CD spiller

A

Aubi

Gjest
Jeg vurderer å kjøpe en Arcam Solo. Grunnene til dette er flere. Brukervenlighet, design og ikke minst "gadget faktor".
Hva mangler jeg da som CD spiller i sammenligning med for eksempel Arcam CD36. Er det noen som tror jeg vil høre forskjell?

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Jeg vurderer å kjøpe en Arcam Solo. Grunnene til dette er flere. Brukervenlighet, design og ikke minst "gadget faktor".
Hva mangler jeg da som CD spiller i sammenligning med for eksempel Arcam CD36. Er det noen som tror jeg vil høre forskjell?
Skal ikke uttale meg om lyd vs CD36.. her spiller vel forsterkeri også en rolle.. vanskelig å evaluere Solo på egen hånd.
Dog vil jeg råde deg til å velge høyttalere med omhu, da Solo ikke drar lavimpedante laster med noen stor glede.
Best tjent vil jeg mene du er med enkle toveis 8-ohms høyttalere uten rare impedansekurver; typisk vil spretne UK stativhøyttalere fungere bra, aka de rimeligste utgavene fra Mission, Monitor Audio, Tannoy osv.

Arcam har sine egne høyttalere også til denne Solo, de er såvidt jeg vet fremstilt av Audiovector.

Mvh Vidar P

A

Aubi

Gjest
Valget av høytalere er gjort. Det blir Sonus Faber Cremona. Forsterkeren blir en Arcam A32. De fine med Soloen er jo at man kan "tappe" den på det nivået man vil, så det jeg egentlig lurer på er kvaliteten på "Pre out"

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Antall liker
303
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
Godt råd følger; ikke kjøp Solo uten videre til denne høyttaleren! Hør iallefall kritisk på kombinasjonen først! Dette høres ut som en dyr vei til dårlig lyd, unnskyld at jeg sier det. (Det er godt ment) Denne høyttaleren er mange, mange vektklasser for stor for Solo, som måles til å yte kun rundt 10-12w i en straight 4-ohms last.. (selv om produsenten hevder noe annet).
Lytteerfaring (også fra pressen) tilsier at Solo "dør hen" mot slik last.

Meget mulig at du vil synes at f.eks Linn's Classik vil låte mye bedre i en 4-ohms last..

Skal du ha noe skikkelig tøft (designmessig også) til denne høyttaleren, kunne du jo tittet på de glimrende Cyrus-produktene, f.eks i et Hark rack, hos Stereofil istedet.

Mvh Vidar P

A

Aubi

Gjest
Nå hadde jeg faktisk tenkt la forsterker delen i Solo få hvile, men jeg setter stor pris på rådet ditt.

Unplugged

Overivrig entusiast
Ble medlem
14.02.2002
Antall liker
0
Nå hadde jeg faktisk tenkt la forsterker delen i Solo få hvile, men jeg setter stor pris på rådet ditt.
Til prisen av Arcam Solo kan du få en glimrende ren CD-spiller uten forsterker, så slipper du å bruke penger på noe du ikke kommer å bruke. Dessuten vil jeg tro at du får en bedre CD-spiller. Arcam selv har vel en utmerket sådan? Er det ikke toppmodellen i Diva-serien deres som koster rundt 12-13.000?

A

Aubi

Gjest
Gitt at soloen er basert på D73 som koster 6K, så får man DAB/FM radio, digital utgang og volumkontoll i tillegg. Dette virker som bra "value for money" og bra med muligheter for koble til andre komponenter.

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.484
Torget vurderinger
1
Gitt at soloen er basert på D73 som koster 6K, så får man DAB/FM radio, digital utgang og volumkontoll i tillegg. Dette virker som bra "value for money" og bra med muligheter for koble til andre komponenter.
Godt mulig, men i forhold til oppkobling mot din FMJ-A32 er vel volumkontrollen bare en ulempe, og digitaltugangen overflødig.
Digitalutgang får du dessuten på omtrent alt som rusler og går av CD-spillere.
Jeg vil anta at du eventuelt vil få best resultat ved å benytte tape out til en inngang på FMJ-32, bedre enn å kjøre pre-out fra Solo rett inn i effektdelen av A32.

Mvh
Karl Erik

A

Aubi

Gjest
Den har denne utgangen før volumkontrollen, og det var slik jeg tenkte å bruke den.
Nå ser det ut som svarene deres er relaivt entydene, og egentlig som forventet. Disse vanskelige valgene...........

Karl_Erik

Hi-Fi freak
Ble medlem
31.10.2002
Antall liker
1.484
Torget vurderinger
1
Nå ser det ut som svarene deres er relaivt entydene, og egentlig som forventet. Disse vanskelige valgene...........
På en annen side ser det ut til at du har vanvittig lyst på en Arcam Solo. Hva betyr vel mer enn det...? 8)

Mvh
Karl Erik

spurv

Overivrig entusiast
Ble medlem
21.09.2004
Antall liker
2
Arcam cd36 er jo kremspiller da.. selv sitter jeg på Diva cd192. Utrolig fornøyd! Ikke min spiller, men ble iallefall frelst ifra min "trofaste" Marantz spiller. Låner Arcam'en av en kompis til helga.

Topp Bunn