Chapter Audio, s "venner"

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • ksveen73

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2005
    Innlegg
    213
    Antall liker
    30
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    f skrev:
    Ingen venner igjen her :'(.
    Vi har vel "tømt" oss litt gjennom tida som denne tråden har vært på lufta....

    Synes Chapter'n min har begynt å bli litt varm! Synes å huske at det nesten ikke var varmeutrvikling før, mens nå er overflatetemperaturen merkbar. Den står på tema isolator føtter (ca 1cm høye) i rack, 6-7mm klaring på begge sider, og 7 cm klaring til hylle over.

    Når den står i standby natta over er den litt lunken i front... Er dette riktig, eller er det muffens på ferde?
     

    mosm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2006
    Innlegg
    124
    Antall liker
    2
    Hei, mine (eier en og låner en) begge disse blir litt varme, power er på hele døgnet. ;)
     

    ksveen73

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2005
    Innlegg
    213
    Antall liker
    30
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    mosm skrev:
    Hei, mine (eier en og låner en) begge disse blir litt varme, power er på hele døgnet. ;)
    Takk for svar!
    Eier èn OG låner èn? To anlegg da eller?

    Jeg sendte mail til Chapter og fikk superraskt svar! Oppga en overflate temperatur på 40-45 grader. ingen fare, fikk jeg beskjed om!

    Så da fikk vi dèt ut av verden!

    K
     

    mosm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2006
    Innlegg
    124
    Antall liker
    2
    Riktig, eier en (130Watt) og låner en (200 Watt), greit å vite at det skal være litt varmt da :)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    Skulle spurt om kablene deres i samme slengen.
     

    mosm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2006
    Innlegg
    124
    Antall liker
    2
    Hei, tester oxo en strømkabel fra Chapter men merker ingen forskjell mot min Xindak PC-03 :)
    Kan jo være med at det er lite med støy muligens....eller ???
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    Høres bra ut.
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Hei dere,

    Ingen som har fått den nye Chapter Cd spillern enda?

    Venter på denne og kan ikke si mye annet enn at jeg gleder meg noe sinnsykt til det.
    Har også bestillt Xindak FS-2 HT kabler til 1027. Bruker nå Pioner 989 DVD som CD og regner med at forskjellen vil bli ganske stor fra det til Chapter..
     

    mosm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2006
    Innlegg
    124
    Antall liker
    2
    Hei og nei jeg har ikke hørt den engang, men har lest at den skal være meget bra, så gratis med den når den kommer :D
    Har selv en Meridian G08 og vil nok beholde den, eneste mulighet å bytte er nok å få et brukbart innbytte så muligens hvem vet... ???
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Attila74 skrev:
    Hei dere,

    Ingen som har fått den nye Chapter Cd spillern enda?

    Venter på denne og kan ikke si mye annet enn at jeg gleder meg noe sinnsykt til det.
    Har også bestillt Xindak FS-2 HT kabler til 1027. Bruker nå Pioner 989 DVD som CD og regner med at forskjellen vil bli ganske stor fra det til Chapter..


    Du behøver ikke å regne 8) Det vil bli et kjempeløft lydmessig sett, men det virker som Chapter ligger litt etter når det gjelder produksjons fremdrift!
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    Ja de er ikke alltid kjappe der. Men du verden for noen produkter.
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    mosm skrev:
    Hei og nei jeg har ikke hørt den engang, men har lest at den skal være meget bra, så gratis med den når den kommer :D
    Har selv en Meridian G08 og vil nok beholde den, eneste mulighet å bytte er nok å få et brukbart innbytte så muligens hvem vet... ???
    kan jeg spørre om hvor du har lest dette? Har enda ikke funnet noe på nett.
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    De av dere som har preface eller couplet. Hvilken surround reciever el. brukerer dere? Kan dere anbefale!

    Vurderer om jeg skal bygge ut til surround.

    Håper på positiv respons:)
     

    Casle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    227
    Antall liker
    1
    Jeg har Précis, og har brukt Yamaha RX-V2700, men lurer på å oppgradere til RX-V3800 eller evt. Onkyo TX-NR905.
    Yamaha kan jeg ihvertfall varmt anbefale...

    /C
     

    Casle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    227
    Antall liker
    1
    Har i lengre tid letet etter egnet center etter at jeg byttet fronthøyttalere i sommer. Peak Consult lager såvidt jeg vet ikke noen center så jeg har testet litt forskjellig, men det ser ut som den jeg har nå passer bra. Det er en Dynaudio Contour Center. Den er ikke like oppløst som Peak'ene, men det virker som den har en diskantgjengivelse som passer brukbart sammen med Peak'ene, så etter at romkorreksjonen har tunet frekvensene til centeren noe så passer den veldig godt inn.

    Bakhøyttalerne solgte jeg også når jeg byttet høyttalere i sommer (Hadde da komplett Focal sett, med Electra 1027 Be fronter, Electra CC1000 Be center og Chorus dipole bakhøyttalere) så nå bruker jeg et par urbillige XTZ satelitter. (Jeg har ventet på å kjøpe noe bedre til jeg finner en bra center, så jeg kan ha samme merke bak også. Et par Peak Consult bak blir rett og slett for dyrt.
    Så nå som jeg har funnet center som passer så blir det vel etterhvert et par Dynaudio bak også.

    Også har jeg en XTZ 99W12 sub, som jeg kun bruker når jeg ser på film. Den er jeg forøvrig meeeeget godt fornøyd med, den trykker bedre på film enn min gamle JmLab SW800 sub.

    /C
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Ok...

    Hvorfor byttet du ut Electra serien?? Hva syns du om centern til Electra?

    (håper dette går greit selv om dette er en Chapter Audio tråd :)

    ..Hvilken av peak serien har du?
     

    Casle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    227
    Antall liker
    1
    Det går vel bra, jeghar jo Précis, så dette kan vel tolkes som at vi diskuterer hva som matcher bra ;-)

    Centeren i Electra serien er den beste center jeg har eid, sømløs i hele frekvnsområdet, og bra trykk i mellomtonen. Og den passer selvsagt veldig bra sammen med resten av Electra Be høyttalerene. Hadde jeg fortsatt hatt 1027 Be hadde jeg ikke vurdert en annen center engang, de spiller helt annerledes enn de gamle Electra.

    Hvorfor jeg byttet er litt at jeg ville prøve noe nytt, og når jeg fikk Peak'ene i hus så var det etter en uke ikke mulig å levere de tilbake. Det er ganske mye mer oppløste, også spiller de på en helt annen måte, imponerer ikke med en gang siden de er så lineære og virker litt tilbaketrukket i forhold til Electra. Men etter en stund så føles det bare så riktig. Nesten all musikk fungerer bra, flott inspillinger spiller nettop flott, men også cd'er som ikke har verdens beste lyd låter musikalsk og kan nytes uten at det skjærer i ørene.

    Detaljene i musikken er der, spesiellt i øvre mellomtone føles de bra mye mer oppøste enn 1027 Be. Men detaljene dyttes ikke i ansiktet på deg, og etter en stund er det nettopp dette som vant meg over. En mer organisk måte å spille musikk på...

    Jeg har Princess System (Princess stativhøyt. på bassmoduler), de lages ikke lenger men her ser du bilde av de: http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=1909&hl=peak+consult+princess
    De ble også testet i Fidelity nr. 18.

    Hvis du har lyst å lese litt mer om Peak Consult så har et forum i Sverige være på fabrikkbesøk, se bildetråd her: http://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?showtopic=1909&hl=peak+consult+princess

    /C


    Attila74 skrev:
    Ok...

    Hvorfor byttet du ut Electra serien?? Hva syns du om centern til Electra?

    (håper dette går greit selv om dette er en Chapter Audio tråd :)

    ..Hvilken av peak serien har du?
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Takker for svar...

    Har kun prioritert stereo tildigere men har nå tenkt etter vært å kjøpe surround da det blir mye filmtitting.
    Vurderer Yamaha 3800 og bruke precisen v2 som effekt ved surround. Den har jo prosessor utgang. Da blir det nok Electra center ihvertfall. Men med testing først sånn som med alt annet..Blir spennende når den tid kommer(Holder på og pusser opp)
    Bak er jeg litt usikker men har tenkt litt på Klipsch sine RS 62..

    Vi får se....:)
     

    Casle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    227
    Antall liker
    1
    Hei
    Det ar akkurat sånn jeg bruker det også, men Precis som "effekttrinn", og det fungerer veldig bra.
    Jeg har 1800 hjemme på lån nå, skulle egentlig låne med meg 3800 men den var ikke inne. Synes 1800 fungerer meget bra, så det spørs om de finere menyene og litt ekstra trykk i 3800 er verdt pengene når man skal bruke Precis til å drive frontene...
    Er i tenkeboksen på det selv...

    Når det gjelder bakhøyttalere så kan jeg ihvertfall anbefale de dipole i den nye Chorus serien fra Focal, fungerte veldig bra hos meg.

    /C
     

    Casle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    227
    Antall liker
    1
    En liten OT oppdatering... har idag kjøpr RX-V3800, fallt for litt mer punch i lyden og bedre GUI. Har også kjøpt den Dynaudio Contour Center jeg har hatt på hjemlån samt et par Dynaudio Audience 42 for bruk som bakhøyttelere.

    Så tilbake on-topic igjen... Noen som har hørt noe om Chapter fra CES?
    Hva har de vist, noe nytt kanskje?

    /C
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Da har jeg fått vite at CD spilleren kommer først ute i mars :-[
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Ikke fått svar enda når evt. de nye kablene kommer? Men det er jo "kun" to uker siden en e post ble sendt.
     

    mosm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2006
    Innlegg
    124
    Antall liker
    2
    Det eneste jeg klarer å høre forskjell på mitt anlegg er ht og signal kabler, ikke strøm.. :-\
    Har testet noen selvlagde skjermete 230V kabler der skjerm er koblet til jord stikkkontakt, men hører ingen forskjell på de mot strømkabel fra Chapter og Xindak PC-03. :)
     

    Bjørn.H

    Æresmedlem
    Moderator
    Ble medlem
    03.07.2004
    Innlegg
    23.927
    Antall liker
    8.237
    Torget vurderinger
    1
    Skulle ikke André få inn noe Chapter i mars??

    Mvh. Bjørn
     

    Kirk

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    12.01.2003
    Innlegg
    126
    Antall liker
    1
    Jo, det skal vel være rett rundt hjørnet nå vel.

    Er spent på hvordan den nye serien låter i forhold til den gamle.

    Og hva prisen på 300/400S serien vil komme på.
     

    ksveen73

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    24.03.2005
    Innlegg
    213
    Antall liker
    30
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    Kirk skrev:
    Jo, det skal vel være rett rundt hjørnet nå vel.

    Er spent på hvordan den nye serien låter i forhold til den gamle.

    Og hva prisen på 300/400S serien vil komme på.
    Noen som vet om HiFi Huset har fått no' ny Chapter??
     

    Casle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    227
    Antall liker
    1
    Jeg vet at jeg igår fikk min nye Précis integrerte ;D ;D ;D
    Står og spiller hjemme og venter på at jeg skal komme hjem og nyte...

    /C
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Noen som har hørt Precis oppmot Yamaha Z11? (har 1027 BE)
    Har utvida til surround. Lurte på om jeg enten skal bruke precis som effekt og Rx-V 1800 eller bare bruke Z11.

    Noen ideer hadde jeg vært taknemlig for.
     

    Casle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    227
    Antall liker
    1
    Nå skal jeg være forsiktig med å sammenligne med Z11 siden jeg ikke har hørt den. Men jeg tror det ærlig talt blir en meningsløs sammenligning, vel å merke hvis du har cd-spiller/dac som er god nok. Da jeg hadde Meridian G68 hjemmekino forforsterker tidligere hadde jeg Chapter Couplet på hjemlån og det var ikke i nærheten av Précis, så jeg tviler på at Z11 kan konkurrere på musikk.

    Jeg uttaler meg som en som setter musikk høyest, prioriterer du hjemmekino kan det hende du kommer til en annen konklusjon.
    Men hos meg ble det helt klart Précis og RX-V3800 istedenfor Meridian G68 og Chapter Couplet.

    Så må jeg skrive litt om den nye Précis'en...
    Jeg har hatt den gamle utgaven hjemme i lengre tid og det er pinadø noe av det heftigste. Men etter å ha hørt litt på den nye så er jeg enda mer imponert, den har en litt annen klang men den er enda mer gjennomsiktig enn det gamle...
    For å illustrere gjennomsiktigheten kan jeg gi et eksempel, jeg har to dac'er hjemme akkurat nå. en til ca. 13000,- og en til ca. 30000,-. Med den gamle var dac'en til 13k OK, ikke helt i nærheten til den til 30k men med mangler jeg kanskje kunne levd med. På den nye faller dac'en til 13k igjennom, og dette er en dac som spiller vesentlig bedre enn f.eks Electrocompaniet sin dac som jeg tidligere har eid.

    Den nye virker som den både går høyere oppover i frekvens og strekker seg enda lengre ned, og er like detaljert gjennom hele frekvensspekteret. Det rare er at jeg har tidligere trodd at den gamle hadde spikerrett frekvenskurve, men når jeg nå har hatt muligheten til å bytte mellom den gamle og den nye så tror jeg den gamle ikke er så lineær som jeg har trodd. Uten at jeg har målt noe som helst så tror jeg den har en liten dip i øvre mellomtone, det bidrar til at den høres utrolig behagelig ut og aldri blir hard uansett hvor høyt du spiller eller hva du spiller. Rett og slett en fantastisk musikkformidler, hvis dette høres lokkende ut så løp å kjøp mens den gamle er å få tak i. Jeg hadde personlig fint levd med den gamle Précis.

    Den nye tror jeg er mer lineær, det gjør at den blir litt mer kilen for match med høyttalere men potensialet er enda større når du finner en match. Men der jeg hører forskjellen best er som nevnt tidligere helt øverst og nederst i frekvens, den nye spiller merkbart bedre helt der oppe i frekvens og enda dypere og med mer detaljert bass enn den gamle.

    Nå ble dette en lang og ustrukturert post, men jeg håper at noe ble forståelig... ;D

    /C
     

    lydbjørn

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    21.04.2005
    Innlegg
    3.164
    Antall liker
    49
    Sted
    Oslo
    Når det ikke er forskjeller på kabler, så kan det vel ikke være noen store forskjeller på forsterkere heller?

    Det er vel den nye 200 W. du sikter til?
     

    Casle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    227
    Antall liker
    1
    ;D
    Vel, jeg har akkurat lagt merke til forskjell mellom to digital kabler (noe jeg aldri har trodd på) så jeg er kanskje klar for hifi asylet... ;)
    Om den har 200 watt vet jeg ikke, men den kom fra England på fredag og har det nye designet. Skal sjekke opp det med watt'ene, men den har ihvertfall mer enn nok watt til å sparke igang mine Peak Consult Princess System høyttalere så da holder det for meg, det hadde forsåvidt den gamle også med sine... var det 130 watt?

    /C


    f skrev:
    Når det ikke er forskjeller på kabler, så kan det vel ikke være noen store forskjeller på forsterkere heller?

    Det er vel den nye 200 W. du sikter til?
     

    Norcane

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.07.2005
    Innlegg
    1.453
    Antall liker
    308
    Sted
    Tomter
    Torget vurderinger
    34
    Takker for inspill casle.
    Hvilken Dac bruker du?

    Den nye har 200w den gamle 130w.
     

    Casle

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    29.06.2003
    Innlegg
    227
    Antall liker
    1
    Inntil videre har jeg disse to:
    Chord Dac64, som sammen med driverket Chord Blu ble kåret til Digital component of the year i 2007 i Stereophile.
    http://www.stereophile.com/cdplayers/807chord/index.html

    Ontech Standard dac
    http://www.1tech.dk/dac.htm
    Jeg har en ekstra inngang på min så man kan switche mellom to kilder, Chord dac'en har forsåvidt tre innganger kjekt å ha når man har ulike kilder.

    Jeg skriver inntil videre fordi jeg nå skal selge begge to, har blitt fristet til å se hva enda en klasse opp vil gi.

    /C
     

    mosm

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    13.07.2006
    Innlegg
    124
    Antall liker
    2
    Attila74 skrev:
    Noen som har hørt Precis oppmot Yamaha Z11? (har 1027 BE)
    Har utvida til surround. Lurte på om jeg enten skal bruke precis som effekt og Rx-V 1800 eller bare bruke Z11.

    Noen ideer hadde jeg vært taknemlig for.
    Hei, har ikke hørt Z11, men mindre Yamaha forsterker og syntes det ikke blir det samme som Precis`, da Yamaha farger lyden og mindre detaljer.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn