CD-spilleren hakker

SvSig

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
29
Sted
Vaksdal
Har en Rotel RDC-991 AE som jeg kjøpte brukt for noen år siden, så jeg aner ikke hvor gammel den er. Den har nå begynt å hakke. Jeg trodde til å begynne med at det var CD-platen som var problemet, men nå hakker den til og med på helt nye CD-er. Så jeg må nok etterhvert innse at det er spilleren som er problemet. Har prøvd å ta en kikk inni for å se om det ligger støv og skitt på laseren, men denne ser tilsynelatende ren og pen ut. Noe mer enn det har ikke jeg kunnskap til å foreta meg.

Er det noen som har forslag til hva som er galt og hva som i så fall må gjøres? Vil det f. eks. lønne seg å bytte ut laseren hvis det er dette som er problemet? Aner ikke hva en slik operasjon eventuelt vil koste.

Noe må ihvertfall gjøres kjapt, madammen er ikke særlig blid.........

Mvh
Sveinung

O

OldBoy

Gjest
Det er mulig at du må bite i det sure eplet og kontakte noen som har greie på det.

Dalens Elektronikkservice, for eksempel:

http://www.dalens.no/elektronikk/index.htm

Rotel står i hvert fall på listen over produkter de hevder å kunne fikse. I første omgang kan du jo få dem til å komme med en vurdering av om det har noe for seg å gjøre noe i det hele tatt.

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
Mest sannsynlig må du bytte ut laseren, men først kan du jo forsøke med linserenser og se om det hjelper.

Byttet laser en gang på min Primare og det kostet vel i overkant av en tusenlapp. Om det er verdt det må du selv bedømme ut fra spillerens alder, nypris osv.

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.426
Torget vurderinger
4
Jeg hadde det samme på min gamle Micromega. Spesielt på slutten av platene ble det litt hakking, som etterhvert ble værre og værre. Det som skulle til var en justering av laseren slik at den tracket sporene ("rillene" sic) på cd'n bedre. Det samme har begynt å dukke opp på min T+A, men regner med en rask justering hos Dalens fikser biffen.

S

smog

Gjest
Tror jeg betalte ca 1000kr for bytte av laser på samme type spiller for 1 år siden hos Dalens elektronikk. Laseren er noe billig dritt fra Sony.

Smog

SvSig

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
29
Sted
Vaksdal
Takker for svar.

Jeg tenkte meg vel at det lå an til noe slikt. Tror spilleren kostet 12-13000 kr ny i sin tid. Vet ikke hvor gammel den er, men jeg innbiller meg at den er rundt 10 år. Tror jeg betalte 4000 for den for kanskje 3 år siden. Hvis det koster rundt en tusenlapp heller jeg i retning av å få skiftet laseren fremfor å kjøpe ny spiller nå.

Men før jeg kontakter Dalens: Jeg jobber ikke langt unna HiFi-Klubben i Bergen. Mener å ha sett et eller annet sted her på Sentralen at en kar som heter Ones som tidligere drev verksted for seg selv i Bergen nå har "flyttet inn" her. Er det noen som har kjennskap til dette og som kan si om det har noe for seg å ta kontakt med ham i en slik sak?

I

ijustpop

Gjest
Trane skrev:
Jeg hadde det samme på min gamle Micromega. Spesielt på slutten av platene ble det litt hakking, som etterhvert ble værre og værre. Det som skulle til var en justering av laseren slik at den tracket sporene ("rillene" sic) på cd'n bedre. Det samme har begynt å dukke opp på min T+A, men regner med en rask justering hos Dalens fikser biffen.
Har opplevd akkurat de samme symptomene på Lectoren min. Skjer typisk 40-50 minutter inn på en plate. Irriterende, men opplevde at den ble veldig mye bedre etter å ha gått noen timer på repeat mens jeg spilte inn noen hodetelefoner. Nå hakker den kun "en gang". Men må få fikset på det. Er kjempefornøyd med hvordan Lectoren låter, men kunne godt tenkt meg skikkelig tysk ingeniørkunst, -uten rør. Samme hvor bra det låter om det dukker opp slike feil. Trodde T+A var velbygde greier?

Opplever også litt småstøy/knitring i områdene hvor det hakker. Har du hatt slike symptomer Trane? Er det også noe som kan stamme fra en laser som ikke er 100%?

Palace

Overivrig entusiast
Ble medlem
05.07.2003
Antall liker
35
Sted
Hagan
Jeg har også hatt dette problemet på min Primare men det jeg gjorde (som faktisk hjalp) var å dytte litt på plateskuffen. Ikke mye men bare å skyve den forsiktig til høyre eller venstre fikk bukt med problemet. Dessverre har jeg isteden fått en irriterende dure-lyd hver gang den starter eller stopper, men spiller fint det gjør den!

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Antall liker
1.240
SvSig skrev:
Har en Rotel RDC-991 AE som jeg kjøpte brukt for noen år siden, så jeg aner ikke hvor gammel den er. Den har nå begynt å hakke. Jeg trodde til å begynne med at det var CD-platen som var problemet, men nå hakker den til og med på helt nye CD-er. Så jeg må nok etterhvert innse at det er spilleren som er problemet. Har prøvd å ta en kikk inni for å se om det ligger støv og skitt på laseren, men denne ser tilsynelatende ren og pen ut. Noe mer enn det har ikke jeg kunnskap til å foreta meg.

Er det noen som har forslag til hva som er galt og hva som i så fall må gjøres? Vil det f. eks. lønne seg å bytte ut laseren hvis det er dette som er problemet? Aner ikke hva en slik operasjon eventuelt vil koste.

Noe må ihvertfall gjøres kjapt, madammen er ikke særlig blid.........

Mvh
Sveinung
Opplevde akkurat det samme selv med min 991 for snart 2 år siden. Det er med 99% sikkerhet laseren.

Denne kan du skifte enkelt selv; det er en laser/drev fra Sony av billigste sort som du kan bestille fra utlandet for 50-100,- Har ikke betegnelsen i hodet akkurat nå (KCM-150?), men det finner du ut av ved å fjerne topplokket.

Er du ikke komfortabel med å skifte den selv, gjør som nevnt Dalens dette for 1000-1500,-

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.946
Torget vurderinger
0
En laser enten virker - eller virker ikke - dvs. den blir ikke "sliten & unøyaktig"

Problemet er
enten støv på linsa - renses med Absolutt alkohol teknisk tilsatt kun 2% Metylisobutylketon eller noe som er like bra
smøring av sleiden - rens først - påfør fin olje - ref. symaskintype
justering av focus - potmeter på kretskort
skifting av focustransistorer - som blir for varme - sjekk loddinger
drivremmen til skuffen - renses & rubbes med fint sandpapir - eller skiftes.

Delle

Hi-Fi freak
Ble medlem
09.03.2007
Antall liker
278
Flageborg skrev:
En laser enten virker - eller virker ikke - dvs. den blir ikke "sliten & unøyaktig"

Problemet er
enten støv på linsa - renses med Absolutt alkohol teknisk tilsatt kun 2% Metylisobutylketon eller noe som er like bra
smøring av sleiden - rens først - påfør fin olje - ref. symaskintype
justering av focus - potmeter på kretskort
skifting av focustransistorer - som blir for varme - sjekk loddinger
drivremmen til skuffen - renses & rubbes med fint sandpapir - eller skiftes.
Påstanden om at en laser enten virker eller ikke virker er kort og godt feil. Sånn er det med den saken.
Feilsymptomet som er beskrevet i denne tråden er typisk for defekt laser.

Mvh

Flageborg

Hi-Fi freak
Ble medlem
04.02.2005
Antall liker
3.946
Torget vurderinger
0
Delle skrev:
1. Påstanden om at en laser enten virker eller ikke virker er kort og godt feil. Sånn er det med den saken.

2. Feilsymptomet som er beskrevet i denne tråden er typisk for defekt laser.
1. Jeg har ennå ikke skiftet laser - kun utført vedlikehold ref. oppskriften jeg skisserte - og den spiller på sitt syttende år ???

2. Jeg har hatt de samme symptomene - flere ganger...........

SvSig

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
13.03.2005
Antall liker
29
Sted
Vaksdal
Uansett hva som måtte være problemet så har jeg hverken kunnskap eller psyke til å fikse det selv. Jeg har sjekket med HiFi-klubben i Bergen og skal levere den inn der i dag, slik at Ones kan se på den. Og da håper og tror jeg at den får den service som er påkrevd. Så får jeg heller punge ut. Ble forespeilet 1200 - 1400 kr for skifte av laser. Det er forsåvidt sure penger hvis det er slik at en laser er såpass billig. Men skulle jeg ha gjort det selv hadde det fort blitt mye dyrere.......................

Trane

Hi-Fi freak
Ble medlem
22.09.2003
Antall liker
8.426
Torget vurderinger
4
Wergeland skrev:
Trodde T+A var velbygde greier?

Opplever også litt småstøy/knitring i områdene hvor det hakker. Har du hatt slike symptomer Trane? Er det også noe som kan stamme fra en laser som ikke er 100%?
T+A er forsåvidt velbygde greier, men som de fleste andre har de(ihvertfall på CD1230R) brukt standard transport. Det er også det eneste jeg ikke liker med den, - slingrete støyende greier som virker kjipt når man mater den med sølvskiver, noe mange CD-spillere i altfor høye prisklasser sliter med. Deres egen beskrivelse av transporten gir et litt annet inntrykk;
Professional, close-tolerance linear disc mechanism with triple-beam LDGU optics, 780 mm semi-conductor laser, 2 mW power
Siden dengang er SACD/DVD-greiene deres oppdatert med med solide og forseggjorte transporter så de har nok fått tilbakemeldinger om at kundene forventer "skikkelig tysk ingeniørkunst".

Med unntak av denne tidvise "skippingen" hører jeg ingen effekt på lyden, men jeg vil jo tro det kan føre til ekstrabelastning når det gjelder feilkorrigering (sikkert feil termer siden jeg er langt noen tysk ingeniørkunstner)

Topp Bunn