Cdens far er død

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.877
Antall liker
8.160
Torget vurderinger
1
CD lever i beste velgående. Men, nå er det på tide med Hi-Rez.
 

VilhelmW

Hi-Fi freak
Ble medlem
20.03.2009
Innlegg
3.960
Antall liker
216
Sted
Alltid lofotværing
Tja, 81 år og han har sikkert levd et rikt, godt liv. Er vel på en måte ok å ta reper'n da? Fred være med han på reisen, uansett.

Men jeg håper at ikke cd'en også er død...det er såpass mange nå som prater og spår cd'ens snarlige død, og såpass mange som henter musikken sin fra internett, at den ene platesjappa etter den andre, legges ned eller dør. Sånt gjør meg trist.

Nylig meldte den eneste gjenlevende her i byen at de gir seg. De var faktisk også innom vinyl, så det blir ekstra ille når de stenger.. :'(
 

Bach_Man

Hi-Fi freak
Ble medlem
12.04.2005
Innlegg
4.390
Antall liker
316
Torget vurderinger
3
Jeg bruker cd selv og kommer til å fortsette med det, men kjøper dem sjelden i lokal platebutikk. Prisene er rett og slett for høye, jeg kan ikke drive å betale 50-100 kr ekstra på en fullpris-cd bare for å holde liv i den døende lokale platesjappen. På vinyl klarer de derimot å neten matche nettprisene og det er enkelt å bytte defekte plater.

Platesjappen er død, bokhandleren neste. Kommer ikke til å bli savnet.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.877
Antall liker
8.160
Torget vurderinger
1
Play.com. Bra løsning.
 
G

Gjestemedlem

Gjest
Hva skal man egentlig med fysiske platesjapper lenger? Kan forsåvidt se poenget hvis det fungerer som en sosial greie, der man kan henge rundt med musikkinteresserte. Men en pub/kafe gjør vel samme nytten.

Det er ganske mange år siden jeg har sett noen stå langs disken på slike steder med en bunke plater og øretelefoner for å navigere gjennom nyutgivelser. De gamle og ordentlige platebutikkene er vel verneverdig som kulturelle ikoner, men jeg finner det ikke det spor mer charmerende å handle på Platecompaniet enn på Play.com.

Det er helt andre kanaler i dag både for informasjon, handel og musikken i seg selv.

CDen i seg selv lever godt, og så lenge det aller meste av det som utgis i dag ikke på langt nær utnytter de mulighetene som formatet gir, men er ødelagt musikk, ihelkomprimert og klippet så virker behovet for hirez-disketter fjernere enn på lenge.
 

Valentino

JB rünnhilde
Ble medlem
23.04.2008
Innlegg
28.392
Antall liker
20.817
Sted
Ottestad
Torget vurderinger
1
Ved Norio Ohgas bortgang er det betimelig å hedre hans framsynthet. CD er, 30 år etter den ble lansert, fremdeles den volummessig overveiende største lydbæreren vi har.
 

Bjørn.H

Æresmedlem
Moderator
Ble medlem
03.07.2004
Innlegg
23.877
Antall liker
8.160
Torget vurderinger
1
Faktisk.
 

mikefish

Hi-Fi freak
Ble medlem
02.01.2005
Innlegg
4.960
Antall liker
517
Kommer definitivt til å fortsette å kjøpe cd-plater.De siste 10 åra har jeg hatt spillere i 3 til 6 tusenkoners-klassen.På sikt kan jeg kanske til å anskaffe meg en dyrere (og bedre) cd-spiller.Vil da få hentet mer ut i fra de 2500 platene i samlingen.Kommer også til å handle vinyplater.Er analfabet når de kommer til datateknologi og jeg finner det absurd å betale for et eletronisk signal inn til min pc.I mine øyne og ører er det ingenting som kan matche fysisk format.Handler nå både fra platekompaniet og cdon,og prisen for en cd nå er latterlig lav i forhold til tidligere.Slutter det helt med platesalg i Norge har jeg alltids hele verden å boltre meg i.

mvh. s,
 
Topp Bunn