Høyttalere Cerwin Vega XLS215 - Forsterkere

ekvals

Medlem
Ble medlem
18.06.2022
Innlegg
13
Antall liker
8
Sted
Brandal
Hei,

Et spørsmål om noen har en mening om det.
Har et xls 215 par som jeg kjører hver basside med hver sin crown xti 4000 i bridge mode. På mellomtone og diskant bruker jeg hver sin Nad 272 i bridge mode.

Har aldri brukt de med bare crown på hele høyttaleren, og siden det er litt krøkkete å nå til så lurte jeg på om der var noen med innsikt på om det er noe "å hente" på et slikt oppsett, eller om jeg heller burde ta bort naddene og kjøre bare med 1 x crown på hver hele side?
 
M

MarkusH

Gjest
Kan jo virke som en crown xti 4000 brokobla på hver side holder i massevis da ... Ser "RMS" på disse høyttalerne ligger på 500W i 8ohm, du har vel minst 1000w per side i 8ohm? Burde holde til å sprenge elementene langt utpå golvet det skulle man tro ....
Hva er målet med dette her? 130db dagen lang?
 

skorob

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.05.2012
Innlegg
3.791
Antall liker
2.001
Sted
Brumunddal
Torget vurderinger
9
Ville prøvd å satt Crown alene som "vertikal" biamping... Altså 1 pr høyttaler, men hvor en kanal er koblet til nedre del, mens andre kanal er koblet til øvre.

1655813597813.png
 

Auditor

Æresmedlem
Ble medlem
27.02.2006
Innlegg
12.091
Antall liker
4.346
Torget vurderinger
1
Mest stabile, vrengfrie måte å biampe på er horisontalt. I stereo. Med ei blokk pr terminalsett. Og dropp brokoblinga. 272 er dog noe liten til å drive fire femtentoms basser. Det kan det settes inn en 208 eller kraftigere.
 
Sist redigert:

ekvals

Medlem
Ble medlem
18.06.2022
Innlegg
13
Antall liker
8
Sted
Brandal
@Auditor Mener du at jeg bør kjøre 1 x crown i stereo på hver av sub-sidene + 1 annen forsterker i stereo på mid/diskant?
I tilfelle anbefaler du Nad 272 på toppene?
Den andre crownen blir vel overkill delux på toppene?

som du kanskje så har jeg 2 x crwon xti4000 og 2 x Nad272
 

ekvals

Medlem
Ble medlem
18.06.2022
Innlegg
13
Antall liker
8
Sted
Brandal
Satte opp i henhold til Skorob sitt forslag.
Funket fint det. 😊
Har en annen sak dog, med plagsom støy fra høyttalerene som brukes sammen med Crown xti forsterkere. Signal er preout fra en Marantz Sr 5015. Har ikke endret noe i software på crownene, gain står på maks.
Alt av forsterkere er koplet i samme kontakter, har også plugget ut prosjektor og medieutstyr som har vært i andre støpsel. Dette utgjør ingen forskjell.
Lyden er konstant i volum, uavhengig av lydstyrke på reciever. Dersom jeg kopler fra signalkabel så forsvinner lyd.

Noen forslag?
 
Topp Bunn