Celestion 7000.

IsakAlexander

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Lytter på disse i skrivende stund. Thomas Dybdahl - en samling, er i spilleren og for en lyd! Selv om jeg bare har en pioneer vsx-lx70 koblet på, er dette noe utenom det vanlige. Så er det noen andre som husker disse? Er ikke mye og finne på nettet igrunn.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
Det var de store med bånddiskant, var det ikke? Jeg husker at da jeg brukte SL6 så hadde jeg et stort ønske om å få teste disse hjemme, for da jeg hørte dem på Hifi Klubben så var det langtfra optimale omgivelser. Men jeg hørte et potensial som var stort, og SL-serien er jo magiske i riktig kombinasjon. De er dog noe helt annet, men likevel...

Jeg antar at de er minst like vanskelige som SL, så riktig forsterker er nok alfa omega her også. Du trenger ifølge min erfaring noe som er skikkelig strømsterkt. Watt er ikke det viktigste her, selv om effektiviteten gjør at flest mulig watt er ønskelig. Det er ikke bare å koble på en hvilken som helst 200 watter og tro at alt faller på plass. Ikke engang om karakteren er riktig.

Hvis de høyttalerne er de jeg tror så har du nok potensialet til et aldeles fabelaktig system med disse som utgangspunkt. Jeg har ingen aning om hva den forsterkeren din er, men jeg tror nok disse høyttalerne krever mye mer enn det en moderat kringlydforsterker kan diske opp med. Bruk så mye du har råd til på forsterker. SL6 var relativt tilgivende til kilder som rimelige cdp i sin tid, men med bånd tror jeg ikke disse er like snille i så måte.

Og kom gjerne med mer inngående beskrivelser av lyden i disse, både før og etter et eventuelt bytte av forsterker. Hvis det er kringlyd du har så kan du sannsynligvis koble til en ekstern effektforsterker til frontkanalene.

IsakAlexander

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Jo det er de med 21" ribbon tweeter ;D. Lyden er åpen som bare det men siden det er mangler på watt så er bassen "tilbakelent" eller for lav. Har en Yamaha pc2002m (m-2) stående som ifølge gutta på Audiokarma er helt kurant, får ikke prøvd denne enda siden sikringene ryker ved påslag.

baluba

Æresmedlem
Ble medlem
18.02.2009
Antall liker
15.017
Sted
Kopervik og Bergen
Torget vurderinger
1
IsakAlexander skrev:
Jo det er de med 21" ribbon tweeter ;D. Lyden er åpen som bare det men siden det er mangler på watt så er bassen "tilbakelent" eller for lav. Har en Yamaha pc2002m (m-2) stående som ifølge gutta på Audiokarma er helt kurant, får ikke prøvd denne enda siden sikringene ryker ved påslag.
Det er neppe watt som mangler, men strømstyrke. Det er ikke stor forskjell på 50 og 100w, bare tre db. Men det kan være stor forskjell i strømstyrke, til og med i den svakestes favør. Klasse A vil for eksempel kunne være det riktige her.

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.473
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Effektforsterkerbytte er vel det som er på sin plass!

Uten at jeg vet særlig, hva med å kun koble til en høyttaler til forsterkeren? Slik at den ene kanalen får hele strømforsyningen til forsterkeren? Da kan en vel høre om det er forskjell? Kommentarer på dette?

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.726
Torget vurderinger
0
IsakAlexander skrev:
Lytter på disse i skrivende stund.
Gratulerer ;D

En høyttaler av ypperste lydopplevelse, MEN plassering betyr ALT ;)

IsakAlexander

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Tips til plassering? Nå står de uvinklet med tja...220 cm mellomrom og 10 cm fra bakveggen. 4,6 meter fra "hotseat".

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.726
Torget vurderinger
0
IsakAlexander skrev:
Tips til plassering? Nå står de uvinklet med tja...220 cm mellomrom og 10 cm fra bakveggen. 4,6 meter fra "hotseat".
Legger ved et bilde fra sweetspot - optimal lydmessig plassering

Skink_123

Bransjeaktør
Ble medlem
08.10.2008
Antall liker
1.473
Sted
Oslo
Torget vurderinger
4
Spenstig? Du har et sett Flagerborg?

IsakAlexander

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Hehe javel med den plasseringen der så blir jeg ungkar så den får vente til vi flytter. Hvilken effekt bruker du på dem, Doxa?
Jeg måtte lakke mine for og få dem inn i stua, ble tålig greit synest jeg.

Samme bilde som i et par andre tråder. Kan ta noen fler om det er interesse.

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.726
Torget vurderinger
0
IsakAlexander skrev:
med den plasseringen der så blir jeg ungkar så den får vente til vi flytter.
Husk å trene på lyd når du er alene ;)

Forskjellen selges i markedet for sekssifrede beløp..........

IsakAlexander

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Hmm bra tips! Glemmer jo bort at jeg kan dra dem ut til optimal plassering når kone og barn er ute a hus. :) Tror ikke lyden fra disse bånddiskantene kan sammenlignes med en dome, om en ikke har 8-10 stykk i hver høyttaler. Bruker du sub i tillegg, Flageborg og hvilken x-over da?

IsakAlexander

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
18.05.2006
Antall liker
5
Torget vurderinger
1
Ikke veldig forskjell med Yamaha pc2002m forsterkeren rett i cd spiller via variabel utgang. Litt mer ro i diskanten og noe bedre definisjon i bassen. Men den trenger nye kondensatorer så.. Er de Rifa fra Elfa brukendes? 22 000uF 100V.

Topp Bunn