CD-spiller til Krell KAV-400xi

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
At "source first" prinsippet handler om lydformidling mer enn musikkformidling blir også helt fullstendig feil.
Ikke sant... nærmere det motsatte, spør du meg ;)

Mvh Vidar P
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.172
Antall liker
811
"Grenseprengende komisk" var flåsete sagt av meg.

Å tro at du har forstått en person utifra hvorvidt vedkommende har brukt et par hundrelapper på en strømkabel blir helt feil.
Hva snakker du om ? Nei, og det har vel heller aldri blitt påstått heller ? Diskusjonen for min del gikk på hvorvidt forskjellene for en gitt pris- og lydklasse er elementære eller marginale og knapt nok definerbare. Utifra dette tillegger en forumdeltaker meg egenskapen som en "overflatisk lytter" og en person som "lytter etter lyd" eller "ikke hører på samme måte". Det var vel derfor han som forstod meg, for å bruke ditt begrep, først ?

Fra min beskjedne erfaring fra nogenlunde toppklasse-utstyr, skal det konsentrasjon til å skille slikt utstyr fra hverandre; f.eks. avsløre at DPDAC`en er en anelse varmere i mellomtonen enn Proceed-settet CDP/DAP. Disse nyansene gir subjektivt ikke lyttere store gevinster mht. hva musikken angår. Da, etter min definisjon, dreier det seg ikke så mye om musikk lengre. Da tidligere nevnte forumdeltaker tydeligvis nedlegger betydelige ressurser/utskiftninger i denne prisklassen, ligger det derfor nærmere min forståelse (enn omvendt) at disse beskrivelsene gjerne oppfavner han selv. Derav skyte seg selv i foten... LoRad ble brukt som et eksempel og at den koster noen hundrelapper er vel helt urellevant da forumdeltaker tydeligvis bruker betydelige beløp på CD-spillere. LoRad, filtre eller kabelhygiene blir for min del bare et annet eksempel på at det ikke er musikken i høysetet, men ønsket om å høre forskjeller på produkt A og B.

At "source first" prinsippet handler om lydformidling mer enn musikkformidling blir også helt fullstendig feil.
Dette er jo bare subjektive definisjoner. Min Rotel er en ypperlig musikkformidler,- andre mener jo ikke dette. Til og med oppsettet mitt nå, til en brøkdel av prisen av mitt tidligere komplette DP-oppsett, er en bedre musikkformidler.
 

jetman

Overivrig entusiast
Ble medlem
20.12.2005
Innlegg
873
Antall liker
0
LoRad, filtre eller kabelhygiene blir for min del bare et annet eksempel på at det ikke er musikken i høysetet, men ønsket om å høre forskjeller på produkt A og B.
Når du kommer til konklusjonen, så blir det jo ikke noe annet enn en gjentagelse og en bekreftelse på hva jeg reagerte på ved ditt utsagn i utgangspunktet.

Til og med oppsettet mitt nå, til en brøkdel av prisen av mitt tidligere komplette DP-oppsett, er en bedre musikkformidler.
Der tror jeg du er inne på noe vesentlig, hvertfall når det gjelder DP.....;D
 

Vidar P

Æresmedlem
Ble medlem
25.12.2003
Innlegg
16.745
Antall liker
272
Sted
Kristiansund
Torget vurderinger
2
LoRad ble brukt som et eksempel og at den koster noen hundrelapper er vel helt urellevant da forumdeltaker tydeligvis bruker betydelige beløp på CD-spillere. LoRad, filtre eller kabelhygiene blir for min del bare et annet eksempel på at det ikke er musikken i høysetet, men ønsket om å høre forskjeller på produkt A og B.  
Før du blir for kjepphøy i din allviten om meg og mitt system, så skylder jeg å opplyse at jeg, tross at ingen økonomiske hensyn behøver å tas, ikke har skiftet ut hverken forsterkere, lydkilde eller høyttalere på omlag 12 år. Derimot har jeg kjøpt minst 6-8.000 skiver i mellomtiden. Så vær så snill å ikke kom med slikt meningsløst vrøvl til meg.

Mvh Vidar P
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.172
Antall liker
811
Når du kommer til konklusjonen, så blir det jo ikke noe annet enn en gjentagelse og en bekreftelse på hva jeg reagerte på ved ditt utsagn i utgangspunktet.
Ja, skulle det konkluderes med en annen konklusjon ? Det du reagerte på var jo min tolkning av et innlegg; denne ble forsøkt begrunnet.

Der tror jeg du er inne på noe vesentlig, hvertfall når det gjelder DP.....;D
Kommentar unødvendig.
 

Ole_Martin

Hi-Fi freak
Ble medlem
11.02.2002
Innlegg
2.172
Antall liker
811
Før du blir for kjepphøy i din allviten om meg og mitt system, så skylder jeg å opplyse at jeg, tross at ingen økonomiske hensyn behøver å tas, ikke har skiftet ut hverken forsterkere, lydkilde eller høyttalere på omlag 12 år. Derimot har jeg kjøpt minst 6-8.000 skiver i mellomtiden. Så vær så snill å ikke kom med slikt meningsløst vrøvl til meg.

Mvh Vidar P
Beklager, utifra dine innlegg ble den antakelsen gjort. Dumt av meg. Forøvrig artig den første setningen din Før du blir for kjepphøy i din allviten om meg og mitt system...
 

Rocco

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
04.12.2005
Innlegg
207
Antall liker
0
Ok, det må du gjerne synes. Ser selv ikke helt hva som er komisk grensesprengende ? Hehe. Billig er vel et dårlig argument ? Personkarakteristikken Vidar P kommer med basert på diskusjonen er vel like komisk ? Mest komisk er det vel for trådstarter som ser innleggene forsvinne helt over i styr.

Psykologi er ikke mitt fagfelt; usikker på innlegget ditt skal tas som et kompliment eller ikke, spesielt siden du antyder "studerer"... hehe.


En tråd kan ha mange innfallspunkter , og at de sklir noe ut behøver ikke å bekymre noen i det hele tatt :-* .

Det er jo HI FI vi diskuterer allikevel :-* .
 

bruce

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.10.2005
Innlegg
291
Antall liker
0
Takk for mange råd. Interessant at Krell ble byttet ut med EC hos FRANK. Dette er vel et produkt til omtrent halve prisen? At krellen ble solgt til FRANK for 16.000,- må jo si litt om pris/ytelse hos Krell?
 
N

nb

Gjest
Mitt tips:

Kjøp en pro-DAC til en sju-åtte-ni lapper, da får du et no-bullshit-produkt. Eksempelivs Benchmark DAC1 som jeg selv har, koster 9 lapper eller noe slikt. Da får du en utmerket DAC, hodetelefonforsterker med to uttak og volumkontroll både på linjeutgangene og på hodetelefonutgangene.

Finnes nok andre alternativer i pro-markedet, men har ikke helt oversikten selv. Prisingen der er i alle fall betydelig mer fornuftige enn hva som er tilfelle innen HiFI.
 

Birdman

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.01.2005
Innlegg
2.828
Antall liker
10
Takk for mange råd. Interessant at Krell ble byttet ut med EC hos FRANK. Dette er vel et produkt til omtrent halve prisen? At krellen ble solgt til FRANK for 16.000,- må jo si litt om pris/ytelse hos Krell?
To ting:
Min oppfatning er at norske priser på Krell er sterkt villedende. KAV280 har nok aldri blitt solgt for 49000,- i Norge ???.

Min "misnøye" med Krell kan selvfølgelig skyldes "mismatch".
 

tweakMan

Hi-Fi freak
Ble medlem
10.02.2002
Innlegg
6.223
Antall liker
124
Kan hende en Audio Aero Prima spiller kan passe.
Går vel for rundt 20k eller rett under eller noe ny.

Skal ha en varm og glassklar og potent lyd.
Er nesten like bra som storebroren til over 60K.

"The Prima delivers about 75% of the performance of the Capitole at an affordable price. I have compared it to several players costing around the same amount of money and the results are almost laughable. The Prima lifts the veil that virtually all CD Players project across the soundstage. It is the sort of clouding that is not noticed until it is removed. It allows the listener to "see" right through the soundstage into inky blackness behind it. The instruments are so perfectly focussed and alive that you feel that you can recognise the musicians and see the faces in the choir. The clarity and purity of both male and female voices are just fantastic."

Mitt forslag er denne.
Kanskje verd en test?

Denne kan også moddes for en billig penge etterhvert.
Da blir det uberbra ville jeg tro.
http://www.globeaudiomkt.com/Services/index.shtml
Dette må da være mulig å få gjordt av noen her i norge og!
 

kjoenik

Hi-Fi freak
Ble medlem
29.09.2005
Innlegg
4.284
Antall liker
2.290
Torget vurderinger
4
Burmester/Krell kombon er vell noe mer lys i klangen kontra CD280!!! T+A har ikke balanserte spillere så vidt jeg vet! KAV 400XI låter helt klart best med balansert cd spiller.
Hvorfor låter Krell KAV forsterkerne "helt klart best" med balanserte cd-spillere...?
Har lest dette andre steder også ::)

Ellers, Bruce, kan jeg anbefale Lector CDP 7TL (hvis du kan få tak i en ;D)
 

bruce

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.10.2005
Innlegg
291
Antall liker
0
Hvorfor låter Krell KAV forsterkerne "helt klart best" med balanserte cd-spillere...?
Har lest dette andre steder også ::)

Ellers, Bruce, kan jeg anbefale Lector CDP 7TL (hvis du kan få tak i en ;D)
Interesant spørsmål. Noen som har erfaringer? Jeg har "alltid" spilt med balanserte kabler, men er dette viktig? Har lest flere steder at dette kun er viktig med lange kabelstrekk.
 

KAS

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
03.11.2005
Innlegg
156
Antall liker
0
XLR kontra RCA ?

Vanskelig å si :-/ Når jeg hadde KAVén hadde jeg PM audios kabler både i RCA og XLR. Lydbilde føltes litt roligere og strammere med XLR kabel. Hva dette skyldes vet jeg igrunn ikke. Hadde EC cd spiller, som vistnok ikke er ekte ballansert heller, så årsaken kan vel kanskje ligge i bedre plugger eller mindre innstråling.

Om man velger XLR eller ikke, tror jeg ikke det er det mest avgjørende. Har man derimot mulighet til å finne en cd-spiller med begge mulighetene, så hvorfor ikke. Da er det jo lettere å prøve seg frem med kabler etterhvert.


Mvh

KAS  
 

bruce

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.10.2005
Innlegg
291
Antall liker
0
Har hørt at Krell SACD standard har dårlig byggkvalitet og mye feil. Noem som har erfaringer? Gjelder det samme Krell KAV 280-cd?
 

hugin

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
09.06.2003
Innlegg
229
Antall liker
2
Torget vurderinger
4
Min KAV-280 CD har utmerket byggekvalitet og spiller VEL så godt som EMC-1 i mine ører.
 

bruce

Hi-Fi entusiast
Ble medlem
28.10.2005
Innlegg
291
Antall liker
0
Takk for svar. De er ikke lette å få tak i. Gi beskjed om du skal selge. ;)
 
Topp Bunn