Higgins (verve'87)

førsteinntrykket er at dette er høyst komfy New York-jazz.gav definitivt mersmak !

mvh. s,

ELJ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.09.2008
Antall liker
3.504
Sted
Harstad
Torget vurderinger
26
Heartplay er den jeg liker best for tiden. Antonio Forcione spiller gitar- Vakkert!
Mvh Espen

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Antall liker
517
takk for linken SaltyDog ! fint med litt oppfrisking også.denne danske Niels Henning må jeg også få låne øret til etterhvert.

mvh. s,

Topp Bunn