Chapter Audio Precise

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.875
Antall liker
8.159
Torget vurderinger
1
Phat Cables.
 

ksveen73

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2005
Innlegg
213
Antall liker
30
Sted
Drammen
Torget vurderinger
2
Hadde du problemer med fjernkontrollen?, det virker som den overstyrer Meridianen på en eller annen måte?.

Når forsterkeren blir slått på (først), så blir også CD spilleren slått på, og må da slå av og på CD spilleren en gang til, da virker alt som det skal :p.

Har du benyttet "phase" ennå, og er det kun det at fasen vendes?. Hører ikke noe spesiellt forskjell på lyden?.

Det er også som før, dvs. når CD spilleren blir slått på først, så virker kun fjernkontrollen på on/off, for da å virke helt normalt i ettertid :-[.

Dette er vel en bagatell som Andre fikser lett, på demo modellen som nå står hjemme.

Den spiller nå bedre enn noen gang, og nærmer seg 60 timer innspilling, og regner med at noen timer gjenstår, men som noen påstår, Focal J.M. Lab er forsatt en meget inntresangt match, men det gjennstår å se/høre.

Det som nå har oppstått, det er som følger:

PLUTSELIG ER IKKE ROMMET SÅ RÆVA ALLIKEVEL, OG SKULLE NOK HA PRØVD ANDRE FORSTERKERE FØR OMØBLERINGS SPØKELSET TOK TAK, for god sofaen og bordet er jo solgt til fordel for lyttestoler, for å sitte i mm. posisjon til sweetspot 8).
Fjernkontrollen til Chapter hadde jeg aldri trøbbel med... Men; Meridian'en jeg lånte kom uten fjernkontroll. Jeg fikk dermed aldri testa om Chapter'n ødela for Meridian-fjernkontrollen... Og min erfaring i forhold til innspillingstid på Chapter'n er en ting: Den er laaaaang! Den jeg har blir fortsatt bedre og bedre, sjøl et ørten timer med spilling...
 

Rocco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2005
Innlegg
207
Antall liker
0
Hvilken Meridian hadde du på prøve (CD spiller).



Fjernkontrollen til Chapter hadde jeg aldri trøbbel med...  Men; Meridian'en jeg lånte kom uten fjernkontroll. Jeg fikk dermed aldri testa om Chapter'n ødela for Meridian-fjernkontrollen... Og min erfaring i forhold til innspillingstid på Chapter'n er en ting: Den er laaaaang! Den jeg har blir fortsatt bedre og bedre, sjøl et ørten timer med spilling...
 

Rocco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2005
Innlegg
207
Antall liker
0
Ok, den er helt rå med G 08, og noen påstår at G 07 kan virke "litt" hard på enkelte anlegg.

Ringer Andre senere i uken, og får vel en ny når varene er kommet inn i butikken, men et godt valg ser det ut som "vi" har gjort, m.a.o. Chapter Precise ligger helt i min lyd katogeri, og tror den blir beholdt en god stund fremover, men innspillt skal den jo bli, før man skriker for høyt ;D.



Ja - jeg prøvde kun G07.
 

Rocco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2005
Innlegg
207
Antall liker
0
Forsatt ikke helt med, kan hende man er litt treg, tross alt hviledag i dag 8).



De er jo phete i dobbel forstand! ;D
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.875
Antall liker
8.159
Torget vurderinger
1
De er skikkelig tjukke, slik kabler skulle være for noen år siden. Og kostbare.
 

ksveen73

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2005
Innlegg
213
Antall liker
30
Sted
Drammen
Torget vurderinger
2
De er skikkelig tjukke, slik kabler skulle være for noen år siden. Og kostbare.
Skulle være for noen år siden - er det ikke aktuelt lengre da eller? Skulle jo tru at skjerming er like nytting idag som for noen år siden? Har vel ikke noenting med mote og trender og gjøre??
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Skjerming har ingenting med tykkelse å gjøre. Se på Crystal Cable, bedre skjerming enn i de "lissene" finnes knapt!

O.
 

ksveen73

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2005
Innlegg
213
Antall liker
30
Sted
Drammen
Torget vurderinger
2
Skjerming har ingenting med tykkelse å gjøre. Se på Crystal Cable, bedre skjerming enn i de "lissene" finnes knapt!

O.
Ok - men har ikke det heller med hvordan de ulike produsentene velger å løse problemet med påvirkning av støy? Og såvidt jeg vet, er isolasjon en måte og unngå støypåvirkning - og med isolasjon kommer også tykkelse?
 

Dog

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.11.2004
Innlegg
3.228
Antall liker
422
Sted
Sola
Det var vel det som var mitt poeng...isolasjon trenger ikke å bli tykk! :)
Jeg har testet Crystal mot andre "tykke" signalkabler i vinylriggen(og der hører du hvis skjermingen ikke funker!), Crystal slår alt jeg har testet. Når det er sagt, jeg har ikke testet "alt" ;)

O.
 

ksveen73

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2005
Innlegg
213
Antall liker
30
Sted
Drammen
Torget vurderinger
2
Det var vel det som var mitt poeng...isolasjon trenger ikke å bli tykk! :)
Jeg har testet Crystal mot andre "tykke" signalkabler i vinylriggen(og der hører du hvis skjermingen ikke funker!), Crystal slår alt jeg har testet. Når det er sagt, jeg har ikke testet "alt" ;)

O.
Tar den! Men dette er noe jeg ikke kommer til å si til madamen - første kommentar når jeg kom drassende hjem med Kimber'n: ikke pokker om vi skal ha huggorm i stua! Men jeg fikk a på gli, og nå er det ok.

Har heller ikke testa så mange, men er fornøyd med kablene jeg har nå, så de blir nok værende her ei god stund framover....
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Wireworld her tykke og tunge som fa.., men god lyd er det.

Er du helt sikker på at det er en av/på knapp på baksiden av Chapter,n din?.



Tar den! Men dette er noe jeg ikke kommer til å si til madamen - første kommentar når jeg kom drassende hjem med Kimber'n: ikke pokker om vi skal ha huggorm i stua! Men jeg fikk a på gli, og nå er det ok.

Har heller ikke testa så mange, men er fornøyd med kablene jeg har nå, så de blir nok værende her ei god stund framover....
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Nettbryteren sitter jo under nettbrønnen, der den skal sitte, måtte bare pusse brillene, litt rart fo :eek:.r jeg bruker jo ikke briller



Wireworld her tykke og tunge som fa.., men god lyd er det.

Er du helt sikker på at det er en av/på knapp på baksiden av Chapter,n din?.
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Denne forsterkeren begynner å bli sterkt vanedannende nå, og innspillingstiden begynner å bevege seg mot "kun" 80 timer 8).
 

ksveen73

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2005
Innlegg
213
Antall liker
30
Sted
Drammen
Torget vurderinger
2
Denne forsterkeren begynner å bli sterkt vanedannende nå, og innspillingstiden begynner å bevege seg mot "kun" 80 timer 8).
Jasså - du fant av/på knappen ja! Får du høy støy når du skrur'n av? "Pfapper" på en måte i høyttalerne?

Du kommer til å merke forandringer i rundt hundre timer til, vil jeg tro. Den jeg har i hus har gått jenvt og trutt siden starten av november - sikkert 7-8 timer pr dag. Og det er først nå siste uka, jeg føler (psyko-audiomessig), at den begynner og bli "rundt" i lyden. Er på langt nær så "masete" i lydbildet nå som den var i starten. Ikke at det var uhørt problematisk før heller da....
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Skrekk og gru hva blir det neste, for nedover kan man vel ikke gå?.

Ser at mange på forumet sitter med anlegg til opp mot en million kroner, og tror nok de koser seg :p.
 

R.E.S.

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.05.2006
Innlegg
5.965
Antall liker
6.051
Torget vurderinger
32
Etter denne lovprisningen kan ikke klasse D være så ille likevel.
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Den sto bare litt trangt, når den ble flyttet fremover, så man jo klart at det var en nettbryter der ;D.

Ja det er et paff når den blir skrudd av/på, og det har det også vært med annet "tungt" utstyr, men disse forsterkerne skal helst stå på hele tiden, og bruker derfor et nettfilter (T+A powerbar), men det finnes også andre (rimligere) som duger.



Jasså - du fant av/på knappen ja! Får du høy støy når du skrur'n av? "Pfapper" på en måte i høyttalerne?

Du kommer til å merke forandringer i rundt hundre timer til, vil jeg tro. Den jeg har i hus har gått jenvt og trutt siden starten av november - sikkert 7-8 timer pr dag. Og det er først nå siste uka, jeg føler (psyko-audiomessig), at den begynner og bli "rundt" i lyden. Er på langt nær så "masete" i lydbildet nå som den var i starten. Ikke at det var uhørt problematisk før heller da....
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Nei langt ifra, og leste også DVD & Hjemmekino sitt nr. 4/06, og inntresang lesing var det, som abbonent fra første blad er man også enig i mye av det dere skriver her, men dere tok ikke helt av som Lyd og Bilde, og det kan jo være mange grunner for det.

Det står også mye om D - klasse forsterkere i det nye the absolute sound, men der er man ikke helt ovebevist ennå, der sier de som følger, until some of these fundament problems with bandwidth, linearity and distortion are fixed, Class D will remain more of a convenience than a legitimate high end amplification alternative.

www.avguide.com



Etter denne lovprisningen kan ikke klasse D være så ille likevel.
 

ksveen73

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2005
Innlegg
213
Antall liker
30
Sted
Drammen
Torget vurderinger
2
Nei langt ifra, og leste også DVD & Hjemmekino sitt nr. 4/06, og inntresang lesing var det, som abbonent fra første blad er man også enig i mye av det dere skriver her, men dere tok ikke helt av som Lyd og Bilde, og det kan jo være mange grunner for det.

Det står også mye om D - klasse forsterkere i det nye the absolute sound, men der er man ikke helt ovebevist ennå, der sier de som følger, until some of these fundament problems with bandwidth, linearity and distortion are fixed, Class D will remain more of a convenience than a legitimate high end amplification alternative.

www.avguide.com
The Absolute Sound valgte Chapter Precis som Editors Choice, uten å ha publisert review'en på forhånd - den kom først et par nr senere (Desember nummeret). Konklusjonen på testen er (Neil Gader):

"The Chapter Electronics Précis is the genuine article. Only a few years ago, this
degree of power and finesse in a package no larger than a preamp would have been unimaginable, but today’s premium integrated amps are setting standards that even some separates struggle to match. This
includes the Précis—a component that joins the exclusive company of some of the finest integrated amplifiers I’ve heard."

Så de mener faktisk at dette ikke er så ille, for å si det sånn....
 

ksveen73

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2005
Innlegg
213
Antall liker
30
Sted
Drammen
Torget vurderinger
2
Den sto bare litt trangt, når den ble flyttet fremover, så man jo klart at det var en nettbryter der ;D.

Ja det er et paff når den blir skrudd av/på, og det har det også vært med annet "tungt" utstyr, men disse forsterkerne skal helst stå på hele tiden, og bruker derfor et nettfilter (T+A powerbar), men det finnes også andre (rimligere) som duger.
Joa - paffet kan en vel unngå, det holder vel og kjøre amp'en på standby. Bruker en billig Monster pad - HT800. Vet ikke om den er "bra nok" jeg men... Leste test på HT-serien til Monster (tror det var i HiFi Choice) - mye for penga, visstnok....
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
The Absolute Sound valgte Chapter Precis som Editors Choice, uten å ha publisert review'en på forhånd - den kom først et par nr senere (Desember nummeret). Konklusjonen på testen er (Neil Gader):

"The Chapter Electronics Précis is the genuine article. Only a few years ago, this
degree of power and finesse in a package no larger than a preamp would have been unimaginable, but today’s premium integrated amps are setting standards that even some separates struggle to match. This
includes the Précis—a component that joins the exclusive company of some of the finest integrated amplifiers I’ve heard."

Så de mener faktisk at dette ikke er så ille, for å si det sånn....
Men den fikk ikke en helt uforbeholden hyllest. I TAS mener de tydeligvis at Classe D har problemer i diskanten, så også med Précis. Dog var dette problemet hørbart for denne forsterkerens vedkommende kun når anmelderen benyttet seg av Tara Labs the Zero interconnect, en kabel til den nette sum av $15000 pr. meter ;)
 

Jan

Medlem
Ble medlem
16.05.2002
Innlegg
47
Antall liker
0
Men den fikk ikke en helt uforbeholden hyllest. I TAS mener de tydeligvis at Classe D har problemer i diskanten, så også med Précis. Dog var dette problemet hørbart for denne forsterkerens vedkommende kun når anmelderen benyttet seg av Tara Labs the Zero interconnect, en kabel til den nette sum av $15000 pr. meter ;)
Ja, for da er det selvfølgelig ikke kabelen det er noe galt med... Jeg mener, et produkt til den prisen som tilfører ting i lydbildet som ingen andre tilsvarende produkter gjør, det være seg billige eller dyre, er uten tvil en gedigen feilkonstruksjon. ;). Noen vil sikkert komme slengende med floskler som at den er absolutt avslørende, slipper alt gjennom etc. Dem om det. Å teste utstyr med en enkeltkabel som trolig koster mer enn totalsummen av utstyret forøvrig er vel det reneste tøv. Eller?
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
J Å teste utstyr med en enkeltkabel som trolig koster mer enn totalsummen av utstyret forøvrig er vel det reneste tøv. Eller?
Jeg er selvfølgelig helt enig i dette, og stiller meg tvilende til at det ble gjort et poeng av dette i testen. Hvis det er sånn at dette var noe anmelderen kun hørte ved bruk av nevnte kabel; i alle andre sammenhenger var forsterkeren top notch, høres det på meg ut som at denne kabelen ikke matchet utstyret og således ikke burde vært benyttet i så stor grad. Det blir hvertfall feil å basere en hovedkonklusjon på dette, denne kabelen er totalt irrelevant for bruk med denne forsterkeren (Prisen i seg selv setter en solid stopper for det)
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
Kanskje noen som synes det er litt morsomt å se et bilde av den omtalte cd spilleren:

 

Jan

Medlem
Ble medlem
16.05.2002
Innlegg
47
Antall liker
0
Har selv noen Chapter-greier. Ikke bare ut i fra ytelsen, men også designmessig er dette etter min mening svært heltøpte produkter. Men denne CD-spilleren... Veit ikke helt jeg. Skjønner ikke helt hvorfor de har gått bort fra den rendyrkede linja de har fulgt til nå. Syns ikke formelementene henger helt i hop her. De gikk også hardt ut for et par år siden i det de postulerte at dette skulle bli "the final statement" når det gjelder standard redbook-avspillere. Leser man teknobabbelproduktannonseringen på deres hjemmeside har de nok moderert seg en del i forhold til tidligere utsagn, og man skjønner at det er snakk om en tokanals selvkonfigurerende multispiller. Men den kan jo godt være fantastisk for det.
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Den er bærre lekker, en multispiller blir det vel ikke?. De skulle vel produsere to typer, og den andre blir en multispiller.





Kanskje noen som synes det er litt morsomt å se et bilde av den omtalte cd spilleren:

 

Jan

Medlem
Ble medlem
16.05.2002
Innlegg
47
Antall liker
0
Litt usikker her, men hvordan skal en ellers tolke dette, sakset fra produktannonseringen på hjemmesiden:

Overskrift:
Chapter Protagonist & Chapter Prologue Universal disc players

Og siden:
After listening to a few tracks, the user may then choose to enter a DVD-Audio disc with multi-channel audio. The player will once again hardware clear the FPGA, and will load in a new hardware configuration that utilises the FPGA resource to provide 6-channels of high quality audio conversion. This means that both players truly are 2-channel reference sources. In two channel mode, they are just that, a two channel high-end master class. Whilst in multi-channel mode, the reconfigurable nature of the hardware allows more D2A channels whilst assigning less processing “horsepower” available to each channel.
 

Kirk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2003
Innlegg
126
Antall liker
1
Chapter will be launching two CD players in the coming months. The first of which will be unveiled as a world first at the Norway show next weekend. This is CD only player that will have a retail price in the region of £2,775 to £2,995 GBP (depending on local import taxes and VAT). This player uses Chapter's ultra low phase noise clocking technology and custom Class-A output stage, as well as our proprietary Loader & reader mechanism that also includes BASEtm vibration control.



This player (called the Foreword) will be delivered during early December 2006.



The second player features all of the above, as well as our own proprietary programmable logic based 120-Bit Digital to Analogue converter. A world first of ‘an un-truncated “perfect” digital volume control’, allowing the unit to be used as a pre-amplifier. This player will be sold as a Redbook CD only initially, but will allow user upgrades for SACD playback, as well configuring inputs as either analogue or digital, and further planned options include software based RIAA filtering, as well as generic system upgrades.

This is a true 100% software upgradeable player. We hope to first show this player at the Bristol Hi-Fi show in the UK in February 2007. The retail price of this player has not yet been costed.

Det var det svaret jeg fikk fra Duncan hvertfall, når jeg spurte ang deres cd-spiller.
 

Kirk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2003
Innlegg
126
Antall liker
1
Men etter det som Mike, Duncan og Andre sier, så blir vel den neste cd-spilleren til Chapter, verdt å vente på hvertfall ja ;D
 

ksveen73

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
24.03.2005
Innlegg
213
Antall liker
30
Sted
Drammen
Torget vurderinger
2
Kanskje noen som synes det er litt morsomt å se et bilde av den omtalte cd spilleren:

Var vel denne som sto oppkobla sammen med Chapter Precis og Focal 1007Be på Horten messa... Men det største droget til Meridian sto også i racket (808/808i den heter?) - og husker hvilken kilde som det ble spilt på - kanskje det ble bytta på litt?
 

Jan

Medlem
Ble medlem
16.05.2002
Innlegg
47
Antall liker
0
Men etter det som Mike, Duncan og Andre sier, så blir vel den neste cd-spilleren til Chapter, verdt å vente på hvertfall ja  ;D
Kan virke sånn ja. Tydeligvis er ikke hjemmesiden helt oppdatert. Spennende saker for oss Chapter-elskere. Håper de fikser på designet i forhold til det avbildede, det er ikke bra! De har vist modeller før som får sin endelige utforming først når de kommer i normalt salg.
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Tjaaaa, synes designet er både enkelt, og ganske kult, men det er jo lyden som teller til syvende og sist ::).



Kan virke sånn ja. Tydeligvis er ikke hjemmesiden helt oppdatert. Spennende saker for oss Chapter-elskere. Håper de fikser på designet i forhold til det avbildede, det er ikke bra! De har vist modeller før som får sin endelige utforming først når de kommer i normalt salg.
 

Kirk

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
12.01.2003
Innlegg
126
Antall liker
1
Var 808i som sto der og spilte ja.
Chapteren var vel bare koblet til strøm vel, spilte vel ikke med den der.
Mener at det var enten andre eller Mike som nevnte noe at Duncan hadde klart å "ødlegge" spilleren, så de ikke fikk brukt den der.

Men kan jo ikke si at 808i gjorde en dårlig jobb da, hehe.

Å syns utseende på den chapter spilleren ikke er så ille jeg da, å gleder meg til å høre den neste de kommer med ja, sånn forhåpentligvis nærme sommeren neste år.
 

lydbjørn

Hi-Fi freak
Ble medlem
21.04.2005
Innlegg
3.164
Antall liker
49
Sted
Oslo
Ble du fornøyd med innholdet i kofferten du hentet hos Hi FI huset i dag. Det var vel storebroren til navnet på tråden her du hentet, og er meget spent på hva du mener om lyden, men en litt annen divisjon opererer du jo i, men vi kan vel komme dit engang, oss pingler også :p.



Var 808i som sto der og spilte ja.
Chapteren var vel bare koblet til strøm vel, spilte vel ikke med den der.
Mener at det var enten andre eller Mike som nevnte noe at Duncan hadde klart å "ødlegge" spilleren, så de ikke fikk brukt den der.

Men kan jo ikke si at 808i gjorde en dårlig jobb da, hehe.

Å syns utseende på den chapter spilleren ikke er så ille jeg da, å gleder meg til å høre den neste de kommer med ja, sånn forhåpentligvis nærme sommeren neste år.
 
Topp Bunn