Charles Mingus

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Antall liker
22
Eg får stadig meir sans for denne karen, og har etterkvart fått brukbar oversikt over det han har gitt ut frå 1956 (Pithecanthropus Erectus) til 1963 (Mingus, Mingus, Mingus, Mingus, Mingus)

Dei allereie nemnde platene er favorittar i konkurranse med Mingus At Antibes (1960), Mingus Ah uhm (1959) og Oh yeah (1961)

Eg vil gjerne høyre kva favorittar andre har og tek gjerne i mot tips om gode innspelingar. Fint om eg får utvida til litt eldre og nyare plater og :)

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
470
Torget vurderinger
4
Dårlig med Mingus-fans her?

Spilte Mingus Ah Um senest i går formiddag. Strålende musikk, strålende lyd, 100% strøken LP 8)

Var forøvrig på konsert med Mingus på Club 7. Rappet en plakat og fikk Mingus + resten av bandet til å skrive autografen. Eneste som ikke skrev var Dannie Richmond som påsto at han ikke var i stand til å skrive navnet sitt.....

FZ

Pesquera

Hi-Fi freak
Ble medlem
25.08.2005
Antall liker
75
Torget vurderinger
11
Tijuana Moods! Vanvittig flott musikk kombinert med en tilnærmet live-innspilling. Opprinnelig en Living Stereo som er nyutgitt av Classic. Enormt bredt perspektiv som muligens mangler litt i dybden. "Ysabel's Table Dance" alene er grunn god til å kjøpe den.

211.

Hi-Fi freak
Ble medlem
27.01.2004
Antall liker
1.812
Sted
Verdens navle
Torget vurderinger
2
Litt vanskelig å skilte med en klar favoritt, men Ah Um ligger helt deroppe!
;)

T

theStig

Gjest
Favorittene mine er:
Antibes
Mingus Ah Um
Mingus Mingus Mingus
Blues & Roots

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Antall liker
22
Pesquera skrev:
Tijuana Moods! Vanvittig flott musikk kombinert med en tilnærmet live-innspilling. Opprinnelig en Living Stereo som er nyutgitt av Classic. Enormt bredt perspektiv som muligens mangler litt i dybden. "Ysabel's Table Dance" alene er grunn god til å kjøpe den.
Høyres bra ut :D Skal prøve å få høyrd den. Ser på AMG at det og er kome ei New Tijuana Moods med alternative tkningar i tilleg til originalplata.
Har du høyrd At Antibes? Ei veldig fin live-innspeling, svigar som berre juling. God lyd, men litt tørrare enn vanlege live-innspelingar då det dreier seg om ein utekonsert.

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.516
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
er ah umm tilgjengelig på vinyl?
skulle jeg gjerne hatt
mvh

rolfozzy

Æresmedlem
Ble medlem
01.11.2005
Antall liker
7.242
Torget vurderinger
2
Skulle sjekke hvilken Mingus plate det er jeg har.
Men det er Thelonius Monk jeg har. " Straight No Chaser"
Bra den også.

BurntIsland

Hi-Fi freak
Ble medlem
07.02.2006
Antall liker
15.858
Sted
Trondheim
Torget vurderinger
3
hei

Digger Mingus, både som bassist arrangør og orkesterleder. Har vel de platene som er nevnt tidligere bortsett fra "Antibes" - den må sjekkes ut. Kan tilføye at jeg anbefaler en lytt til " The Black Saint and the Sinner Lady".
Har hørt en sang som heter Work Song, men vet ikke hvilke skiver den er på. noen tips?

mvh

Kjetil_M

Hi-Fi freak
Ble medlem
01.08.2006
Antall liker
1.989
Sted
Bergen
Mingus er medisin:)

Kan anbefale Passions Of A Man: The Complete Atlantic Recordings 1956-1961. En veldig fin 6 cd boks med en fin liten bok.
Et must om du er Mingus fan!!

Mvh
Kjetil

LMC

Æresmedlem
Ble medlem
03.08.2006
Antall liker
14.516
Sted
Drøbak
Torget vurderinger
47
ah umm bestilt noen kan glede seg til jul ;D
mvh

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
470
Torget vurderinger
4

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Antall liker
22
Kjetil_M skrev:
Mingus er medisin:)

Kan anbefale Passions Of A Man: The Complete Atlantic Recordings 1956-1961. En veldig fin 6 cd boks med en fin liten bok.
Et must om du er Mingus fan!!

Mvh
Kjetil
Eg har den på lån frå biblioteket no :D Kjempeflott boks som eg fekk lyst på med ei gong eg såg den. Men eg har to av cdane i den frå før, så det sit litt langt inne med eit kjøp.

FZ

Hi-Fi freak
Ble medlem
24.04.2002
Antall liker
470
Torget vurderinger
4
Spilte Oh Yeah og Blues & Roots i dag. Anbefales!!
(aner ikke hvordan CD'ene låter, men de gamle vinylskivene har knallyd.)

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Antall liker
22
Har begge. Knall plater og knall lyd på cd og :)

TJ

Overivrig entusiast
Ble medlem
26.08.2003
Antall liker
2
Det er jo noen lister om hvilken utgivelse som er folketf favoritter, men det er ikke alltid det samme som anbefaling om hvor skal man begynne. Så mitt spørsmål er - med hvilken plate bør man begynne?

kjetinho

Overivrig entusiast
Ble medlem
22.03.2005
Antall liker
22
TJ skrev:
Det er jo noen lister om hvilken utgivelse som er folketf favoritter, men det er ikke alltid det samme som anbefaling om hvor skal man begynne. Så mitt spørsmål er - med hvilken plate bør man begynne?
Eg byrja med Mingus Ah uhm, og kan ikkje sei eg vart skremd av den ;) Mingus At Antibes vil og vere ein god start med fleire av Mingus sine klassikarar framført så det svingar.

noruego

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.06.2003
Antall liker
8.749
TJ skrev:
Ah Uhm er så definitivt et bra sted å starte på Mingus. Den var i allefall selvskreven for bop-listen jeg rasket sammen for en god tid tilbake. I ettertid ser jeg at litt tekstlig redigering nok hadde vært på sin plass før opplasting, men står fortsatt inne for det musikalske utvalget.

Topp Bunn