Digitale avspillere CD-spillere igjen !?

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Zerostat

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    25.06.2003
    Innlegg
    4.555
    Antall liker
    1.455
    Sted
    Lillestrøm
    Torget vurderinger
    72
    Hører at flere foretrekker CD-spillere ! Jeg forlot dette digitalmediet for mange år siden. Har jeg gått glipp av noe igjen?
     

    The Gunner

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    29.05.2010
    Innlegg
    9.915
    Antall liker
    17.104
    Sted
    Oslo
    Torget vurderinger
    7
    Fordi det er enkelt og låter godt. Det siste seff avhengig av kvaliteten på utstyret man har (er selv feks ferdig med skrammel som drivverk, selv om jeg gjerne skulle ha spart penger der, jeg også). Også er det billig. Jeg hører stort sett gjennom hele albumet likevel, en vane jeg har fått tilbake takket være platespilleren. Har ingen rattebehov heller. Frister seff med å streame musikksamlingen sin, men forestiller meg at da må jeg først bruke en titalls tusen kr for å matche CD-riggen min lydmessig. Dessuten kommer orket å rippe tusenvis av CD'er, en skikkelig turn off!.:p

    Har Spotify P, men brukes ytterst sjeldent.
     
    Sist redigert:

    Retep

    Steine galen
    Ble medlem
    27.01.2005
    Innlegg
    22.989
    Antall liker
    20.125
    Sted
    Volda
    Torget vurderinger
    23
    Jeg er tilbake på cd plater, rett og slett for å teste ut det å ikke ha pc tilkoblet anlegget. Blir mer oppmerksom på musikken faktisk. Om det låter bedre enn samme fila fra pc igjennom samme dac.... nei. Gjør nok ikke det.
     

    Janix

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    20.12.2010
    Innlegg
    661
    Antall liker
    107
    Ja da har jeg også gått glipp av noe.
    Trodde folk hadde sluttet med dette for lenge siden. Her går det bare i YouTube.
    Folk jeg kjenner bruker Spotify og/eller et eller annet drivverk de kjører gjennom DAC'en de har.
     

    borglein

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    04.01.2013
    Innlegg
    731
    Antall liker
    361
    Torget vurderinger
    22
    Streameren går mindre og mindre hos meg. Har begynt å kjøpe masse CD'er igjen også. Kjøpt over 100 stk bare de siste 3 mnd. Folk må jo mene hva de vil om CD kontra vinyl, men kjøper selv både CD og vinyl. Vil også hevde at selv om vinyl kanskje har mest sjel, har CD betydelig mer sjel enn streamede filer. Fysisk format er kongen hos meg.

    Måtte ta et oppgjør med min egen musikklytting slik den har blitt siden inntoget til Spotify ca. 2009. Har tatt meg i å høre mindre og mindre på hele album, for heller å sitte og skippe mellom låter og artister. Sammen med stadig mer lytting til fysiske formater har det også kommet tilbake en mye sterkere glede av å høre ny musikk. Har ikke hatt så stor mengde nye plater (som i både nyutgivelser og i eldre utgivelser jeg ikke har hørt før) i rotasjon på mange år.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.618
    Antall liker
    9.172
    Sted
    Trondheim
    Streaming ødelegger musikkopplevelsen for meg. Blir alt for mye hopping fram og tilbake. Funker OK for bakgrunnsmusikk, men ikke ellers. Vinyl blir for mye styr. Flott som hobby, men lydmessig og musikkmessig gir det meg ingen ting som jeg ikke får med gode CDer. Så her er det CD som gjelder. I tillegg er det svært rimelig. Lite styr, god lyd og billig. Hvorfor skal man ikke bruke det?
     

    mikefish

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    02.01.2005
    Innlegg
    4.960
    Antall liker
    517
    Jeg har holdt meg til cd-plater (og vinyl) hele tiden.Syns det enklere å sette i en plate i spilleren enn å søke den opp på pc/i-pad/telefon.Man har dessuten display og fjernkontroll på bordet.Sa opp spotify ved årsskiftet da det ble minimalt i bruk og jeg ble stresset av det.Savner det ikke.Liker å ha det litt sann på gamlemåten.Glede seg til et album kommer og ha det på fysisk format.

    mvh.s,
     

    Singh

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    10.08.2006
    Innlegg
    1.656
    Antall liker
    1.718
    Torget vurderinger
    1
    Her går det i fysiske cd plater og vinylplater, ikke noe streaming her. Men jeg sjekker ut artister via tuben, og hører på P1 via nettet. Har 4 cd spiller i bruk i forskjellige anlegg og 3 platespillere for tiden i bruk. Stue = 2 oppsett, tvstue = 1 oppsett og skrivarstue = 1 oppsett. Snikkarbod og annet er ikke medregnet. Man vil jo gjerne lese i bookleten når man har handlet noe fysisk.
     

    haber

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    01.06.2006
    Innlegg
    788
    Antall liker
    276
    Sted
    Nesoddtangen
    Torget vurderinger
    30
    Har da aldri gitt opp CD platene, eller CD spilleren :rolleyes:. Det ene utelukker jo ikke det andre, så vinyl og streaming benyttes også.
     

    otare

    Æresmedlem
    Ble medlem
    04.04.2007
    Innlegg
    13.618
    Antall liker
    9.172
    Sted
    Trondheim
    Nei, det ene utelukker ikke det andre. Jeg streamer akkurat nå (er på reise, og da er det greit), men det foretrukne mediet er helt klart CD.
     

    DagT

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    03.05.2013
    Innlegg
    2.544
    Antall liker
    3.039
    Sted
    Oslo
    Hos oss går det på CD-plater, litt vinyl og streaming bare de gangene vi vil høre på noe ukjent før vi kjøper eller går på konsert.

    I utgangspunktet er det ganske enkelt fordi jeg liker å se på coveret og sjekke hvem som spiller de forskjellige instrumentene. Det er ikke spesielt dyrt når man har CD-spiller og plass til CD-platene. Dessuten har CD-platene den fordelen at hele familien kan bruke hvilken som helst musikk når og hvordan de vil. Jeg har rippet alt (greit med backup) og har det på ipad og telefon, og de andre har den musikken de liker på de dingsene de vil.

    Bare det å kunne høre på musikk uten nett-tilgang er en frihet i seg selv. :cool:
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Det er det dere anti-fysiske digitalister glemmer: CDen lever fortsatt!! Det har den gjort siden 80-tallet. Og det er fortsatt tjue år igjen i disse skivene. Minst. Men i jaget etter "den nye vinen du ikke kan se" blir CDene stemoderlig behandlet. Jeg kvitter meg aldri med CD som format. Fordi

    a) Jeg foretrekker fysiske formater.
    b) De låter absolutt knall.
    c) Jeg hater å være avhengig av nett, mobil++ Verden er ikke en bitteliten skjerm.
    d) CD-spillerne har aldri vært bedre.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Bare det å kunne høre på musikk uten nett-tilgang er en frihet i seg selv. :cool:
    Offline mode? :rolleyes:
    Offline bruker jeg kun når jeg er på reise med iPad i bagasjen, som nå. Det er fordi TIDAL kun tilbyr offline på mobile medier, ikke PC. Spotify Premium har offline-mudus også med PC-appen, men er som kjent mindre oppløst enn Redbook.

    Men tilbake til spørsmålet, CD har nok også fått en renessanse sammen med analoge medier som vinyl og bånd/kassett. Og CD låter bedre enn noensinne, i alle fall hvis du har tilgang til CD-er som ikke er hardt rammet av loudness war. Selv kjøpte jeg nok en CD-spiller i går, en Nakamichi CD 2 fra nittitallet. Det er en velrennomert maskin som jeg helt sikkert blir fornøyd med. I tillegg har jeg en Rega Apollo og en Sony.

    For tre år siden hadde jeg bare en Aiwa CD-walkman. All musikk utenom vinyl var rippet til HDD og avspilt med Jriver. Og da jeg fikk min Rega fra et generøst medlem av HFS så opplevde jeg en ny vår for lyden i krypten. Ikke fordi den låt så mye bedre enn Abrahamsen A-DAC, men like mye på grunn av feelingen av å gå i hyllene og plukke ut musikken og legge den ned i spilleren. Det som er en udiskutabel fordel med CD vs strømming fra TIDAL og Spotify er at når det kommer til eldre album er det sjelden at den beste masteren ligger på strømmetjenester.

    Men la meg si to ting til TIDAL og Spotifys fordel som gjør at du MÅ abonnere på en strømmetjeste:
    -Hvis det ikke er noe galt med nettet låter TIDAL-versjonen av samme master identisk med HDD-ripp.
    -Det er i mine øyne dypt umoralsk å ikke ha et betalt strømmebonnement. Uansett hvor reaksjonær du er så må du forstå at strømningen er framtiden, og er faktisk det bransjen etterhvert lever av. Bransjen er i oppgang etter mange år med nedgang, og det skyldes strømming og ikke vinylens fornyede popularitet. Du er med andre ord en som undergraver musikkbransjens overlevelsesevne hvis du ikke er villig til å betale for et enkelt abonnement. Å ta avstand fra strømming på et ideologisk grunnlag er kontraproduktivt og umoralsk, så slike holdninger ser jeg på med forakt.

    Men kjøp for all del CD-spiller, og gjør det nå som det er billig å kjøpe brukt. Før eller siden stiger de også i pris på grunn av fornyet popularitet. Vi har sett det med gode mellomklasse platespillere, og vi ser også den utviklingen på kassettspillere. Det er kun FM-tunere som ikke kommer til å få den utviklingen i Norge.
     

    Balle Clorin

    Æresmedlem
    Ble medlem
    19.06.2012
    Innlegg
    10.133
    Antall liker
    9.290
    Torget vurderinger
    2
    For min egen del jeg slått fast at Tidal Hifi og annen strømming/PC ikke kan måle seg med CD spilleren,sluttet aldri å kjøpe CD snarere tverimot for å sikre meg det beste mediet. Mulig dette kan endre seg med SSD disk med dedikert avspillier fra denne, Inntil det brukes Tidal for å sjekke ut musikk,mens kozen skjer med CD!!

    PC og youtube som musikkkilde høres pussig ut for meg, hva slags opløsning få man da egentlig?

    PS minner om at PC lydfiler spiller som oftest fra en spinnende hardrdisk ( forstatt har vel ikke ikke SSD overtatt ), hvorfor roterende hardsiek det skulle være bedre enn en dediskert CD spiller som snurrer skjønner jeg ikke helt,,
     

    johnblund

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2015
    Innlegg
    576
    Antall liker
    1.846
    Sted
    Noreg
    Spiller cd (og vinyl) pga bra lyd. Det er også noe spesielt ved det å kunne ha fysisk format og lese i coveret.
    Streaming er bannlyst.
     

    Medlem-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Innlegg
    922
    Antall liker
    803
    Sted
    Bergen
    Hei.Her går det i Tidalcd og Lpstreaming,samt pc med pickupdac og bluetooth med kabler.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Forstår ikke hvordan strømming kan være bannlyst. Er det ikke innholdet om er viktigst? Og sikring av den bransjen som leverer dette innholdet? Nisjeprodukter som vinyl, CD og kassett bidrar veldig lite til økonomien utover detaljistenes, og de er også avhengig av at resten av industrien er profitabel.

    Det gjelder ikke deltakere i denne tråden, men det finnes faktisk mange med dyr Hifi som ikke ønsker å betale for musikk fra etablerte kanaler. Det finnes de som bruker titusener på komponenter hvert år, men som synes at å betale 100 eller 200 for strømming er for dyrt. Den holdningen startet da det ble mulig å lage 1:1-kopier av CD for småpenger. Heldigvis tror jeg de er svært få her inne. Vi betaler for musikken våre form av nye utgivelser på enten fysiske medier eller som nedlasting. Men det er faktisk mer optimalt for bransjen som helhet at vi har et strømmeabo i tillegg.
     

    K.H.

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    15.03.2005
    Innlegg
    3.073
    Antall liker
    1.060
    Torget vurderinger
    10
    Jeg har valgt å nøye meg med vinyl som hovedkilde samt CD og kassetter, hovedsakelig fordi også jeg foretrekker det på den gammeldagse måten, dvs. plukke fram ei plate, kikke og lese på cover osv. Orker heller ikke tanken på enda flere bokser i stuen og å skulle måtte lære betjene disse. Erfaring tilsier dessuten at jeg trolig verken har forstand eller tålmodighet til å sette meg inn i alt det nye, slik at jeg får utnyttet det fullt ut. Så får jeg heller leve med å bli sett på med forakt for manglende støtte til musikkbransjen.
     
    • Liker
    Reaksjoner: svk

    Vermin

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    19.09.2006
    Innlegg
    6.999
    Antall liker
    5.918
    Sted
    Bjerkreim
    Torget vurderinger
    45
    Jatakk, til alt!
    Kjøper musikken jeg liker på fysiske format uansett, dette for og både ha ett eierskap til utgivelsen men også og støtte hardtarbeidende musikere.
    Kjøper vinyl dersom tilgjengelig, eller cd og/eller blu-ray utgivelsen dersom førstnevnte ikke eksisterer.
    Tidal bruker jeg pp telefonen som ipod, og for og oppdage ny musikk det er verdt og kjøpe
     

    arne.helge

    Medlem
    Ble medlem
    28.11.2013
    Innlegg
    45
    Antall liker
    39
    Sted
    Sørlandet
    Torget vurderinger
    2
    Her går det mest på vinyl, men også litt cd (kan låte faktastisk på min gamle Sony cdp x707es om man finner en god innspilling) og litt spolebånd. Synes alle formater har sin sjarm og styrker/svakheter. Cd spilleren kommer aldri til å gå ut hos meg.
     
    S

    svk

    Gjest
    Har solgt min cd spiller for 1 år siden med resten av anlegget. Lever nå på spotify og cd ripp. Sammen med hodetelefoner.
    Savner litt cd'n
    Litt mer kos med et fysisk format.
    Finnes det en mer fornuftig spiller enn oppo 105?blir litt for dyr for meg.har jo ikke noe glede av de andre funksjonene.
    Ser mange eldre spillere har hodetelefonutgang. Men produsentene er sparsomme med info av den biten.

    Men bd-spiller og dac/hodetelefonforsterker er jo en løsning
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Baluba: Slike abonnementer blir aldri hovedkilde til musikk hos meg. Da kutter jeg heller all lytting. Det eneste de har vist seg udelt positive på er å fungere som oversikt og database mht hva men har på fysisk, og hvilket fysisk det er. Samt å kunne redde godt sandete tape-opptak, da..Ellers er streaming utrolig unødvendig. Samme greia ser du på Getbox, feks...Det er greit at den har innebygget HD-opptak, men det funker kun hvis HDDen har plass. Opptaket kan ikke reddes hvis det går galt med maskinen, filmene kan ikke overføres til DVD/BD , ala VHS/HD-REC for DVD...Det SUGER! Før kunne man ta opp filmen fra TV- på en kassett som kunne settes vekk og arkiveres i førti år, om man så ville. Det vil jeg ha tilbake!!
     
    Sist redigert:

    Medlem-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Innlegg
    922
    Antall liker
    803
    Sted
    Bergen
    Avogtil blir jeg lei av å gå frem og tilbake å snu/bytte plate(latskapen lenge leve).Da er det flott med Tidal som styres fra nettbrettet og det låter glimrende.Cd spilleren er lånt vekk,ellers hadde nok den blitt brukt litt også.
     

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.784
    Antall liker
    15.788
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Forstår ikke hvordan strømming kan være bannlyst. Er det ikke innholdet om er viktigst? Og sikring av den bransjen som leverer dette innholdet? Nisjeprodukter som vinyl, CD og kassett bidrar veldig lite til økonomien utover detaljistenes, og de er også avhengig av at resten av industrien er profitabel.

    Det gjelder ikke deltakere i denne tråden, men det finnes faktisk mange med dyr Hifi som ikke ønsker å betale for musikk fra etablerte kanaler. Det finnes de som bruker titusener på komponenter hvert år, men som synes at å betale 100 eller 200 for strømming er for dyrt. Den holdningen startet da det ble mulig å lage 1:1-kopier av CD for småpenger. Heldigvis tror jeg de er svært få her inne. Vi betaler for musikken våre form av nye utgivelser på enten fysiske medier eller som nedlasting. Men det er faktisk mer optimalt for bransjen som helhet at vi har et strømmeabo i tillegg.

    Jeg kan bare svare for meg selv. Men jeg hadde spotify abonnement i ett halvt års tid. Det ble sagt opp fordi jeg rett og slett ikke brukte det. Jeg er nok gammeldags av meg og foretrekker fysiske media. Tror også du overvurderer inntektene artistene får fra streaming. I dag er det bilettinntekter fra opptredener som gjelder. Og det er ikke sikkert at det er negativt.
     
    • Liker
    Reaksjoner: oct

    frog79

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    05.11.2014
    Innlegg
    661
    Antall liker
    712
    Begynte å kjøpe cd`r igjen for 2 år siden da resten av Norge begynte å dumpe cd samligene sine på Fretex o.l..
    Mange godbiter til 5,- stk der gitt..

    Forholdsvis High End cd spillere ifra 2000 tallet går også for en slikk og ingenting så jeg plukket opp en sen 90 QS Sony for lommerusk. Fordelen med såpass gamle cd spillere for min del er at de har fiffige funksjoner som Peak Search. Noe som er greit for en dinosaur som meg som driver med analoge tape opptak.

    Jeg har for tiden Spotify premium under deres 9,- for 3 mnd tilbud.. Men jeg finner meg selv sittende foran Ipad`n og lure på hva jeg skal sette på.. For så å sette på noe jeg enten har på FLAC eller CD ifra før av.. Så jeg tror det blir med de 3 mnd..

    Men streaming er genialt på hytteturer osv.. Det skal det ha.

    Frog79
     

    Medlem-

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    02.09.2012
    Innlegg
    922
    Antall liker
    803
    Sted
    Bergen
    Syns den gode lyden er det vigtigeste,enten den kommer fra den ene eller den andre kilden.Syns det er flott at folk bruker forskjellige kilder til musikken da alle kan låte glimrende.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Forstår ikke hvordan strømming kan være bannlyst. Er det ikke innholdet om er viktigst? Og sikring av den bransjen som leverer dette innholdet? Nisjeprodukter som vinyl, CD og kassett bidrar veldig lite til økonomien utover detaljistenes, og de er også avhengig av at resten av industrien er profitabel.

    Det gjelder ikke deltakere i denne tråden, men det finnes faktisk mange med dyr Hifi som ikke ønsker å betale for musikk fra etablerte kanaler. Det finnes de som bruker titusener på komponenter hvert år, men som synes at å betale 100 eller 200 for strømming er for dyrt. Den holdningen startet da det ble mulig å lage 1:1-kopier av CD for småpenger. Heldigvis tror jeg de er svært få her inne. Vi betaler for musikken våre form av nye utgivelser på enten fysiske medier eller som nedlasting. Men det er faktisk mer optimalt for bransjen som helhet at vi har et strømmeabo i tillegg.

    Jeg kan bare svare for meg selv. Men jeg hadde spotify abonnement i ett halvt års tid. Det ble sagt opp fordi jeg rett og slett ikke brukte det. Jeg er nok gammeldags av meg og foretrekker fysiske media. Tror også du overvurderer inntektene artistene får fra streaming. I dag er det bilettinntekter fra opptredener som gjelder. Og det er ikke sikkert at det er negativt.
    Nei, jeg overvurderer ikke de inntektene. De er for lave i dag, men det skyldes tildels inntektene som strømmeselskapene har. Med større omsetning så får produsentene bedre kort på hånden i framtidige forhandlinger. Det er strømming som utgjør omsetningsøkningen til bransjen de siste to årene, etter mange år negativ utvikling. Og det er strømming som er framtiden, uansett hva dere ønsker i den boblen vi befinner oss i.

    Selv om vi foretrekker fysiske medier synes jeg det nesten er forpliktende å bidra til det som faktisk er eneste redning for bransjen på sikt. Ingen krever at det må brukes som hovedkilde, Auditor.
     

    Auditor

    Æresmedlem
    Ble medlem
    27.02.2006
    Innlegg
    12.091
    Antall liker
    4.345
    Torget vurderinger
    1
    Det har skjedd en positiv ting til, Baluba: Den separate DACen/CD-transporten er tilbake!
     
    Sist redigert:

    E. Largo

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    11.02.2007
    Innlegg
    8.784
    Antall liker
    15.788
    Sted
    Disco Volante
    Torget vurderinger
    2
    Men nå var det cd denne tråden skulle handle om. Jeg kjøpte nylig en gammel Sony es spiller. Og det virker som om det er interesse for slike spillere enda. Jeg måtte prøve mange ganger før jeg endelig fikk tilslaget på en. Flere ganger fikk jeg ikke engang svar. Selv om jeg ville betale prisforlangende.
     
    6

    65finger

    Gjest
    Ikke noe CDspiller takk! Jeg vil ha 3-400 skiver på vinyl. Det holder for seriøs lytting og hygge. Så er det streaming og DAB på ferie, jobb, bilen og sliket
     

    NLS

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    06.01.2013
    Innlegg
    633
    Antall liker
    330
    Sted
    Drammen
    Torget vurderinger
    2
    Streaming (Spotify og Tidal) og CD her.
    Som nævnt tidligere er Spotify og Tidal katalogerne mangelfulde, både i kvantitet og kvalitet. Fortsat er "gamle" CDer billige, selvom især japanske førsteudgivelser er begyndt at stige i pris. Morsomt at samle lidt, og få den optimale lyd samtidigt.

    Samtidigt er CD jo et taknemmeligt medie a svindle med. Hint: aldrig køb en mint Pink Floyd fra Rusland. Men det er en anden historie.
     

    P226

    Hi-Fi entusiast
    Ble medlem
    05.01.2015
    Innlegg
    275
    Antall liker
    224
    Sted
    Hallingdal
    Streamer stort sett fra Tidal, og kjøper de album jeg liker på cd. Litt ålreit å ha en fysisk samling også.
     

    johnblund

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    18.04.2015
    Innlegg
    576
    Antall liker
    1.846
    Sted
    Noreg
    Forstår ikke hvordan strømming kan være bannlyst. Er det ikke innholdet om er viktigst? Og sikring av den bransjen som leverer dette innholdet? Nisjeprodukter som vinyl, CD og kassett bidrar veldig lite til økonomien utover detaljistenes, og de er også avhengig av at resten av industrien er profitabel.

    Det gjelder ikke deltakere i denne tråden, men det finnes faktisk mange med dyr Hifi som ikke ønsker å betale for musikk fra etablerte kanaler. Det finnes de som bruker titusener på komponenter hvert år, men som synes at å betale 100 eller 200 for strømming er for dyrt. Den holdningen startet da det ble mulig å lage 1:1-kopier av CD for småpenger. Heldigvis tror jeg de er svært få her inne. Vi betaler for musikken våre form av nye utgivelser på enten fysiske medier eller som nedlasting. Men det er faktisk mer optimalt for bransjen som helhet at vi har et strømmeabo i tillegg.
    Uansett hva man bruker som kilde er det viktig å betale for musikken man hører på

    https://www.google.no/amp/s/amp.theguardian.com/music/2013/oct/11/david-byrne-internet-content-world
     

    maxmekker

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    03.03.2005
    Innlegg
    675
    Antall liker
    319
    Torget vurderinger
    2
    Har både CD spiller og streamer. Begge deler er koblet til samme preamp digitalt. Synes CD plater låter bedre enn Spotify. Men når jeg spiller samme musikk over streamer og CD, låter det bedre med streamer hos meg. Musikken er da rippet fra original cd og lagt på ssd disk.
    Opplever mer rom mellom hvert instrument, større lydbilde alle veier. Blir litt flatere med CD spilleren.
    Kanskje CD spilleren har litt mer dynamikk, men ellers foretrekker jeg streameren.
     

    baluba

    Æresmedlem
    Ble medlem
    18.02.2009
    Innlegg
    24.590
    Antall liker
    15.154
    Sted
    Kopervik og Bergen
    Torget vurderinger
    1
    Selv bruker jeg den innebygde DAC-en i CD-spilleren, så jeg kan ikke foreta noen vurdering av CD vs strømming. Men jeg går ut fra at de teoretisk låter ens sålenge det er samme master, så derfor foretrekker jeg uansett CD fordi det er fysisk og gir eierglede.
     

    Sst

    Overivrig entusiast
    Ble medlem
    11.11.2015
    Innlegg
    692
    Antall liker
    471
    I noen år følte jeg at folk var mer opptatt av formatet man hørte på enn hvilken plate man spilte. Nå opplever jeg at man er litt ferdig med dette. Streaming er kommet for å bli, men er ikke noe "kulere" enn CD lenger. Format er blitt mindre viktig, og man kan bruke det man liker uten at det har så mye å si. Konas venner har helt sluttet å spøke med at vi snart må få fjernet cd-ene fra stua.

    CD låter knall og er enkelt og greit i bruk. Jeg bruker mest streaming til å høre nye ting, men finner cd-hylla mer inspirerende når jeg har en ordentlig lyttekveld, og mer effektivt når jeg bare raskt skal sette på noe musikk til middagslagingen. Sist spilte cd ligger i spilleren. Power on. Play. 2 sekunder. Ingen tankevirksomhet.
    Dessuten er det lett for barna å bruke. Morsomt å finne 7-åringen i stua lyttende med et smil til en tilfeldig CD han har tatt ut av hylla. Utforsking i foreldrenes platehylle var slik den ordentlige musikkinteressen ble vekket for meg og mange av mine kompiser på barne-/ungdomsskolen. Fysisk format er uovertruffent til slIK utforsking.
     
    Sist redigert:

    Vienna

    Medlem
    Ble medlem
    24.10.2006
    Innlegg
    44
    Antall liker
    18
    Sted
    Narvik
    Torget vurderinger
    2
    Har spilt på CD formatet hele tiden........ men er gått til innkjøp av flaggskipet Marantz SA 7s1 , vannvittig musikalsk løft , spesielt på SACD
     

    rumath

    Hi-Fi freak
    Ble medlem
    08.03.2004
    Innlegg
    1.653
    Antall liker
    228
    SSD med flac-filer, koblet rett i routeren her. Hegel Røst spiller av musikken via nettverket. Brukt kun SSD i to år nå.
    Spotify Premium og nettradio er de andre musikkildene.
     
  • Laster inn…

Diskusjonstråd Se tråd i gallerivisning

  • Laster inn…
Topp Bunn